Svētdiena, 24. novembris
Vārda dienas: Velta, Velda

Sporta stundās ar deju soļiem

Druva
00:00
13.01.2007
9
5lp Austris Aabolinsh

Pirmā darba diena pēc nosaukuma “Gada sporta skolotājs” saņemšanas Drabešu internātpamatskolas sporta skolotājam Austrim Āboliņam bija saspringta. Pēc ziemas brīvlaika atsākās stundas, bija jāatbild uz kolēģu apsveikumiem, telefona zvaniem un īsziņām. Arī mūsu sarunas laikā ik pa brīdim zvanīja telefons, pienāca īsziņas.

– Kā jūtas Latvijas ”Gada sporta skolotājs” dažas dienas pēc balvas saņemšanas?

– Tā nedaudz izsitusi no sliedēm, jo neesmu radis pie tik lielas uzmanības, bet ir jau forši, ka bērni nāk ar apsveikuma kartītēm, ar medaļām, kas uztaisītas no končām. Arī bērniem tas ir liels piedzīvojums, un patiesībā tā ir mūsu kopīgi nopelnīta balva.

– Kā uzzināji, ka esi izvirzīts konkursam?

– Piezvanīja no ministrijas un teica – mēs braucam skatīties jūsu stundu. Nodomāju, kas nu ir savārīts, ja ministrijas komisija brauc? Izrādījās, esmu jau iekļuvis starp labākajiem astoņiem uz šo titulu. Līdz tam neko par to nezināju, arī pēc tam nesekoju līdzi, vai esmu ticis tālāk. Tās nav būtiskākās lietas.

– Drabešu internātpamatskolā strādā jau no 1994.gada. Kāds bijis šis laiks?

– Tas pagājis kā viens mirklis. Otrajā dienā pēc pasākuma zvanīja bijušie audzēkņi, lai apsveiktu, tikai tad sapratu, cik jau ilgi te strādāju. Patīkami, ka atceras bijušie audzēkņi, tātad mans darbs nav bijis velts. Reizēm jau mums gribas, lai kāds arī no malas to novērtē. Latviešiem gan nav raksturīgi vienam otru palielīt vai uzteikt. Vai nu tā ir kautrība, vai skaudība, bet tādi mēs esam.

– Kas aizrauj skolotāja darbā?

– No vienas puses liekas, ka gadu no gada viss atkārtojas – 1. septembris, ziemas brīvlaiks, pavasara brīvlaiks, vasara, atkal septembris un tā tālāk. Bet viss atkarīgs, ar kādu attieksmi dari savu darbu. Ja aizej uz stundu un domā, kā to nobumbulēt, ir garlaicīgi. Jāprot skatīties plašāk. Paskaties uz lielu čali, kurš iet 9.klasē, un atceries, kāds viņš bija pirmajās klasēs, redzi, kā viņš tavā acu priekšā izaudzis, tas dod prieku. Esot jauniešu vidū, arī pašam visu laiku nākas būt formā. Bērni uzreiz novēršas, ja paliec īgns, neapmierināts ar visu, lamā viņus. Neslēpšu, arī man reizēm sanāk sadusmoties, jo emocijas ne vienmēr var noslēpt. Jautājums, vai dusmojies uz bērnu kā personību, vai uz to, ko viņš izdarījis. Ja dusmojies kā uz personību, tas krājas arvien vairāk, veidojas konflikti, un lielākā daļa bērnu tevi vairs negrib redzēt.

– Vai bērnu intereses ar gadiem mainās?

– Ļoti jūtami. Pirms desmit gadiem bērni bija maksimāli atvērti visādām aktivitātēm, jo nebija attīstītas modernās tehnoloģijas. Tagad ir draugiem.lv, kas, manuprāt, ir atkarība, ko jau vajadzētu sākt ārstēt. Nesaku, ka tas ir slikti, bet dažkārt tas aiziet apsēstības līmenī. Protams, vieglāk ir kustināt dažus pirkstus uz klaviatūras, nevis regulāri nodarboties ar sportiskajām aktivitātēm. Nākas secināt, ka ļoti maz ģimenēs kopīgi tiek sportots. Viegli strādāt ar bērnu, kurš audzis sportiski aktīvā ģimenē, bet pacelt tos, kuri atnākuši bez jebkāda, kā es saku, background, kuri ir kā māla pika, no kuras jāsāk veidot sportiski aktīvs cilvēks, tas ir liels izaicinājums.

– No sporta skolotājiem dzirdēts, ka bērni meklē visādus ieganstus, lai tikai izvairītos no sporta stundām. Kā ir tavā skolā?

– Nav problēmu ar bērniem, kurus mācu jau no pašām pirmajām klasēm. Arī vecākajās klasēs viņi visu dara ar lielu entuziasmu. Taču mūsu skolā ir specifika, ka uzņemam bērnus arī mācību gada vidū. Pārsvarā tie ienāk vecākajās klasēs, jo skola, kurā pusaudzis mācījies, netiek ar viņu galā. Ar šiem bērniem ir smagi strādāt, jo viņi absolūti nav gatavi iesaistīties mācību procesā. Viņi nav pieradināti pārģērbties uz sporta stundām, viņi nesaprot, ka sports ir tikpat svarīga stunda kā jebkura cita.

– Vai pie tā vainīgi sporta skolotāji?

– Nevaru par to spriest, bet man liekas, ka liela vaina meklējama pašos bērnos, kuri atnāk uz mūsu skolu bez jebkādas motivācijas sevi pilnveidot garīgi vai fiziski. Atnāk bērni, kuri nekad nav dejojuši, nekad nav vingrojuši uz vingrošanas rīkiem, jo, cik zinu, retās skolās to dara.

– Tavā skolā sporta stundās māca dejošanu?

– Protams. Arī sporta stundu programmas standartā tas paredzēts. Bērniem jāzina tautas deju pamatsoļi, valša soļi, bet es mācu arī lēno valsi, ča – ča – ča. Manuprāt, ar sportu kā ar mācību priekšmetu bērnu var ieinteresēt, ja piedāvā maksimālu daudzveidību. Daudzviet problēma tā, ka pamatā tiek popularizēts tikai viens sporta veids, bet nav daudzveidības. Tas atbiedē bērnus, kuriem konkrētais veids nepadodas. Bet varbūt šis bērns ir fantastisks vingrotājs, slēpotājs vai dejotājs. Man ir astoņu dažādu veidu ieskaites, un bērniem nav jāuztraucas, ka viņi neko nevar. Ja nesanāks, piemēram, vingrošanā, veiksies kur citur. Tas man dod gandarījumu, jo redzu, ka viņi nenolaiž spārnus. Jo tiklīdz bērns saprot, ka sportā ir neveiksminieks, viņš to uztver kā definīciju un atmet tam ar roku. Tad viņi sāk meklēt ārsta zīmes un visādi cenšas izvairīties no sporta stundām.

– Nonākam pie jautājuma par sporta skolotāja ieinteresētību savā darbā.

– Nezinu, kā citiem, bet es būtu beigts, ja man vajadzētu ieiet stundā un teikt – nu labi, ņemiet bumbu, kaut ko uzspēlējiet. Ja skolotājs darbam pieiet formāli, viss ir grīstē. Es tā nespēju, man vajag pilnībā būt šajā procesā iekšā. Varbūt tāpēc arī laika ritums liekas tik ātrs. Ja bērni redz, ka skolotājs ir ieinteresēts mācību procesā, viņi arī grib darboties aktīvāk.

Tā ir mana būtība, dzīvesveids. Pieļauju, ka esmu nedaudz ideālists, bet Edgara Šnepa teiktais “Gada balvas” pasniegšanā, ka dažam sporta skolotājs ir kā otrais tēvs, pasaka ļoti daudz. Man šķiet, ka bērnu dvēsele un emocionālā pasaule ir ļoti atvērta, ar to var strādāt un ieinteresēt bērnu. Te nav runa tikai par sportu, tā ir jebkurā mācību priekšmetā.

– Drabešu internātpamatskola, šķiet, ir vienīgā valstī, kurai internetā ir sava lapa tieši sportam www.drabint.com.

– Pieļauju, ka pat Eiropā tādas ir nedaudzām skolām. Mājas lapu var veidot tikai pie nosacījuma, ja ir pietiekami bagāta sporta dzīve skolā. Tas ir labs veids, kā parādīt mūsu skolu. Tas vajadzīgs arī man, jo liek sistematizēt visu notiekošo un neļauj apstāties. Arī bērniem tas vajadzīgs, jo viņi var apskatīt rezultātus, bildes. Viņiem ir apziņa, ka ir piederīgi pasaules tīmeklim. Ir vēl kāds pozitīvs aspekts: tas bērniem liek saprast, ka ir kaut kāda sistēma. Kāpēc bieži ir problēmas ar pusaudžiem? Tāpēc, ka pieaugušie viņiem skaidri nenosaka robežas – to vajadzētu, to ne. Viss notiek stihiski, un tas nerada bērnos drošības sajūtu. Ja viss skaidri nolikts, ir krietni vienkāršāk.

– Ir patīkami uzzināt, ka audzēkņi labi startējuši sacensībās rajonā un visā valstī?

– Pērn dažādās sacensībās mūsu audzēkņi izcīnīja 90 godalgotās vietas. Tas priecē, bet es uz to raugos arī ļoti piesardzīgi. Jo tie ir bērni, kuri mērķē augstāk, bet profesionālais sports ir smags, tajā nedrīkst sasteigt notikumu gaitu, ja grib labus un ilgstošus rezultātus. Tāpēc es neakcentēju audzēkņu panākumus. Tas ir labi bērniem kā notikums, kā kopā būšanas prieks, jo pēc mačiem allaž kopīgi notiesājam kādu tortīti. Jābūt uzmanīgam, nedrīkst viņus pārbarot ar sacensībām. Tāpēc internetā meklēju metodiku, kā pasaulē strādā ar jauniešiem. Nākas secināt, ka Latvijā ļoti specializējas uz jauniešu rezultātiem. Saprotu arī, kāpēc. Treneris trenē bērnus, tad viņi pāriet uz citu līmeni pie cita trenera, un pirmais skolotājs vai treneris paliek bešā. Tāpēc nereti viņi cenšas bērnus izdzīt, lai būtu rezultāts, lai citi teiktu, ka viņš ir labs treneris. Man lielākais gandarījums par to, ka sasniegtie rezultāti nav nākuši ar mežonīgām grūtībām. Tas panākts regulāros treniņos, bez milzīgām slodzēm, notiekot vispusīgai fiziskajai attīstībai, kur viss ir sabalansēts. Pierādījies, ka ir vērts tērēt laiku, lai meklētu informāciju, studēt šos jautājumus, nevis paļauties uz intuīciju vai vecu treneru stāstīto, ka tādā un tādā vecumā jābūt konkrētai kilometrāžai, pretējā gadījumā viss darbs vējā. Palasot pasaules līmeņa treneru atzinumus, saprotu, ka tādas slodzes saistītas ar milzīgu risku. Ja grib augstus rezultātus, uz tiem jāiet pakāpeniski. Ceru, ka arī bērni sapratuši, ka viņiem galvenie starti vēl priekšā, ka tagad viss vairāk jāuztver kā spēle.

– Cik noprotu, tu neesi skolotājs, kurš raugās uz Īrijas pusi.

– Nē, bet nekad nevar zināt, kā dzīve iegrozīsies. Tas, kā valsts uztver skolotāju, ir smieklīgi. Tiek deklarēts, ka skolotājs par slodzi saņem aptuveni 240 latus. Nepasakot, ka tas uz papīra, bet uz rokas paliek krietni mazāk. Jo tur augšā saprot, ka tad tā informācija vairs nebūs tik smuka.

Ja man ir maģistra grāds, krievu un angļu valodas zināšanas, prasme orientēties modernajās tehnoloģijās un valsts par to maksā tikai šo summu, vai tas nav atbaidoši? Tajā pat laikā mans bijušais audzēknis, kurš strādā celtniecībā, saņem trīs manas algas. Viņš piecos, sešos ir mājās un vakarā mierīgi skatās televizoru, nedomājot par darbu. Protams, katram cilvēkam ir iespējas strādāt vēl vairāk un vairāk, bet nav normāli, ja vīrietim, kurš grib būt skolotājs, jāstrādā pāri savu spēju robežām, ja viņš grib normāli uzturēt ģimeni. Tāpēc nav jābrīnās, ka krītas izglītības līmenis, tās ir loģiskas sekas šādai nostājai pret skolotājiem. Ja tiek publiski pārmests, ka skolotāji, lūk, neievēro bērnu tiesības, rodas sajūta, ka valstij mēs neesam vajadzīgi. Tad bērni var spļaut uz skolotājiem, kā nupat bija presē aprakstīts. Tad lai meklē tādus, kuri ļauj sev kāpt uz galvas. Zinu pilnīgi droši, ja man kāds pārgudrais no Rīgas atnāktu un sāktu pārmest, ka es ne tā piegāju bērnam, ne tā viņu uzrunāju, es, godīgi saku, uzreiz paceltu cepuri. Ja grib, lai cilvēki strādā ar entuziasmu, jāļauj viņiem to darīt.

Viens piemērs no savvaļas dzīvnieku dzīves. Vai lielais lauvu tēviņš ļauj mazajam lauvēnam sev pamatīgi kost? Nē, dabā tā nav. Nezin kāpēc cilvēks šos dabas procesus grib pagriezt otrādi, lai mazais lauvēns noteiktu lielajam, kā dzīvot, ko ļaut un ko neļaut darīt. Tā hierarhija sāk šķobīties. Drīz pieaugušais ar savu intelektu, izglītību un pieredzi skaitīsies mazvērtīgāks, mazāk zinošs par bērnu. Protams, situācijas nav viennozīmīgas, droši vien ir gadījumi, kad skolotājs neiztur. Iespējams, daudzi savu darbu idealizē un domā, ka visiem skolēniem viņš jāuztver kā autoritāte, viss no viņa jāmācās. Bet bērni ir dažādi, vienam vairāk patīk sports, citam ķīmija, citam literatūra, un viņi visās stundās nebūs vienādi.

– Saņemot balvu, tu teici, ka tas ir veltījums tēvam.

– Viņš nomira, kad man bija 15 gadi, bet manas darba spējas pilnīgi noteikti nāk no viņa. Savām rokām esmu atjaunojis tēva mājas, kur tagad arī dzīvoju. Man ir sajūta, ka viņš mani vadījis visus šos gadus. Tēvs man bija piemērs, viņš iedeva to sapratni, kas vajadzīga katram. Sapratni par noteiktām lietām, principiem, atbildību pret cilvēkiem, arī tuviem cilvēkiem. Tās varbūt ir dziļi filozofiskas lietas, bet bieži mēs viens otram nepasakām to, ko sen esam gribējuši pateikt. It īpaši pusaudžu vecumā esam baigie ezīši un negribam ar vecākiem runāt par sev svarīgām lietām. Tikai tad, kad aiziet tuvs cilvēks, saprotam, cik daudz palicis nepateikta un neizrunāta. Kļūst žēl, ka viņi neredz, ko esam sasnieguši.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Pirmā kārta pārvarēta

07:11
22.11.2024
24

Biedrības “Cēsu Basketbola Attīstībai” komandas turpina sezonu. Vīriešu komanda aizvadītajā nedēļā piedzīvoja pirmo zaudējumu Latvijas čempionāta reģionālajā līgā, līdzvērtīgā spēlē zaudējot “Bertānu Valmieras BS” basketbolistiem. Pirmā ceturtdaļa noslēdzās neizšķirti 16:16, bet otrā cēsniekiem bija neveiksmīga, zaudēts 15:24. Kaut arī cēsnieki darīja, ko varēja, lai spēli glābtu, pilnībā sadeldēt starpību neizdevās, un zaudējums 73:77. Cēsu komandā […]

Paveikts gandrīz maksimums

06:48
21.11.2024
68

Tā par aizvadīto rallija sezonu saka Emīls Blūms, kurš kopā ar stūrmani Didzi Eglīti var lepoties ar četrām pirmajām vietām un vienu vicečempiona titulu. “Var teikt, ka no maksimālā desmit esam izpildījuši 9,5,” saka Emīls. “Latvijas čempionātā uzvarējām gan savā ieskaites klasē LRČ5, gan arī absolūtajā vērtējumā, kur sacentāmies arī ar braucējiem, kuriem jaudīgāki braucamie. […]

No desmit desmit

06:41
19.11.2024
20

Ar tādu statistiku šobrīd Baltijas basketbola līgā (BBBL) spēlē Cēsu pilsētas Sporta skolas (CPSS) U16 vecuma grupas meitenes. Aizvadīti divi sabraukumi, no desmit spēlēm jaunās cēsnieces uzvarējušas visās un ir grupas līderes. Komandas treneri Reinis Rudzītis un Olena Fatnieva. Aizvadītās nedēļas nogalē BBBL otrais sabraukums notika Rīgā, un Cēsu komanda to sāka ar spēli pret […]

Vinetai Pētersonei pasaules čempionāta bronza

11:11
18.11.2024
34

Dienvidāfrikā aizvadīts pasaules čempionāts “Pump Track” velobraukšanā, kur dāmu konkurencē bronzas medaļu izcīnīja cēsniece Vineta Pētersone. Šis velosacensību veids gūst arvien lielāku popularitāti, pasaules čempionāts bija jau septīto gadu. Sacensības notiek īpašās trasēs, cēsniekiem jau vairākus gadus ir iespēja redzēt Latvijas “Pump Track” čempionāta posmus trasē Niniera ielā. Sace­n­sības zīmīgas ar to, ka te nav […]

Sajust futbola garšu

06:07
12.11.2024
132

Pagājis pusotrs gads, kopš izveidots futbola klubs FK “Cēsis”, jo daļu jauno sportistu vecāku neapmierinājaiepriekšējā kluba darbība. Par paveikto, gūtajām atziņām “Druva” uz sarunu aicināja kluba prezidentu Oļegu Groševu. Viņš gan norāda, ka īsti nepatīkot, ka viņu sauc par prezidentu: “Mēs kluba vadībā visi esam bērnu vecāki, kuri to dara savu bērnu dēļ. Tas ir […]

Pasaules čempionāta medaļas arī cēsniecēm

06:50
08.11.2024
77

Polijā aizvadīts pasaules čempionāts 100 lauciņu dambretē jauniešiem, kurā par godalgotajām vietām jaunieši cīnījās piecās vecuma grupās meitenēm un zēniem – U8, U10, U13, U16 un U19. Latvijas komandas sastāvā spēlēja arī “DAB Cēsis” jaunās dambretistes- māsas Luīze un Marlēna Gudēvicas-Liepiņas. Starts abām padevās ļoti sekmīgs, Luīzei zelta un bronzas medaļas, Marlēnai – bronza.Čempionāts sākās […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
49
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
16
14
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
33
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
65
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi