Vēl pulksten deviņos no rīta vairāki šoferi šķendējās, ka “nevar dabūt vecos dzelžus pie dzīvības”. Tieši tādus apzīmējumus vadītāji lietoja, runājot par autobusiem, kas pasažierus pārvadājuši jau daudzus gadus un sliktās degvielas kvalitātes dēļ, gaisa temperatūrai pazeminoties vairāk nekā 20 grādiem zem nulles, vienkārši nav iedarbināmi.
“Viegli nav. Jau vakar vakarā rokas pamatīgi nosala. Šorīt paveicās. Iedarbināju un esmu izbraucis Cīrulīšus un Priekuļus. Motoru ārā neslēdzu, citādi neiedarbināšu, jo degviela ir nekvalitatīva,” pusdeviņos no rīta Cēsu autoostā stāstīja mikroautobusa vadītājs Aldis Kalniņš. Vairāki vadītāji atzina, ka darbā bijuši jau četros no rīta, citi strādā savā brīvdienā.
“Ceļ augšā mūs visus tad, kad vajag. Citi nevar pabraukt, es braucu. Te jau tāda grafika nav,” situāciju raksturoja autobusa vadītājs Imants Zemītis un piebilda, ka problēmu nav, ja gaisa temperatūra turas ap piecpadsmit grādiem zem nulles, bet pašreizējos laika apstākļus vīri raksturoja kā ekstremālus.
“Vakar dzinām busus boksos, cik varēja. Tur visiem vietas nav,” tā Imants Zemītis. Pusdeviņos no Saulkrastiem līdz Cēsīm jau bija atripojis autobuss, kuram tālāk ceļš uz Madonu.
“Saulkrastos ap pieciem no rīta bija 26 grādi. Mazliet siltāks nekā Cēsīs un citur Vidzemē, bet gāja visādi. Bija autobusi, ar kuriem šoferi joprojām cīnās. Visa vaina ir degvielā. Daudzi autosalonu īpašnieki man ir sacījuši, ka Latvijā kvalitatīvu degvielu nevar nopirkt. Var ķīmiķot, bet dažiem izdodas labāk, citiem ne,” stāstīja šoferis Juris Karpovs. Ar ķīmiķošanu jeb degvielas piedevas pievienošanu iepriekšējā vakarā nodarbojušies VTU “Valmiera”. Dažas minūtes pirms astoņiem valmierietis bija jau Cēsīs.
“Pāris maršrutos no rīta neizbrau-ca. Bet lielu problēmu nebija. Vakar salējām pilnas bākas, pielējām degvielai piedevu,” stāstīja VTU “Valmiera” autobusa vadītājs Aivars Dukurs. Jāpiebilst, ka no rīta gan kavējās Valmieras pilsētas sabiedriskais transports.
Cēsu autoostā rīta pusē satraukti bija biļešu kasieri un autoostas dežurante.
“Traki jau arī pasažieriem, kuri ieplānojuši izbraukšanu. Lielu neiecietību un rupjības neesmu dzirdējusi. Ko lai dara? Lielais aukstums ir vainīgs. No Limbažiem neienāca autobuss, no Gaujasmalas,” stāstīja biļešu kasiere Valentīna Anckiņa. Rokas darba pilnas bija dežurantei.
“Jāsazinās ar autoostām. Zvanījām, ka nebūs autobusa Smiltenē, Gulbenē, Balvos. Neiet arī rajona lauku maršruti. Par šoferu kreņķiem nerunāšu, jo viņi strādā no agra rīta. Ceru, ka līdz pusdienas laikam izvilksim visus autobusus ārā,” stāstīja autoostas dežurante Dzintra Uškaure un piebilda, ka arī no rīta uz Alūksni un Rīgu autobusi devušies, dažas minūtes kavējot.
“Kas nestrādā tādu darbu, nezina, kā tas ir. Kurš tad nepārdzīvo, ja neizdodas? Ir pasažieri, kuri cenšas saprast, bet ir tādi, kuri nepadomā,” sacīja Dzintra Uškaure.
Līdz dienas beigām autobusi bija tehniskā kārtībā, bet valdīja satraukums par piektdienas rītu, jo laika apstākļi nemainījās. Sals turējās.
“Jau šovakar benzīnu liesim klāt pie dīzeļdegvielas. Piektdienas rītam vajadzētu būt labākam,” darbus plānoja pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Viesturs Bērziņš. Uz jautājumu, vai to nevarēja izdarīt arī iepriekšējā diennaktī, priekšnieks neslēpa dusmas.
“Ir tāda lieta, ka bijām nopirkuši labāko degvielu. Arktisko, kurai nevajadzēja sabiezēt pat pie mīnus 37 grādiem. Ko lai vēl izdara? Jau vadībai nepaklausīju un mazliet pielējām benzīnu, bet nepalīdzēja. Tagad benzīnu liesim citā koncentrācijā,” vēlreiz uzsvēra V. Bērziņš. Autoostas darbinieki stāstīja, ka daudzas iedzīvotāju sūdzības aukstajā dienā nav uzklausījuši, bet “Druvā” atskanēja vairāku pasažieru zvani, kuri bija kavējuši darbu, jo nav kursējis autobuss.
Īpašie apstākļi skolās Mairita Kaņepe
Izglītības un zinātnes ministrija paredzējusi īpašus apstākļus, kuru dēļ skolās var pārtraukt mācības. To vidū laika apstākļi. Ja gaisa temperatūra sasniedz –200C, uz skolu var nenākt 1. līdz 5.klases skolēni; ja sasniedz – 250C, arī vecāko klašu skolēni. Par bērnu sūtīšanu uz skolu izlemj vecāki, jo skolas, vienalga, ir atvērtas. Bērniem, kas atnākuši, pedagogi mācībām paredzētajā laikā nodrošina nodarbības vai strādā individuāli.
Vakar priekšpusdienā, zvanot uz skolām, “Druva” noskaidroja, ka laukos daudzviet mācības nenotiek, jo no rīta aukstums sasniedzis – 290C, bet Jaunpiebalgā pie Gaujas pat
-320C. Tā kā autobuss, kas ved skolēnus uz Jaunpiebalgas vidusskolu, darbojas ar dīzeļdegvielu, šoferis jau trešdien brīdinājis pasažierus, ka nākamā dienā autobuss nekursēs. Vidusskolā, sākumskolā, arī bērnudārzā bija ieradušies daži audzēkņi no tuvākās apkārtnes, viņiem skolā bija nodrošinātas individuālas nodarbības, mazajiem arī ēdināšana. “Ir mācību olimpiāžu laiks, un vides projektu olimpiādes komanda šorīt devās uz Cēsīm,” sacīja direktore Ulla Logina. “Nedēļas nogalē Jaunpiebalgā ieplānoti vairāki notikumi – jauniešu konference , mākslas skolas audzēkņu izstādes atklāšana, pie mums brauks ciemiņi no Olaines 1. vidusskolas, kopīgas sporta spēles. Olainieši stāstīja, ka pie viņiem ceturtdienas rītā bija -17 0C. Nezinu, kā būs sestdien. “
Nītaures un Līgatnes apkārtnē no rīta konstatēts 29 grādu sals, un uz skolu atnākuši tuvāk dzīvojošie vecāko klašu skolēni. Skolotāji no stundām brīvo laiku izmantoja darbam, sanākot uz pedagoģiskās padomes sēdi.
Vairums Liepas pamatskolas audzēkņu dzīvo blakus skolai daudzdzīvokļu namos, un liela daļa ieradās skolā. Stundas tika atceltas tikai 2. klasei. Uz skolu nebrauca bērni, kas dzīvo “Sarkaņos”.
DA Cēsu valsts ģimnāzijā vakar stundas notika visās klasēs, tikai tās bija saīsinātas. Cēsu pilsētas pamatskolā notika stundas vai arī individuālais darbs ar bērniem, kuri atnākuši. “No 800 skolēniem ieradušies ap 140. Izejot caur skolu, sajūta ir dīvaina, liels tukšums, jo telpu mums daudz,” sacīja direktors Māris Šķēle. “Kopš skolai nomainīja logus, telpas ir siltas. Te ir patīkami atrasties. Varbūt ne katram mājās tagad ir tik omulīgi,”pastāstīja M. Šķēle.
Cēsu 2. pamatskolā vakar mācījās ap 40 bērnu, barikāžu atcerei iecerētais pasākums skolas pagalmā tika atcelts.
Komentāri