Saruna ar Silviju Dilbu, VID Vidzemes reģionālās iestādes Cēsu nodaļas tematisko pārbaužu daļas priekšnieci.
– Pastāstiet par tematisko pārbaužu daļu, kāds noslogojums, cik bieži jāveic pārbaudes?
– VID Vidzemes reģionālās iestādes Cēsu nodaļas tematisko pārbaužu daļa izveidota 2000.gadā. Tajā ir 12 nodokļu inspektori.
Tematiskās pārbaudes veic, lai operatīvi atklātu un novērstu pārkāpumus uzņēmējdarbībā un finanšu jomā, lai pārliecinātos par preču un to pavaddokumentu uzskaites un aprites kārtību, ieņēmumu un izdevumu reģistrēšanu, grāmatvedības dokumentu noformēšanu un tirdzniecības noteikumu ievērošanas atbilstību normatīvo aktu prasībām.
Katru mēnesi notiek vairāk nekā 50 plānotās, ap 20 neplānotās tematiskās pārbaudes. Ir arī apsekošanas par nodokļu maksātāja reģistrācijas dokumentos uzrādītās informācijas atbilstību faktiskajam stāvoklim, kā arī materiāli tehnisko un cilvēku resursu novērtēšana atbilstoši saimnieciskajai darbībai. Šogad esam veikuši pāri par 500 apsekošanām. Notiek arī novērošana, fiksēta visa ar saimnieciskās darbības veikšanu saistītā darbība, lai iegūtu informāciju, kas izmantojama analīzei un nodokļu auditā, kā arī citi kontroles pasākumi.
– Cik bieži katrs uzņēmums tiek pārbaudīts?
– Viens no galvenajiem nodokļu maksātāju kontroles veidiem ir tematiskās pārbaudes. Tās plāno, lai pārbaudītu pēc iespējas vairāk nodokļu maksātāju, lai novērstu pārkāpumus un iegūtu informāciju citiem kontroles pasākumiem.
Nodokļu administrācijai ir tiesības precizēt nodokļu apmērus un uzlikt soda naudu triju gadu laikā pēc likumā noteiktā maksāšanas termiņa. Tematiskās pārbaudes plāno, lai katram nodokļu maksātājam reizi trijos gados būtu kāda no tematiskajām pārbaudēm. Gadās arī biežāk kontrolēt, it sevišķi tos nodokļu maksātājus, kuri regulāri pieprasa PVN pārmaksu atmaksas.
– Kādi ir raksturīgākie pārbaužu rezultāti?
– Visbiežāk nodokļu maksātāji nav detalizēti iepazinušies ar nodokļu un citiem normatīvajiem aktiem, līdz ar to rodas kļūdas grāmatvedības uzskaites kārtošanā, preču pavadzīmju-rēķinu noformēšanā, mazumtirdzniecībā.
Galvenās kļūdas, kuras neievēro, kārtojot grāmatvedības dokumentus, noformējot pavadzīmju rēķinus: nepareizi aizpilda kases ieņēmumu un izdevumu orderus, kuros kā skaidrās naudas maksātāju un skaidrās naudas saņēmēju nenorāda fiziskās personas vārdu, uzvārdu, pēc attaisnojuma dokumenta ierakstīšanas grāmatvedības reģistrā nenorāda ieraksta kārtas numuru, dokumentos ir neatrunāti labojumi, dzēsumi, nepilnīgi izstrādāts dokumentu apgrozības apraksts vai shēma, nav ievērota kases grāmatas aizpildīšana, kasiera un grāmatveža pienākumus pilda viena un tā pati persona, preču pavadzīmēs-rēķinos nav norādītas preču izsniegšanas, saņemšanas vietas adreses vai arī tās norādītas nepilnīgi, preču saņemšanas datumu raksta cipariem, nevis vārdiem. Pilnu publikācijas tekstu lasiet drukātajā „Druvā”
Komentāri