Cēsu pašvaldības aģentūra “Vidzemes vēstures un tūrisma centrs” (VVTC), rīkojot tikšanos tūrisma uzņēmējiem, pašvaldību un valsts iestāžu pārstāvjiem, aicināja iedziļināties priekšnoteikumos, lai attīstītos ģimeņu tūrisms.
“Ģimeņu tūrisms ir joma, par kuru līdz šim Latvijā runāts ļoti maz. Tikpat kā nav informācijas, kādi priekšnoteikumi jāievēro tūrisma vietās un uzņēmumos, lai tos varētu izmantot ģimenes ar dažāda vecuma bērniem. Šādu tūristu kļūst arvien vairāk. Vai viņus apmierina sniegtie pakalpojumi?” tēmas izvēli pamatoja Jolanta Sausiņa, Vidzemes vēstures un tūrisma centra direktore.
Vidzemes rajonu tūrisma informācijas centru vadītāji konferencē raksturoja uzņēmumus, kuros gaidīti tūristi ar bērniem. No tā kļuva skaidrs, ka ģimenes tūrisma izbraucieniem labprātāk izvēlas dabas takas, ļoti iecienīta kļuvusi dabas taka Limbažu rajonā pie Minhauzena muzeja. Mūsu rajonā nepārspētas ir Līgatnes dabas takas. Ģimeņu interesi ieguvušas arī atpūtas vietas Ieriķu upes krastā, Vējiņu pazemes ezeri. Ļoti lielu interesi un labas sajūtas tūristos raisa tās viesu mājas, kurās var apskatīt dzīvniekus, kā Raunas pagasta “Jaunieviņās” savvaļas zirgus un Straupes pagasta “Jaunklētniekos” strausus. Speciālisti uzsvēra, ka liela nozīme ir rotaļu vietu un laukumu izveidošanai tūrisma objektos, kur ir gaidītas ģimenes ar maziem bērniem. “Vai pieaugušie ir padomājuši, kas bērniem patiks? Kas ir svarīgi, lai ģimene atgrieztos dabas takās, muzejos, viesu namos, kurus reiz apmeklējusi?” uzklausot tūrisma speciālistu vērtējumu, secinājumus izdarīja J. Sausiņa. “Manuprāt, jāpaaugstina tūrisma pakalpojumu kvalitātes standarts, lai ģimenes ar bērniem piesaistītu vairāku dienu ceļojumos.”
Vidzemē pagaidām šajā jomā visaugstāk novērtēts Turaidas muzejrezervāts – ar dažāda klājuma celiņiem (arī braukšanai ar ratiņiem), iespējām izskrieties, apskatīt dabas, amatniecības un vēstures objektus, kas interesanti šķiet dažāda vecuma skatītājiem. Turaidas muzejrezervāts saņēmis Ģimenes un bērnu lietu ministrijas Atzinības rakstu par ģimenei draudzīgu atpūtas vietu.
“Ģimenes tūrisms ir īpašs, jo tajā jāparedz speciāla aprūpe. Maziem bērniem tas ir specifisks aprīkojums – krēsliņi, galdiņi, gultas. Jāparedz arī priekšnoteikumi bērnu kustības un enerģijas izpausmēm – tūrisma maršrutos, dabas takās, viesu mājās,” analizēja Latvijas tūrisma informācijas biroja vadītāja Kristīne Tjarve. ” Ģimenes arvien vairāk ceļo ar mazuļiem. Mūsu novērojumi liecina, ka maršruta un naktsmītnes izvēli veic māte. Viņa visbiežāk pieņem lēmumu, kur ģimene nedēļas nogalē dosies, jo ir izpētījusi, vai tur būs pakalpojumi bērniem, piemēram, speciāla ēdienkarte ar vienkāršākiem, bērniem pieņemamiem ēdieniem, vai būs spēļu istaba. Ģimene vērtē arī, kur tai finansiāli izdevīgāk doties ar vairākiem bērniem.”
Konferences dalībnieki secināja, ka Vidzemē netrūkst interesantu un bērniem piemērotu ceļojumu objektu. Jautājums, vai šie tūrisma objekti tiek reklamēti ģimenes tūrismam. Taču par visiedarbīgāko reklāmu tika atzītas labas atsauksmes – reklāma, ko ceļotāji paši nodod tālāk draugiem un paziņām. Tūrisma uzņēmējiem jāņem vērā, ka liels konkurents ģimeņu tūrismā pašlaik ir lielveikali. Tos apmeklē rīdzinieku ģimenes, zinot, ka lielveikalos padomāts par bērnu spēlēm. Uz Rīgas lielveikaliem tikpat kā tūrisma braucienā dodas arvien vairāk ģimeņu no mazpilsētām.
Dalīties pieredzē ģimenes pasākumu rīkošanā un bērniem piemērota tūrisma organizēšanā “Žagarkalnā” bija aicināts SIA “Cīruļkalns – atpūtas bāze” inventāra nomas vadītājs Māris Bielis un mazbānīša Gulbene -Alūksne maršruta pasākumu rīkotāja Inese Buliņa.
Otra tēma, kurai konferencē tika veltīta liela uzmanība, bija viesmīlība tūrisma uzņēmumā. Ar saturīgu, pārdomas rosinošu lekciju uzstājās Daugavpils universitātes sociālās psiholoģijas katedras docente Tatjana Uzole. Viņa uzsvēra, ka viesmīlībai ir iespējamas divas pieejas – pozitīvu attieksmju tēlošana pret viesiem, pret apkalpojošo personālu, lai uzņēmējs sasniegtu savu mērķi, un īsta, patiesa attieksme. Ar pirmo saprotamas manipulācijas, kurā atlīdzības maksa ir spēku un enerģijas izsīkums, un otrā kalpošana , kur uzņēmēja saņemtā maksa ir arī gandarījums klientam un sev.
Uzņēmēju diskusijā, kas notika konferences beigās, daudz tika spriests par uzņēmēju rīcību situācijās, kad tūrisma objektā, viesnīcā viesi klaji pārkāpj ētikas un kārtības noteikumus, kā tādā situācijā saimniekiem nepazaudēt viesmīlīgu attieksmi un atrast kopēju valodu ar klientu.
Konference bija sarīkota Priekuļu pagasta viesnīcā “Hotel Tigra”. Tās darbā aktīvi piedalījās arī Priekuļu pagasta padomes priekšsēdētāja Māra Juzupa, uzsverot šīs nozares būtisku vietu pagastā esošajā uzņēmējdarbībā. Par tūrisma aktualitātēm valstī bija aicināti informēt Tūrisma attīstības valsts aģentūras vadošie speciālisti.
Komentāri