Automašīnu cenas 2009.gadā Eiropas Savienībā (ES) samazinājās par 0,6% un arī izlīdzinājās ES vienotajā tirgū, turpretī labošanas un uzturēšanas pakalpojumu un rezerves daļu cenas turpināja augt ievērojami virs inflācijas līmeņa, teikts Eiropas Komisijas (EK) ziņojumā par automašīnu cenām.
Ziņojumā teikts, ka stabilās automašīnu cenas 2009.gadā lielā mērā skaidrojamas ar valsts subsīdijām, aizdevumiem un atvieglojumiem jaunu automašīnu iegādei, kas ieviesti daudzās valstīs, lai mīkstinātu ekonomiskās lejupslīdes ietekmi.
ES konkurences komisārs un priekšsēdētāja vietnieks Hoakins Almunja paudis prieku, ka patērētāji Eiropā turpina gūt labumu no spēcīgas konkurences automašīnu pārdošanas tirgos. Tajā pašā laikā viņš norāda uz faktu, ka automašīnu labošanas izmaksas un rezerves daļu cenas ekonomiskās lejupslīdes laikā turpina augt, kas liecina, ka lielāka konkurence automašīnu pēcpārdošanas tirgū bija pareizā izvēle, un tai vajadzētu veicināt efektīvāku pakalpojumu sniegšanu Eiropas patērētājiem.
ES cenu indekss automašīnām, kas atspoguļo nominālo cenu, ko maksā pircējs, ieskaitot atlaides, pievienotās vērības nodokli un reģistrācijas nodevas, pieauga par 1,1%, salīdzinājumam – patēriņa cenas kopumā pieauga par 1,7%, tādējādi automašīnu faktiskās cenas samazinājās par 0,6%.
Faktiskās automašīnu cenas patērētājiem pērn samazinājās 24 no 27 dalībvalstīm. Nīderlandē cenas bija stabilas, un, lai gan tās pieauga Apvienotajā Karalistē (+7,7%) un Zviedrijā (+2,7%), šajās valstīs tomēr cenas 2008.gadā strauji nokritās (attiecīgi par -9,7% un 5%), līdz ar to automašīnu pircēji minētajās valstīs joprojām ir kopumā daudz labvēlīgākā situācijā salīdzinājumā ar situāciju 2008.gada sākumā.
Faktisko cenu samazinājums īpaši bija pamanāms Slovēnijā (-13,4%), Lietuvā ( 11,1%), Slovākijā (-11%), Rumānijā (-10,1%), Čehijā (-9,4%), Maltā (-9,2%) un Bulgārijā (-9,1%). No lielajiem tirgiem faktiskās cenas visvairāk samazinājās Spānijā ( 4,7%), bet Itālijā, Vācijā un Francijā cenu kritums bija mērenāks (-1,1%, -1% un -0,6%).
Kopumā automašīnu cenu faktiskais kritums visā ES vēlreiz apstiprina pircējiem labvēlīgo ilgtermiņa cenu tendenci, kas skaidrojama ar jaudas pārpalikumu visā pasaulē un automašīnu ražotāju sīvo konkurenci.
Cenu starpība dalībvalstīs automašīnu tirgotāju cenu piedāvājumā 2009.gadā nedaudz samazinājās, un vidējā standarta novirze samazinājās no 9,8% līdz 8,5% (1,3%), izņemot eirozonu, kur tā nedaudz pieauga no 6% līdz 6,5% (+0,5%). Tas skaidrojams galvenokārt ar pieprasījuma pieaugumu pēc mazām automašīnām, ko veicināja ievērojamas subsīdijas autoparka atjaunošanai dažās valstīs.
Tajā pašā laikā automašīnu labošanas un uzturēšanas, kā arī rezerves daļu cenas turpināja augt, ievērojami pārsniedzot inflācijas rādītāju (reālajā izteiksmē attiecīgi +1,5% un 0,7%).
Konkurences palielināšana automašīnu pēcpārdošanas tirgū ir galvenais jaunā tiesiskā satvara konkurences jomā attiecībā uz transportlīdzekļiem mērķis. Tas ir pieņemts maijā un ir spēkā kopš šā gada jūnija. Jaunie noteikumi atcēla grupu atbrīvojumu ražotājiem, kuru tirgus daļa automašīnu labošanas un uzturēšanas tirgū pārsniedz 30%, tādējādi ir vieglāk risināt jautājumu, kad tiek atteikts sniegt tehnisku informācija neatkarīgiem remontuzņēmumiem vai pārkāpumus saistībā ar garantijas apkopi.
Jaunu automašīnu reģistrācijas apjomi pieauga 2009.gada otrajā pusē, jo vairākās ES dalībvalstīs bija spēkā vecu automašīnu nomaiņas shēmas. Kopumā 2009.gadā tika reģistrēti 14,4 miljoni jaunu automašīnu. Tomēr ar to nepietika, lai novērstu pārdošanas apjoma kritumu par 1,6% salīdzinājumā ar 2008.gadu un 9,5% salīdzinājumā ar pirmskrīzes 2007.gadu.
Ziņojums par automašīnu cenām ir daļa no EK transportlīdzekļu sektora uzraudzības pasākumiem. Ziņojums sniedz iespēju patērētājiem salīdzināt cenas Eiropā un izmantot ES vienotā tirgus priekšrocības.
NOZARE.LV
Komentāri