Otrdiena, 21. janvāris
Vārda dienas:

Ar kājām pa dzelzceļu

Sarmīte Feldmane
00:00
26.01.2017
8
Celjsh 1

Tur, kur brauca vilcieni, drīzumā pārvietosies kājāmgājēji un velobraucēji. Tāda nākotne gaida kādreizējo dzelzceļu no Ieriķiem uz austrumu pusi. Tās jau ir atmiņas, kad no Ieriķiem vilciens kursēja uz Gulbeni, agrākos gados vēl tālāk līdz Pitalovai Krievijā. Ieriķi – Gulbene kustība tika slēgta 1999. gada 15. jūlijā.

Savulaik pašvaldības daudz darījušas, lai dzelzceļu, pareizāk sakot, uzbērumu, no kura sliedes tika noņemtas, no “Latvijas Dzelzceļa” pārņemtu savā valdījumā vai nomātu. Aizvien “Latvijas Dzelzceļš” posmu Ieriķi – Gulbene pašvaldībām nav nodevis pat nomā. Par to, ka uzbērums varētu kļūt par ceļu, runāts sen. Kamēr varas gaiteņos sprieda, apkārtējo pagastu iedzīvotāji pa to brauca ar mašīnām, velosipēdiem. Vasarās aizvien biežāk tieši bijušo dzelzceļu par interesantu atzina velotūristi, tie, kuri vēlas baudīt dabu un ainavas. Tagad, ziemā, bijušā dzelzceļa uzbērumu kā ceļu izmanto daudzi vietējie. Neviens to neattīra no sniega, bet tas allaž ir izbraucams. Gluži kā pierādījums, ka varbūt tomēr katra sniega pārsla no lauku ceļa nav jānogreiderē.

“Daudzi pa dzelzceļu brauc. Divu māju saimnieki vispār netiek mājās, ja kaut pārsimts metru nebrauc pa uzbērumu. To izmanto arī kokvedēji, jo te braukt ir izdevīgi. Daudzi brauc no Dzērbenes uz Meļļiem. No Drustiem līdz Jaunpiebalgai dzelzceļa uzbērums braukšanai ir sliktāks, tur arī mazāk braucēju,” pastāsta Vecpiebalgas novada Dzērbenes pagasta komunālās saimniecības vadītājs Viesturs Melbārdis.Viņš arī atklāj, ka “dzelzceļu dažkārt izmanto tie, kuriem pa kārtīgu ceļu braukt nevajadzētu, tādēļ savu reizi dzērājšoferus te uzmana arī policija”. Tie, kuri dzīvo netālu no bijušā dzelzceļa, jau sen pieraduši, ka pa uzbērumu brauc vien vietējie, kādu reizi kāds svešinieks. Dzelzceļa uzbērums gadiem nesaimnieciski izmantots, to atzīst dažādu līmeņu speciālisti.

Nupat kļuvis zināms, ka Igaunijas – Latvijas pārrobežu sadarbības programmas Apvienotais tehniskais sekretariāts ir apstiprinājis projektu “Green Railways”, kas paredz attīstīt dzelzceļa līnijas Vidzemē un Dienvidigaunijā, izveidojot kopīgu 750 kilometru velobraucēju un kājāmgājēju maršrutu.

Vidzemē bijušo dzelzceļa līniju segumu plānots atjaunot un piemērot nemotorizētajam transportam. Tāpat iecerēts uzstādīt koka tiltiņus, margas, kā arī izveidot atpūtas vietas un uzlabot bijušos dzelzceļa infrastruktūras objektus, piemēram, “Dzelzīti” Valmierā. Paredzētas arī vietējās un ārvalstu aktivitātes maršruta popularizēšanai.

Projekta “Green Railways” vadošais partneris ir Vidzemes Tūrisma asociācija, bet tajā iesaistīti 26 partneri, astoņi no tiem igauņu pašvaldības, arī Amatas un Vecpiebalgas novadu pašvaldības, pašvaldības aģentūra “Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs”. Papildus projekta aktivitātēs iesaistīti arī Raunas un Jaunpiebalgas novads.

“Ideju, ka dzelzceļu uzbērumus varētu izmantot velotūristi, apspriedām jau 2010.gadā. Pirms diviem gadiem sarunās ar pašvaldībām vienojāmies, ko gribam un ka darīsim,” stāsta Vidzemes Tūrisma asociācijas valdes priekšsēdētājs Raitis Sijāts un piebilst, ka, šodien vērtējot, tas arī labi, ka pirms gadiem nebija programmas, lai piesaistītu finansējumu, jo pašiem trūka zināšanu un skaidra redzējuma. Projekts Latvijā skars dzelceļa līnijas : Ieriķi – Gulbene; Valmiera – Ainaži – Limbaži – Vīlande; Smiltene – Valmiera. “750 kilometru garumā pa Latviju un Igauniju tiks izveidots celiņš. Tas būs unikāls Eiropā,” stāsta Raitis Sijāts.

Projekts izmaksās nepilnu miljonu eiro. Tas tiks īstenots divos gados. Kā stāsta Raitis Sijāts, iecerēts sākt martā.
“Par to, ka dzelzceļa vietā varētu būt veloceliņš, runāts jau vairākus gadus. Katrā ziņā projekts “Green Railways” ir interesants. Mēs to vērtējam kā jaunas iespējas, kā arī tiks izmantots bijušā dzelzceļa uzbērums,” saka Amatas novada domes priekšsēdētāja Elita Eglīte un atklāj, ka pašvaldība izstrādā tālākus velomaršrutus, kas interesanti ne tika tūristiem, arī vietējiem iedzīvotājiem. Amatiešiem ir iecere izveidot 20 kilometrus garu velomaršrutu, kas sāktos Ieriķos un noslēgtos Āraišos, ietvertu arī Amatciemu.

“Ikdienā cilvēki aizvien vairāk laika grib pavadīt, kaut ko jaunu iepazīstot, dabā, fiziskās nodarbībās. Ģimenes dodas velobraucienos. Vecākiem svarīgākais, lai bērni būtu drošībā,” pārdomas izsaka novada vadītāja un uzsver, ka ir pilnīgi skaidrs, ka pa celiņu, kas domāts velobraucējiem un kājāmgājējiem, nevarēs braukt ar mašīnām vai motocikliem.

“”Green Railways” – tās ir iespējas tūrisma un uzņēmējdarbības attīstībai. Uzņēmējiem paveras iespējas uzņemt tūristus, izmitināt, paēdināt, piedāvāt ko tādu, lai būtu vērts piestāt un uzkavēties,” vērtē Vecpiebalgas novada domes priekšsēdētāja Ella Frīdvalde – Andersone.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vēlreiz pārrunā velosipēdu novietņu dizainu

00:00
21.01.2025
7

Kamēr daudzi cēsnieki, Saules ielas apkaimes daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji, tuvējos uzkalniņos baudīja ziemas priekus, entuziastiskākie, proti, uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmie, velobraucēji pulcējās Saules ielas kopmītņu mājā, lai vēlreiz pārrunātu iespējamo velosipēdu novietņu dizainu. Cēsu novada pašvaldība piedalās starptautiskā “Interreg” projektā “SUMPs for BSR”. Mērķis ir efektīvas ilgtspējīgas pilsētu mobilitātes plānošanas uzlabošana, veicinot aktīvu un […]

Draugu nams – Cēsu telplaika simbols

00:00
20.01.2025
56

16.janvārī Cēsīs, Konrāda kvartālā, īsā, neformālā ceremonijā iemūrēja laika kapsulu topošā Draugu nama pamatos. Ēkas apjoms sliesies starp Mācītāju māju un Konrāda namu, būvdarbi šajā vietā bija jāiepauzē, jo vietas arheoloģiskajā izpētē atklājās unikāls, bagāts kultūrslānis, tostarp 14. gadsimta    Cēsu nama fragmenti. Kā jau esam informējuši, pirms vairāk nekā trim gadiem tehnoloģiju uzņēmums “Drau­giem […]

Pārsteidzošā sēņu pasaule

00:00
19.01.2025
60

Sēņu laboratorijas “Spora LAB” dibinātāji Šarlote Baškevica un Rihards Grāvis funkcionālo jeb medicīnisko sēņu pētniecībai un audzēšanai pievērsās pirms vairāk nekā pieciem gadiem. Sākotnēji tā bijusi interese un vēlme rast kādu dabisku preparātu, kas palīdz uzturēt labas    darba spējas un možu garu ilgstošos saspringta darba posmos. “Pēc profesijas esmu programmētājs, un iepriekš par sēnēm […]

Līgatnē pirts – vieta, kur satikties un gūt labsajūtu 

00:00
18.01.2025
77

Katras, kaut nelielas pārmaiņas, vienalga, ar ko tās saistītas, raisa satraukumu, neziņu, ja tās skar personīgi. Kopš rudens līgatniešu sarunās būtiska tēma bija Līgatnes pirts nākotne. Tā kādreizējās papīra fabrikas dzirnavās ir, kā saka līgatnieši, no neatminamiem laikiem, kad 19.gadsimtā veidojās strādnieku ciemats. Pašvaldība, kas pēdējās desmitgadēs pirti apsaimniekoja, ziņoja, ka tā nav vietvaras funkcija, […]

Priekuļi. Redzēt attīstību un uzlabot ikdienu

00:01
17.01.2025
83

Pagastam svarīgas attīstības lietas un ikdienas sarežģījumi – tik daudzveidīga bija Cēsu novada pašvaldības un Priekuļu apvienības vadības saruna kārtējā tikšanās reizē ar iedzīvotājiem. Uz priekuliešu jautājumiem atbildēja novada domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs, viņa vietnieki Inese Suija-Markova un Atis Egliņš-Eglītis, pašvaldības policijas priekšnieks Guntars Norbuts, Priekuļu apvienības pārvaldes vadītāja Evita Šīrante un viņas vietnieks saimnieciskajos […]

Lācenes Ilzītes jubileja atzīmēta savējo pulkā

00:00
17.01.2025
42

“Apskatīju iepriekšējo jubileju bildes, kāda izskatījusies torte. Tās gleznojumi ir    līdzīgi, jo kārumi jāsaliek tā, lai jubilāre dāvanu uzreiz    neizjauc, bet ēd lēnām un skaisti. Tortē ir lasis un citas zivis, krabju nūjiņas,    rieksti, ogas, kartupeļu biezputra, liellopu kuņģīši, medus. Cienastā bija arī āboli,” pastāsta zvērkope, par lācenes Ilzītes mammu dēvētā Velga […]

Tautas balss

Kāpēc jāmaksā par receptes apkalpošanu

19:06
19.01.2025
14
Cēsniece raksta:

“Tagad, ja jāpērk vairākas recepšu zāles, nākas piemaksāt daudz. Turklāt maksā ne tikai medikamentu pircējs, bet piemaksā arī valsts. Un tā taču arī ir sabiedrības, iedzīvotāju samaksātā nauda, tikai aptiekās nonāk caur nodokļiem. Saka, būšot lētākas zāles, bet pagaidām to nevar just. Tad kāpēc medikamentu tirgotāji saņem piemaksu par katru recepti 1,5 eiro?” neizpratni pauda […]

Kur meklēt taksometru

19:06
19.01.2025
35
Seniore raksta:

“Iebraucu Cēsīs ar sabiedrisko transportu, tālāk bija jānokļūst uz Bērzaines pusi, kur gatavojos ciemoties. Iegāju vecajā universālveikalā, lai nopirktu vajadzīgo ciemakukulim, jāteic tur gan to neatradu. Taču šoreiz runa ne par to. Man bija līdzi nesamais, tāpēc gribēju līdz Bērzainei braukt ar taksometru. Agrāk taksometru stāvvieta bija netālu no autoostas, tagad tās vairs nav. Tā […]

Atļautais ātrums nav jāpārsniedz

19:05
19.01.2025
14
3
Lasītājs N. raksta:

“Nepiekrītu otrdienas “Dru­vas” numurā izteiktajam viedoklim, ka smagajiem kravas auto nevajadzēja atļauto braukšanas ātrumu palielināt līdz 90 km/h, bet atstāt iepriekšējo – 80 km/h. Domāju, tieši tagad atļautais ātrums ļauj nodrošināt vienmērīgu satiksmes plūsmu. Ja kravas mašīna brauc ar 90 kilometriem stundā, tā nevienam nebūtu jāapdzen, jo arī citiem transporta līdzekļiem uz divvirzienu ceļiem nav […]

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
72
1
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
28
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Sludinājumi