Ceturtdiena, 13. novembris
Vārda dienas: Eižens, Jevgeņijs, Jevgeņija

Izvairīties no eko trikiem

Ivonna Plaude, Liena Trēde
18:52
18.04.2021
66
Seal Eco Manufacturing 1.jpg Seal1 1

Klimata pārmaiņas, zaļais kurss, zaļināšana, ekoloģiska un bioloģiska ražošana un produkti – šie un līdzīgi jēdzieni aizvien vairāk ienāk mūsu dzīvē, atstājot paliekošas pēdas apziņā un pamazām arī veidojot mūsu ikdienas izvēles un paradumus. Aizvien vairāk “zaļu”, “ekoloģisku” un “bio” produktu parādās arī veikalu plauktos. Tos izceļ aicinoši uzraksti un īpaši apzīmējumi. Vai varam tiem uzticēties? Par ekomarķējumu sarunājamies ar vienu no zinošākajām ekspertēm šajā jautājumā, biedrības “Ekodizaina kompetences centrs” pārstāvi ILZI NEIMANI.

Biedrības “Ekodizaina kompetences centrs” eksperte Ilze Neimane norāda, ka ražotāji nereti variē, lietojot vārdu “dabīgs”.

FOTO: no albuma

-Vai un kā varam zināt, ka ražotāja, pārdevēja apgalvojumi par produkta “zaļumu” tiešām ir patiesi?

-Būtībā jau pats apgalvojums par to, ka kāds produkts ir pilnīgi dabisks jeb zaļš, ir maldinošs, jo pilnīgi “zaļš” šādā nozīmē var būt tikai tas, kas palicis dabā un ko mēs neesam pārvērtuši produktā. Tas tāpēc, ka ražošanai bija jāiegūst un jāapstrādā izejvielas, jāpatērē enerģija, izejvielas un produkts bija jātransportē un jāuzglabā. Un šādā kontekstā mēs runājam arī par ekodizaina principu. Lai, jau projektējot, piemēram, ēkas vai citos projektos, uzreiz tiktu domāts par vides aspektiem un tāpat arī visos nākamajos ražošanas posmos.

Lai, piemēram, svecīti dēvētu par eko produktu, nepietiek tikai ar to, ka to iepakojam brūnā kartonā. Iepakojums ir tikai viens faktors, bet tikpat svarīgi ir, no kurienes nācis izejmateriāls, kas ir tā sastāvā un kas nonāk gaisā, kad aizdedzinām sveci, kas notiek tālāk u.tml. Ja neraugāmies uz to kopskatā, var gadīties, ka atsevišķu uzlabojumu gadījumā kopā tā ietekme uz vidi var būt pat lielāka nekā pirms tam.

-Kāpēc pēdējā laikā gan ražošanā, gan pakalpojumu piedāvājumā tik liela uzmanība pievērsta vides jautājumiem, videi draudzīgai vai vismaz draudzīgākai saimniekošanai?

-Tirgus attīstības tendences rāda, ka nākotnē produkti ar mazāku ietekmi uz vidi un veselību varētu kļūt ienesīgāki. Tas notiks, pateicoties lielākam pieprasījumam no pircēju puses, kā arī efektīvākai enerģijas un materiālu izmantošanai ražošanā. Paredzams, ka produktiem ar mazāku ietekmi uz vidi būs zemāki nodokļi, galvenokārt tie, kas saistīti ar vides piesārņojumu. Tāpat paredzamas vienkāršākas juridiskās prasības ražotājiem, kas izmantos mazāk kaitīgas ķīmiskās vielas. Taču man šķiet, ka ne jau tāpēc mēs rīkojamies vai vismaz cenšamies rīkoties videi draudzīgi, ka to pieprasa Eiropas direktīvas vai dalībvalstu valdības. Izpratne mainās. Bija taču laiks, kad visi ārkārtīgi priecājās par kodolenerģiju. Bija reklāma, kur mājsaimniece cep kotletes uz ierīces, kurai elektrību saražo kodolenerģija. Tikai vēlāk sāka domāt par to, kas tad tam visam īsti ir galā…

Šobrīd pamazām izpratne pieaug, kaut vai jautājumā par mikroplastmasu. Kādreiz tieši plastmasa tika uzskatīta par risinājumu teju visām dzīves problēmām.

-Skaidrs, ka, atbildot uz sabiedrības pieprasījumu, sarosās arī ražotāji un tirgotāji, uz preces iesaiņojuma vai mārketinga aktivitātēs arvien vairāk izceļot produkcijas un iepakojuma vides un veselības aspektus gan ar paziņojumiem, simboliem, gan citām atzīmēm. Cik lielā mērā mēs, pircēji, pakalpojumu izmantotāji, tam visam varam uzticēties?

-Stāvot veikalā pie plaukta, mums parasti nav ne laika, ne iespēju pārbaudīt katru produktu, lai novērtētu, cik labs vai slikts tas ir videi un mums. Tāpēc bieži vien kļūstam par maldināšanas upuriem, uzķeroties uz labi mērķētiem mārketinga trikiem, tādiem faktiski jau nekādi nepārbaudāmiem un ne ar ko nepierādītiem uzrakstiem kā “Videi draudzīgs!”, “Dabiskas sastāvdaļas!”, “Bez toksīniem”, “Bez e-vielām!”. Vai arī uz kādu vizuālu norādi – marķējumu, kas gan ar savu zaļo krāsu, gan kāda auga vai dzīvnieka attēlu, ko, iespējams, papildina tādi vārdi kā eko, bio un zaļš, tiecas mūs pārliecināt, ka nu gan mums būs iespēja iegādāties kaut ko sev un dabai ļoti noderīgu un veselīgu. Un te nu nonākam pie stāsta par ekomarķējumu, kas turklāt ir uzticams marķējums. Tā ir visdrošākā metode, kā noteikt kāda produkta atbilstību visaugstākajiem vidi un cilvēka veselību saudzējošiem produktu un ražošanas standartiem.

Pirmais, kas ir īpaši svarīgi, lai zīmes, marķējuma īpašnieks ir neatkarīga organizācija, jo, piemēram, ja zīmi izstrādā pats apģērba ražotājs, visticamāk, viņš iekļaus tikai tos kritērijus, kas pašam ir izdevīgi, nevis tos, kas atbilst augstiem vides kvalitātes kritērijiem, kurus izpildīt uzņēmumiem nav nemaz tik vienkārši. Vēl svarīgi, lai marķējuma kritēriji ir izstrādāti, balstoties uz visu produkta dzīves ciklu kopumā, ne tikai uz atsevišķām pazīmēm. Nepietiek tikai ar to, ka produkts nesatur, piemēram, ftalātus, lai to automātiski varētu dēvēt par ekoloģisku. Trešais uzticamas zīmes rādītājs ir tas, ka kritēriji ir brīvi pieejami, pārbaudāmi, apskatāmi.

Ir bijuši gadījumi, kad uz produkta parādās zīme ar lapu, kurai pat pievienots kaut kāds numuriņš. Bet kad sāk interesēties, ko tā zīme nozīmē, kas ir tās īpašnieks, kādi kritēriji jāizpilda, lai tādu saņemtu, izrādās, ka neko par to īsti nevar atrast. Tas rada pamatotas šaubas.

-Kas vēl jāizvērtē, ja runa ir par ekomarķējumu?

-Noteikti jāskatās, vai tas ir starptautiskais standarts, vai ir kāds, kurš pārbauda konkrētā produkta atbilstību pašu uzstādītājiem standartiem. Nepietiek, ja es pasaku, ka esmu gudra, man tomēr ir vajadzīgi arī kādi izglītības dokumenti. Kosmētikai, piemēram, ir sava specifika, tiek skatīts, vai izejvielas ir no bioloģiskas saimniecības, kas varbūt trauku mazgāšanas līdzekļa gadījumā nebūs tik būtiski. Un atkal jau – svarīgs ir produkta visa dzīves cikla izvērtējums, jo, piemēram, tas, ka roku ziepēm ir pievienota apelsīnu eļļa no bioloģiski sertificētas saimniecības, par kopējo ekoloģiskās pēdas nospiedumu vēl neko nepasaka. Daudz būtiskāk, vai produktā nav mikroplastmasas, vielu, kas tur nav vajadzīgas.

Protams, mēs pilnīgi visu izmērīt nevaram, tāpat kā nevaram pievērsties ārkārtīgi smalkām detaļām, kaut vai tam, ar kādu traktoru apara lauku, uz kura vēlāk izauga izejviela, ko izmanto produktā. Tas būtu neiespējami! Tas tomēr ir komplekss process, kurā iesaistīti gan zinātnieki, gan NVO, gan ražotāji, kas tad arī vienojas par kritērijiem, kuriem produktam ir jāatbilst, lai to varētu uzskatīt par videi draudzīgu. Un, atgriežoties pie izsekojamības, jā, tādai ir jābūt, vismaz šo ietverto kritēriju kontekstā. Piemēram, ja kritērijs nosaka, ka trauku mazgājamais līdzeklis nedrīkst saturēt 18 ķīmiskas vielas, mikroplastmasu, tad tās tur arī nevar būt un ražotājam par to jāsniedz pierādījumi.

Vēl jāņem vērā, ka katrā preču grupā minētie kritēriji var būt atšķirīgi.

-Kā atpazīt tos ražotājus, preces, pakalpojumus, kas nelietīgi izmanto bio un eko produkta vārdu?

-Pārtikas precēm tas ir vienkāršāk, jo direktīva nosaka, ka nosaukums “ekoloģisks produkts” var būt tikai tad, ja tas atbilst bioloģiskas lauksaimniecības kritērijiem. Ja nav šī sertifikāta, nevar būt arī dažādi atvasinājumi nosaukumā eko un bio. Bet nepārtikas produktiem šāda strikta nosacījuma nemaz nav. Ir vispārīgi skaidrots, ka šis paziņojums nedrīkst maldināt un uzņēmējam, ja tas tiek prasīts, ir jāspēj kompetentām iestādēm pierādīt to, ko viņš apgalvo. Bet, ja ir šāda vispārīga eko, bio norāde, kā to īsti var pierādīt vai noteikt? Teorētiski tā ir Patērētāju tiesību aizsardzības centra kompetence. Un šobrīd viņiem ir kampaņa pret zaļmaldināšanu.

Ja runājam par lielākajiem pārkāpējiem maldinātājiem, negribētos, protams, saukt konkrētus uzņēmumus, bet visvairāk iebildumu ir pret produktiem un zīmēm, kas izskatās pēc bio un eko. Nu, piemēram, visa pudelīte ir noklāta ar ordeņiem, ko pats ražotājs ir izgatavojis, skaidri apzinoties, ka patērētājs neorientējas šādos apzīmējumos.

Bet ir jau arī legālas zīmes, kas jauc pircējiem prātus. Piemēram, labi domāta nacionālo produktu lietojuma veicināšanas zīme “Zaļā karotīte” ir tipiska mārketinga zīme, taču diemžēl tā ļoti bieži tiek jaukta ar bioloģiskās lauksaimniecības sertifikātu, kam ir pavisam cita nozīme. Bioloģiskās lauksaimniecības sertifikāts nozīmē, ka saimniecība atbilst konkrētiem kritērijiem, turpretī “Zaļā karotīte” norāda, ka tas ir Latvijā ražots produkts un arī izejvielas ir no pašu zemes nākušas. Bet, lūk, karotīte ir zaļa, un zaļais ir tas, kas vairāk vai mazāk mums asociējas ar vidi.

-Ko varat ieteikt cilvēkiem, kas tomēr gribētu orientēties šajā marķējumu klāstā?

-Ir izveidotas vairākas zīmju rokasgrāmatas jeb gidi. Tāds ir mūsu izveidotais ekomarkejums.lv, arī globālais ekomarķējuma tīmeklis Global eco-labelling network, kur var iepazīties ar tām ekodizaina zīmēm, kas atbilst starptautiskajiem standartiem.

Arī savu nevalstisko organizāciju izveidojām ar mērķi apvienot ekspertus, kas nodarbojas vai ir darbojušies ar ekodizaina jautājumiem. Mūsu uzdevums ir vairāk runāt ar patērētājiem, iepirkumu sektoru, lai mēs kā iedzīvotāji tomēr spētu sertificētu produktu atšķirt no viltus eko, bio norādēm. Uzsveram, ka uz vides jautājumiem ir jāskatās sistēmiski. Tajā pašā laikā notiek arī sarunas ar uzņēmējiem, stāstot par izejvielām, precēm u.tml.

Baltijas mērogā starp sadzīves ķīmijas ražotājiem noteikti minams uzņēmums “Spodrība”, kuram ir visiem eko standartiem atbilstoša produktu līnija. Domājam, kā šo procesu veicināt. Ar Vides pārraudzības valsts biroju, kas piešķir ES ekomarķējumu Latvijā, plānojam semināru par sadzīves ķīmijas marķējumiem. Lai nav tā, ka veikala plauktā precēm no “Spodrības”, kas izgājusi visu sarežģīto procesu, blakus stāv produkti, kuros nav kādu trīs vielu, bet ir tikpat skaists uzraksts – eko.

Daudz strādājam ar zaļo iepirkumu. Diskutējam, kā ekomarķējumu šajos iepirkumos var integrēt, lai tas kalpo kā pierādījums un atvieglo pašvaldību iepirkumu speciālistu dzīvi. Ja pašvaldībai ir jānopērk tīrīšanas līdzekļi, tad to izdarīt ir salīdzinoši vienkārši, jo elektroniskajā iepirkumu sistēmā jau ir visa nepieciešamā informācija, bet, piemēram, mēbeļu iepirkumos aina ir nedaudz savādāka, jo Latvijas ražotāji paši vēl nav izgājuši sertifikācijas un atbilstības ceļus.

Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda atbalstu

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Darbs ar jauniešiem – dzīves misija

06:21
10.11.2025
109

Ja sarunās iznāk pieminēt jauniešu centru “Apelsīns” Liepā, cilvēki visbiežāk ir informēti, ka tas ir pirmais un ilglaicīgākais jauniešu centrs Cēsu novadā. Oktobrī “Apelsīns” nosvinēja jauniešiem svarīgu dzimšanas dienu – 18. jubileju. Nu jau astoņus no tiem centru pretī pilngadībai veda Maija Ozoliņa. Par godu nozīmīgajai jubilejai Maija piekrita “Druvai” pastāstīt par savu darbu. -Kad […]

No grāmatas uz kino ekrāna

06:25
06.11.2025
96

 Zane (Nuts) Riekstiņa dažu gadu laikā no diplomētas juristes veidola pārtapusi radošā personībā un nu jau izdevusi desmit grāmatas, turklāt tās piedāvājot ne tikai fiziski lasāmā, bet arī klausāmā formātā. Taču tagad viņas radošo rakstīšanas ceļu šķērsojuši arī kino darboņi, un nu jau aptuveni nedēļu televīzijas programmu sarakstā    “Go3” skatītāju baudījumam piedāvātas divas sērijas, […]

Jau desmit gadu apmeklē un vērtē kultūras pasākumus

06:09
04.11.2025
56

Jaunpiebalgas pagasta bibliotēkā regulāri tiekas domubiedru klubiņš “Teātra afiša”, lai dalītos iespaidos par kultūras pasākumiem. Oktobrī tikšanās reize aizritēja svētku noskaņās, atzīmējot kluba desmito jubileju. Bibliotēkas vadītāja un domubiedru pulcinātāja Baiba Logina “Druvai” pastāstīja, ka jubilejas reizē bija plānots doties kopīgi noskatīties kādu izrādi, tomēr ikdiena bija pārāk aizņemta un tas neizdevās. Pāris dienu pirms […]

Mācās noadīt savu sapņu džemperi

08:06
03.11.2025
115

Reizi mēnesī Auciemmuižā, Raiskuma pagastā, kopā sanāk dažādu paaudžu novadnieces, apsēžas ap galdu, pārspriež ikdienu un ada. “Citi dejo, citi dzied, citi ada,” saka Inga Kalniņa, uzsverot, ka kopā adīšanā ne mazāk svarīga ir kopā būšana. Auciemmuiža ir laba vieta, kur rīkot dažādas meistarklases, atzīst Cēsu novada  Pārgaujas apvienības pārvaldes Kultūras centra vadītāja Solveiga Lobuzova. […]

Savienošanās ar ezoterisko pasauli ir sava iekšējā spēka atgūšana

06:10
31.10.2025
94

Agnese Mārtiņkrista ikdienā darbojas ezoterikas jomā – viņa strādā arī ar regresijām jeb iepriekšējo dzīvju ceļojumiem. Ar viņu sarunājāmies par šī darba nozīmi, atklāsmēm un piedzīvoto. -Kur rit jūsu ikdiena? -Dzīvoju Jelgavā. Jāsaka gan, ka esmu gana daudz paceļojusi pa Latviju, bērnībā uzturējos Baus­kas pusē – Misā un Skaistkalnē. Vēlāk, no pusaudža gadiem, dzīvoju Jelgavā […]

Turpina tradicionālu amatu

06:44
27.10.2025
123

Kaspars Zvirbulis jau desmit gadus dzīvo Līgatnē. Pusaudža gados Rīgas puika brauca pie tēvoča un palīdzēja tāšu darbnīcā. “Jau 20 gados apzinājos, ka tāsiķa amats noderēs. Vismaz  vecumdienāsnoteikti,” stāsta Kaspars. Kaspars Rīgā strādāja celt­niecībā, sieva Madara absolvēja Mākslas akadēmiju. Bija jāizlemj, ko tālāk darīt. Tad arī nolēma pārcelties uz Līgatni un kopā ar Vizmu un […]

Tautas balss

Medijam ir spēks

09:27
12.11.2025
15
Lasītājs raksta:

“Pērn un šī gada sākumā zvanīju “Druvai” par to, cik sliktā stāvoklī ir Liepas dzelz­ceļa pārbrauktuve. Šovasar beidzot to salaboja. Domāju, savs nopelns tajā ir arī avīzei. Paldies!” pauda lasītājs.

Lācis mūsdienās

09:23
12.11.2025
15
Seniors raksta:

“Klausos, kā speciālisti televīzijas radījumā saka, ka lāči ienākuši Latvijā un mums ar tiem turpmāk jāsadzīvo. Protams, lāči senāk dzīvojuši Latvijas teritorijā, bet tie pamazām izmedīti, jo bijuši bīstami ganāmpulkiem un arī cilvēkiem. Tagad cenšamies atjaunot plēsīgo dzīvnieku populāciju, bet, šķiet, neaizdomājamies, ka saimnieciskā darbība un cilvēku dzīves­veids simts gados pilnībā mainījies. Vide atšķiras no […]

Soliņu trūkums kā gadu desmitu tradīcija

08:20
10.11.2025
32
Cēsniece raksta:

“Gadiem runā, ka Cēsīs ir pārāk maz soliņu, bet pašvaldība izliekas nedzirdam. Man diezgan bieži ir jāiet uz klīniku, esmu krietnos gados, bet eju kājām, jo nav pārāk tālu. Tomēr atsēsties pa laikam vajag. Ejot pa Glūdas ielu, līdz Lenču ielai nav neviena soliņa. Pie jauniešu centra autobusu pieturas ir metāla sēdekļi, bet tie tomēr […]

Kas aizstāvēs stirnu?

08:19
09.11.2025
23
Lasītāja raksta:

“Aizvien nerimst satraukums par Bauskas novadā nošautajiem suņiem. Protams, jāizpēta, vai situācija tiešām bija tāda, ka dzīvnieki jālikvidē. Tomēr jocīgi, ka neviens nerunā par saplosīto stirnu, kas bija redzama fotogrāfijās. Vai šo dzīvnieku aizsardzība nerūp nevienam?” pārdomās dalījās lasītāja.

Nav jāpārmet, bet jāpalīdz

08:16
09.11.2025
27
Iedzīvotāja raksta:

“Izlasīju “Druvā” par sirmgalvi, kura Taurenē baro ap trīsdesmit kaķu. Uzskatu, ka nedrīkst kundzei to pārmest un teikt, ka tagad viņai pašai ar visiem dzīvniekiem jātiek galā. Saprotams taču, ja pie tevis atnāk bezpalīdzīgs dzīvnieks, tu viņu pabarosi. Es arī esmu sastapusies ar līdzīgām situācijām. Ik pa laikam man pieklīdis kāds kaķis, domājams, no kaimiņu […]

Sludinājumi