
Cēsu Valsts ģimnāzijas 11. klases skolniece
Valsts ģimnāziju audzēkņu zinātniski pētniecisko darbu konferencē cēsnieka Kristapa Jaunzema pētījums ķīmijā ieguva augstāko novērtējumu. Ķīmijas laboratorijā Cēsu Valsts ģimnāzijas skolnieks bija pētījis ābolus, noskaidrojot C vitamīna daudzumu dažādās šķirnēs. Interesanti bija uzzināt, kādus secinājumus Kristaps izdarīja.
– Kā tu izdomāji pētīt tieši ābolus?
– No sākuma gribēju rakstīt zinātniski pētniecisko darbu fizikā, bet tad ieraudzīju uz ziņojumu dēļa piedāvātās pētījumu tēmas ķīmijā. Meklēju kādu interesantu un likās, ka ķīmijā tāda varētu būt. Vispirms izvēlējos tēmu par konservantiem un E vielām limonādēs. Jau biju sācis vākt informāciju – dažādas dzērienu etiķetes un materiālus par konservantu ietekmi uz cilvēku, bet kopā ar skolotāju Sarmīti Dreijalti nolēmām mainīt darba tēmu, jo arī šī par āboliem likās pietiekami aktuāla un interesanta. Skolotāja palīdzēja – sarunāja ābolus no kādas zemnieku saimniecības. – Pastāsti, kādus secinājumus tu izdarīji.
– Esmu noskaidrojis C vitamīna daudzumu četrās rudens un septiņās ziemas šķirnēs, kā arī ēnā un saulē augušajos augļos. Laboratoriskie darbi apliecināja, ka ziemas šķirņu ābolos, pie tam augušos ēnā, ir visvairāk C vitamīna. Izrādījās, ka ēnā augušajās 'Antonovkās' ir visvairāk C vitamīna. Zinātniski pētnieciskajam darbam pievienoju skolas biedru aptauju, kura apliecināja, ka apmēram 90 procenti par to neko nezina. Vēl secināju, ka ik dienu vajadzētu apēst vismaz četrus ābolus, lai uzņemtu nepieciešamo C vitamīna daudzumu, bet smēķētājiem jāapēd vairāk.
– Kurā ķīmijas laboratorijā tu strādāji?
– Divas reizes braucu uz Latvijas Universitātes ķīmijas fakultātes pārtikas ķīmijas centra laboratoriju. Pētīt ābolus man palīdzēja 3. kursa studente, cēsniece Ieva Akuņeca. Darbs laboratorijā bija diezgan grūts, bet interesants. Laboratorijā strādāju no rīta līdz vakaram. Eksperimenti man vienmēr ir patikuši, bet tomēr nedomāju izvēlēties ķīmiķa profesiju.
– Katram skolēnam, mācoties ģimnāzijā, ir jāveic viens pētnieciskais darbs. Ko tas tev deva?
– Tā kā savu darbu aizstāvēju veiksmīgi, tas cēla manu pašapziņu. Esmu lepns par padarīto. Sapratu, ka varu patstāvīgi paveikt arī lielāka apjoma darbu, kurš aizņem vairāk laika nekā pāris dienas. Ja mans darbs būtu vēl niansētāks, pavērtos iespēja pētījumu aizstāvēt arī valsts līmeņa konferencē. Novērtēju radīto izdevību pabūt ķīmijas fakultātē, redzēt tehniku, ar kādu strādā laboratorijā. Secināju, ka mani interesē zinātne.
Komentāri