2005. gada aprīlī Cēsu teritoriālā struktūrvienība uzsāka audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa bērniem- sabiedriskais darbs izpildi.. No tā paša gada jūnija kriminālsoda piespiedu darbs izpildīšanu, un kā beidzamo 2006. gada 1. janvārī arī uzraudzību pār personām, kuras notiesātas nosacīti, nosacīti atbrīvotas pirms termiņa vai nosacīti atbrīvotas no kriminālatbildības.
Līdz šā gada 1. janvārim ar šādu personu kontroli nodarbojās valsts policija. Sakārtojot sodu izpildes sistēmu, tās funkcijas, kas nav raksturīgas policijai, vai, kā gadījumā ar audzinoša rakstura piespiedu līdzekli bērniem- sabiedriskais darbs, un kriminālsoda piespiedu darbs jāīsteno pašvaldībām.
Uzsākot uzraudzības funkcijas, dienests ne tikai nodarbosies ar kontroli, bet arī izvērtēs katras uzraugāmās personas vajadzības un riskus izdarīt atkārtoti noziegumu. Pēc individuāli izstrādāta uzraudzības plāna tās iesaistīs probācijas dienesta veidotajās un realizētajās sociālās uzvedības korekcijas programmās.
Pārrunājot šos jautājumus, bieži vien ir redzama sabiedrības neizpratne, kāpēc nepieciešama šāda veida sodu liberalizācija. Atbilde tam ir tikai viena- sabiedrības drošība. Vai ir iespējams mainīt kļūdas cilvēka domāšanā, tādas personas, kuras ir nonākušas konfliktā ar valstī pastāvošajiem likumiem, koncentrējot vienuviet? Protams, ne. Bez tam ir zinātniski pierādīts, ka viena persona, kura pabijusi ieslodzījumā, spēj „inficēt” ar kriminālu uzvedību līdz pat astoņiem cilvēkiem. Jo īpaši tas attiecas uz nepilngadīgajiem.
Ko iegūst sabiedrība tādā gadījumā, kad notiesātajam tiesa ir piemērojusi alternatīvu sodu brīvības atņemšanai? Pirmām kārtām šī persona netiek izrauta no sabiedrības, nekļūst par slogu pārējiem nodokļu maksātājiem. Viena notiesātā uzturēšana ieslodzījumā izmaksā vidēji septiņus latus diennaktī, vidējais soda izciešanas termiņš valstī ir 3,5gadi, bet sodu izcieš apmēram 7000 ieslodzīto. Tā katrs pats var aprēķināt, kas ir lētāk, uzturēt lielu skaitu ieslodzīto vai dot vēl vienu iespēju, neizolējot viņus no sabiedrības, mainīt viņu uzvedības modeli uz visiem pieņemto.
Tajās reizēs, kad tiesa ir piemērojusi alternatīvu sodu brīvības atņemšanai, notiesātajam nezūd saikne ar ģimeni, saglabājas profesionālās iemaņas. Ir lielāka iespēja dažādām institūcijām pozitīvi ietekmēt cilvēka turpmāko dzīvi, mazāk salauztu likteņu. Arī valsts vairāk līdzekļu varēs novirzīt citu, aktuālāku sociālo vajadzību risināšanai. Tādējādi lielākie ieguvēji esam mēs visi.
Pilnvērtīga nosacīta soda izpilde būs iespējama, valsts probācijas dienestam sadarbojoties ar tiesu, prokuratūru, valsts un pašvaldības policiju, pašvaldību sociālajiem die-nestiem un, kas ir pats efektīgākais, iesaistot šo problēmu risināšanā visu sabiedrību.
Šobrīd, kad ir pagājis pusgads, kopš uzsākta minēto personu uzraudzība, varam teikt, ka Cēsu rajons diemžēl ir viens no līderiem valstī pēc nosacīti notiesāto, nosacīti pirms termiņa atbrīvoto un nosacīti no kriminālatbildības atbrīvoto skaita. Valsts probācijas dienesta Cēsu struktūrvienībai ir vairāk nekā simts uzraugāmo. Vairums no viņiem apzinīgi pilda tiesas vai prokurora uzliktos pienākumus, pierādot, ka lēmums par soda izciešanu nosacīti ir bijis pareizs.
Tomēr ir arī tādi, kuriem tiesas lēmums ir bijis kā pīlei ūdens, viņi turpina pārkāpt vispārpieņemtās morāles normas, ignorē valsts iestāžu lēmumus. Par viņu turpmāko atrašanās vietu drīzumā lems tiesa, tiks pārskatīti uzraudzības nosacījumi, un kādam varbūt būs uz laiku jāšķiras no savas personīgās brīvības.
Lai nebūtu tik pesimistiski, kādam, kurš ir patiešām apzinājies savu rīcību, mainījis uzvedību, pārbaudes laiks var tikt saīsināts.
Komentāri