Tur, kur brauca vilcieni, drīzumā pārvietosies kājāmgājēji un velobraucēji. Tāda nākotne gaida kādreizējo dzelzceļu no Ieriķiem uz austrumu pusi. Tās jau ir atmiņas, kad no Ieriķiem vilciens kursēja uz Gulbeni, agrākos gados vēl tālāk līdz Pitalovai Krievijā. Ieriķi – Gulbene kustība tika slēgta 1999. gada 15. jūlijā.
Savulaik pašvaldības daudz darījušas, lai dzelzceļu, pareizāk sakot, uzbērumu, no kura sliedes tika noņemtas, no “Latvijas Dzelzceļa” pārņemtu savā valdījumā vai nomātu. Aizvien “Latvijas Dzelzceļš” posmu Ieriķi – Gulbene pašvaldībām nav nodevis pat nomā. Par to, ka uzbērums varētu kļūt par ceļu, runāts sen. Kamēr varas gaiteņos sprieda, apkārtējo pagastu iedzīvotāji pa to brauca ar mašīnām, velosipēdiem. Vasarās aizvien biežāk tieši bijušo dzelzceļu par interesantu atzina velotūristi, tie, kuri vēlas baudīt dabu un ainavas. Tagad, ziemā, bijušā dzelzceļa uzbērumu kā ceļu izmanto daudzi vietējie. Neviens to neattīra no sniega, bet tas allaž ir izbraucams. Gluži kā pierādījums, ka varbūt tomēr katra sniega pārsla no lauku ceļa nav jānogreiderē.
“Daudzi pa dzelzceļu brauc. Divu māju saimnieki vispār netiek mājās, ja kaut pārsimts metru nebrauc pa uzbērumu. To izmanto arī kokvedēji, jo te braukt ir izdevīgi. Daudzi brauc no Dzērbenes uz Meļļiem. No Drustiem līdz Jaunpiebalgai dzelzceļa uzbērums braukšanai ir sliktāks, tur arī mazāk braucēju,” pastāsta Vecpiebalgas novada Dzērbenes pagasta komunālās saimniecības vadītājs Viesturs Melbārdis.Viņš arī atklāj, ka “dzelzceļu dažkārt izmanto tie, kuriem pa kārtīgu ceļu braukt nevajadzētu, tādēļ savu reizi dzērājšoferus te uzmana arī policija”. Tie, kuri dzīvo netālu no bijušā dzelzceļa, jau sen pieraduši, ka pa uzbērumu brauc vien vietējie, kādu reizi kāds svešinieks. Dzelzceļa uzbērums gadiem nesaimnieciski izmantots, to atzīst dažādu līmeņu speciālisti.
Nupat kļuvis zināms, ka Igaunijas – Latvijas pārrobežu sadarbības programmas Apvienotais tehniskais sekretariāts ir apstiprinājis projektu “Green Railways”, kas paredz attīstīt dzelzceļa līnijas Vidzemē un Dienvidigaunijā, izveidojot kopīgu 750 kilometru velobraucēju un kājāmgājēju maršrutu.
Vidzemē bijušo dzelzceļa līniju segumu plānots atjaunot un piemērot nemotorizētajam transportam. Tāpat iecerēts uzstādīt koka tiltiņus, margas, kā arī izveidot atpūtas vietas un uzlabot bijušos dzelzceļa infrastruktūras objektus, piemēram, “Dzelzīti” Valmierā. Paredzētas arī vietējās un ārvalstu aktivitātes maršruta popularizēšanai.
Projekta “Green Railways” vadošais partneris ir Vidzemes Tūrisma asociācija, bet tajā iesaistīti 26 partneri, astoņi no tiem igauņu pašvaldības, arī Amatas un Vecpiebalgas novadu pašvaldības, pašvaldības aģentūra “Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs”. Papildus projekta aktivitātēs iesaistīti arī Raunas un Jaunpiebalgas novads.
“Ideju, ka dzelzceļu uzbērumus varētu izmantot velotūristi, apspriedām jau 2010.gadā. Pirms diviem gadiem sarunās ar pašvaldībām vienojāmies, ko gribam un ka darīsim,” stāsta Vidzemes Tūrisma asociācijas valdes priekšsēdētājs Raitis Sijāts un piebilst, ka, šodien vērtējot, tas arī labi, ka pirms gadiem nebija programmas, lai piesaistītu finansējumu, jo pašiem trūka zināšanu un skaidra redzējuma. Projekts Latvijā skars dzelceļa līnijas : Ieriķi – Gulbene; Valmiera – Ainaži – Limbaži – Vīlande; Smiltene – Valmiera. “750 kilometru garumā pa Latviju un Igauniju tiks izveidots celiņš. Tas būs unikāls Eiropā,” stāsta Raitis Sijāts.
Projekts izmaksās nepilnu miljonu eiro. Tas tiks īstenots divos gados. Kā stāsta Raitis Sijāts, iecerēts sākt martā.
“Par to, ka dzelzceļa vietā varētu būt veloceliņš, runāts jau vairākus gadus. Katrā ziņā projekts “Green Railways” ir interesants. Mēs to vērtējam kā jaunas iespējas, kā arī tiks izmantots bijušā dzelzceļa uzbērums,” saka Amatas novada domes priekšsēdētāja Elita Eglīte un atklāj, ka pašvaldība izstrādā tālākus velomaršrutus, kas interesanti ne tika tūristiem, arī vietējiem iedzīvotājiem. Amatiešiem ir iecere izveidot 20 kilometrus garu velomaršrutu, kas sāktos Ieriķos un noslēgtos Āraišos, ietvertu arī Amatciemu.
“Ikdienā cilvēki aizvien vairāk laika grib pavadīt, kaut ko jaunu iepazīstot, dabā, fiziskās nodarbībās. Ģimenes dodas velobraucienos. Vecākiem svarīgākais, lai bērni būtu drošībā,” pārdomas izsaka novada vadītāja un uzsver, ka ir pilnīgi skaidrs, ka pa celiņu, kas domāts velobraucējiem un kājāmgājējiem, nevarēs braukt ar mašīnām vai motocikliem.
“”Green Railways” – tās ir iespējas tūrisma un uzņēmējdarbības attīstībai. Uzņēmējiem paveras iespējas uzņemt tūristus, izmitināt, paēdināt, piedāvāt ko tādu, lai būtu vērts piestāt un uzkavēties,” vērtē Vecpiebalgas novada domes priekšsēdētāja Ella Frīdvalde – Andersone.
Komentāri