Trešdiena, 3. jūlijs
Vārda dienas: Benita, Everita, Verita, Emerita

“Mans sapnis ir piepildījies!” Saruna ar “Malas” izveidotāju Līvu Graudiņu

Anna Kola
13:03
08.10.2023
50
Mala Copy 2

Ar mākslinieces Līvas Graudiņas vārdu daudzi cēsnieki noteikti ir pazīstami kopš mākslas telpas “Mala” pirmsākumiem. Ar viņu sarunājāmies, kā radās ideja par šādu vietu Cēsīs, kā arī par pašas radošajām izpausmēm mākslas jomā.

– Pirms desmit gadiem Cēsīs atvērāt “Malu”.
– Jāsāk ar to, ka esmu rīdziniece. Līdz “Malai” visu mūžu biju pavadījusi Rīgā. Mazliet vairāk nekā trīs gadus nodzīvoju Cēsīs, tad bija laiks kaut ko pamainīt, aizgāju prom. Atdevu “Malu” citu rokās, jo sapratu, ka savu enerģiju vēlos ielikt arī citur, tostarp gleznošanā. Kādu laiku Cēsīs nebiju, bet nupat jau būs pagājis gads, kad esmu atgriezusies. Kaut arī neesmu dzimusi šajā pusē, Cēsis ir vienīgā vieta, kur patiešām jūtos kā mājās.

– Kur ir jūsu dzimtas saknes?
– Mani vecvecāki nāk no Zemgales puses, bet mana dēla tētis ir cēsnieks. Varbūt tobrīd tas bija viens no iemesliem, kāpēc Cēsis bija kļuvušas tuvas. Bet lielākoties tomēr jāsaka, ka Cēsīs vienmēr esmu jutusies labi, vienmēr šķitis, ka šai vietai ir liels potenciāls. Šeit būt ir labi.

– Kā nāca doma radīt “Ma­lu”?
– Doma par mākslas galeriju, kas vienlaikus būtu arī koncertu norises vieta vai kafejnīca, man prātā dzīvoja ļoti sen, kopš pusaudzes gadiem. Tolaik tā bija tādā sapņa formā, bet no manis nekad neatkāpās. Brīdī, kad tuvojās maģistra studiju noslēgums Mākslas akadēmijā, biju arī māmiņa dēlam, sapratu, ka ļoti gribas kaut ko tādu darīt – bet ne Rīgā. Tad nu pēkšņi sapratu – kāpēc ne Cēsīs? Tad sagatavoju projekta pieteikumu, saņēmu atbalstu, un tā ļoti straujā tempā pārcēlāmies.

– Nekā līdzīga, šķiet, Cēsīs nebija. Kā bija ar “ielaušanos” vietējā vidē?
– Sākumā liela daļa “Malas” apmeklētāju bija mana dēla tēva bērnības draugi un paziņas no Cēsīm. Tai brīdī lēni, lēni, pamazām veidojās kopiena, kopā sāka nākt cilvēki, kas pēc ilgāka laika bija atgriezušies Cēsīs vai pārcēlušies te uz dzīvi. Bija jaunieši, kas dzimuši un uzauguši Liepājā, arī citās pilsētās. Nezinu kāpēc, bet “Mala” kļuva par vietu, uz kurieni nāca tie, kas Cēsīs jutās kā jaunpienācēji – varbūt tādēļ, ka es pati tāda biju. “Mala” kļuva par vietu, kur pulcējās cilvēki, kas nebija īsti iejutušies kādā citā Cēsu vietā. Kaut kādā ziņā “Mala” joprojām saglabājusi sajūtu, ka tur darbojas cilvēki, kas nav dzimuši un uzauguši Cēsīs.

Taču es nevarētu teikt, ka Cēsīs iejusties bija grūti. Un man jau arī nebija daudz laika par to domāt – bija jādara. Telpa, kurā strādājām, prasīja ieguldīt ļoti daudz darba, bet deva arī ļoti daudz iespēju. Joprojām saku milzīgu paldies Cēsu pašvaldībai, kas bija ārkārtīgi atbalstoša ieceres tapšanā par realitāti. Kad bija kādi sarežģījumi, zināju, ka no pašvaldības darbiniekiem saņemšu atbalstu. Viņi vienmēr bija ļoti ieinteresēti, lai Cēsīs notiktu dažādas lietas. Jutos šeit ļoti gaidīta – nevienu brīdi nebija sajūtas, ka jācīnās ar vējdzirnavām. Tāpēc arī zināju, ka tieši Cēsīs ir īstā vieta, kur kam tādam kā “Mala” tapt.

– Runājot par jums pašu, vai pamata nodarbošanās ir saistīta ar glezniecību?
– Vienmēr esmu glezniecību uzlikusi kā galveno dzīves uzdevumu, ja tā var teikt. Mācījos Jaņa Rozentāla Mākslas skolā, Mākslas akadēmijā un vienmēr esmu zinājusi, ka mans galvenais mērķis ir tieši glezniecība. Tomēr reizēm dzīves apstākļi sakrīt tā, ka nav iespējas visu savu laiku veltīt tikai tai. Man ir divi bērni, tāpēc pēdējos gadus gleznot un būt savā radošajā darbībā izdevies mazāk, nekā būtu vēlējusies. Diemžēl tikai ar glezniecību iztiku nopelnīt nevaru, to es apzinos. Tāpēc gleznošana ir vairāk sirdslieta. Man Cēsīs ir darbnīca, tur pagājušajā gadā organizēju kursus gleznošanā. Apstākļu sakritības dēļ nāca mācīties tikai sievietes. Arī šajā gadā plānoju līdzīgus kursus, drīz dalīšos ar informāciju, kur un kā tie notiks. Gatavoju arī stikla pērlīšu auskarus, vadu šādas meistardarbnīcas. Radošo projektu netrūkst, tomēr pēc dzīves izjūtas glezniecība ir mana visīstākā izpausmes joma. Lielākais aicinājums. Es gan neesmu gleznotājs, kas to dara katru dienu, kā ejot uz darbu. Gleznoju periodiski, cikliski. Vajadzīgs ilgs domāšanas laiks, tāpēc tad, kad gleznoju, tas ir intensīvs process, kurā nevaru darīt neko citu.

– Kāds ir jūsu darbu tematiskais virziens, kas gleznās top?
– Interesants jautājums. Bakalaura studijas beidzu ar darbu, kurā galvenais bija cilvēks. Gadiem ejot, beidzot maģistra studijas, pievērsos ainavai ar cilvēku, tomēr 2019.gada izstādē visi darbi bija tīra ainava. No cilvēka pārgāju uz ainavu. Jaunās gleznas, kas top, ir radušās ilgā pārdomu procesā, un tā joprojām ir ainava – pie tās es palieku, lai arī varbūt mazliet abstraktākā virzienā. Savā ziņā varbūt caur to atgriežos pie sava iekšējā cilvēka.

– Runājot par epizodisko pieslēgšanos glezniecībai, kādas sajūtas liek ķerties pie audekla? Kas ir brīdis, kad šķiet – jātop jaunai gleznai?
– Man nepatīk teikt, ka ir vajadzīga iedvesma vai kas tamlīdzīgs. Realitātē, kad ir ģimene, bērni, darbs un visas pārējās ikdienas lietas, ir apzināti jāizcīna, jāatbrīvo laiks, lai gleznotu. Tāpēc paļauties uz iedvesmu vien nav iespējams, vismaz ne man. Kad minēju, ka man gleznošanas process norit periodiski, tas nenozīmē, ka tā uzreiz ķeros gleznai klāt, kad ir laiks. Doma par to, ideja, iecere manī mājo jau krietnu laiku, pat darot visas ikdienišķās lietas. Kad doma pilnībā ieguvusi aprises, tad arī zinu, ka ir jāieplāno laiks gleznai – sakārtoju visu pārējo dzīvē tā, lai man būtu laiks.

Ja esi gleznotājs, šis mākslinieciskais process notiek visu laiku, nemitīgi. Kad jūtu, ka esmu gatava jaunai gleznai, tad arī eju uz darbnīcu – ir jāglezno! Protams, ir vajadzīgs noskaņošanās process, nav tā, ka vari ieiet darbnīcā un uzreiz sākt gleznot! Gadu laikā ir izstrādājušies paņēmieni, kas palīdz, mūzika, kādas konkrētas darbības, lai ieietu noskaņojumā.

– Pieminējāt gleznošanas kursus. Vai tos sākāt piedāvāt tikai pērn?
– Pirmie gleznošanas kursi bija ļoti sen. Kad mācījos Mākslas akadēmijā, man bija sapnis sagatavot jauniešus iestājeksāmeniem akadēmijā. Kad radās “Mala”, tur notika gleznošanas kursi. Tos vadīju kopā ar Armandu Kanaviņu. Kamēr biju prom no Cēsīm, kursi nenotika, bet kopš 2019.gada atkal ir.

Kursus organizēju kā ciklu, kur jāiziet visas nodarbības. Bet plānā ir arī atsevišķas nodarbības, kurās var atnākt un uzgleznot gatavu darbu trīs četru stundu piegājienā. Uz nodarbībām var nākt absolūti iesācēji. Arī uz kursiem pie manis nāk gan cilvēki, kam jau ir priekšzināšanas mākslā, gan tādi, kas otu rokās ņem pirmoreiz.

Tieši tāpēc arī kursus rīkoju – man ļoti interesē psiholoģija, tāpēc ir aizraujoši vērot, kā cilvēks sevi izpauž caur gleznošanu. Ar bērniem es neprotu strādāt, bet man ļoti patīk darbs ar pieaugušajiem. Bieži vien atnāk cilvēks, kas sev ir uzlicis milzu aiztures – es jau neko nemāku, neprotu zīmēt nemaz… Bet nodarbību laikā var redzēt, kā šis cilvēks atveras, kā parādās viņa apslēptie talanti un prasmes. Tas ir ļoti interesanti.

Garie gleznošanas kursi ir gluži kā terapija, tas ir vesels sevis atklāšanas process. Protams, ir arī cilvēki, kas grib iemācīties tikai akadēmiski zīmēt. Es arī esmu akadēmiska māksliniece, tāpēc varu dalīties ar šīm zināšanām un prasmēm, lai cilvēks var, piemēram, patiešām mēģināt iestāties Mākslas akadēmijā. Tā kā mans sapnis ir piepildījies.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Veido namiņu, kur vecļaudis jūtas labi

07:32
30.06.2024
66

Cēsu pilsētas pansionātam 12. jūlijā apritēs 30 gadi. Vairāk nekā pusi no šī laika sociālās aprūpes un rehabilitācijas iestādes direktore ir Inga Gunta Paegle. -Pansionātam ir 30 gadu jubileja. Kā tas šo gadu laikā mainījies? -Es kā šodien atceros 1994. gada 12. jūliju, kad pansionāts no Glūdas kalna Cēsīs ienāca šeit, Cīrulīšos. Glūdas kalnā istabiņās […]

Mērķis - cilvēkiem palīdzēt atgūt veselību, dzīvesprieku un enerģiju

10:24
27.06.2024
656

Saruna ar holistiskās medicīnas eksperti Ingrīdu Mergupi – Leitlandi -Jums ir interesants uzvārds. Tāds rets – Mergupe. -Manas saknes ir no Mālpils. Tur ir upe Mergupe, un šo uzvārdu nes arī mana dzimta. 1928. gadā vectētiņš Jānis Mergups lika pirmo akmeni dzimtas mājai. Un tā nu arī es izceļojos pa pasauli, apgūstot zināšanas, un vēlāk ar […]

Dzīve enerģētiski spēcīgā vietā – kalna galā

10:12
25.06.2024
275

“Jau četrdesmit gadus strādāju Krimuldas vidusskolā par skolotāju, esmu tur kopš skolas dibināšanas brīža. Man jau ir pensionāres statuss, bet darbu turpinu, pēc diviem gadiem gan došos pavisam pensijā,” tā par sevi stāsta Edīte Kanberga, saimniece Drabešu pagasta Kārļu “Eglainēs”. “Eglaines” ir arī viesu nams un atpūtas bāze, bet Jāņu laiku ģimene aizvada savā lokā. […]

Jāņuzāles klimata pārmaiņās

09:54
25.06.2024
52

Par ziedošām pirmsjāņu pļavām, par trejdeviņu ziedu vainadziņu un dabas norišu izpratni saruna ar zālāju biotopu eksperti Maiju Medni. -Jāņi klāt, brienam pļavās, lai no trejdeviņām puķītēm pītu vainadziņu. Vai to var izdarīt?    -Ar katru gadu to izdarīt ir aizvien grūtāk. Lielāka iespēja saplūkt trejdeviņas jāņuzāles ir bioloģiski vērtīgos zālājos, bet tādi Latvijā ir mazāk […]

Balto ceriņu smarža gadu desmitu garumā

06:30
19.06.2024
123

Dace un Alfrēds Jurciņi izstaigā dārzu. Puķes šopavasar steidzas ziedēt, arī rozes pie namdurvīm. Karstās dienās paēnu un spēku dod nelielā birzīte. “Dzīvojam šo dzīvi, kaut reizēm gadās dzelkšņi vai iekož asa nātre. Dzīvojam kopā jau 50 gadus. Visi saka, ka pamatā ir mīlestība, bet šis vārds tāds novalkājies, reizē dziļš un skan dvēselē. Visjaukāk […]

Maza vieta ar lielu sapni

06:13
17.06.2024
88

Pasaules latviešu mākslas centrs darbu Cēsīs sāka pirms desmit gadiem. To vada Čikāgā dzimušais Kārlis Kanderovskis, kurš jau vairākus gadus dzīvo Cēsīs. Mākslas centra galvenais mērķis ir veicināt mākslas vērtību saglabāšanu, ko radījuši Otrā pasaules kara laikā trimdā devušies latviešu mākslinieki, kā arī ārzemēs dzīvojošā jaunā paaudze. Centrs bez maksas ir atvērts ikvienam un darbojas, […]

Tautas balss

Pļauj, ka putekļi pa gaisu

10:12
02.07.2024
18
Priekulietis A. raksta:

“Priekuļu centrā pagājušajā nedēļā pašvaldība pļāva zāli, putekļi vien gāja pa gaisu. Zā­līte tik īsa un nīkulīga, ka tur nav, ko pļaut. Bet laikam jau noteiktie kvadrātmetri jāno­pļauj, citādi nesaņems naudu. Manuprāt, pļaušanu nevajadzētu organizēt pēc grafika, bet gan tad, kad tas nepieciešams,” pārdomās dalījās priekulietis A.

Zāļu ražotāji negodprātīgi

12:29
28.06.2024
18
Lasītāja raksta:

“Re nu! Eiropā ražotāji zāļu cenas valstīm nosaka slepeni, mazākās un nabadzīgākās valstis maksā vairāk. Tāpēc jau arī mums ir tik dārgi medikamenti un jauno zāļu maz. Te būtu gudri, ja, piemēram, Baltijas valstis vienotos un iepirktu vajadzīgo kopā. Bet varbūt jautājums jārisina Eiropas Savienības līmenī?” sprieda lasītāja.

Autobusu pieturā lietū un vējā

12:29
28.06.2024
59
Vilma raksta:

“Ikdienā diezgan bieži nākas ar autobusu braukt no Valmieras un Cēsu autoostas. Autobusa gaidīšanu abās pilsētās nevar salīdzināt. Valmierā nojume pasargā pasažierus no lietus un saules, Cēsīs pa bedrainu laukumu no stacijas ēkas var aizklunkurēt līdz pieturai, sēdēt uz soliņa, lai kādi laikapstākļi, un skatīties uz apdrupušo mūra sienu,” pārdomās dalījās Vilma un piebilda, ka […]

Pasaki, kas ir tavs draugs…

10:01
25.06.2024
26
Politikas vērotājs raksta:

“Kā gan Krievijas sabiedrība var nejusties pazemota, ja viņu valsts līderim jāslēdz vienošanās ar visu citu pasaules valstu ignorēto un nosodīto Ziemeļkoreju? Tas taču ir kauns, ka par sabiedroto jāizvēlas kas tāds!” pauda politikas vērotājs.

Vai tiešām ietaupīja

10:01
25.06.2024
22
Zaubēniete raksta:

“Zaubē vairs nav pagasta pārvaldes. Nezinu, cik daudz paš­valdība ietaupīja, bet cilvēkiem gan tagad grūtāk. Nav speciālista, kas var pastāstīt par visiem jautājumiem pagastā, par katru jāiet pie cita darbinieka. Kad bija pārvalde, bija tā kā drošāk, zināji, ka ir, uz kuru paļauties, arī kam prasīt atbildību,” pastāstīja zaubēniete.

Sludinājumi