Piena produktu pārstrādātāja AS “Trikātas siers” apgrozījuma pieaugums par 100% gada laikā panākts, pateicoties eksportam uz Krieviju, intervijā atzina “Trikātas siera” valdes priekšsēdētājs un SIA “Latvijas piens” valdes loceklis Raimonds Freimanis
“Pērn izdevies panākt apgrozījuma pieaugumu par 100% – no 1,31 miljona latu 2009.gadā līdz 2,6 miljoniem latu 2010.gadā. Pieaugums panākts pārdomātas stratēģijas rezultātā. 2009.gada vidū uzdevām jautājumu – vai nu strādājam uz attīstību vai uzņēmumu likvidējam? Veicām 105 000 latu lielas investīcijas iekārtās un Krievijas tirgus sertifikāta iegūšanā, pārdomājām tirgošanas stratēģiju, mainījām iepakojumus. Tolaik “Trikātas siers” eksports bija 0%, taču pēc Krievijas sertifikāta iegūšanas 2009.decembrī tālākā izaugsme bija strauja – jau pēc diviem mēnešiem sekoja izstāde “Prodexpo 2010” Maskavā, kur noslēdzām līgumus un “metāmies iekšā” Krievijas tirgū, sacīja Freimanis.
Viņš norādīja, ka patlaban uzņēmums pamatā ražo Krievijas un Holandes sierus – 50% no kopējās produkcijas, 25% ir izstrādājums “Sniega bumbas”, 10%-15% – sieri “Vīra prieks” un “Sievas prieks”, pārējā daļa ir “Blue” siers, krējums un sviests. Lielāko eksporta daļu veido Krievijas tirgus – apmēram 60%, savukārt uz Vāciju eksportē apmēram 5%.
Jautāts, kāpēc eksports akcentēts tieši uz Krievijas tirgu, Freimanis atzina, ka Rietumu tirgū ienākt ar Krievijas un Holandes sieriem neesot reāli.
“Protams, varētu piedāvāt Krievijai tikai “Sniega bumbas” – atbilde būtu pozitīva, taču mārketinga izmaksas vienai specifiskai produktu līnijai būtu milzīgas. Vācijā piedāvājam tikai “Sniega bumbas”. Vācijas tirgū ir dažādi izplatītāji – vieni, kas akcentē masveida pazīstamos sierus, otri – kurus interesē delikateses. Mūsu sadarbības partneris sadarbojas ar nelieliem veikaliem, kur interesējas par inovatīviem un neparastākiem produktiem,” norādīja uzņēmējs.
Viņaprāt, joprojām pastāv liela atšķirība starp eksporta un vietējām cenām.
“Uz Krieviju vieglāk rēķināt cenas – ko nolīgstam, to arī saņemam. Vietējai cenai, pat atrēķinot visas loģistikas izmaksas, būtu jābūt nedaudz augstākai nekā eksporta cenai. Tomēr eksporta cenai ir cits “svars”. Ja šeit veikalam piegādājam nelielus apjomus katru dienu, tur minimālā partija ir 20 tonnas un attiecīgi lielāka naudas aprite. Tomēr kopumā tā ir uzņēmumu vidū izplatīta un bīstama tendence. Protams, ērtāk strādāt eksporta tirgos nekā ieguldīt vietējā mārketingā. Tikmēr pēc kāda produkta pazušanas plaukti tukši nepaliek un brīdī, kad uzņēmējs vēlēsies atgriezties, vietas vairs nebūs. Mūsu stratēģija – nedomājam atstāt vietējo tirgu, lai gan pēc pārstrādātā piena apjoma neesam liels uzņēmums. Patlaban pārstrādājam vidēji 40 tonnas piena dienā,” atzina “Trikātas siera” vadītājs.
Trikātas pienotava darbojas kopš 1896.gada, bet 1993.gadā tās teritorijā dibināts uzņēmums “Trikātas siers”. Uzņēmums nodarbojas ar siera ražošanu. Kopš 2006.gada janvāra “Trikātas siers” pieder zemnieku kooperatīvam “Trikāta”.
NOZARE.LV
Komentāri