Riska filozofija
Autocentrs “Briks -F” šo gadu sācis ar jaunu ieceru īstenošanu. Autocentra teritorijā E.Veidenbauma un J.Poruka ielas krustojumā taps celtne servisa pakalpojumu paplašināšanai. Jau ielikti pamati ēkai, kur notiks auto diagnostika, riteņu savirzes kontrole, riepu maiņa, riepu izstādes, būs autonoma auto mazgātava.
“Nauda, kas ieguldīta ražošanā – tas šobrīd ir viens no drošākajiem pasākumiem naudas apritē,” spriež komercdirektors Juris Brīkšis, viens no autocentra līdzīpašniekiem. Tā kā pilnībā attaisnojies biznesa plāns, pērkot zemi servisa vajadzībām un ceļot autocentra pamatbūvi, ar bankām izveidojusies laba kredītvēsture, uzņēmēji no jauna uzņēmušies kredītsaistības. “Sadarbība ar bankām nav viegla, bet to noteikumi ir izpildāmi,” secina Juris Brīkšis. “Jāņem vērā, ka strauji pieaug inflācija un valstī ekonomika taisās “pārkarst”. Nekas jau lētāks nekļūs. Taču, kamēr būs mašīnas un klientus interesēs, lai tās apkopj un remontē, darbs mums būs. Jau tagad serviss gandrīz visu laiku ir aizņemts. Mums nācās domāt, kā pēc iespējas racionālāk saskaņot darbus, kā labāk izmantot hektāru zemes, kuru nopirkām autocentram.”
Taču uzņēmējdarbībā, un “Briks -F” Cēsīs tajā ir kopš 1996. gada, ne viss veicies gludi. “Vienu brīdi staigājām tikpat kā pa naža asmeni. Nācās riskēt, arī nervozēt, vai ikmēneša maksājumus bankai spēsim veikt. Konkurenti no citiem servisiem, kuru Cēsīs netrūkst, mina uz papēžiem,” riskantākos brīžus atcerējās Juris. “Taču esmu sapratis, ka grūtības norūda. Par biznesu to var teikt, un sevi esmu mierinājis, ka viss, kas cilvēku nenogalina, dara viņu stiprāku. Reizēm, kad nākas saskarties ar sliktiem piemēriem, ir kādas neveiksmes, atliek tikai novērtēt to, kas dzīvē dots – veselība un darbs. Ja to pieņem un saprot, tad pārējais šķiet sīkumi. Tagad varu par daudz ko pasmaidīt un teikt, ka man izveidojies īstens uzņēmēja dzīves stils, un tajā problēmām jābūt. Tās veicina attīstību.”
Divatā tālredzīgāk
Uzņēmējdarbības zīmols “Briks -F” diviem uzņēmējiem, kuri līdz tam bija darbojušies neatkarīgi, radās, nonākot pie secinājuma, ka lielāka uzņēmuma veidošanā ir jābūt pāriniekam. Tā par uzņēmuma līdzīpašniekiem vienojās kļūt Juris Brīkšis un Vladimirs Fjodorovs. Domājot, kā nosaukt uzņēmumu, abi nonākuši pie secinājuma, ka vārdā, ko darīs pazīstamu, jābūt abu līdzīpašnieku uzvārdu iniciāļiem. Tā arī radies oriģinālais nosaukums “Briks – F”.
Taču pieredze, kas smelta, lai pievērstos uzņēmējdarbībai auto apkopes jomā, abiem uzņēmīgajiem cilvēkiem nemaz nav oriģināla. Tā lielā mērā ir saistīta ar iespēju izmantošanu, pēc Padomju savienības sabrukuma paveroties dzelzs aizkaram uz Rietumu valstīm un iespēju sākt pelnīt, dzenot no Vācijas lietotas automašīnas. “Ja man būtu rakstnieka dotības, par piedzīvojumiem uz Vācijas un Polijas autoceļiem varētu sarakstīt grāmatu. Tas bija laiks, kad visu risku par izdošanos uzņēmos viens, kad mums, auto dzinējiem, uz ceļiem bieži nācās saskarties ar bandītismu. Ekonomikā tolaik valdīja haoss, daudzas prasības autopārvadātāji apgāja, darbības veicot nelegāli,” biznesa laiku, kurā valdīja liels privāts risks, raksturoja Juris. Juku laiki ilgi neturpinājās. Vācijā pieņēma stingrākus mērus un auto vedējiem samazinājās peļņa, bija radusies lielāka konkurence. Vācijā mašīnas sāka pārdot dārgāk. Auto vedējiem sāka pārvest lietotās mašīnas ar treileriem. Taču arī tas jau bija par maz.
Grūtības likušas apvienoties un veidot kopīgu uzņēmumu, situācijas maiņa piespiedusi meklēt arvien jaunus risinājumus. Tā radīta garāža lietotu rezerves daļu tirdzniecībai, pēc tam iesākts arī automašīnu remonts. 1999. gadā abi uzņēmēji nonākuši fakta priekšā, ka jāmeklē jaunas telpas. “Sākām analizēt situāciju un sapratām, ka nepietiek ar to, ka telpas īrējam, nepietiek arī ar to, ka auto apkopē piedāvājam tikai dažus posmus. Lai uzņēmējdarbība būtu stabila, jāpiedāvā viss spektrs – no auto salona un servisa līdz auto mazgātavai,” par ceļu, kā nonākuši līdz zemes gabala pirkšanai, par apņemšanos celt autoservisu stāsta Juris. Tad arī sākusies sadarbība ar auto firmām “Ford” un “Volvo”, taču tā nav vērsusies plašumā, jo “Ford” izplatītāji servisam Cēsīs uzstādījuši ļoti augstus apkalpošanas un aprīkojuma noteikumus. “Briks -F” tagad turpina būt par “Ford” atbalsta punktu, kurā var saņemt apkopi jaunajām mašīnām.
Pāraudzināšana nenotiek
Tik daudz lietoto auto plaču, kā Cēsīs, nav nevienā apkārtējā pilsētā, arī lielākajā Valmierā ne. Auto plaču ziņā pirmā vietā, protams, ir Rīga un tad seko Cēsis un Talsi.
Juris Brīkšis cēsnieku aktivitāti skaidro ar pilsētnieku mentalitāti, ar vēlmi plānot un darīt. Iespējams, ka Cēsīm paveicies, ka te nav uzaugušas rūpnīcu strādnieku paaudzes, kurām raksturīgāks izpildītāja, nevis uzņēmēja gars.
Taču pēdējā laikā par arvien lielāku problēmu kļuvis tieši izpildītāju trūkums. Strādnieki aizplūst. Arī “Briks -F” piedzīvojis tādu krīzi, ka vienā dienā trīs strādnieki iesnieguši atlūgumu, lai dotos peļņā uz Īriju. No trijiem Latvijā pēc kāda laika atgriezies viens.
“Pāraudzināt nevienu netaisāmies, bet audzināt kadrus apņemamies. Ņemam praksē jaunos puišus, kuri mācās skolās Priekuļos un Jāņmuižā. Taču speciālista sagatavošanai ir nepieciešams ilgāks laiks,” vērtē Juris. “Darbiniekiem ir jāuzticas, tikai tad veidojas normālas darba devēju un ņēmēju attiecības. Mums, vadītājiem, vienmēr būs jāizvirza prasības saviem strādniekiem. Mašīna uz ceļa ir paaugstinātas bīstamības objekts, ja tā ir atvesta uz servisu, tad remontu vai apkopi nevar uztvert bezatbildīgi.”
Kurš gan nezina to parunu, ja runcis nav mājās, tad peles danco pa galdu. Tā kā darbs lietotu auto pārvadāšanā prasa vienam no īpašniekiem reizi mēnesī nedēļu pavadīt Vācijā, tad darbu vadīšanā svarīgi, ka ir divi īpašnieki. Uzņēmumā tad visbiežāk klātienē ir gan saimnieka acs, gan padoms.
Viens no uzņēmuma lielākajiem notikumiem ir Jaunā gada sagaidīšana. Tā tiek rīkota darbiniekiem un kopā ar ģimenēm. Vairākus gadus pēc kārtas Jaunais gads ievadīts, ballējoties auto salona telpās. Pavasara pārmaiņas
To, ka teju pie durvīm klauvē pavasaris, var saprast, ienākot “Briks -F” autosalonā. Tajā ir vairāki desmiti motociklu, kuri gaida pircējus un sola piedzīvojumiem bagātus braucienus pavasara un vasaras sezonā. “Motociklu bizness ir sezonāls. Aktīva pirkšana parasti notiek līdz Jāņiem,” uzsver Juris. Rudens beigās salonu aizņēma cita izstāde. Tās bija riepas. Cēsnieki ir firmas “Fulda” pārstāvji.
Juris Brīkšis nojauš, ka šis pavasaris atkal nesīs pārmaiņas lietotu mašīnu tirdzniecībā. Ir pirmie signāli, ka valdība šai uzņēmējdarbībai atkal gatavojas mainīt normas Ministru kabineta noteikumos. “Vislabāk bija strādāt, kad ievesto mašīnu muitošanai tika dotas trīs dienas. Tajās visu nepieciešamo varēja izdarīt. Kopš iestājāmies Eiropas Savienībā, mašīnu tirdzniecības process kļuvis sarežģītāks.”
Komentāri