Piektdiena, 20. septembris
Vārda dienas: Guntra, Ginters, Marianna
giriş casibom giriş casibom casibom giriş casibom giriş casibom casibom giriş casibom casibom giriş

Negadījumos cietušo auto īpašnieki atlīdzību no apdrošinātāja arvien biežāk izvēlas saņemt naudā

Druva
15:50
11.11.2010
7

Līdz ar ekonomisko lejupslīdi valstī pieaudzis to ceļu satiksmes negadījumos cietušo transportlīdzekļu īpašnieku īpatsvars, kas kompensāciju par radītajiem zaudējumiem transportlīdzeklim izvēlas saņemt naudā, nevis kā apdrošinātāja apmaksātu remonta pakalpojumu servisā, secinājuši Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) eksperti.

Kā biznesa portāls “Nozare.lv” noskaidroja LTAB, statistikas, cik bieži auto īpašnieki izvēlas saņemt atlīdzību naudā un cik bieži tomēr izšķiras par labu apdrošinātāja apmaksātam auto remontam servisā, nav, taču pēc saņemto sūdzību satura LTAB varot visai droši secināt, ka vadītāji arvien biežāk vēlas saņemt naudu par negadījumā cietušā auto nodarītajiem bojājumiem.

LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics šādu tendenci skaidro ar autovadītāju vēlmi ekonomēt līdzekļus, jo pārsvarā šādos gadījumos cietušā transportlīdzekļa īpašnieks savu automašīnu labo pašu spēkiem vai arī izvēlas to remontēt zemas kvalitātes servisos par daudz zemākām izmaksām, turklāt tādos servisos, kas, iespējams, nemaksā nodokļus.

“Ja automašīnas bojājumi ir nelieli, bieži vien tie vispār netiek remontēti. Šāda tendence ir pretēja pirmskrīzes periodam, kad cietušie vairumā gadījumu izvēlējās apmaksātu servisa pakalpojumu, jo tas bija ērtāk, prasīja mazāku iesaisti un garantēja kvalitāti,” stāsta Stengrevics.

Saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu (OCTA likumu) ceļu satiksmes negadījumos cietušo transportlīdzekļu īpašnieki par transportlīdzeklim nodarītajiem zaudējumiem var saņemt atlīdzību divos veidos: apmaksātu servisa pakalpojumu par remonta veikšanu transportlīdzeklim vai arī izmaksu naudā, kas ir pašsaprotama transportlīdzekļa bojāejas gadījumos, bet ir izvēles tiesības pie remontējamiem bojājumiem.

Ja cietušais izvēlas saņemt naudas izmaksu, tad apdrošinātājs nav atbildīgs par transportlīdzekļa remontu – tas ir jānodrošina pašam autoīpašniekam.

Pēc Stengrevica teiktā, izvēlētos atlīdzību naudā, garāks būs arī zaudējumu atlīdzības saņemšanas process. Pašlaik, ja cietušā transportlīdzekļa īpašnieks un vainīgā apdrošinātājs savā starpā vienojas par servisu, kurā tiks veikti bojātā transportlīdzekļa remontdarbi, tad uzreiz pēc negadījuma, kad veikta transportlīdzekļa apskate un saskaņota servisa tāme ar apdrošinātāju, var sākt remontdarbus. Savukārt, ja cietušais izvēlas atlīdzību saņemt naudā, tad saskaņā ar likumdošanu bez eksperta transportlīdzekļa apskates veikšanas vēl ir nepieciešama eksperta zaudējuma aprēķina sagatavošana, balstoties uz kuru apdrošinātājs nosaka kompensācijas apmēru.

Saskaņā ar OCTA likumā noteikto lēmumu par izmaksu apdrošinātājam ir jāpieņem mēneša laikā pēc visu lietā nepieciešamo dokumentu saņemšanas.

Turklāt, ja atlīdzība tiek saņemta naudā, cietušā transportlīdzekļa īpašniekam jārēķinās, ka kompensācija var tikt izmaksāta, neiekļaujot pievienotās vērtības nodokļa summu, jo nav sniegts pakalpojums – auto nav remontēts.

Eiropas valstu prakse liecina, ka apdrošinātājs apdrošināšanas atlīdzības izmaksu skaidrā naudā veic tikai gadījumos, ja transportlīdzekļa remonts ir ekonomiski nepamatots un tiek atlīdzināti zaudējumi saistībā ar transportlīdzekļa bojāeju. LTAB piebilst, ka apdrošināšanas atlīdzība kā skaidras naudas izmaksa teorētiski ir iespējama arī gadījumos, ja transportlīdzeklis nav bojāgājis, bet tad cietušais jau iepriekš rēķinās ar to, ka saņems ievērojami mazāku summu, jo no faktiski aprēķinātās summas tiks atrēķināti nodokļi un tiks pielietots arī samazinājums, atbilstoši ekspluatācijas nolietojumam.

Apdrošinātājs zaudējumu atlīdzību apmērus satiksmes negadījumā cietušam transportlīdzeklim nosaka atbilstoši Ministru kabineta noteikumos noteiktajai kārtībai par tehniskās ekspertīzes veikšanu un zaudējumu aprēķinu sastādīšanu, ko veic sertificēti eksperti. Ekspertus OCTA apdrošināšanā sertificē LTAB, kas izstrādā arī Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodiku. Tā nodrošina, ka pēc ceļus satiksmes negadījuma zaudējumu aprēķināšanā bojātam transportlīdzeklim tiks ievērota vienota kārtība, neatkarīgi no tā, kurā apdrošināšanas sabiedrībā negadījuma izraisītājs būs apdrošinājis savu atbildību. Tāda pati zaudējumu novērtēšanas kārtība tiek realizēta arī gadījumos, kad cietušajam atlīdzība tiek izmaksāta no OCTA garantijas fonda.

Saskaņā ar OCTA likumu apdrošinātāja uzdevums ir segt zaudējumus tādā apmērā, lai nodrošinātu transportlīdzekļa atjaunošanu pirms avārijas stāvoklī. Respektīvi, ja transportlīdzeklis ir desmit gadus vecs, tad apdrošinātāja uzdevums nav uzlabot transportlīdzekļa stāvokli, bet apmaksāt remonta izdevumus, lai nodrošinātu transportlīdzekļa atjaunošanu pirmsavārijas stāvoklī.

“Izvēloties atlīdzību skaidrā naudā, apdrošinātājs zaudējumus atlīdzina atbilstoši eksperta sastādītam zaudējumu aprēķinam, kur rezerves daļu cenai piemērots ekspluatācijas nolietojums. Šis ir viens no apdrošinātāju un cietušo transportlīdzekļu īpašnieku strīdu iemesliem, jo cietušais uzskata, ka apdrošinātājam ir jāsedz zaudējumi jaunas automašīnas vai jaunu rezerves daļu apmērā, neskatoties uz automašīnas patieso vecumu,” skaidro Strengrevics.

Pēc viņa teiktā, ja apdrošinātājs secina, ka negadījumā transportlīdzeklis guvis bojājumus, kuru novēršanai remonta izmaksas pārsniegs transportlīdzekļa vērtību pirms negadījuma, tad automašīnas īpašnieks kompensāciju saņem naudā.

LTAB nodrošina ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību, veicina OCTA sistēmas stabilitāti un attīstību, kā arī saskaņā ar likumdošanu nodrošina izmaksas no OCTA garantijas fonda. LTAB ir Zaļās kartes biroju padomes biedrs un pilda Latvijas Zaļās kartes biroja funkcijas.

NOZARE.LV

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Muzikāli militāri Tēva dienas akcenti

00:00
20.09.2024
23

Vasarīgajā svētdienā Pārgaujas iedzīvotājiem bija sarūpēta iespēja vēl reizi godināt aizvadīto Tēva dienu un piedalīties militārās, muzikālās, sportiskās un intelektuālās aktivitātēs. Straupes estrādē ģimenes varēja sacensties galda spēlēs, uzzināt ko vairāk par Zemessardzes kaujas spējām un aprīkojumu, pārbaudīt spēkus un precizitāti karavīru spēlēs vai izkopt ritma izjūtu, piedaloties Dzintara Vīksnas vadītajā bungu aplī. Puikas un […]

Aicinām uz koncertu LAIMES FLAUTA Cēsu Sv. Jāņa baznīcā 28. septembrī plkst. 19.30

16:05
19.09.2024
25

“Spēlē laimes flautu! Tu pats esi melodija.” /Rūmī/ “LAIMES FLAUTA” ir jau otrā programma koncertu ciklā “Laiks. Tu. Lūgšana”. Šoreiz programmas vadmotīvs – cilvēka iekšēju cīņu ceļš, visa mūža garumā meklējot Patiesību.Koncertuzvedumā piedalās dziedātāja Aleksandra ŠPICBERGA un VĪRU VOKĀLĀ GRUPA, flautists Andis KLUČNIEKS, ģitārists Vladimirs KUDRINS, un sitaminstrumentālists Elvijs ENDELIS un zēnu vokālā grupa “PUIKAS”. […]

Iepazīst Cēsu novada garšas

00:00
19.09.2024
58

Pirmajā Cēsu novada garšu festivālā, kas notika Cēsu tirgū, varēja skatīt, degustēt un iegādāties zināmu un arī pavisam jaunu garšu produktus. Bija arī meistarklases un konkursi. Festivālā rosība kūsāt kūsāja, apmeklētāji atzina, ka tirgus tagad patiesi izskatās un izklausās pēc tirgus. Cēsniece Agita uz tirgu nāk sestdienās, ja ir laiks, pērk mājražotāju ceptu maizi un […]

Miera skrējiens cauri novadam

00:00
18.09.2024
45

Pirmdienas rīts Vecpie­balgas vidusskolā sākās ar pulcēšanos pagalmā. Te tika sveikti Miera skrējiena dalībnieki. Uzsākuši ceļu Nor­vēģijā, viņi cauri Latvijai skrien uz Lietuvu, tad Mol­dovu un Ungāriju. Tas ir tikai viens pasaules Miera skrējiena maršruts. “Tā ir garākā stafete pasaulē, kas veltīta mieram un sadraudzībai. 1987.gadā to izveidoja filosofs, sportists, mūziķis un UNESCO miera prēmijas […]

“Rakšos” virmo Marokas garšas

00:00
17.09.2024
61

Kamieļu parkā “Rakši”, tepat Cēsu novada Drabešu pagastā, augustā divas dienas varēja baudīt neparastu atmosfēru un Marokas bagātīgās virtuves ēdienus pirmajā Marokas street food festivālā. “Vēlējāmies radīt šo pirmo Marokas ielu ēdienu festivālu, lai vairāk cilvēkiem parādītu šīs valsts neatkārtojamo ēdienkarti, garšas, smaržas un ievestu ikvienu Marakešas ieliņu virmojošajās sajūtās. Šie ēdieni lielākoties tiek gatavoti uz […]

Aktīva vasara un prātīgi iesācies rudens

00:00
16.09.2024
60

Jaunā mācību gada pirmajā nedēļā Cēsu novadā skolu tuvumā dežurēja pašvaldības policijas darbinieki. Tā ir laba un droša tradīcija, jo kārtības sargu klātbūtne rada disciplinējošu un nomierinošu efektu, un skolas laiks sācies bez incidentiem. Par to, kāda pašvaldības policijas darbiniekiem bija aizvadītā vasara,un aktualitātēm sabiedriskās kārtības uzturēšanā rudenī stāsta Cēsu novada pašvaldības policijas priekšnieks Guntars […]

Tautas balss

Kāpēc vairs nekursē skolēnu busiņš

15:39
20.09.2024
6
Raiskumiete raksta:

“Kur pazudis skolēnu busiņš, kas savulaik, kad vēl bija Pārgaujas novads, Raiskuma pagasta bērnus veda uz skolu Cēsīs? Raiskumiešu ģimenēm tagad skolēni uz pilsētas mācību iestādēm jāaizved pašiem. Brauc sabiedriskais transports, bet tas no Cēsīm atiet ātrāk, nekā skolā beidzas stundas. Autobuss caur Raiskumu uz Jātnieku pusi nereti brauc gandrīz tukšs, savukārt vecākiem jāorganizē bērnu […]

Planēta uzsilst

16:16
17.09.2024
17
1
Bioloģiskās saimniekošanas piekritējs raksta:

“Tagad, ka Čehijā un kaimiņu valstīs lielie plūdi, tajos iet bojā pat cilvēki, laikam neviens vairs neteiks, ka sasilšana ir izdomāta problēma. Vajadzīga aizvien ātrāka rīcība, arī lauksaimniekiem vairāk jādomā, kā strādāt, jābūt videi draudzīgākiem. Zemnieki nemaz tik slikti nedzīvo, kā reizēm izklausās, taču viņiem arī vajadzētu būt ieinteresētiem, lai klimata pārmaiņas nepārņem visu,” atzina […]

Pasts kļūst aizvien tālāks

16:16
17.09.2024
26
O. raksta:

“Žēl gan, ka Cēsīs, “Solo” veikalā, vairs nebūs pas­ta nodaļas. Tur vienmēr raiti apkalpoja, nekad nebija jāstāv garās rindās. Droši vien jau Latvijas pastam izmaksā dārgi uzturēt nodaļas, bet ir reizes, kad cilvēkiem tās ļoti vajadzīgas. Un tad, ja nākas uz pakalpojumu gaidīt pusstundu, stundu, iedzīvotāji izvēlas kādu citu iespēju, kuru Latvijā netrūkst. Tā pasts […]

Mazās un lielās algas

16:15
17.09.2024
19
Seniore raksta:

“Kad dzirdu, ka radiopārraidē eksperti runā par algu lielumu Latvijā, man gandrīz šoks. Izrādās, par mazām un vidējām algām uzskata visas, kas ir līdz četriem tūkstošiem eiro. Vai tad tiešām Latvijā daudziem darba samaksa pārsniedz četrus tūkstošus eiro? Man tas šķiet ļoti neparasti. Tad jau lielu algu saņem pavisam maz cilvēku, jo nepazīstu nevienu, kam […]

Siltums jauks. Cik maksās apkure

16:14
17.09.2024
24
Lasītāja raksta:

“Atceros rudeņus, kad šajā laikā jau vajadzēja sildīt dzīvokli. Tagad silts un jauks, var pat pa nakti turēt vaļā logu. Tikai atkal cita doma – vai tad, ja siltuma ražotājiem būs mazāki ienākumi, jo sezona īsāka, nepalielināsies apkures cena? Iznāk tāds apburtais loks, no vienas puses, vari ietaupīt, no otras, iespējams, siltuma cena būs augstāka,” […]

Sludinājumi