Līdz šim katrā automašīnā obligāts nosacījums bija zaļā obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polise. No 1.jūnija situācija mainījusies, tagad polise transportlīdzekļa vadītājam vairs nav līdzi obligāti jāvadā. Tas gan nenozīmē, ka var iztikt bez apdrošināšanas. Pērn pieņemtās izmaiņas likumdošanā paredz – no šā gada 1.jūnija visi noslēgto OCTA standartlīgumu dati atradīsies centrālajā datubāzē, ko izmantos arī ceļu policija, lai pārliecinātos par OCTA esamību konkrētajam transportlīdzeklim. Tātad, ja autovadītājam nav līdzi OCTA polises, ceļu policija tās esamību pārbaudīs pēc datubāzes. Kā obligāta prasība atcelta speciālā uzlīme uz transportlīdzekļa priekšējā loga.
Arvien biežāk autovadītāji polises iegādei izmanto internetu. Jaunie noteikumi paredz, ka e-polise ir derīga bez polises oriģināla. Taču svarīgi atcerēties, ka, dodoties uz ārvalstīm, kur darbojas standartlīgums, līdzi jāņem apdrošinātāja izsniegts OCTA polises oriģināls. Tas paša autovadītāja drošībai, jo nevar paredzēt visas situācijas, kādās var nokļūt un kurā brīdī būs nepieciešams uzrādīt oriģinālu.
Noformējot e-polisi, Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) iesaka vairākus padomus: no apdrošinātāja saņemto apstiprinājumu ieteicams izdrukāt un saglabāt, datus par noslēgtu OCTA apdrošināšanas līgumu centrālajā datu bāzē pārbaudīt www.ltab.lv, bet, dodoties ar transportlīdzekli uz ārzemēm, līdzi ņemt polises oriģinālu.
OCTA polises oriģināls var arī nebūt tik ierastās zaļās veidlapas veidā, tā varēs būt arī apdrošinātāja izsniegta un parakstīta izdruka uz apdrošinātāja izsniegtas baltas vai citas krāsas veidlapas.
LTAB arī atgādina, ka izmaiņas attiecas tikai uz OCTA standartlīgumiem (nevis Zaļajām kartēm un robežlīgumiem).
Latvijā iegādātas standartlīguma polises derīgas visās Eiropas ekonomiskās zonas valstīs (EEZ) – t.i., 27 Eiropas Savienības dalībvalstīs -, kā arī Norvēģijā, Īslandē, Lihtenšteinā, Šveices Konfederācijā, Horvātijā un Andorā. Šķērsojot šo valstu robežas ar derīgu standartlīguma polisi, nav nepieciešams papildus iegādāties ne robežapdrošināšanas, ne Zaļās kartes polises.
Zaļās kartes ir jāiegādājas, dodoties uz Zaļās kartes sistēmas valstīm, kurās nav derīgs Latvijā iegādāts standartlīgums. To skaitā ir Baltkrievija, Ukraina, Moldova u.c.
Robežlīgums (kas tiek noslēgts par uz transportlīdzekli, kurš reģistrēts valstī, kas nav EEZ valsts vai Šveices Konfederācija, ja tā vadītājs nevar uzrādīt Latvijas teritorijā spēkā esošu apdrošināšanas līgumu) ir spēkā tikai EEZ valstīs un Šveices Konfederācijā.
Pārējās valstīs (t.i., valstīs, kas nav Zaļās kartes sistēmas dalībvalstis, piemēram, Krievijā), uz robežām ir jāslēdz apdrošināšanas līgums saskaņā ar šo valstu tiesību normām. Sagatavojis Jānis Gabrāns
Komentāri