Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Hilda, Teiksma

Remigrantu bērniem iekļaušanās izglītības sistēmā ne vienmēr ir vienkārša

Iveta Rozentāle
00:00
03.04.2024
544
1
Rem Izg (1)

Dalās pieredzē. Marta Svensone ar deviņgadīgo meitu Gabrielu bija atbraukušas no Valmieras un dalījās savā pieredzē par iejušanos Latvijā pēc dzīves Skotijā. FOTO: Iveta Rozentāle

Remigrantu bērnu iekļaušanās Latvijas izglītības sistēmā bija galvenā tēma, par ko Vidzemes plānošanas reģiona pasākumā Cēsu Centrālajā bibliotēkā izglītības jomas eksperti runāja ar ģimenēm, kas no ārzemēm atgriezušās uz dzīvi Latvijā.

Vidzemes plānošanas reģiona remigrācijas koordinatore Inga Madžule “Druvai” sacīja: “Pasākums apliecināja, ka izglītības tēma ir aktuāla. Vēlējos, lai dažādām iesaistītajām institūcijām būtu iespēja satikt remigrantu ģimenes, dzirdēt, ar kādām problēmām tās saskaras, bērniem ienākot skolā Latvijā. Viens ir nolikumi, noteikumi un likumi, bet otrs – dzīvs cilvēks, viņa stāstījums un problēmas izklāsts. Cerēsim, ka tikšanās izkustinās sistēmu, lai šādām ģimenēm būtu iespējams palīdzēt precīzāk.”

Marta Svensone ar deviņgadīgo meitu Gabrielu bija atbraukušas no Valmieras. Viņa Skotijā nodzīvojusi 12 gadus, meita piedzima un uzsāka skolas gaitas tur. Pirms gadiem trīs ģimene atgriezās Latvijā un meita, protams, sāka mācīties pamatskolā. Sa­protams, ka bērns, kurš ilgu laiku dzīvojis ārzemēs, ne vienmēr ideāli zinās latviešu valodu, viņam būs vajadzīgs arī laiks, lai iekļautos Latvijas izglītības sistēmā. Diemžēl ar šīm problēmām remigrantu ģimenes nereti paliek vienas, kaut ir kursi latviešu valodas apguvei, daļā skolu ir atbalsta personāls remigrantiem.

“Druvai” M.Svensone atzina, ka par šo tēmu un tās sakārtošanu, strukturizēšanu un pielāgošanu konkrētai ģimenei vēlējās runāt publiski: “Ģimeņu, kuras atgriežas, ir daudz, bet ikdienā rodas sajūta, ka esam vieni paši un mums vienīgajiem ir problēmas. Bērni ir dažādi, kāds valodu apgūst ātrāk, cits lēnāk, jo vecāks ir bērns, jo grūtāk tas ir. Tomēr atlaides šiem bērniem netiek dotas, viņiem ir jākārto visi pārbaudes darbi, eksāmeni, nedodot adaptācijas laiku. Tas ir milzīgs spiediens, ko izjūt ģimene, un tas ir netaisnīgi. Bērnam nav jājūtas vainīgam, ka viņš dzīvojis ārzemēs.”

Mārcis un Agita Graubes pirms pāris mēnešiem atgriezušies no Vācijas. Ģimenē ir divi bērni – četrgadīga meita un zīdainis, abi dzimuši ārzemēs.

Mārcis Graube pēc dažiem gadiem Vācijā sapratis, ka nevēlas ārzemēs palikt uz visiem laikiem. Aizvadītā gada izskaņā viņš saņēma darba piedāvājumu Cēsīs, tomēr situācija mainījās. Mārcis tomēr turpina strādāt Vācijā, bet ģimene par savu mājvietu izvēlējusies Cēsis. M.Graube teic: “Es esmu rīdzinieks, sieva gulbeniete, Cēsis ir tāds vidusceļš starp abām vietām. Šī pilsēta uzrunāja ar savu reklāmu kā ļoti labu vietu dzīvošanai, bet pagaidām tas šķiet pārvērtēti, adaptācija bija grūta. Meita gan dārziņā iejutās ļoti labi. Cik ilgi šeit paliksim, vēl nezinām, tas ir liels eksperiments. Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, neizslēdzam arī iespēju pārcelties atpakaļ uz Vāciju.”

Tieši izglītības jautājums bijis tas, kas licis domāt par labu Latvijai, jo Mārcis ļoti atzinīgi vērtē pieeju izglītībai pirmsskolā un sākumskolā, viņam bija svarīgi, ka bērni pirmo izglītību iegūst tieši Latvijā. Savukārt, bērnam pieaugot, ģimenes skatījumā studiju iespējas labākas ir ārzemēs.

Arī Cēsu pilsētas 3. pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja Rasa Siliņa vērtēja, ka bērniem mazākā vecumā ir vieglāk iejusties Latvijā un izglītības sistēmā. Pirmsskolas vecumā bērni visātrāk apgūst valodu, tāpat organiski iekļaujas tradīcijās un latviskajā kultūrā. Drabešu Jaunās pamatskolas direktore Kristīne Paisuma atzina, ka pieredzes stāsti ir ļoti dažādi, jo arī bērni ir ļoti atšķirīgi – gan attiecībā uz valodu zināšanām, gan raksturu. Ienākšana vecākās klasēs ir lielāks izaicinājums, jo tajās ir lielākas prasības.

Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūta pētniece Daina Grosa, kura pati savulaik dzīvojusi ārzemēs, dalījās ar pētījuma secinājumiem par remigrantu bērnu labklājību. Viņa vērtē, ka sabiedrība kļūst arvien atvērtāka un iekļaujošāka gan attiecībā uz remigrantiem, gan citu tautību iedzīvotājiem, kuri sāk dzīvi Latvijā, tomēr problēmas joprojām pastāv.

Pētniece skaidroja, ka iemesli, kāpēc bērniem, kas iepriekš mācījušies citā valstī, grūtāk iejusties Latvijas mācību iestādēs, ir valodas zināšanu trūkums, bērna vecums – jo lielāks bērns, jo nereti grūtāk. Turklāt valstīs    atšķiras mācību pieeja, metodes, arī saturs, ir atšķirīga skolotāju attieksme, jo nereti Rietumvalstu skolās pedagogu un skolēnu attiecības ir līdzvērtīgākas. D.Grosa vēl minēja nepietiekamus ģimenes un skolas atbalsta mehānismus, trūkumus komunikācijā starp skolu un ģimeni. Lai iejustos, būtiska ir arī draudzības veidošanās un socializācija.

D.Grosa “Druvai” arī pauda, ka attiecībā uz remigrantu ģimeņu iejušanos būtu nepieciešams lielāks elastīgums. Dokumentos ir paredzēti dažādi atbalsta mehānismi, bet nereti tie nesasniedz konkrēto ģimeni vai nav atbilstoši tās vajadzībām. Viņa arī uzsvēra, ka, ienākot skolā, nepieciešams adaptācijas laiks, vajadzīgi vismaz trīs līdz seši mēneši, kad bērns atrodas izglītības vidē mācoties, bet netiekot vērtēts.

Pētījums parādījis, ka dažkārt būtu svarīga skolotāju attieksmes maiņa, arī spēja vairāk uzmanības pievērst šiem bērniem, palīdzēt apgūt nokavēto. Latviešu valodas nodarbības svarīgi piemērot bērna zināšanu līmenim. Šiem bērniem vajadzētu arī papildu atbalsta personas. Austrālijā dzimusī Selga Beņķe, kura pēc Latvijas neatkarības atgūšanas ar ģimeni atkal dzīvo savā senču zemē, rosināja, ka palīdzēt remigrantiem varētu brīvprātīgie – šis resurss netiek izmantots: “Es kā seniore labprāt bērniem lasītu priekšā, klausītos, kā viņi lasa, veltītu tam laiku, parunātos, lai bērnam vieglāk izteikties latviski. Ir vientuļi seniori, kuriem šāda socializēšanās arī nāktu par labu.”

Cēsu novada Izglītības pārvaldes vadītājas palīdze Dace Bērziņa pastāstīja, ka, aptaujājot visā novadā esošās skolas, iespējams secināt, ka katrā    īsteno dažādus atbalsta mehānismus skolēniem, kas iepriekš dzīvojuši ārzemēs. Piemēram, ir individuāla pieeja mācību un audzināšanas procesā, papildu konsultācijas pie skolotājiem, sociālā pedagoga, psihologa, logopēda atbalsts, sarunas ar skolēnu par adaptāciju, saziņa ar vecākiem, pedagoga palīga palīdzība, ieinteresēti un atbalstoši klases biedri ārpus stundām, pedagogu individuālais darbs arī vasarā. Tomēr arī daļa izglītības iestāžu norādījušas, ka tām trūkst resursu atbalstam, piemēram, vajadzētu papildināt zināšanas kursos, pieredzes apmaiņā. Pedagoga palīgs būtu nepieciešams uz ilgāku laiku, vajadzīgs papildu finansējums individuālajam darbam, metodiskie materiāli. D.Bērziņa atzina, ka te visiem ir kopīgs darba lauks, lai gan ģimenes, gan izglītības iestādes justos labāk.

Komentāri

  • Marta saka:

    Vienas klapatas

  • Atbildēt

    Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

    Saistītie raksti

    Straupe – maza toreiz un tagad. Pamanāma un zināma

    10:05
    17.12.2025
    60

    Straupe bija mazākā pilsēta Hanzas savienībā pirms gadsimtiem un tāda ir arī mūsdienu tīklojumā “Jaunā Hanza”.  “Vēsturiskā atmiņa veido identitāti. Hanzas savienība ir saistīta ar Straupi. Kaut tas bija ļoti tālā pagātnē, pret šo laiku ir pozitīva attieksme. Straupie­šiem sava vēsture ir svarīga,” saka Lielstraupes pils pārvald­niece Rudīte Vasile un pastāsta, ka ik vasaru Pārgaujas […]

    Ne tikai kārtības sargi, bet arī iedvesmas avots cits citam

    00:00
    17.12.2025
    290

    Gadskārtējā policistu apbalvošanas pasākumā, kas aizvadītajā nedēļā norisinājās Limbažos, arī šoreiz par īpašākiem darba sasniegumiem vai ievērojamu dienestā aizvadīto laiku godināta virkne Vidzemes kārtībsargu, tostarp arī 18 no Dienvidvidzemes iecirkņa, kura pārziņā ir Cēsu un Madonas novads. Atzīmējot Valsts policijas (VP) 107. gadadienu, teju 60 Vidzemes reģiona pārvaldes (VRP) likumsargu 11. decembrī bija aicināti uz […]

    Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

    00:00
    16.12.2025
    62

    Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

    Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

    00:00
    15.12.2025
    45

    Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

    Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

    00:00
    14.12.2025
    132

    Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

    Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

    00:00
    13.12.2025
    107

    Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

    Tautas balss

    Egle rada prieku

    09:57
    17.12.2025
    14
    Cēsniece L. raksta:

    “Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

    Klientus necenšas piesaistīt

    15:11
    13.12.2025
    32
    Lasītāja I. raksta:

    “Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

    Latvijas preces - dārgas

    15:11
    13.12.2025
    29
    Seniore M. raksta:

    “Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

    Ko mainīs likuma maiņa

    11:58
    07.12.2025
    45
    1
    Lasītāja A. raksta:

    “Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

    Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

    11:57
    06.12.2025
    45
    1
    Vecmāmiņa raksta:

    “Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

    Sludinājumi