Starptautiskā reklāmas un mediju tirgus pētījumu organizācija “Magna” apkopojusi reklāmas tirgus prognozes 2011.-2016.gadam un paredz, ka Latvijas reklāmas tirgus nākamajā gadā palielināsies par 3%, informēja mediju aģentūras “Inspired” mārketinga vadītāja Ginta Bakane.
Kā prognozē “Magna”, pasaulē nākamajā gadā reklāmas tirgus pieaugs par 5,4% pretēji iepriekš prognozētajam 4,2% pieaugumam. Kā galveno reklāmas tirgus izaugsmes tendenču ietekmētāju “Magna” uzsver jauno informācijas tehnoloģiju attīstību, lai arī televīzija turpinās būt dominējošais medijs pasaulē ar vairāk nekā 40% no kopējā reklāmas tirgus jeb 169 miljardiem ASV dolāru (84,5 miljardiem latu) 2011.gadā.
Straujākais pieaugums 2011.gadā kopējā reklāmas tirgū sagaidāms no tādām valstīm kā Argentīna, Ķīna, Indija, Kazahstāna un Ukraina, bet vislēnākais – no Horvātijas, Grieķijas, Īrijas, Portugāles un Spānijas.
Pēc “Magna” veiktā pētījuma datiem, Latvijā nākamajā gadā visstraujāk pieaugs interneta reklāmas tirgus – par 12%. Neliels pieaugums tiek prognozēts arī televīzijai, videi un radio – attiecīgi par 3,2%, 1,1% un 0,9%. Savukārt žurnāliem “Magna” prognozē 1,3% kritumu un avīzēm – par 3,3% mazāku reklāmas tirgus daļu.
Līdz 2016.gadam “Magna” prognozē Latvijas reklāmas tirgus kopējo pieaugumu par 4,4%, bet pasaulē – par 6,3%.
Latvijā kopumā laika periodā no 2011.gada līdz 2016.gadam prognozēts, ka interneta tirgus daļai vajadzētu pieaugt par 8%, bet žurnālu, vides un radio – sasniegt vienādu 5% pieaugumu. Televīzijai, saglabājot līderpozīcijas, būšot 4% pieaugums, bet avīzēm – 2,8%.
Savukārt pasaulē televīzijas reklāmu pieaugums līdz 2016.gadam varētu sasniegt 7,5%. Interneta reklāmas tirgus straujāk pieaugšot līdz 2013.gadam, apsteidzot laikrakstus – pasaules otro lielāko mediju, kas turpināšot pieaugt par 1,7%. Žurnālu tirgus pieaugums līdz 2016.gadam tiek prognozēts par 0,1% gadā, bet radio un vides reklāmas – attiecīgi par 4,1% un 8%.
Kā skaidro mediju aģentūras analītiķis Mārtiņš Dziedātājs, kopumā tirgus kritums būs zemāks, nekā šķita 2009.gadā. “Īpašu pārsteigumu sagādāja televīzijas reklāmas apmēri, kuri, pēc provizoriskiem pirmā pusgada aprēķiniem, bija tādi paši kā 2009.gada attiecīgajā periodā. Tas liecina par televīzijas reklāmas tirgus ātrāku atlabšanu, īpaši tādēļ, ka pērn gada pirmajā pusē notika pašvaldību vēlēšanas, kurām 2010.gada pirmā pusgada apmēru pieaugumu vajadzēja ietekmēt negatīvi,” skaidro eksperts.
Viņš atzīmē, ka ir vēl viena vērā ņemama tendence – ja reālie ieguldījumi atbildīs prognozēm, tad internets pirmo reizi Latvijas reklāmas tirgus vēsturē ieņems apmēru ziņā otra lielākā medija pozīciju (avīzes un žurnālus rēķinot atsevišķi).
Taču kopumā reklāmas tirgus attīstība būšot cieši saistīta ar ekonomikas izaugsmes tempu un dzīves līmeņa paaugstināšanos Latvijā. “Ieguldījumi reklāmā uz vienu iedzīvotāju Latvijā joprojām ir zem Eiropas Savienības un pasaules vidējiem rādītājiem. Šajā ziņā reklāmas tirgum Latvijā ir ilgtermiņa izaugsmes potenciāls,” norāda Dziedātājs.
“Magna” pētījumu publicējis mediju grupas “IPG” mediju pētījumu dienests. “IPG” mediju tīklu “Universal McCann” Latvijā pārstāv mediju aģentūra “Inspired”.
NOZARE.LV
Komentāri