Nākamā gada laikā auto apdrošināšana kļūs dārgāka – OCTA cena varētu pieaugt par 30%, bet KASKO – par 20%, raksta laikraksts “Dienas Bizness”.
Pēc būtiskā cenu krituma divu gadu laikā – ap 50% OCTA un ap 20% KASKO polisēm – nākamā gada laikā apdrošinātāji prognozē atgriešanos pie cenu pieauguma. Cik straujš būs kāpums, atkarīgs no dažādiem attīstības scenārijiem, tomēr ir skaidrs, ka tik zemu cenas turēties vairs nevarēs un jārēķinās ar cenu pieaugumu divciparu skaitļa lielumā.
OCTA un KASKO cenas galvenokārt nosaka ceļu satiksmes negadījumu biežums un vidējā izmaksa, ko savukārt ietekmē autoservisu cenas.
“Negadījumu skaits 2010.gada trīs ceturkšņos pieaudzis par 4%, salīdzinot ar 2009.gada attiecīgo periodu, degvielas mazumtirdzniecības apjoms salīdzināmajās cenās 2010.gada astoņos mēnešos uzrāda 3,9% pieaugumu, bet vienlaikus transportlīdzekļu skaits ar derīgām valsts tehniskām apskatēm ir samazinājies no 611,19 tūkstošiem uz 608,99 tūkstošiem šā gada 1.oktobrī. Tātad ceļu satiksmes negadījumu skaits ir pieaudzis, lai gan spēkratu skaits ir samazinājies,” norāda “BTA” valdes loceklis Jānis Lucaus.
Viņš prognozē negadījumu skaita pieaugumu līdz ar gaidāmo ekonomikas atveseļošanos. Apdrošinātāji ir vienisprātis, ka nākamgad varētu pieaugt autoservisu cenas – energoresursu cenu kāpuma, neliela rezerves daļu cenu pieauguma (rezerves daļas tiek ievestas no ārzemēm, kur ir atgriezusies inflācija), kā arī kvalificētā darbaspēka izmaksu kāpuma dēļ.
“Līdz šim detaļu cenu kāpumu kompensēja vietējā darbaspēka izmaksu kritums. Ekonomikai atveseļojoties, palielināsies darbaspēka izmaksas un sagaidāms, ka kopējais cenu kāpums apdrošināšanā sīvas konkurences apstākļos būs proporcionāls kopējam izmaksu pieaugumam transporta apkalpošanas sektorā,” prognozēja “Baltas” valdes loceklis Aivars Vilnītis. OCTA gadījumā līdzīgu ietekmi varētu radīt cietušo personu ārstēšanās izmaksas, ja pieaugs to izmaksas medicīnas sektorā.
Tiešā veidā apdrošināšanas cenās atspoguļosies tas, ja nākamgad pieaugs pievienotās vērtības nodoklis un nekustamā īpašuma nodoklis.
“OCTA cenas gada laikā lēnām sāks atgriezties pirmskrīzes līmenī, vidēji pieaugot par 25%-35%. Gada sākumā varētu sagaidīt nedaudz straujāku OCTA prēmiju pieaugumu, ko varētu sekmēt sezonāls risks – ziemā negadījumu skaits pieaugs straujāk, par ko liecina 2009.-2010.gada ziemas periods. Tas vairāk varētu skart īstermiņa polises. Intensitātes pieaugums līdz ar ekonomikas atlabšanu dos pieauguma signālu arī ilgtermiņa polisēm,” skaidroja Lucaus, kurš KASKO cenām prognozē 5%-10% kāpumu.
Arī “Gjensidige Baltic” valdes locekle Ināra Meija domā, ka 2011.gada sākumā polišu cenas varētu būt par 15% lielākas, ko ietekmēs ekonomikas atveseļošanās. Mazāku cenu kāpumu izjutīs labie auto braucēji jeb tie, kas “bonus malus” rangā atrodas “bonus” klasē.
Pērn OCTA cenas samazinājās visos riska segmentos, bet šogad apdrošinātāji vairāk izmanto klientu segmentēšanu un cenu diferencēšanu. “Prognozējams, ka nākamajā gadā šī tendence iezīmēsies vēl spilgtāk, jo būtisku cenu kāpumu visos segmentos ierobežos konkurence,” prognozē “Ergo” attīstības direktore Ingrīda Ķirse.
“Tālākam OCTA cenu samazinājumam vairs nav objektīva pamatojuma un apdrošinātājiem būs jāsāk vairāk rēķināties ar atlīdzību izmaksu pieaugumu, lai spētu nodrošināt sabalansētību starp saņemtajām prēmijām un nākotnē izmaksājamām atlīdzībām. Pieaugot servisa pakalpojumu izmaksām, līdz ar ekonomikas stabilizēšanās pazīmēm OCTA nozarē vērojams pakāpenisks noslēgto OCTA līgumu skaita pieaugums, kas nozīmē, ka ceļu satiksmē sāk atkal vairāk piedalīties transportlīdzekļu, kuri ekonomisku apsvērumu dēļ netika izmantoti iepriekšējā gadā. Šīs abas tendences veicinās pakāpenisku kopējo atlīdzību apjomu pieaugumu, kas nozīmēs izmaksu pieaugumu apdrošinātājiem un OCTA cenu,” skaidro Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2010.gada otrajā ceturksnī OCTA cenas sarukušas vidēji par 34,5%, salīdzinot ar šo laika periodu pērn, bet 2009.gada otrajā ceturksnī OCTA cenas piedzīvoja kritumu par aptuveni 20%-25%.
Kopš 2009.gada sākuma cenas vidēji ir samazinājušās apmēram par 50%, un atsevišķos segmentos pat vēl vairāk, informē Ķirse. Kritums bijis lielākais Baltijā, jo Lietuvā un Igaunijā cenu samazinājums bijis attiecīgi 6,8% un 14,5%. Patlaban vidējā OCTA prēmija ir ap 35-40 latiem. Savukārt KASKO cenu kritums gada laikā kopš 2009.gada trešā ceturkšņa sasniedzis 20%.
Divu gadu laikā KASKO tirgus samazinājies strauji – ja salīdzina ar 2008.gadu, kad bija “pīķa laiks”, kritums sasniedz pat vairāk nekā 60%, un šobrīd vidējā KASKO prēmija tirgū ir aptuveni 250 lati.
Lai gan polišu cenas varētu pieaugt, KASKO tirgus pieauguma perspektīvas 2011.gadā apdrošinātāji vērtē kā nelielas. “Saglabājoties tādai pašai situācijai, kāda tirgū bija šogad, KASKO, iespējams, varētu piedzīvot nelielu kritumu, jo valstī vēl nav atsākusies auto finansēšana,” atzīst Ķirse.
Pieprasījums pēc brīvprātīgajiem apdrošināšanas veidiem, tostarp KASKO nepieaug. Tiesa, palielinoties līzinga darījumu un jaunu auto skaitam uz ceļiem, palielināsies apdrošināto objektu skaits un ilgtermiņā KASKO tirgus pieaugums Latvijā varētu sasniegt pat 20% gadā, viņa vērtē.
Ilgtermiņā dinamisku kāpumu varētu piedzīvot arī parakstīto prēmiju pieaugums OCTA tirgū. Izvērtējot izsniegto polišu skaitu Latvijā, nevis parakstītās prēmijas, var secināt, ka apjoms OCTA polisēm nākamgad saglabāsies šā gada apmērā.
NOZARE.LV
Komentāri