Stingrāk tiks izvērtēts Latvijas tirgum piedāvātās mobilās lauksaimniecības, mežsaimniecības un ceļu būves tehnikas motoru radītais gaisa piesārņojums.
Pagājušajā nedēļā Priekuļos, Valsts SIA “Sertifikācijas un testēšanas centrs” (STC), tika atklāta indikatīvā laboratorija mobilās tehnikas motoru radītā gaisa piesārņojuma pārbaudei. Jaunā laboratorija ir apgādāta ar modernu mēraparatūru atgāzu sastāva noteikšanai un palīgierīcēm motoru degvielas aparatūras diagnostikai. STC valdes priekšsēdētājs Rūdolfs Būda skaidro, ka laboratorijas galvenais uzdevums būs autoceļiem neparedzētās mobilās tehnikas motoru radīto kaitīgo atgāzu komponentu koncentrācijas noteikšana. Mērķis ir pārliecināties, vai kaitīgo atgāzu koncentrācija nepārsniedz normatīvajos aktos noteiktās robežas. Motoru testi notiks, pamatojoties uz prasībām, kas noteiktas Ministru kabineta noteikumos nr. 1047 “Par autoceļiem neparedzētas mobilās tehnikas iekšdedzes motoru radīto piesārņojošo vielu emisiju gaisā”, kas stājās spēkā pagājušā gada 1. janvārī.
R.Būda atzīmē, ka šādas laboratorijas izveide, kas nodrošina motoru atbilstības izvērtēšanu Eiropas normām, ir būtiska vides aizsardzībai, ņemot vērā globālās sasilšanas problēmas. Arī tādēļ, ka Latvijas tirgū aizvien vairāk ienāk mobilā tehnika no valstīm, kas nav ES, tā saucamajām trešajām valstīm – Krievijas, Ukrainas, Ķīnas, Taivānas un citām. Šī tehnika bieži vien neatbilst Eiropas vides normu prasībām. Toties tā ir lētāka un tādēļ pievilcīgāka pircējiem.
Līdz šim tirgū piedāvātās mobilās tehnikas motoru radītais izmešu daudzums netika kontrolēts, taču turpmāk Latvijas tirgū varēs piedāvāt tikai tādu tehniku, kuras dzinēji atbilst iepriekš minētā normatīvā akta prasībām. Tirgus uzraudzības prasību izpildi uzdots kontrolēt Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrai (VTUA). Aģentūras tirgus uzraudzības tehniskā daļa izvietota STC.
STC valdes priekšsēdētāja vietnieks Edvīns Kide skaidro, ka šaubu gadījumos par dzinēju atbilstību prasībām VTUA tirgus uzraudzības inspektors indikatīvajā laboratorijā varēs veikt motora pārbaudi.
VTUA Cēsu rajona nodaļas vadītājs Ārijs Leoke skaidro: „Lai no trešām valstīm neienāktu traktortehnika, kas rada ekoloģisku piesārņojumu, pārbaudīsim tās atbilstību ES prasībām.” Ja Eiropas dalībvalsts nenodrošina ES direktīvu noteikto prasību ievērošanu par tās tirgū realizējamo tehniku, kas dod iespēju tirgū nonākt nekvalitatīvai, prasībām neatbilstošai tehnikai, valstij var tikt uzliktas soda sankcijas.
VTUA tirgus uzraudzības inspektors Vilnis Ulnicāns vērtē, ka modernās laboratorijas izveide ir ļoti nepieciešama. V.Ulnicāns uzskata, ka lielākā daļa tehnikas, kas Latvijā tiek ievesta no ES, ir sertificēta un atzīta, taču problēmas sagādā tehnika no trešām valstīm. Turklāt pagaidām trūkst veiksmīgas sadarbības ar muitu un Ekonomikas ministrijas pakļautībā esošām iestādēm šo jautājumu risināšanā. Viņš norāda, ka muitai vajadzētu būt kā barjerai, kas nepieļautu ES ievest prasībām neatbilstošu, dabai nedraudzīgu tehniku.
V. Ulnicāns pastāstīja, ka traktortehnikas tirgus kontroles sistēma pagaidām ir tapšanas stadijā: „Tikai pagājušā gada decembrī pieņemti MK noteikumi par kārtību, kāda jāievēro komersantiem, kas nodarbojas ar traktortehnikas tirdzniecību, lai nodrošinātu tās tālāko reģistrāciju VTUA. Šie noteikumi sāks darboties no šā gada aprīļa.” V.Ulnicāns skaidro, ka tirgotājiem pārdodamā traktortehnika jānodrošina ar atbilstības sertifikātu un dokumentiem, kas apliecina motoru atbilstību pastāvošajām izmešu normām, mašīnu drošumu un nekaitīgumu cilvēku veselībai un apkārtējai videi.
R.Būda atzīmē, ka laboratorija izveidota mūsdienīga: “Lielu darbu laboratorijas tapšanā ieguldīja indikatīvās laboratorijas projekta vadītājs Gunārs Dzenītis, konsultants Juris Bērziņš un SIA “Motordiagnoze” vadītājs Marks Jofe, kurš veica laboratorijas aprīkošanu ar iekārtām.” R.Būda tomēr atzīst, ka šis ir tikai viens no pirmajiem soļiem laboratorijas izveidē, kuras pilnveidošana tiks turpināta. STC ir noslēdzis sadarbības līgumu ar Motoru transporta institūtu Polijā, kuram ir bāzes laboratorija, ko iespējams izmantot motoru dziļākai pārbaudei.
E.Kide pastāstīja: „Laboratoriju esam piemērojuši ne tikai mobilās tehnikas motoru pārbaudei, bet arī traktoru un automašīnu motoru diagnostikai. Iegādāto mēraparatūru būs iespējams izmantot arī katlu māju radīto dūmgāzu analīzei.” Viņš atzīmē, ka ar laiku plānots ne tikai diagnosticēt, bet arī novērst atrasto defektu cēloņus. Tiek gatavots stends, kas paredzēts automobiļu, traktoru un pārējās mobilās tehnikas degvielas aparatūras regulēšanai.
Izveidota arī telpa, kur varēs notikt apmācības STC darbiniekiem, kā arī Latvijas Lauksaimniecības universitātes un Valsts Priekuļu lauksaimniecības tehnikuma audzēkņiem.
G. Dzenītis atklāšanā atminējās, ka pirmo reizi Priekuļu mašīnu izmēģinājumu stacijā bijis padomju gados. Viņš vērtē, ka jau toreiz mašīnu izmēģinājumu stacija bijusi kā gaismas pils tehnikas izvērtēšanai. G. Dzenītis teica: „Man ir prieks piedalīties šajā jaunradē, kad mašīnu izmēģinājumu stacija atdzimst Eiropas prasību līmenī.”
Reizē ar indikatīvās laboratorijas izveidi STC paplašinātas un labiekārtotas arī testēšanas laboratorijas telpas. Tās vadītājs Aleksandrs Ponomarjovs pastāstīja, ka laboratorijā ar modernām ierīcēm tiek veikta lauksaimniecībā, mežizstrādē un kokapstrādē izmantojamās un citas tehnikas testēšana, kā arī darba vides parametru noteikšana.
Atklāšanā piedalījās arī Priekuļu pagasta padomes priekšsēdētāja Māra Juzupa, kura atzina, ka ir gandarīta par jebkuru jomu, kas pagastā tiek sakārtota atbilstoši ES prasībām. „Vides sakārtošana ir svarīga visam pagastam,” secināja M.Juzupa.
Laboratorija iekārtota par Vides aizsardzības fonda līdzekļiem ar STC līdzfinansējumu. Projekta kopējās izmaksas ir ap 65 tūkstošiem latu. Būvniecības darbus labā kvalitātē veikusi SIA „Ciedrs 7”.
Komentāri