Piektdiena, 22. novembris
Vārda dienas: Aldis, Alfons, Aldris

Izvairīties no eko trikiem

Ivonna Plaude, Liena Trēde
18:52
18.04.2021
44
Seal Eco Manufacturing 1.jpg Seal1 1

Klimata pārmaiņas, zaļais kurss, zaļināšana, ekoloģiska un bioloģiska ražošana un produkti – šie un līdzīgi jēdzieni aizvien vairāk ienāk mūsu dzīvē, atstājot paliekošas pēdas apziņā un pamazām arī veidojot mūsu ikdienas izvēles un paradumus. Aizvien vairāk “zaļu”, “ekoloģisku” un “bio” produktu parādās arī veikalu plauktos. Tos izceļ aicinoši uzraksti un īpaši apzīmējumi. Vai varam tiem uzticēties? Par ekomarķējumu sarunājamies ar vienu no zinošākajām ekspertēm šajā jautājumā, biedrības “Ekodizaina kompetences centrs” pārstāvi ILZI NEIMANI.

Biedrības “Ekodizaina kompetences centrs” eksperte Ilze Neimane norāda, ka ražotāji nereti variē, lietojot vārdu “dabīgs”.

FOTO: no albuma

-Vai un kā varam zināt, ka ražotāja, pārdevēja apgalvojumi par produkta “zaļumu” tiešām ir patiesi?

-Būtībā jau pats apgalvojums par to, ka kāds produkts ir pilnīgi dabisks jeb zaļš, ir maldinošs, jo pilnīgi “zaļš” šādā nozīmē var būt tikai tas, kas palicis dabā un ko mēs neesam pārvērtuši produktā. Tas tāpēc, ka ražošanai bija jāiegūst un jāapstrādā izejvielas, jāpatērē enerģija, izejvielas un produkts bija jātransportē un jāuzglabā. Un šādā kontekstā mēs runājam arī par ekodizaina principu. Lai, jau projektējot, piemēram, ēkas vai citos projektos, uzreiz tiktu domāts par vides aspektiem un tāpat arī visos nākamajos ražošanas posmos.

Lai, piemēram, svecīti dēvētu par eko produktu, nepietiek tikai ar to, ka to iepakojam brūnā kartonā. Iepakojums ir tikai viens faktors, bet tikpat svarīgi ir, no kurienes nācis izejmateriāls, kas ir tā sastāvā un kas nonāk gaisā, kad aizdedzinām sveci, kas notiek tālāk u.tml. Ja neraugāmies uz to kopskatā, var gadīties, ka atsevišķu uzlabojumu gadījumā kopā tā ietekme uz vidi var būt pat lielāka nekā pirms tam.

-Kāpēc pēdējā laikā gan ražošanā, gan pakalpojumu piedāvājumā tik liela uzmanība pievērsta vides jautājumiem, videi draudzīgai vai vismaz draudzīgākai saimniekošanai?

-Tirgus attīstības tendences rāda, ka nākotnē produkti ar mazāku ietekmi uz vidi un veselību varētu kļūt ienesīgāki. Tas notiks, pateicoties lielākam pieprasījumam no pircēju puses, kā arī efektīvākai enerģijas un materiālu izmantošanai ražošanā. Paredzams, ka produktiem ar mazāku ietekmi uz vidi būs zemāki nodokļi, galvenokārt tie, kas saistīti ar vides piesārņojumu. Tāpat paredzamas vienkāršākas juridiskās prasības ražotājiem, kas izmantos mazāk kaitīgas ķīmiskās vielas. Taču man šķiet, ka ne jau tāpēc mēs rīkojamies vai vismaz cenšamies rīkoties videi draudzīgi, ka to pieprasa Eiropas direktīvas vai dalībvalstu valdības. Izpratne mainās. Bija taču laiks, kad visi ārkārtīgi priecājās par kodolenerģiju. Bija reklāma, kur mājsaimniece cep kotletes uz ierīces, kurai elektrību saražo kodolenerģija. Tikai vēlāk sāka domāt par to, kas tad tam visam īsti ir galā…

Šobrīd pamazām izpratne pieaug, kaut vai jautājumā par mikroplastmasu. Kādreiz tieši plastmasa tika uzskatīta par risinājumu teju visām dzīves problēmām.

-Skaidrs, ka, atbildot uz sabiedrības pieprasījumu, sarosās arī ražotāji un tirgotāji, uz preces iesaiņojuma vai mārketinga aktivitātēs arvien vairāk izceļot produkcijas un iepakojuma vides un veselības aspektus gan ar paziņojumiem, simboliem, gan citām atzīmēm. Cik lielā mērā mēs, pircēji, pakalpojumu izmantotāji, tam visam varam uzticēties?

-Stāvot veikalā pie plaukta, mums parasti nav ne laika, ne iespēju pārbaudīt katru produktu, lai novērtētu, cik labs vai slikts tas ir videi un mums. Tāpēc bieži vien kļūstam par maldināšanas upuriem, uzķeroties uz labi mērķētiem mārketinga trikiem, tādiem faktiski jau nekādi nepārbaudāmiem un ne ar ko nepierādītiem uzrakstiem kā “Videi draudzīgs!”, “Dabiskas sastāvdaļas!”, “Bez toksīniem”, “Bez e-vielām!”. Vai arī uz kādu vizuālu norādi – marķējumu, kas gan ar savu zaļo krāsu, gan kāda auga vai dzīvnieka attēlu, ko, iespējams, papildina tādi vārdi kā eko, bio un zaļš, tiecas mūs pārliecināt, ka nu gan mums būs iespēja iegādāties kaut ko sev un dabai ļoti noderīgu un veselīgu. Un te nu nonākam pie stāsta par ekomarķējumu, kas turklāt ir uzticams marķējums. Tā ir visdrošākā metode, kā noteikt kāda produkta atbilstību visaugstākajiem vidi un cilvēka veselību saudzējošiem produktu un ražošanas standartiem.

Pirmais, kas ir īpaši svarīgi, lai zīmes, marķējuma īpašnieks ir neatkarīga organizācija, jo, piemēram, ja zīmi izstrādā pats apģērba ražotājs, visticamāk, viņš iekļaus tikai tos kritērijus, kas pašam ir izdevīgi, nevis tos, kas atbilst augstiem vides kvalitātes kritērijiem, kurus izpildīt uzņēmumiem nav nemaz tik vienkārši. Vēl svarīgi, lai marķējuma kritēriji ir izstrādāti, balstoties uz visu produkta dzīves ciklu kopumā, ne tikai uz atsevišķām pazīmēm. Nepietiek tikai ar to, ka produkts nesatur, piemēram, ftalātus, lai to automātiski varētu dēvēt par ekoloģisku. Trešais uzticamas zīmes rādītājs ir tas, ka kritēriji ir brīvi pieejami, pārbaudāmi, apskatāmi.

Ir bijuši gadījumi, kad uz produkta parādās zīme ar lapu, kurai pat pievienots kaut kāds numuriņš. Bet kad sāk interesēties, ko tā zīme nozīmē, kas ir tās īpašnieks, kādi kritēriji jāizpilda, lai tādu saņemtu, izrādās, ka neko par to īsti nevar atrast. Tas rada pamatotas šaubas.

-Kas vēl jāizvērtē, ja runa ir par ekomarķējumu?

-Noteikti jāskatās, vai tas ir starptautiskais standarts, vai ir kāds, kurš pārbauda konkrētā produkta atbilstību pašu uzstādītājiem standartiem. Nepietiek, ja es pasaku, ka esmu gudra, man tomēr ir vajadzīgi arī kādi izglītības dokumenti. Kosmētikai, piemēram, ir sava specifika, tiek skatīts, vai izejvielas ir no bioloģiskas saimniecības, kas varbūt trauku mazgāšanas līdzekļa gadījumā nebūs tik būtiski. Un atkal jau – svarīgs ir produkta visa dzīves cikla izvērtējums, jo, piemēram, tas, ka roku ziepēm ir pievienota apelsīnu eļļa no bioloģiski sertificētas saimniecības, par kopējo ekoloģiskās pēdas nospiedumu vēl neko nepasaka. Daudz būtiskāk, vai produktā nav mikroplastmasas, vielu, kas tur nav vajadzīgas.

Protams, mēs pilnīgi visu izmērīt nevaram, tāpat kā nevaram pievērsties ārkārtīgi smalkām detaļām, kaut vai tam, ar kādu traktoru apara lauku, uz kura vēlāk izauga izejviela, ko izmanto produktā. Tas būtu neiespējami! Tas tomēr ir komplekss process, kurā iesaistīti gan zinātnieki, gan NVO, gan ražotāji, kas tad arī vienojas par kritērijiem, kuriem produktam ir jāatbilst, lai to varētu uzskatīt par videi draudzīgu. Un, atgriežoties pie izsekojamības, jā, tādai ir jābūt, vismaz šo ietverto kritēriju kontekstā. Piemēram, ja kritērijs nosaka, ka trauku mazgājamais līdzeklis nedrīkst saturēt 18 ķīmiskas vielas, mikroplastmasu, tad tās tur arī nevar būt un ražotājam par to jāsniedz pierādījumi.

Vēl jāņem vērā, ka katrā preču grupā minētie kritēriji var būt atšķirīgi.

-Kā atpazīt tos ražotājus, preces, pakalpojumus, kas nelietīgi izmanto bio un eko produkta vārdu?

-Pārtikas precēm tas ir vienkāršāk, jo direktīva nosaka, ka nosaukums “ekoloģisks produkts” var būt tikai tad, ja tas atbilst bioloģiskas lauksaimniecības kritērijiem. Ja nav šī sertifikāta, nevar būt arī dažādi atvasinājumi nosaukumā eko un bio. Bet nepārtikas produktiem šāda strikta nosacījuma nemaz nav. Ir vispārīgi skaidrots, ka šis paziņojums nedrīkst maldināt un uzņēmējam, ja tas tiek prasīts, ir jāspēj kompetentām iestādēm pierādīt to, ko viņš apgalvo. Bet, ja ir šāda vispārīga eko, bio norāde, kā to īsti var pierādīt vai noteikt? Teorētiski tā ir Patērētāju tiesību aizsardzības centra kompetence. Un šobrīd viņiem ir kampaņa pret zaļmaldināšanu.

Ja runājam par lielākajiem pārkāpējiem maldinātājiem, negribētos, protams, saukt konkrētus uzņēmumus, bet visvairāk iebildumu ir pret produktiem un zīmēm, kas izskatās pēc bio un eko. Nu, piemēram, visa pudelīte ir noklāta ar ordeņiem, ko pats ražotājs ir izgatavojis, skaidri apzinoties, ka patērētājs neorientējas šādos apzīmējumos.

Bet ir jau arī legālas zīmes, kas jauc pircējiem prātus. Piemēram, labi domāta nacionālo produktu lietojuma veicināšanas zīme “Zaļā karotīte” ir tipiska mārketinga zīme, taču diemžēl tā ļoti bieži tiek jaukta ar bioloģiskās lauksaimniecības sertifikātu, kam ir pavisam cita nozīme. Bioloģiskās lauksaimniecības sertifikāts nozīmē, ka saimniecība atbilst konkrētiem kritērijiem, turpretī “Zaļā karotīte” norāda, ka tas ir Latvijā ražots produkts un arī izejvielas ir no pašu zemes nākušas. Bet, lūk, karotīte ir zaļa, un zaļais ir tas, kas vairāk vai mazāk mums asociējas ar vidi.

-Ko varat ieteikt cilvēkiem, kas tomēr gribētu orientēties šajā marķējumu klāstā?

-Ir izveidotas vairākas zīmju rokasgrāmatas jeb gidi. Tāds ir mūsu izveidotais ekomarkejums.lv, arī globālais ekomarķējuma tīmeklis Global eco-labelling network, kur var iepazīties ar tām ekodizaina zīmēm, kas atbilst starptautiskajiem standartiem.

Arī savu nevalstisko organizāciju izveidojām ar mērķi apvienot ekspertus, kas nodarbojas vai ir darbojušies ar ekodizaina jautājumiem. Mūsu uzdevums ir vairāk runāt ar patērētājiem, iepirkumu sektoru, lai mēs kā iedzīvotāji tomēr spētu sertificētu produktu atšķirt no viltus eko, bio norādēm. Uzsveram, ka uz vides jautājumiem ir jāskatās sistēmiski. Tajā pašā laikā notiek arī sarunas ar uzņēmējiem, stāstot par izejvielām, precēm u.tml.

Baltijas mērogā starp sadzīves ķīmijas ražotājiem noteikti minams uzņēmums “Spodrība”, kuram ir visiem eko standartiem atbilstoša produktu līnija. Domājam, kā šo procesu veicināt. Ar Vides pārraudzības valsts biroju, kas piešķir ES ekomarķējumu Latvijā, plānojam semināru par sadzīves ķīmijas marķējumiem. Lai nav tā, ka veikala plauktā precēm no “Spodrības”, kas izgājusi visu sarežģīto procesu, blakus stāv produkti, kuros nav kādu trīs vielu, bet ir tikpat skaists uzraksts – eko.

Daudz strādājam ar zaļo iepirkumu. Diskutējam, kā ekomarķējumu šajos iepirkumos var integrēt, lai tas kalpo kā pierādījums un atvieglo pašvaldību iepirkumu speciālistu dzīvi. Ja pašvaldībai ir jānopērk tīrīšanas līdzekļi, tad to izdarīt ir salīdzinoši vienkārši, jo elektroniskajā iepirkumu sistēmā jau ir visa nepieciešamā informācija, bet, piemēram, mēbeļu iepirkumos aina ir nedaudz savādāka, jo Latvijas ražotāji paši vēl nav izgājuši sertifikācijas un atbilstības ceļus.

Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda atbalstu

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Cienīt laika nospiedumus

06:44
22.11.2024
5

Atjaunotais Uzvaras piemineklis Cēsu centrā    ir līdz šim arhitekta Imanta Timermaņa vērienīgākais darbs. Par Atmodas gadu notikumiem un šodienu saruna ar SIA “Arhitekta Imanta Timermaņa birojs” vadītāju. -Par pieminekļiem runā, diskutē, ceļ un nojauc arī šodien. -Šķiet, virziens aizgājis ne īstajās dimensijās. Andreja Upīša    pieminekļa zāģēšana ir muļķība. Ja ir kādi izteikti ideoloģiski […]

Viens bez otra nevaram nekādi

10:41
21.11.2024
270

Straupes pagasta bioloģisko zemnieku saimniecību “Eicēni” divi skoloti dārznieki Elita un Jānis Reinhardi nodibināja pagājušā gadsimta deviņdesmitajos, drīz pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas. Sāka tā romantiski – ar mazu siltumnīcu pie Elitas dzimtas mājām, kurā koši izauga izjukušās kopsaimniecības pamesti rožu stādi. Veidojot saimniecību, piedzīvota gan ziedēšana, gan ērkšķu dūrieni, un nu jau abi dārznieki ar […]

Katrā augā ir kas vērtīgs. Jāprot to izmantot

11:32
20.11.2024
20

Pastāv uzskats, ka kaut kur tālās zemēs ir tie vērtīgie augi, kas veselību var ļoti pozitīvi ietekmēt. Patiesībā viss, kas ir vajadzīgs mums, aug tepat tuvumā, atzīst dabas velšu vācēja, aktīva ārstniecības augu pētniece un augu valsts izzinātāja ELITA MELNE. “Savs jaukums ir būt dabā arī šajā nosacīti drūmajā laikā, tas ļauj izjust zināmu pirmatnību. […]

Militārā tehnika – stāsts par Latvijas vēsturi

11:04
18.11.2024
19

Cēsniekam Lūkasam Matutim bija pieci gadi, kad televīzijā redzēja, kā brauc tanki. “Tas šķita kas tik liels un interesants,” ar smaidu atceras Lūkass. Jau padsmitnieka gados viņš sāka izgatavot dažādas tehnikas modeļus. Un, protams, arī tanku. Līdztekus arī izzināja Latvijas militārās tehnikas vēsturi. Cēsu muzejā šomēnes apskatāma viņa veidoto modeļu    izstāde “Latvijas militārās tehnikas […]

Kā ikdienas paradumi var uzlabot zobu veselību

19:03
16.11.2024
30

Ikdienas paradumi spēlē būtisku lomu zobu veselības uzturēšanā un var novērst daudzas mutes dobuma problēmas. Regulāra un pareiza zobu kopšana palīdz ne vien uzturēt skaistu smaidu, bet arī izvairīties no biežām zobārsta vizītēm saistībā ar infekcijām, kariesu un smaganu iekaisumu. Aplūkosim trīs vienkāršus ieradumus, kas var ievērojami uzlabot zobu veselību. Regulāra un pareiza zobu tīrīšana […]

Vai plastiskā ķirurģija patiesi ir ceļš uz pārliecinošāku ārieni?

19:00
16.11.2024
26

Šis jautājums, kas sākotnēji var šķist vienkāršs, patiesībā slēpj sevī vairākus aspektus, kas saistīti gan ar fiziskajām, gan psiholoģiskajām izmaiņām. Plastiskā ķirurģija ne vienmēr nozīmē tikai ārējas pārmaiņas – tā bieži ietekmē arī cilvēka pašpārliecību un kopējo dzīves kvalitāti. Daudziem pacientiem šīs izmaiņas ir ceļš uz harmoniskāku dzīvi, kurā viņi izjūt gan iekšēju, gan ārēju […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
26
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
10
5
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
26
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
24
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
64
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi