Sakarā ar finansējuma samazinājumu reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem veidojas dramatiska situācija – finansējuma tiem šogad var pietikt vien līdz septembrim, prognozēja Latgales plānošanas reģiona (LPR) administrācijas vadītāja Iveta Maļina-Tabūne.
“Pēdējā laikā ir būtiski pieaugušas un turpina augt degvielas cenas, paaugstināts ir akcīzes nodoklis un pievienotās vērtības nodokļa likme. Rezultātā pasažieru pārvadājumu izmaksas reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem ir pieaugušas no 62-63 līdz 80 santīmiem par kilometru. Finansējums vietējiem reģionālajiem maršrutiem šogad paredzēts tikai 83% apmērā no 2010.gada finansējuma līmeņa. Viss tas neļaus nodrošināt pasažieru pārvadājumus pagājušā gada līmenī,” skaidro Maļina-Tabūne.
2010.gadā sakarā ar finansējuma samazinājumu par 20% reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem nerentablo reisu skaits maksimāli tika samazināts jau pērn. Izsmeltas tika arī teju visas iekšējās rezerves. Situāciju zināmā mērā glāba “sociālais spilvens” – bezmaksas pārvadājumu nodrošināšana vairākām iedzīvotāju kategorijām.
Vēl vairāk samazināt maršrutu skaitu nav iespējams, jo saskaņā ar likumu pārvadātājiem sabiedriskā transporta pakalpojumi jānodrošina visiem iedzīvotājiem, bet jau patlaban Latgalē ir vietas, kur autobuss kursē vien reizi nedēļā. Arī pasažieru pārvadājumu izmaksas Latgalē ir vienas no zemākajām valstī. Nav iespējams paaugstināt arī biļešu cenas, jo, iedzīvotāju ienākumiem krītoties, viņi jau patlaban izmantot sabiedrisko transportu var atļauties tikai paretam, skaidroja Maļina-Tabūne.
LPR Sabiedriskā transporta nodaļas vadītājs Vladislavs Stankevičs norādīja, ka attiecībā pret reģionālo pasažieru pārvadājumu finansēšanu īstenojamā valdības politika ir bīstama.
“Pie pagājušā gada finansējuma, Latgales reģionālo pārvadāju zaudējumi šogad varētu būt ap 600 000 latu, ņemot vērā finansējuma izmaiņas – viens miljons latu. Līdzīga situācija ir arī citos Latvijas reģionos. Gada otrajā pusē situācija var izvērsties vienkārši traģiska – sakarā ar nepietiekamo finansējumu un pieaugošajiem izdevumiem jau šī gada septembrī oktobrī var bankrotēt liela daļa vietējo mazo pārvadātāju,” prognozēja Stankevičs.
LETA
Komentāri