
Inflācija jūnijā kritusies vien par procenta piektdaļu. Cenas visbūtiskāk samazinājušās apaviem, bet dārgāka kļuvusi degviela, svaiga gaļa un dārzeņi.
Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka, nonākot tirdzniecībā jaunajai ražai, cenas kāpušas kartupeļiem, kāpostiem, bietēm, burkāniem, sīpoliem, bet tomātu, saldo piparu, gurķu un lapu salātu cenas rukušas. Cenas augušas
pakalpojumiem, bet lētāka jūnijā ir sadzīves, TV, audio un datortehnika. Akciju iespaidā lētāk maksājuši daži piena produkti, graudaugu un gaļas izstrādājumi, kā arī olas.
Cēsnieki “Druvai” atzina, ka visvairāk no mēneša ienākumiem nākas iztērēt pārtikas iegādei. Vēl cēsnieki skaidroja, ka ar inflāciju cīnās, piedomājot, ko likt pirkumu grozā, un laiks jātērē, lai izstaigātu veikalus, iegādātos akcijas preces.
“Ir gandarījums, ja izdodas ietaupīt, iepērkoties, kad ir preču izpārdošana. Tomēr alga netiek līdzi inflācijai, tāpēc domāju, kā iespējams kaut nedaudz ietaupīt. Vismaz bērnu pabalstu nolieku atsevišķā kontā, kuram klāt tik vienkārši netieku. Esmu sarēķinājusi, ka tajā man uz Ziemassvētkiem būs lieki 68 lati, kurus tad ar prieku iztērēsim,” sacīja cēsniece Inese. Triju bērnu mamma Anita vērtēja, ka pieaugošie izdevumi viņu ātrāk spiež atgriezties darbā pēc bērna kopšanas atvaļinājuma.
“Tagad pērkam sev un bērniem apavus. Ir atlaides, un to izmantojam. Atliekam vannas istabas remontu, jo daudz jātērē pārtikai un degvielai,” tā Anita, bet Laine saka, ka akciju laikā rūpīgi izvēlas, ko iegādāties: “Nav jēgas pirkt vairāk mantu nekā nepieciešams un slaucīt putekļus.” Jaunā māmiņa Aija Uščina atzīstas, ka biežāk apģērbu un apavus iegādājas Vācijā. Līdzīgi rīkojas arī Kate Arnīte, kura atzīstas, ka tērējas, bet biežāk ārvalstīs, kur atlaides esot iespaidīgākas.
To, ka izdevīgas ir sezonas preču izpārdošanas, atzīst arī veikalnieki, kuri uzsver, ka pircēju paradumi ir dažādi, bet atlaižu laikā plaukti dikti tukšojas.
“Novērtē ne tikai lielas, arī mazākas atlaides. Ja var blūzīti vai bikses nopirkt par pieciem, sešiem latiem lētāk, arī to labprāt izmanto,” sacīja apģērbu veikala “Lanetti” pārdevēja Gunta Plaude. Līdzīgu situācijas vērtējumu “Druva” uzklausīja audumu un aizkaru veikalā “Kameja”, kur skaidroja, ka pastāvīgie klienti iegādājas to audumu, kas iepatīkas, bet tie, kas vēlas glītas lietas iegādāties lētāk, priecājas par atlaidēm.
“It trūcīgāki cilvēki, ir tādi, kam nauda krīt ārā no maka. Nevaru teikt, ka nopietnie inflācijas rādītāji ļoti būtu iespaidojuši apavu pieprasījumu. Vecāki ļoti priecājas, ka ir sezonas apavu izpārdošana. Jaunus daudzi pērk jau nākamajai vasarai, izvērtējot, ka lētāk nekas nemaksās,” sacīja “Euroskor” Cēsu veikala vadītāja Elita Gailīte-Grauduma un neslēpa, ka atlaižu laikā ir pircēji, kuri atļaujas nopirkt pat divus un trīs apavu pārus.
Sadzīves un elektropreču veikalos atlaidēm nav sezonāla rakstura, tās atsevišķām preču grupām ir katru mēnesi. Tajā pašā laikā preču tirgotāji atzīst, ka šogad mazāk preces tiek pirktas uz pēcapmaksu.
“Dažas preces no piedāvājuma cenu ziņā ir pieejamākas nekā pirms gadiem trim. Ja cilvēki vēlas, tad iegādājas arī platekrāna televizoru. Pārsvarā pērk rajona iedzīvotāji, kuriem ir mājas, plašākas telpas. Nav tā, ka sadzīves tehnika sapirkta uz priekšdienām. Ja ledusskapis saplīst, tad vajag jaunu. Ja ir atlaide, tad skaidrs, ka cena pircējam patīkamāka,” skaidroja veikala “ElektroLine” pārdevējs- konsultants Jānis Kārkliņš.
Par to, ka inflācija valstī minimāli mazinājusies, vērtējoši izsacījies arī ministru prezidents Ivars Godmanis: “Beidzot ir pozitīvas tendences, inflācijas pieaugums neturpinās”. Tajā pašā laikā “GE Money Bank” pētījuši ekonomisko situāciju valstī un eksperti atzīst -cenu kāpumam pierimstot, pārlieks optimisms vēl ir par agru.
Komentāri