Saeima pirmajā lasījumā konceptuāli atbalstīja grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz noteikt pienākumu mehāniskā transportlīdzekļa vadītājam uzrādīt dokumentus pēc robežsarga pieprasījuma ne tikai pierobežā, bet arī visā pārējā valsts teritorijā, lai nodrošinātu vienlīdz efektīvu nelikumīgās imigrācijas apkarošanu valstī kopumā.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 25.pantu un Ceļu satiksmes noteikumiem mehāniskā transportlīdzekļa vadītājam ir jāuzrāda sava vadītāja apliecība, transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība un citi dokumenti arī pēc robežsargu pieprasījuma. Tāpat Ceļu satiksmes noteikumi paredz pienākumu transportlīdzekļa vadītajam apturēt transportlīdzekli pēc robežsarga norādījuma.
Tomēr minētie pienākumi patlaban attiecas tikai uz ierobežotu valsts teritoriju – pierobežu, kas atbilstoši Latvijas Republikas valsts robežas likumam gar ārējo sauszemes robežu ir nosakāma ne šaurāka par 30 kilometriem, bet gar iekšējo – ne šaurāka par 15 kilometriem.
Ņemot vērā to, ka Valsts robežsardzei nelikumīgo imigrāciju jāapkaro visas valsts teritorijā, pienākums vadītājam apturēt transportlīdzekli pēc robežsarga pieprasījuma, kā arī uzrādīt robežsargam attiecīgos dokumentus tikai pierobežā pagaidām nenodrošina iespēju vienlīdz efektīvi apkarot nelikumīgo imigrāciju valstī kopumā.
Saeima jau pirmajā lasījumā atbalstījusi ar minēto likumu saistītos grozījumus Latvijas Republikas valsts robežas likumā, paredzot precizēt likumā noteikto terminu “Latvijas Republikas teritoriālā jūra” un noteikt regulējumu projekta stadijā esošajai informācijas sistēmai “RAIS 2009”,
Ar grozījumiem Latvijas Republikas valsts robežas likumā no šī normatīvā akta plānots izslēgt prasību pēc pierobežas un pierobežas režīma noteikšanas gar iekšējām sauszemes robežām, kur ir atcelta robežkontrole. Vienlaikus likumprojekts paredz precizēt likuma normas, saskaņojot tās ar prasībām, kas izriet no Eiropas Savienības tiesību aktiem.
Tāpat likumprojekts paredz precizēt prasības robežkontroles veikšanai gadījumos, kas ir saistīti ar gaisa kuģu nosēšanos un nosēdināšanu, kā arī precizēt speciālo caurlaižu izsniegšanas un anulēšanas nosacījumus. Ar grozījumiem arī plānots precizēt tās institūcijas, ar kurām ir saskaņojama vienošanās par kompetento iestāžu pārbaužu veikšanas vietu un kārtību robežšķērsošanas vietā. LETA
Komentāri