Turpinām SIA “Brain How” valdes priekšsēdētāja Edmunda Bērziņa praktiskos ieteikumus, kā uzsākt uzņēmējdarbību. Šoreiz par biznesa vērtību radīšanu.
“Biznesa pasaulē ir labi zināms fakts- jūsu uzņēmuma aktīvi ir tik vērtīgi, cik labi jūs spējat tos aizsargāt. Īpaši svarīgi tas ir par intelektuālo īpašumu. Vienalga, vai tas ir uzņēmuma nosaukums, logo, izgudrojums vai produkts, nepieciešams veikt noteiktas darbības, lai aizsargātu savas īpašumtiesības,” saka E. Bērziņš, vēršot uzmanību, ka tirdzniecības un mārketinga nolūkiem biznesā arvien plašāk tiek izmantots internets. “Mājas lapas izveidošanai nepieciešams reģistrēt domēna vārdu. Ja jūsu uzņēmumam vai produktam ir unikāls nosaukums, noteikti to bez kavēšanās reģistrējiet. Ja jūs atklājat, ka kāds jau ir šādu vārdu reģistrējis, nesatraucieties, jo noteikti varat izdomāt citu nosaukumu, iespējams, vēl labāku,” saka SIA “Brain How” valdes priekšsēdētājs. Viņš stāsta, ka preču zīme ir viena no svarīgākajām biznesa vērtībām, kas jebkad uzņēmuma vadītājam var piederēt. Tas ir uzņēmuma zīmola vārds, logo vai jebkurš cits simbols, kas atšķir uzņēmuma produktus no pārējiem. “Reģistrējot preču zīmi, jūs kļūstat par tās īpašnieku, kas dod pamatotas iespējas aizstāvēt savas preču zīmes lietošanas tiesības tiesā. Tas ir noderīgi, ja atklājat, ka cits uzņēmums iespaido jūsu biznesa reputāciju vai rada problēmas, izmantojot jūsu preču zīmi savu līdzīgo, sliktāko vai lētāko produktu realizācijai,” saka E. Bērziņš un turpina: “Nereti cilvēki jauc autortiesības ar preču zīmēm. Kamēr preču zīmes tiek lietotas, lai aizsargātu jūsu īpašumu, autortiesības piešķir jums juridiskas tiesības uz jūsu radošo darbu, kas var būt jebkas – no teksta vai interneta mājas lapas satura līdz muzikālam sacerējumam. Lai saņemtu autortiesību aizsardzību darbam, tam jābūt izteiktam taustāmā formā, kā rakstītam tekstam vai ierakstam. Vienreiz piešķirtas, autortiesības novērš iespēju citiem kopēt, pārveidot vai lietot jūsu darbu bez jūsu atļaujas.”
E. Bērziņš norāda, ja vien uzņēmējam rodas kāda lieliska ideja, tā, negaidot, kad kāds cits pārvērtīs to komerciālā produktā, jārealizē pašam. “Šādā situācijā ir nepieciešams ātri aizsargāt savu izgudrojumu, lai ar to uzņēmējs varētu pelnīt pirmais. Labākais veids, kā pasargāt savu ideju, ir patentēt to,” saka E. Bērziņš, skaidrojot, ka patents ir īpašuma tiesības, ko piešķir izgudrotājam uz noteiktu laiku apmaiņā pret patentētā izgudrojuma informācijas publisku pieejamību. “Patents liedz iespēju citiem izgatavot, lietot, piedāvāt iegādāties un pārdot šādu izgudrojumu. Turklāt pastāv maldīgs uzskats, ka patents dod tā īpašniekam tiesības izgatavot, lietot vai pārdot izgudrojumu. Patents dod tikai iespēju liegt citiem izgatavot, lietot vai pārdot izgudrojumu. Patenta darbības laiks sākas ar dienu, kad aizpildāt un iesniedzat patenta pieteikumu,” skaidro SIA “Brain How” valdes priekšsēdētājs, sakot: ”Vienmēr, kad uzņēmējs ir nolēmis neizpaust sava uzņēmuma noslēpumus konkurentiem – klientu sarakstu, biznesa procesus, finanšu plānus -, ir svarīgi aizsargāt šo informāciju. To var izdarīt ar konfidencialitātes līguma palīdzību. Parasti izšķir divu veidu līgumus: vienpusējus un abpusējus. Kad pieņemat darbā jaunu darbinieku vai sniedzat informāciju iespējamajam sadarbības partnerim, vienpusējs līgums nodrošina aizsardzību, ja jaunais darbinieks vai sadarbības partneris nolemj neuzsākt sadarbību ar jums. Kad informācija tiek sniegta abpusēji, katra puse paraksta abpusēju konfidencialitātes līgumu. Un atcerieties, visdrošāk vienmēr izmantot jurista padomu, lai pārliecinā-tos par labāko risinājumu jebkuru jūsu uzņēmuma aktīvu aizsardzībai.”
Visus rakstus rubrikā Mans uzņēmums lasiet rakstu arhīvā www.edruva.lv, sadaļā „Raksti”. 1. Uzsākt savu uzņēmējdarbību (14.10.2008.). 2. Kādu uzņēmējdarbības veidu izvēlēties (11.11.2008.). 3. Kā izveidot biznesa plānu (09.12.2008.). 4. Kā izvēlēties uzņēmējdarbības formu (13.01.2009.).
Komentāri