1.jūnijā beidzās pārejas periods un stājās spēkā atlīdzību limiti pilnā apmērā ceļu satiksmes negadījumā cietušajām personām un mantai, tādējādi turpmāk Latvijā notikušos negadījumos par personai nodarītajiem zaudējumiem OCTA atlīdzības limits vienā satiksmes negadījumā būs pieci miljoni eiro (3,5 miljoni latu) līdzšinējo 2,5 miljonu eiro (1,76 miljonu latu) vietā.
Savukārt par nodarītajiem zaudējumiem mantai limits turpmāk būs viens miljons eiro (702 800 lati) līdzšinējā 500 000 eiro (351 400 latu) limita vietā.
Šīs izmaiņas OCTA atlīdzību limitā paredz sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums un Eiropas Komisijas 5.direktīva.
Apdrošināšanas sabiedrība “Ergo” pozitīvi vērtē OCTA atlīdzību limitu palielināšanos, kas nozīmē ievērojami lielākas sociālās garantijas ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem.
Saskaņā ar “Ergo” novērojumiem Latvijā joprojām liela daļa sabiedrības OCTA uztver galvenokārt kā iespēju saņemt atlīdzību par satiksmes negadījumā radītajiem bojājumiem transportlīdzeklim. Tomēr OCTA nodrošina, ka tiek segta atlīdzība arī personai – gan materiālie zaudējumi par ārstēšanos un negūtajiem ienākumiem, gan nemateriālie zaudējumi.
Kā norāda “Ergo” Transportlīdzekļu, civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas un personu apdrošināšanas departamenta direktors Ivars Vismanis, ikdienā novērots, ka tikai daļai Latvijas iedzīvotāju ir pilnīga izpratne par to, ka OCTA sedz arī ceļu satiksmes negadījumu nodarītos zaudējumus personai, tostarp par ārstēšanos un negūtajiem ienākumiem. Piemēram, nopietnu un smagu traumu gadījumos apdrošināšanas atlīdzība tiek maksāta daudzu gadu garumā, līdz tiek sasniegts atlīdzības limits.
“Limitu izmaiņas vērtējam pozitīvi, jo negaidīta dzīves pavērsiena gadījumā, ceļu satiksmes negadījumā rezultātā iegūstot invaliditāti vai ilgstošu darbspēju zuduma gadījumā, cietušajam ir garantēts ievērojams finansiālais nodrošinājums,” norāda Vismanis.
“Ergo” praksē līdz šim lielākā OCTA atlīdzība bija aptuveni 140 000 eiro (98 390 latu) apmērā, kad satiksmes negadījumā cietusī persona guva smagus miesas bojājumus un gūto traumu dēļ, visticamāk, neatgriezeniski kļuva par pirmās grupas invalīdu. Saskaņā ar Latvijā ieviesto OCTA sistēmu vainīgā OCTA – šajā gadījumā “Ergo” – polise sedz visus radušos zaudējumus cietušā mantai un visus materiālos un nemateriālos zaudējumus cietušajai personai, tostarp ārstniecības un rehabilitācijas izdevumus, cietušās personas nesaņemtos ienākumus, slimības pabalstus un valsts izmaksātās invaliditātes pensijas.
“Ergo” skaidro, ka OCTA polises iegāde nozīmē, ka transportlīdzekļa īpašnieks ir apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību pret iespējama ceļu satiksmes negadījuma rezultātā nodarītiem zaudējumiem trešajām personām. Gadījumā, ja tiks izraisīts satiksmes negadījums, apdrošinātāja pienākums ir segt citām personām nodarītos zaudējumus.
Tam automašīnas vadītājam (īpašniekam), kurš atzīts par vainīgu ceļu satiksmes negadījumā, sev nodarītie materiālie zaudējumi, arī ārstēšanās izdevumi, būs jāsedz pašam.
“Ergo” speciālisti norāda: ja nelaimes gadījuma izraisītājs jeb vainīgā puse būtu bez OCTA, zaudējumus cietušā mantai, kā arī radušos materiālos un nemateriālos zaudējumus personai segtu OCTA Garantijas fonds, pēc tam regresa kārtībā piedzenot zaudējumus no vainīgās personas.
Saskaņā ar OCTA likumu, notiekot ceļu satiksmes negadījumam, atlīdzību saņems visas cietušās personas neatkarīgi no tā, vai personas atradušās cietušajā automašīnā vai tajā, kas izraisījusi satiksmes negadījumu, izņemot vadītāju, kurš ir atbildīgs par avārijas izraisīšanu.
Kopējais OCTA atlīdzības limits par Latvijā notikušajos negadījumos radītajiem zaudējumiem personām, neatkarīgi no cietušo skaita, ir pieci miljoni eiro un viens miljons eiro par mantai nodarītajiem zaudējumiem. Savukārt negadījumiem, kas notikuši citās valstīs, OCTA atlīdzības limitus nosaka konkrētās valsts normatīvie akti, tostarp ir valstis, kurās noteiktām zaudējumu grupām vispār nav noteikts atlīdzības limits, tātad teorētiski atlīdzības apmērs var būt neierobežots.
NOZARE.LV
Komentāri