Pirmdiena, 22. decembris
Vārda dienas: Saulvedis, Saule

Pētījums: Latvijā palēninās patērētāju optimisma pieaugums

Druva
13:57
02.11.2010
8

Latvijā palēninās patērētāju optimisma pieaugums un komunālo pakalpojumu un pārtikas preču cenu palielināšanās ir viens no galvenajiem uztraukumu iemesliem Latvijas patērētāju vidū, liecina pēdējais “Nielsen” Globālais patērētāju noskaņojuma indeksa pētījums.

Patērētāju cerības par pilnu ekonomisko atlabšanu šajā gadā izgaist lielākajā daļā no pasaules valstīm. Pēc cerīga gada sākuma ar optimisma pieaugumu divus ceturkšņus pēc kārtas globālais patērētāju noskaņojums septembrī nokrita par trīs punktiem – līdz indeksam 90.

Patērētāju noskaņojums trešajā ceturksnī nokritās 20 no 53 globālajiem tirgiem. “Nav bijis regulāru un pozitīvu ziņu, lai uzturētu pozitīvu skatījumu un impulsu, kādu patērētāji demonstrēja šī gada sākumā,” norāda galvenais Kembridžas ekonomists Velkantešs Bala.

Latvija atrodas 28 punktus zem vidējiem globālajiem rādītājiem, un tai ir zemākais patērētāju noskaņojuma indekss Baltijas valstīs. Rādītāji visās trijās Baltijas valstīs 2010.gada trešajā ceturksnī ir šādi: Latvija – 62; Lietuva – 63 un Igaunija – 70.

Tomēr kopējā tendence 2010.gadā ir bijusi pozitīva. Patērētāju noskaņojuma indekss Latvijā ir pieaudzis par trīs punktiem salīdzinājumā ar 2010.gada otro ceturksni un par 13 punktiem salīdzinājumā ar 2009.gada trešo ceturksni. Igauņu un lietuviešu optimisms ir audzis nozīmīgāk – salīdzinājumā ar 2010.gada otro ceturksni Igaunijā indekss pieaudzis par deviņiem punktiem un Lietuvā par 11 punktiem.

Kopējā Eiropas kontekstā Baltijas valsis ieņem 17. (Igaunija), 22. (Lietuva) un 23. (Latvija) vietu.

Eiropā ir piecas valstis, kur patērētāji ir noskaņoti vēl pesimistiskāk nekā Latvijā: Horvātijā, Grieķijā, Rumānijā, Ungārijā un Portugālē. Visoptimistiskākie patērētāji Eiropā ir Dānijā, Zviedrijā un Norvēģijā, kur patērētāju noskaņojuma rādītāji pārsniedz 100.

Viena no pēdējām vietām Eiropā patērētāju optimisma rādītājos var daļēji tikt izskaidrota ar faktu, ka daudzi patērētāji Baltijas valstīs bez ekonomiskajiem jautājumiem un darba drošības cīnās ar tādām problēmām kā pieaugošās pārtikas preču un komunālo pakalpojumu cenas, kuras samazina jau tā ierobežotos mājsaimniecību budžetus.

Trešajā ceturksnī trīs galvenie patērētāju uztraukuma iemesli Baltijas valstīs bija pieaugošās pārtikas cenas (13% no Baltijas valstu patērētājiem nosauca to par visnozīmīgāko uztraukumu iemeslu), ekonomika (13%) un profesionālās un privātās dzīves līdzsvars (10%). Turklāt 9% Baltijas valstu iedzīvotāju darba drošība bija viņu galvenais uztraukuma iemesls.

Latvijā trešajā ceturksnī ir pieaugušas patērētāju bažas par pieaugošajiem komunālajiem maksājumiem, profesionālās un privātās dzīves līdzsvaru, politisko stabilitāti un pārtikas cenām (komunālo maksājumu gadījumā tās ir pat dubultojušās). No otras puses, Latvijas patērētāju uztraukums par darba drošību, ekonomiku un parādiem, kaut gan joprojām ļoti augstā līmenī, ir nedaudz mazinājies. Visbūtiskāk ir krities uztraukums par ekonomiku: 2010.gada pirmajos divos ceturkšņos 22%-23% Latvijas patērētāju galvenais uztraukumu iemesls bija valsts ekonomika turpmākajos sešos mēnešos. Pētījums rāda, ka trešajā ceturksnī tikai 7% respondentu par galveno uztraukuma iemeslu ir minējuši valsts ekonomiku.

Latvijā optimisms par darba izredzēm turpmākajos 12 mēnešos joprojām ir ļoti zems: tikai katrs desmitais aptaujātais uzskata, ka viņa darba izredzes ir labas vai izcilas. Pie tam, neskatoties uz to, ka patērētāji savu privāto finanšu stāvokli vērtē labāk kā darba izredzes, tendence ir negatīva. 2010.gada martā 33% respondentu uzskatīja, ka viņu privātais finansiālais stāvoklis turpmākajos 12 mēnešos būs labs vai izcils. 2010.gada septembrī šim viedoklim piekrita par 4% mazāk respondentu. Piedevām tikai viens no katriem pieciem aptaujātajiem Latvijā šo uzskata par labu brīdi, lai iegādātos sev nepieciešamās preces.

“Nielsen” Globālais patērētāju noskaņojuma pētījums par trešo ceturksni tikai veikts no 2010.gada 3.septembra līdz 21.septembrim. Pētījuma laikā tika aptaujāti vairāk nekā 26 000 patērētāju Āzijā, Eiropā, Dienvidamerikā, Tuvajos Austrumos, Āfrikā un Ziemeļamerikā par viņu noskaņojumu un ekonomiskajām izredzēm. “Nielsen” Patērētāju noskaņojuma indekss tiek noteikts, balstoties uz patērētāju noskaņojumu un viedokli par izredzēm darba tirgū, viņu privāto finanšu stāvokli un gatavību tērēt savus līdzekļus.

“The Nielsen Company” ir mārketinga informācijas, auditorijas mērījumu un biznesa informācijas produktu un pakalpojumu kompānija. Uzņēmums strādā visos četros kontinentos, atrodoties vairāk nekā 100 valstīs, ar galveno pārvaldi Ņujorkā, ASV.

NOZARE.LV

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Gripas un arī citu sezonas vīrusu infekciju uzrāviens

00:00
22.12.2025
22

Šķiet, ka gripas vilnis pie mums atceļojis nedaudz agrāk, kā ierasts, un dažos bērnudārzos grupiņās tikai pāris bērnu, taču visas novada izglītības iestādes strādā, saslimstība nav tika liela, lai būtu jāievieš kādi īpaši nosacījumi. Cēsu klīnikas sabiedrisko attiecību speciāliste Madara Ozoliņa “Druvai” apliecināja, ka veselības aprūpes iestādē, protams, gripas vilni sajūtot visātrāk – saslimušie ir […]

Būt tuvāk viens otram un savām vērtībām

00:00
21.12.2025
41

Cēsu klīnikas ­­­­dar­binieki tikās gada izskaņas svinīgā pasākumā “Tuvumā”, lai atskatītos uz paveikto, novērtētu sasniegto un pateiktu paldies. Pasākuma vadmotīvs šogad bija tuvums – viens otram, savām vērtībām un svētku priekam. Cēsu klīnikas valdes priekšsēdētāja daktere Inga Ažiņa “Druvai” pauda: “Aizvadītais gada izskaņas pasākums mums visiem bija īpašs – ne tikai tāpēc, ka varējām satikties […]

Jaunpiebalgā zināšanas un prasmes veicina ziedošanu bērniem ar kustību traucējumiem

00:00
20.12.2025
66

Ar erudīcijas spēli “Apslēptās zināšanas” un dāsni nosolītiem amatnieku un mājražotāju darbiem Jaunpiebalgā savākti 2141 eiro bērnu ar kustību traucējumiem atbalstam. Labdarības pasākums – aizraujošas zinību sacensības un vietējo meistaru darbu izsole – pagasta Kultūras centrā notika otro gadu. Idejas iniciatore Kitija Stauvere ir bērnu un jauniešu interešu centra “Tagad” vadītāja. “Tas bija negaidīti! Tā […]

Sēņu festivāls labi “iesakņojas”

00:00
19.12.2025
70

Jau trešo gadu Cēsīs norisinājās īpašs sēņu un mākslas vienotībai veltīts festivāls, kas šogad ieguvis nosaukumu “Mikokultūra”, ik gadu tā programmai – tāpat kā sēnēm labvēlīgos apstākļos – tikai pieaugot un paplašinoties. Aizvadītajā sestdienā dažādās pilsētas vietās apmeklētāji varēja gūt visnotaļ plaša spektra informāciju par sēnēm – no to audzēšanas pieredzes stāstiem, sēņu kulinārijas brīnumu […]

Cēsīs autobusi sāk kursēt no atjaunotā Stacijas laukuma

00:00
18.12.2025
429

15.decembrī gan kājāmgājēji, gan autobraucēji ievēroja, ka Cēsu Stacijas laukumā vairs nav norobežojošo zīmju, kas liegtu kustību. Tā kā pabeigti galvenie rekonstrukcijas darbi, šodien no plkst. 12 AS “CATA” atsāks reisu izpildi un pasažieru apkalpošanu atjaunotajā teritorijā, izmantojot jaunizveidotās iekāpšanas un izkāpšanas platformas. Galvenais, kas iedzīvotājiem jāievēro, – tagad transporta kustība Stacijas laukumā organizēta pa […]

Straupe – maza toreiz un tagad. Pamanāma un zināma

10:05
17.12.2025
139

Straupe bija mazākā pilsēta Hanzas savienībā pirms gadsimtiem un tāda ir arī mūsdienu tīklojumā “Jaunā Hanza”.  “Vēsturiskā atmiņa veido identitāti. Hanzas savienība ir saistīta ar Straupi. Kaut tas bija ļoti tālā pagātnē, pret šo laiku ir pozitīva attieksme. Straupie­šiem sava vēsture ir svarīga,” saka Lielstraupes pils pārvald­niece Rudīte Vasile un pastāsta, ka ik vasaru Pārgaujas […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
19
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
37
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
35
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
51
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
51
2
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi