Pēdējo deviņu mēnešu laikā naftas produktu cenas pasaulē ir strauji pieaugušas, kāpjot par 61%, kamēr mazumtirdzniecībā Latvijas degvielas uzpildes stacijās (DUS) cena pieaugusi par 18%, informēja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.
Pagājušā gada jūlija sākumā benzīns pie ražotājiem Eiropā maksāja aptuveni 670 dolārus jeb 470 latus par tonnu, bet patlaban tā cena sasniegusi jau 1080 dolārus jeb 759 latus par tonnu. Vienlaikus benzīns mazumtirdzniecībā Latvijā pērn jūlijā maksāja 77,9 santīmus par litru, savukārt patlaban tas maksā aptuveni 91,9 santīmus par litru, sacīja Stirāns.
Kā liecina aģentūras LETA arhīvs, “Brent” markas naftas cena deviņos mēnešos palielinājusies no 75 ASV dolāriem par barelu līdz 122 ASV dolāriem šodien, pieaugumam sasniedzot 62,7%.
Stirāns, skaidro, ka degvielas cenu kāpums Latvijā ir saistīts arī ar to, ka 1.janvārī tika palielināts pievienotās vērtības nodoklis (PVN) un atcelta akcīzes nodokļa atlaide obligātajai degvielas 5% biodegvielas piejaukuma daļai.
Šīs izmaiņas benzīna cenu sadārdzinājušas par gandrīz diviem santīmiem. Savukārt dīzeļdegvielas cenas šie grozījumi vēl nebija skāruši.
“Kāpumu dīzeļdegvielai nepilnu divu santīmu robežās vēl izjutīsim tuvākā mēneša laikā, kad ziemas dīzeļdegvielu apritē nomainīs vasaras dīzeļdegviela, kurai atšķirībā no arktiskās dīzeļdegvielas būs pievienoti 5% bio piejaukuma,” skaidro Stirāns.
Viņš uzsver, ka degviela ir viens no tiem produktiem, kura cena ne mazākajā mērā nav saistīta ar pirktspēju valstī, jo pirktspēja spējot ietekmēt to produktu cenas, kas tiek ražoti valstī, un degviela pie tiem nepiederot.
Degvielas cenu veido saskaitāmie, kurus jūtami degvielas tirgotāji nevarot ietekmēt – 48% ir degvielas iepirkuma cena pie ražotājiem par pasaules cenām, 45% ir nodokļi (akcīzes nodoklis un PVN), kam jābūt ES noteiktajā līmenī, un tikai 7% ir vietējo mazumtirgotāju uzcenojums, kurā ietilpst izmaksas un peļņa, uzsver valdes priekšsēdis.
Viņš skaidro, ka būtiskākie naftas produktu cenu kāpuma iemesli pasaulē ir: ekonomikas atveseļošanās Amerikā, kas palielināja pieprasījumu pēc degvielas šajā pasaules reģionā, aukstie laika apstākļi Eiropā un pieprasījuma kāpums pēc kurināmā, nemieri Tuvajos Austrumos, kas sākās Ēģiptē un aizvien norisinās Lībijā.
NOZARE.LV
Komentāri