Sestdiena, 20. decembris
Vārda dienas: Arta, Minjona

Latvijā sākta mazo lidmašīnu ražošana

Druva
12:05
08.11.2011
35

SIA “Pelegrin” Latvijā sākusi ultravieglo lidaparātu un mazo lidmašīnu ražošanu, raksta laikraksts “Dienas Bizness”. Ultraviegls lidaparāts ir ar dzinēju aprīkots vienvietīgs vai divvietīgs lidaparāts, kura maksimālā pacelšanās masa nepārsniedz 450 kilogramus. Patlaban gatavs ir viens lidaparāts, un drīzumā tiks sākta komerciālā ražošana. Sākotnējais mērķis ir izgatavot 30 lidaparātus gadā. Pagaidām klienti stāv rindā, un neviens pie sava pasūtītā lidaparāta vēl nav ticis. No pasūtījuma saņemšanas brīža līdz lidaparāta izgatavošanai varētu paiet aptuveni seši mēneši. Katrs lidaparāts tiks būvēts individuāli – pamats ir viens, taču katram klientam ir savas vēlmes, piemēram, instrumenti, dizains, apdare, skaidro uzņēmumu projektu vadītāja Dace Zabludovska. Iemesli, kāpēc cilvēki izvēlas personīgo lidaparātu, ir dažādi. “Ātrums mūsdienās kļūst arvien nozīmīgāks. Tam obligāti nav jābūt miljonāram, jo atkarībā no specifikācijas cenas ir dažādas,” norāda “Pelegrin” pārstāve. Dažāda veida lidaparāti esot izplatīti biznesa vidē, jo ar tiem nav jāsēž sastrēgumos. Arī dažiem ārstiem ir savi lidaparāti. Savu lidaparātu izvēlas, pirmkārt, tie, kam ir sapnis lidot, piemēram, piloti. Otrkārt, tie ir cilvēki, kam lidaparāts ir transportlīdzeklis. Treškārt, tie, kam tā ir biznesa nepieciešamība, piemēram, vajag aizceļot uz citu Eiropas valsti. “Tā nav fantastika, tā notiek arī Latvijā,” apgalvo Zabludovska. Patlaban rindā pēc sava lidaparāta gaidot divi Latvijas uzņēmēji. Uzņēmuma izgatavotā lidmašīna ir “Millennium Master”, kas tiek uzskatīts par pasaulē ātrāko lidaparātu šajā svara kategorijā. Tā maksimālais ātrums ir 390 kilometri stundā. “Millennium Master” nav 100% Latvijas uzņēmuma izgudrojums, jo iedvesma gūta starptautiskā aviācijas izstādē. Oriģinālās lidaparāta skices ir no Itālijas, bet, būvējot pirmo lidmašīnu, veikts ne mazums atkāpju no sākotnējā, uzlabojot un pilnveidojot modeli. Turklāt patlaban tiek projektēta lidaparāta nākamā versija, jo uzņēmuma īpašnieki sapratuši, ka paši var labāk. Lidaparāts ir piereģistrēts Latvijas Civilās aviācijas aģentūrā un patlaban tiek sertificēts Vācijā. “Ja klients redz, ka lidaparāts ir sertificēts Vācijā, tas kalpo kā kvalitātes zīme, turklāt Vācijas tirgus ir viens no vadošajiem ultravieglo lidmašīnu jomā,” skaidro uzņēmuma projektu vadītāja. Janvārī tika veikts pirmais testa lidojums, un jau aprīlī uzņēmums brauca sevi parādīt uz izstādi “Aero 2011”. Interese bija ievērojama – no pilotiem, ražotājiem, detaļu piegādātājiem, dīleriem, masu medijiem. Kopš izstādes ir pagājis pusgads, bet interese nav noplakusi un cilvēki joprojām zvana un interesējas. “Viņi pat nezvana, lai pieteiktos izmēģināt, bet uzreiz vēlas kļūt par mūsu dīleriem savā valstī,” stāsta Zabludovska. Interese bijusi ne vien no Eiropas valstīm, bet arī Krievijas, Ukrainas un trešās pasaules valstīm. Uzņēmuma īpašnieku Igora Zvjagina, Valentīna Vasjaka, Anatolija Perekriostova mērķis bija parādīt, ka Latvijā var ne vien radīt vienu lidaparātu, bet izveidot augstas kvalitātes ražotni un konstruēšanas bāzi, izmantojot jaunākās tehnoloģijas un infrastruktūru. Iecerēts izveidot ne vien ražošanas bāzi, bet arī servisa un remonta centru, kā arī attīstīt antīko aviāciju. Patlaban ražotnē jau top antīks lidaparāts “Bleriot XI” no 100% oriģinālajiem rasējumiem un fotogrāfijām. 1909.gadā franču lidotājs un konstruktors Luijs Blerio ar savu lidaparātu – monoplānu “Bleriot XI” – pirmais pārlidoja Lamanšu, un gadu vēlāk viņš ar savu lidmašīnu sasniedza 100 kilometrus stundā lielu ātrumu. Eiropā daudzi ražo ultravieglās lidmašīnas, bet pagaidām “Pelegrin” var lepoties, ka viņu lidaparāts ir visātrākais. Latvijā “Pelegrin” patlaban ir vienīgais, kas strādā šajā jomā. Lai gan kompānija dibināta tikai pērnā gada sākumā, īpašniekiem ir ievērojama pieredze aviācijā – Zvjagins ir aerotermogrāfijas speciālists (zemes virsmas skenēšana infrasarkanajā režīmā no lidaparāta) ar vairāk nekā desmit gadu pieredzi Latvijas aviācijas nozarē un jaunu tehnoloģiju izstrādē. Tāpat viņam ir pilota licence ultravieglo lidaparātu klasē. Arī Vasjakam ir pilota licence ultravieglo lidaparātu klasē, viņš ir Latvijas Pilotu amatieru aviokonstruktoru biedrības prezidents, Ādažu aerokluba valdes loceklis un Eiropas vēsturisko lidaparātu kluba biedrs, pilots-instruktors Ādažu aeroklubā “Avio Rīga”. Savukārt Perekriostovs ir Ādažu aerokluba “Avio Rīga” direktors un vecākais pilots-instruktors ar vairāk nekā 24 gadu pieredzi militārajā, civilajā un ultravieglajā aviācijā, kā arī profesionālās aviācijas grupas “Baltic Bees” pilots un aktīvi nodarbojas ar mazās aviācijas popularizēšanu un attīstību Latvijā. NOZARE.LV

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Jaunpiebalgā zināšanas un prasmes veicina ziedošanu bērniem ar kustību traucējumiem

00:00
20.12.2025
30

Ar erudīcijas spēli “Apslēptās zināšanas” un dāsni nosolītiem amatnieku un mājražotāju darbiem Jaunpiebalgā savākti 2141 eiro bērnu ar kustību traucējumiem atbalstam. Labdarības pasākums – aizraujošas zinību sacensības un vietējo meistaru darbu izsole – pagasta Kultūras centrā notika otro gadu. Idejas iniciatore Kitija Stauvere ir bērnu un jauniešu interešu centra “Tagad” vadītāja. “Tas bija negaidīti! Tā […]

Sēņu festivāls labi “iesakņojas”

00:00
19.12.2025
49

Jau trešo gadu Cēsīs norisinājās īpašs sēņu un mākslas vienotībai veltīts festivāls, kas šogad ieguvis nosaukumu “Mikokultūra”, ik gadu tā programmai – tāpat kā sēnēm labvēlīgos apstākļos – tikai pieaugot un paplašinoties. Aizvadītajā sestdienā dažādās pilsētas vietās apmeklētāji varēja gūt visnotaļ plaša spektra informāciju par sēnēm – no to audzēšanas pieredzes stāstiem, sēņu kulinārijas brīnumu […]

Cēsīs autobusi sāk kursēt no atjaunotā Stacijas laukuma

00:00
18.12.2025
360

15.decembrī gan kājāmgājēji, gan autobraucēji ievēroja, ka Cēsu Stacijas laukumā vairs nav norobežojošo zīmju, kas liegtu kustību. Tā kā pabeigti galvenie rekonstrukcijas darbi, šodien no plkst. 12 AS “CATA” atsāks reisu izpildi un pasažieru apkalpošanu atjaunotajā teritorijā, izmantojot jaunizveidotās iekāpšanas un izkāpšanas platformas. Galvenais, kas iedzīvotājiem jāievēro, – tagad transporta kustība Stacijas laukumā organizēta pa […]

Straupe – maza toreiz un tagad. Pamanāma un zināma

10:05
17.12.2025
124

Straupe bija mazākā pilsēta Hanzas savienībā pirms gadsimtiem un tāda ir arī mūsdienu tīklojumā “Jaunā Hanza”.  “Vēsturiskā atmiņa veido identitāti. Hanzas savienība ir saistīta ar Straupi. Kaut tas bija ļoti tālā pagātnē, pret šo laiku ir pozitīva attieksme. Straupie­šiem sava vēsture ir svarīga,” saka Lielstraupes pils pārvald­niece Rudīte Vasile un pastāsta, ka ik vasaru Pārgaujas […]

Ne tikai kārtības sargi, bet arī iedvesmas avots cits citam

00:00
17.12.2025
560

Gadskārtējā policistu apbalvošanas pasākumā, kas aizvadītajā nedēļā norisinājās Limbažos, arī šoreiz par īpašākiem darba sasniegumiem vai ievērojamu dienestā aizvadīto laiku godināta virkne Vidzemes kārtībsargu, tostarp arī 18 no Dienvidvidzemes iecirkņa, kura pārziņā ir Cēsu un Madonas novads. Atzīmējot Valsts policijas (VP) 107. gadadienu, teju 60 Vidzemes reģiona pārvaldes (VRP) likumsargu 11. decembrī bija aicināti uz […]

Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

00:00
16.12.2025
78

Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
19
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
36
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
33
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
50
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
51
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi