Sestdiena, 27. jūlijs
Vārda dienas: Anna, Ance, Annija

Ceļš, tā uzturētājs un braucējs

Druva
00:00
21.01.2009
3

Par ceļu stāvokli ziemā, uzturēšanu, par finansējumu ceļu uzturēšanai saruna ar VAS “Latvijas valsts ceļi” Vidzemes reģiona nodaļas vadītāju Uldi Plendišķi, VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” Cēsu ceļu rajona vadītāju Vitoldu Bērziņu un rajona policijas pārvaldes ceļu policijas priekšnieku Andri Pāži.

– Kāda ceļu uzturētājiem patlaban ir finansiālā situācija?

Vitolds Bērziņš: – Nekad ceļu uzturēšanai naudas nebūs pietiekami. Šogad ir par 20 procentiem mazāk nekā pērn. Vairāk lēmumu jāpieņem, ko nedarīt, nevis darīt. Naudas ir tik, cik ir. Tā jāsadala gada garumā – ziemas uzturēšanai, bedrīšu remontam, planēšanai. Diemžēl gads sākas un beidzas ar ziemu, un nauda jāatstāj arī novembrim, decembrim. Pagājušajā gadā “pārstrādājām” 250 tūkstošus latu. Patlaban šķiet, ka šogad pietrūks ap 400 tūkstošu latu. Aprīlī būs valsts budžeta grozījumi, tad varbūt vēl naudu samazinās. Šomēnes jau iztērēti 135 tūkstoši latu, atvēlēti 190. Pērn janvārī iztērējām

220 tūkstošus latu. PVN paaugstināšana ir uz uzņēmēja rēķina. Uldis Plendišķis: – Ar ceļu uzturētājiem vairākkārt esam kopā vērtējuši pa pozīcijām, ko var nedarīt, ko darīt mazāk. Piemēram, krūmus necirtīs. Un kopumā situācija ir absurda – braucot pa ceļiem, skatos, kaut tik ceļu uzturētāji nestrādātu, nevis strādātu, jo naudas nepietiek.

– Degvielas cenas kļuvušas zemākas.

Uldis Plendišķis: – Kad “Latvijas autoceļu uzturētājs” uz septiņiem gadiem noslēdza līgumu par ceļu uzturēšanu, degviela maksāja nedaudz virs 50 santīmiem. Pērn – pāri astoņdesmit, tagad vēl nav līdz piecdesmit. Izcenojumos degviela rēķināta lētāka, nekā patiesībā ir visu laiku, jo cenu līgumā var pārskatīt reizi gadā. Tagad cena nokrita, diezin vai pavasarī pārskatīs. Cenu svārstības ir uzņēmēja ziņā.

Andris Pāže: – Krūmus necērt, un satiksmes drošība pasliktinās. Ierobežo līdzekļus visiem, bet

nedrīkst ciest satiksmes dalībnieki. Iznāk, ja

naudu samazina – neko nedarām. Kaut vērtējot visparastāko satiksmes negadījumu, pirmos pārmetumus saņem ceļu policists notikuma vietā. Viņš nav vainīgs, ka ceļu uzturētāji nepilda pienākumus.

Inspektors redz sekas, bet ir cēlonis – autovadītāja vaina un ceļu uzturētāju neizdarītais.

Uldis Plendišķis: – Ne jau vienmēr uzturētāji vainīgi. Daudzi ceļu posmi ir tādi, ka tos uzturēt atbilstoši prasībām nav iespējams. Jau vairākkārt apturēta ceļa posma pārbūve no Bērzkroga līdz Rīdzenei, Veclaicenes šosejas gājēju pārejas Ieriķos, Līgatnē ir ļoti bīstamas. Patlaban tiek izstrādāts projekts Ieriķu apgaismojumam un rotācijas aplim Saulrītos.

Vitolds Bērziņš: – Vāverkrogs, Āraišu pārbrauktuve, Krūmiņu grava, Līgatnes grava – tur sen ceļam vajadzēja būt pārbūvētam. Veclaicenes šoseja tikai Cēsu rajonā nav pārbūvēta.

Andris Pāže: – Bieži avārijas ir pie Līgatnes. Kad klāja asfaltu, varēja kaut nedaudz izlīdzināt.

Vitolds Bērziņš: – Kad uzklāja asfaltu, ceļš bija līdzens, bet

ceļa pamatne netika pastiprināta un smagais transports jau radījis rises.

– No daudzajiem negadījumiem – kad riska faktors bijis ceļš?

Andris Pāže: – Kad intensīvi snieg, vismaz reizi vajadzētu tīrītājam izbraukt. Esmu bieži uz ceļa, gribētos, lai uzturētāji rīkotos operatīvāk, negaidot, kad beigs snigt. Kad notiek negadījums, ir reizes, ka tikai pēc stundas brauc kaisītājs.

Kur cēlonis? Iemesls jebkurā gadījumā ir vadītāja vaina. Ārā ir ziema. Diemžēl Latvijā ir mainīgi laika apstākļi. Vadītājam pašam jāizvēlas drošs braukšanas ātrums. Vadītāji bieži saka – ceļi slideni, noteikumus pārkāpis neesmu, braucu tikai ar 90 kilometriem stundā. Tiek jauktas divas lietas – atļautais braukšanas ātrums un drošs braukšanas ātrums Nevar vainot tikai uzturētājus vai tikai braucējus.

Vitolds Bērziņš: – Kad snieg sniegs, tīrītāji pat trīs reizes izbrauc. Jau pēc pusstundas neredz, ka tīrīts. Valnis ceļa malā veidojas, ja tīrītājs brauc lēni. Lāpstas konstrukcija ir tāda, ka vieglu sniegu aiznes grāvī, ja slapjš un smags, tad vēl valni redz.

Andris Pāže: – Kad bija pirmais sniegs, pats četros no rīta biju uz Veclaicenes šosejas. Sākās slidenais laiks, sākās avārijas, dežūrdaļai pateicu, ka slidens, lai zvana uzturētājiem. Visas mašīnas strādājot. Uz šosejas biju trīs stundas, neredzēju nevienu tīrītāju. Ne jau stāsts par to, cik kurš reizes braucis, mani interesē, svarīgi, lai viss notiktu ātrāk.

Vitolds Bērziņš: – Ierobežota finansējuma apstākļos vērtējam – kad snieg, kāda ir gaisa temperatūra. Ja sniegu sāk piebraukt, uzreiz sākam kaisīt. Ja ne, ceram, varbūt iztiksim bez vienas kaisīšanas. Ja atklāj, ka ir slidens, stundas, pusotras laikā visas mašīnas dodas ceļā.

Andris Pāže: – Tīrīšana, kaisīšana ir atkarīga no katra strādājošā. Ne visi darbu dara godprātīgi.

Vitolds Bērziņš: – Katrai mašīnai ir automātiska uzskaite, ar kādām lāpstām strādāts, cik izkaisīta sāls, cik grants, cik kilometru nobraukts. Varam izsekot katram maršrutam. – Kad ceļam jābūt braukšanas kārtībā pēc snigšanas?

Vitolds Bērziņš: – To nosaka Ministru kabineta noteikumi. A klases ceļiem – trīs stundas pēc nokrišņu izbeigšanās, A1 – četras stundas. To nodrošināt varam, izņemot, ja spēcīgi snidzis un gaisa temperatūra ir mīnus seši, septiņi grādi,

uz ceļa paliek sniega svītras. Uldis Plendišķis: – Jau skaidrs, ka nākamziem naudas trūkuma dēļ tiks pazeminātas autoceļu uzturēšanas klases.

Vitolds Bērziņš: – Kilometra kaisīšana ar sāli izmaksā deviņus līdz 20 latus atkarībā no tā, cik sāls izkaisa. Ar sāli ir efektīvāk, lētāk. Ar vienu sāls kravu var nokaisīt 50 kilometrus, ar grants labi ja 15. – Rajonā ir daudz ceļu būves firmu, bet uzturētājs tikai viens. Vai monopols attaisnojies? Vitolds Bērziņš: – Ceļu uzturēšanai vajag speciālu tehniku – kaisītājus ar lāpstām, bedrīšu remonta iekārtas, daudz auto greideru. Jāgreiderē tad, kad būs vislabākais rezultāts, nevis pēc kārtas. Mums ir vairāk nekā desmit greideru. Ja varētu planēt katru dienu, pietiktu ar četriem. Dubļainā un sausā laikā nav jēgas planēt. Jābūt ļoti spēcīgai firmai, lai tā varētu turēt tehniku bez darba. Tāpēc nosacīti var teikt, ka ceļu uzturēšanā nav konkurences, sevišķi ziemā.Ir ceļu uzturēšanā darbi – virsmas apstrāde ar šķembām, notekcauruļu nomaiņa, ko varētu veikt arī būvfirmas. Pavērtēju, treknajos gados tās šos darbus veica par krietni lielāku naudu nekā ceļu uzturētāji. – Kā uzturētājiem iedala naudu? Vitolds Bērziņš: – Tā ķīniešu ābece. Pavērtēju rajoniem iedalīto. Rīgas, Ogres, Jelgavas rajonu neņemsim vērā, jo tur cita satiksmes intensitāte. Salīdzinot ar citiem, mūsu rajonā vidēji ceļa kilometra uzturēšanai ir par 150 latiem mazāk. Uz tūkstoš kilometriem nav maz. Bet Limbažu, Valkas, Valmieras rajonā naudas ir vairāk, Madonas – kā mums, Gulbenei – vēl mazāk.

Andris Pāže: – Valmieras, Valkas, Limbažu rajonā satiksmes intensitāte ir daudz mazāka. Mums divas šosejas. Inčukalna – Valmieras šosejai intensīvā kustība beidzas pie Stalbes krustojuma, Veclaicenes šosejai – pie Bērzkroga. Pēc satiksmes negadījumu skaita Cēsu rajons ir pirmajā vietā. Arī tas būtu jāņem vērā. Vitolds Bērziņš: – Algoritms, pēc kura rēķina, jau daudzus gadus ir viens un tas pats. Cēsu rajonā tikai 27 procenti ceļu ir asfaltēti. Ir rajoni, kur asfalta segums ir 30, 40 un pat 50 procenti. Valda uzskats, ka grants ceļi neprasa uzturēšanu. Bet aizmirst, ka tie jāplanē. Novembrī noplanējām, uznāca sniegs, nokusa, planējām atkal. Tā nauda tērējas.

Uldis Plendišķis: – Par to runāts dažādos līmeņos – reģionā, ministrijā. Naudas nav un pagaidām arī nebūs. Nepareizā formula daudziem ir izdevīga. Cēsu un Madonas rajonam par to, ka ceļi kalnaini, vēl ir ap desmit procentu piemaksa, bet vienalga naudas ir mazāk. Kilometra uzturēšanai gadā ap 1800 latu. Citiem 2000 līdz 2200 latu. Ceļu infrastruktūra netiek līdzi satiksmes intensitātei un auto jaudai. Andris Pāže: – Katru gadu katrs autovadītājs maksā transporta nodevu. Kamēr tā nauda aizies citiem mērķiem, ne ceļu uzturēšanai, bezmērķīgi runāt.

– Šoziem vislielākie uztraukumi par slidenajiem grants ceļiem. Autobuss bija grāvī.

Andris Pāže: – Saprastu, ja šoferis būtu izbraucis uz ceļa un ieslīdējis grāvī. Bet viņš pa šo ceļu jau labu gabalu bija braucis, ja juta, ka slidens, vajadzēja braukt lēnāk.

Vitolds Bērziņš: – 20 minūtes, pirms autobuss iebrauca grāvī, es braucu pa šo ceļu ar ātrumu 60 – 65 kilometri stundā.

Andris Pāže: – Ja kas notiek, vienmēr vainosim visus, tikai ne sevi. Arī “Degpunktā” rādīja – autobuss grāvī. Bet pārējās mašīnas brauc garām. Ja turpat grāvī būtu arī citas – jā, varētu teikt – tur kaut kas nav kārtībā. Vitolds Bērziņš: – Kā pareizāk – šādu ceļu ziemā kaisīt, bet vasarā, kad tas būs bedrains, negreiderēt?

– Kāpēc ledainos ceļus nerievojat?

Vitolds Bērziņš: – Šī tehnoloģija laba, ja ir piebraukts sniegs, mīksts ledus. Ledus bija ciets un biezs, pamēģinājām rievot, efekta nebija. Kad veidojas atkala, vislabākais ir sāli uzkaisīt. Ir tā saucamā preventīvā kaisīšana. Izvērtējam laika ziņas un kaisām. Kāda vairs preventīvā kaisīšana? – Nav grāvju – slikti, ir – arī. Šoferi sūdzas, ka tie par dziļiem.

Vitolds Bērziņš: – Grāvis ceļam ir tas pats, kas ēkai jumts. Diemžēl grāvji pēdējos divdesmit gados ir aizauguši. Un kad nu tas tiek izcirsts vai no jauna izrakts, šoferiem gribas braukt pa ceļa vidu. Ja liekas, ka grāvji par dziļiem, jājautā projektētājiem. – Ko darīsiet ar darbiniekiem?

Vitolds Bērziņš: – Kā visur. Mums ir vairāki pensionāri, viņiem vismaz ir pensija.

Andris Pāže: – Autobraucējiem ir jāsaprot gan ceļu uzturētāju, gan ceļu policijas finansiālā situācija.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Izrāda senču mantojuma pūra lādes

00:00
27.07.2024
5

Pie Stalbes Tautas nama otro gadu tika rādīts, kas glabājas pagasta dzimtu pūra lādēs. Ikviens bija aicināts neturēt sveci zem pūra un muzikālās noskaņās dalīties ar senču atstāto mantojumu un arī ar paša darināto. Pasākumā bija skatāmi daudzi krāšņi zeķu un cimdu pāri, tamborētas endzetes spilvendrānām, izšūti dekoratīvie spilveni, grīdceliņi un citi rokdarbi. Par katru […]

Turpinās sadarbība Vācu kapu kopšanā

00:00
26.07.2024
22

Cēsīs viesojās Bundesvēra Rezervistu apvienības Tīringenas nodaļas Gēras sekcijas pārstāvis atvaļinātais feldfēbelis Marcels Herbsts. Pirms desmit gadiem Latvijas Brāļu kapu komitejas un vācu Karavīru kapu kopšanas apvienības “Volksbund” kopā ar Bundesvēra Rezervistu apvienības Tīringenas nodaļas Gēras sekcijas biedriem rīkoja Latvijas Zemessardzes un vācu karavīru kapu sakopšanas talku Cēsu Vācu kapos, šajos gados par kapu kopšanu […]

Vakar Gulbenes novadā divas automašīnu zādzības

09:39
25.07.2024
231

Aizvadītajā diennaktī Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes apkalpojamā teritorijā saņemta informācija par 66 gadījumiem, kad iedzīvotāji vērsušies pēc palīdzības policijā vai konstatēts, ka noticis noziedzīgs nodarījums. Reģistrēti 14 ceļu satiksmes negadījumi, kur divos gadījumos kopumā cietušas divas personas. Ceļu satiksmes jomā pieņemti 116 administratīvā pārkāpuma lēmumi, tajā skaitā 60 par ātruma pārsniegšanu. NODARĪJUMI PRET ĪPAŠUMU […]

Kas mežā, tas tirgū

00:00
25.07.2024
59

Darba dienās Cēsu tirgū rimta dzīvība. Āra teritorijā dārzeņi, ogas, meža veltes. Pāris tirgotāju piedāvā gailenes. Cena no četriem eiro par litra trauciņu, ir arī mellenes, lācenes par astoņiem eiro. Jānis no Pārgaujas mežiem atvedis gailenes un mellenes. “Iegāju mežā un iznesu trīs spaiņus gaileņu,” pasmej Jānis un uzsver, ka īsts sēņotājs atradīs sēnes arī […]

Dzimtas likteņstāsts grāmatā

06:06
24.07.2024
34

Diena mākslai “Vieta, kur pagātnes satiekas ar šodienu” Zosēnu pagasta Skrāģu krogā veltīta divdesmit pieciem gadiem kopš sestajiem Piebalgas kultūras svētkiem Zosēnos un operas “Baņuta” libreta autora Artura Krūmiņa un komponista Alfrēda Kalniņa 145. dzimšanas dienai. Mākslas dienā tika atvērta arī Ilzes Būmanes grāmata “Piebal­dzēns ar pasaules apvārsni” par Artura Krūmiņa dzimtas likteņstāstu. Gan pats […]

Vai dzima tradīcija? Cēsu jubilejai Svētku koris, kurā ap simts dziedātāju

00:00
24.07.2024
83

Latvietim svētki bez dziedāšanas nav svētki. Kur nu vēl cēsniekiem Cēsu 818.dzimšanas dienā. Bija skaidrs, ka bez koriem neiztikt, bet koris var būt daudz plašāks. Un tika aicināts ikviens, kurš grib dziedāt. Diriģente Marika Slotina-Brante kopā ar instrumentālā ansambļa vadītāju Emīlu Zilbertu izraudzījās pazīstamas dziesmas: tautasdziesmas, dziesmas teātra izrādēm un kino, šlāgerus un citu no […]

Tautas balss

Varbūt jāalgo ārzemnieki

11:11
25.07.2024
64
Seniors raksta:

“Kad beidzot būs skaidrība par nodokļiem, tos cels vai ne! Darba grupa strādāja divus gadus, visi taču saņēma darba samaksu, vai tiešām nav nekāda saprotama rezultāta? Ja jau paši netiekam galā, tad lai labāk maksā citu valstu ekspertiem,” bija neapmierināts seniors.

Vajadzīgs veloceliņš uz Ninieri

11:10
25.07.2024
27
Riteņbraucēja raksta:

“No Cēsīm uz Līviem uzbūvēts labs veloceliņš. Tāds ir arī uz Priekuļiem. Taču daudzi cēsnieki vasarā ar divriteņiem brauc uz Niniera ezeru. Arī uz turieni vajadzētu veloceliņu, cilvēki to tiešām bieži izmantotu. Ninierī peldas ne tikai vasarās, daudzi to dara visu gadu. Protams, ziemā jau ar velosipēdu nebrauksi, bet pavasarī var sākt diezgan agri, un […]

Tīrumam apkārt ziedošs žogs

11:09
24.07.2024
21
Anda raksta:

“Zemnieki nav apmierināti un uzskata, ka ir muļķīgi apkārt laukiem atstāt neapstrādātu joslu. Viņiem taisnība, ka tā ir nezāļu audzēšanai. Nesen ceļmalā upes krastā redzēju dzeltenu labības lauku, un ap to visapkārt platā joslā zied puķu spriganes. Tās kā dzīvžogs apņēmis tīrumu. Vai tā ir prātīga saimniekošana! Puķu spriganes jau tā izplatās kā neapturama sērga. […]

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
32
1
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
16
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]

Sludinājumi