Tikai 16% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu vadītāju sava uzņēmuma stāvokli patlaban vērtē kā labu. Lielākā daļa jeb 59% to novērtē kā viduvēju, savukārt 22% kā sliktu, liecina AS “SEB bankas” sadarbībā arī pētījumu firmu SIA “Data Serviss” veiktā Latvijas uzņēmēju aptauja.
Tomēr, lai arī finansiālās situācijas pašvērtējums joprojām ir salīdzinoši zems, šā gada septembrī ceturtā daļa komersantu sava uzņēmuma stāvokli vērtēja kā labāku salīdzinājumā ar pagājušā gada rudeni, 36% pauda uzskatu, ka stāvoklis ir saglabājies līdzīgs, savukārt 38% norādīja, ka situācija uzņēmumā ir pasliktinājusies.
Vērtējuma uzlabošanās redzama arī komersantu atbildēs par uzņēmējdarbības vidi valstī – 23% gada laikā saskatījuši pozitīvas pārmaiņas, 45% uzskata, ka stāvoklis pasliktinājies, savukārt 31% nesaskata būtiskas izmaiņas pozitīvā vai negatīvā virzienā.
Uzņēmēju aptauja liecina, ka pamazām pieaug arī biznesa apjomi – dažās nozarēs tas notiek straujāk, citās – mazāk. Šā gada septembrī 23% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu uzrādījuši apgrozījuma palielinājumu salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu. Vislabāk ar apgrozījuma kāpināšanu šogad sekmējies komersantiem Kurzemē un Vidzemē, kur 29% uzņēmumu strādā ar lielāku apgrozījumu nekā pērnā gada septembrī, kā arī Rīgas reģionā. Savukārt Zemgalē un Latgalē uzņēmumu apgrozījums pieaudzis būtiski mazākam uzņēmumu skaitam – attiecīgi 13% un 10% .
Aptaujas dati liecina, ka svarīgākie jautājumi uzņēmumu dienaskārtībā ir nodokļu samaksa (svarīgs jautājums 39% respondentu, bet vissvarīgākais – 18%) un jaunu noieta tirgu meklēšanu (svarīgs jautājums – 34%, bet vissvarīgākais jautājums – 19% aptaujāto).
Tā kā jaunu noieta tirgus meklēšana ir aktuāls jautājums, tad tirgus izpētei un pircēju meklēšanai uzņēmumi turpina veltīt daudz laika, proti, 63% uzņēmēju tam velta vairāk laika nekā to darīja pērn.
No 2009.gada oktobra “SEB banka” reizi ceturksnī publicē “SEB biznesa vides apskatu”. Tas atspoguļo Latvijas uzņēmēju viedokļu un noskaņojuma izmaiņas attiecībā uz uzņēmuma un uzņēmējdarbības stāvokli valstī, konkrēta uzņēmuma darbības rādītājiem, aktuālākajiem sava biznesa attīstības jautājumiem.
“SEB bankas” biznesa vides apskats tiek veidots, pamatojoties uz mazo un vidējo uzņēmumu vadītāju un īpašnieku aptauju, kas veikta šogad septembrī, izmantojot telefoninterviju metodi. Pētījuma laikā aptaujāti 500 uzņēmēji. Pētījums tiek īstenots sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Data Serviss”.
NOZARE.LV
Komentāri