“Kad braucu gar benzīntanku un ieraugu augstās, es pat gribētu teikt, neadekvātās cenas, pedālis automātiski spiežas grīdā, lai brauktu garām un meklētu kādu “kreisās” degvielas piegādātāju,” šādu sarunu dzirdēju veikalā pie kases.
Ne vienam vien šāda doma ienākusi prātā, un daļa jau sen vairs nebrauc benzīntankos, bet pilnībā iztiek ar kreiso degvielu. Rodas sajūta, ka degvielas uzpildes staciju īpašnieki patēriņa samazināšanu cenšas kompensēt ar kārtējo cenu pacēlumu, kas savukārt atkal rada pretējo reakciju, un uz pelēko zonu pārceļas arvien vairāk
autobraucēju.
Konfiscē tonnām degvielas
Pirms neilga laika arī internetā, sludinājumu portālā ss.lv bija atrodami sludinājumi par lētas degvielas pārdošanu. Decembra sākumā Ministru prezidents Valdis
Dombrovskis uzdeva Iekšlietu ministrijai nelegālās degvielas tirdzniecības apkarošanas ietvaros izvērtēt interneta reklāmas portālos ievietotos sludinājumus par nepamatoti lētas dīzeļdegvielas pārdošanu un
veikt attiecīgas darbības.
Rezultāts bija jūtams! Valstī policija konfiscēja ievērojamus daudzumus nelegālās degvielas. Aģentūra LETA
vēstīja, arī Vidzemes reģiona pārvalde veikusi divas ievērojama daudzuma degvielas izņemšanas no personām, kuras to nelikumīgi pārdeva Latvijas iekšējā tirgū, kā arī konstatēja vienu liela daudzuma degvielas pārvadāšanas gadījumu bez izcelsmi apliecinošiem dokumentiem. Izņemta aptuveni 41 tonna dīzeļdegvielas. Savukārt, pārbaudot internetā ievietotos sludinājumus, atklāti vairāki nelegālās dīzeļdegvielas tirdzniecības gadījumi, par kuriem sākti kriminālprocesi. Šajos gadījumos
izņemtas 9,9 tonnas dīzeļdegvielas.
Valsts policijas Vidzemes reģionālās pārvaldes Cēsu iecirkņa kriminālpolicijas nodaļas vecākais inspektors Aivars Pometko stāsta, ka informācija par nelegālas degvielas tirdzniecību un uzglabāšanu
saņemta, apkopota, analizēta un veiktas nepieciešamās darbības. To rezultātā ik pa laikam
atklāti nelegālās degvielas tirdzniecības gadījumi.
“Druva” jau rakstīja, ka oktobrī Valsts policija kādā ēkā Priekuļos atklāja vairākas mucas degvielas uzglabāšanai un pagalmā pie ēkas esošās kravas automašīnas „Volvo” FH 12 kravas tilpnēs iemontētas metāla mucas, kas aprīkotas ar nepieciešamajām tehnoloģijām un piemērotas liela daudzuma degvielas pārvadāšanai. Minētajā adresē nelikumīgi uzglabāts līdz desmit tonnām degvielas.
Bez izcelsmes dokumentiem
Policijas darbinieki vairākkārt konstatējuši nelikumīgu degvielas pārvadāšanu, pārsniedzot atļauto daudzumu, kā arī nelikumīgu degvielas glabāšanu, pārsniedzot noteikto daudzumu, bez tās izcelsmi apliecinošiem dokumentiem.
A. Pometko atgādina, ka Ministru kabineta noteikumi nosaka – bez izcelsmes dokumentiem drīkst pārvadāt 40 litrus, bet glabāt – 80 litrus.
Sanāk, ka četras kannas benzīna garāžā drīkst glabāt, bet piektā jau būs nelegāla. “Nē”, norāda A. Pometko. “Šajā gadījumā nelegālas skaitīsies visas piecas kannas un visas tiks konfiscētas. Ja izdarīts pārkāpums ar akcīzes preci, nekāda dalīšana nenotiek, konfiscēta tiek visa.”
No rokas tirgotā degviela var būt divējādas izcelsmes. Daļa nāk no komercauto šoferiem, kuri ieekonomē degvielu un to tirgo. Var teikt, ka viņi nekādu kaitējumu valstij nenodara, jo, ja degviela pirkta Latvijā, nodokļi par to nomaksāti. Te jārunā par kaitējumu pašam uzņēmumam. Īpašnieku ziņā ir kontrolēt savus darbiniekus.
Policijas uzmanības lokā ir degviela, kas tiek zagta vai valstī ievesta nelegāli, apejot nodokļu maksājumus.
Kontrabanda vai labdarība
Dažkārt dzirdēts, ka kreisā degviela ir sliktas kvalitātes un kaitē automašīnām. To apstrīd šīs degvielas izmantotāji, sakot, ka degviela, kas nāk
pāri
Krievijas robežai
un ir pildīta pierobežas benzīntankos, ir tieši tāda pati kā mūsu degvielas uzpildes stacijās. „Ar Krievijas degvielu trīs gadu laikā esmu nobraucis vairāk par 150 tūkstošiem kilometru un nekādu problēmām, tāpēc uzskatu, ka visas runas, ka degviela nekvalitatīva, ir nepatiesas,” teikts
interneta komentārā.
Šobrīd arī interneta portālā ss.lv sludinājumi par degvielas pārdošanu vairs neparādās, toties daudz tādu, ka gatavi to pirkt. Tātad, tirgotājiem ir visas iespējas atrast klientus. Arī par degvielas nelikumīgu tirdzniecību Cēsu pusē dzirdēts ne reizi vien. Gan par točkām, kur piestāj šie tirgotāji, gan par nakts piegādātājiem, kuri apceļo apdzīvotas vietas, lai uzpildītu klientu bākas.
Alūksnes pusē, kur daudziem degvielas “imports” no Krievijas ir vienīgais iztikas avots, dzirdēts, ka ceļu uz Krieviju mērojot arī cēsnieki.
Apjautājot
autovadītājus, lielākā daļa atzina, ka būtu gatavi pirkt nelegālo degvielu. Kāds norādīja, ka paši degvielas legālie tirgotāji šādu situāciju radījuši, uzskrūvējot cenas. Ja pie Latvijas maksātspējas degviela maksātu 50 – 60 santīmus litrā, nekādas kontrabandas nebūtu. Tas esot attiecināms
ne tikai uz degvielu, bet arī citām akcīzes precēm, kur kontrabanda zeļ un plaukst.
Taču visinteresantākais likās aizrādījums, ka patiesībā jau tā neesot nekāda kontrabanda. Jo degviela bākā no Krievijas taču tiekot ievesta pavisam legāli, oficiāli šķērsojot robežu. „Ja autobraucējs saprot, ka viņš nevar visu iztērēt, un lētāk atdod citiem, vai te var runāt par kontrabandu? Es to drīzāk sauktu par labdarību,” komentēja kāds autovadītājs.
Jānis Gabrāns
Komentāri