Cēsu Kosmosa izziņas centra piedāvājumu, kura mērķis ir veicināt bērnu un jauniešu interesi par dabaszinātņu, inženierzinātņu, tehnoloģiju un matemātikas jomām, pagājušajā piektdienā novērtēja Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs.
“Kosmosa izziņas centrs Cēsīs ir labs pamudinājums, lai jauniešus ieinteresētu apgūt eksaktos mācību priekšmetus,” pēc centra apskates pauda Valsts prezidents un izteica gandarījumu, ka cēsnieku teju desmit gadus lolotā ideja īstenojusies. “Ar Kosmosa izziņas centra starpniecību tiek parādīts, cik plaša un daudzveidīga ir kosmosa industrija un kādas karjeras iespējas tā pavērš. Priecē, ka ir izveidotas sekmīgas sadarbības programmas ar reģiona skolām, kas centrā praktiskās darbnīcās un eksperimentos nostiprina skolēnu zināšanas un prasmes dabaszinātnēs, tehnoloģijās, inženierzinātnēs un matemātikā. Kosmosa izziņas centram Cēsīs, līdzīgi kā zinātkāres centriem Daugavpilī, Liepājā, Ventspilī, Rīgā, ir vērtīga loma, lai par dabaszinībām, tehnoloģijām un matemātiku ieinteresētu bērnus no mazotnes.”
E.Rinkēvičam centra ekspozīcijas un citas iespējas izrādīja Kosmosa izziņas centra vadītājs Miks Dzenis, izglītības satura vadītājs Jānis Urtāns un sabiedrisko attiecību un mārketinga vadītāja Ilze Sestule. Prezidentu centrā sveicināja arī kosmosa entuziasts Pauls Irbins, kuram pateicoties radās doma par šāda izziņas centra izveidi, un Eiropas Kosmosa aģentūras astronautu atlases vadītājs Frenks Danesijs.
Par pagājušajā vasarā notikušo nometni “Zeme un vēl tālāk”, kurā skolēni piedalījās kosmiskās zondes izgatavošanā, kuru var nosūtīt uz citu planētu, lai no ievāktajiem datiem secinātu, vai tā ir apdzīvojama, stāstīja Cēsu Valsts ģimnāzijas audzēkne Marta Andersone, Saldus vidusskolas skolēns Damārs Druvaskalns. Abi bija šīs nometnes dalībnieki, ieguva jaunas zināšanas un pieredzi.
Prezidentu iepazīstinot ar eksponātiem, paskaidroja, kā katrs sasaistīts ar Latvijas izglītības standartu, tāpat kādus pakalpojumus centrs piedāvā skolām un skolotājiem. Edgars Rinkēvičs apskatīja laboratoriju, kurā skolēni izstrādā dabaszinātņu projektus. Piektdien tur darbojās Siguldas 1. pamatskolas ceturtās klases audzēkņi. Bērni prezidentam teica, ka viņiem centrā patīk pilnīgi viss, un viņu viedoklim pievienojās arī E. Rinkēvičs. Kopā ar Siguldas skolēniem Valsts prezidents arī izspēlēja kosmosa misiju.
Sarunā ar “Druvu” E. Rinkēvičs atzina: “Ja man pirms gadiem 40 plus būtu tādas iespējas, pieļauju, es būtu kaut kur citur – fizikas, inženierijas, bet varbūt arī kosmosa industrijā, nevis sniegtu interviju kā Valsts prezidents. Bet man tādu iespēju nebija. Tas bija cits laiks, protams, arī citas tehnoloģijas un pieejas. Varu tikai teikt, jo vairāk šādu centru, kur interaktīvi mācīties fiziku, ķīmiju, bioloģijas pamatus, jo lielāka interese jau no mazākām klasēm līdz pat vidusskolai būtu skolēniem. Tomēr, protams, vienmēr jāņem vērā arī finanšu resursu jautājums.”
Jautāts, vai arī interešu izglītībā būtu nepieciešami vairāk pulciņu ar STEM ievirzi, prezidents norādīja: “Neapšaubāmi. Tajā pašā laikā jāņem vērā, ka esam dažādi. Ja jums no laika gala patīk dziedāt vai zīmēt, vai, teiksim, ir interese par vēsturi, šaubos, vai jūs ar tādu pašu interesi gribētu, piemēram, veikt ķīmijas eksperimentus, attīrīt ūdeni vai veidot kādus interesantus savienojumus. Tomēr nelaime bieži vien ir tā, ka vecumā, kad bērni ir atvērti visam, viņiem var nebūt iespēju tikt pie kosmonautiem, ūdenslīdējiem vai citām aizraujošām interešu izglītības formām. Un tad pienāk brīdis, kad interese pazūd un šie priekšmeti izraisa labākajā gadījumā vienaldzību, sliktākajā gadījumā ļoti lielu nepatiku. Jo viena medaļas puse ir obligātā eksāmena atjaunošana STEM priekšmetos, kas mudina mācīties un apgūt šos priekšmetus, bet otra puse – kā tos padarīt daudz pievilcīgākus. Un interešu izglītība varētu būt viens no veidiem, kā to panākt.”
Kosmosa izziņas centra vadītājs Miks Dzenis “Druvai” atklāja: “Ir prieks un pagodinājums, ka, uzsākot jaunu gadu, Valsts prezidents izvēlējās apmeklēt Cēsu centru. Tā bija iespēja dalīties ar mūsu redzējumu un uzsvērt inovāciju centru nozīmīgumu izglītības ekosistēmā. Prezidenta interese un atsaucība apliecina, ka mūsu darbs ne tikai veicina skolēnu interesi par dabaszinātņu, tehnoloģiju, inženierzinātņu un matemātikas jomu, bet arī kalpo par iedvesmas avotu valsts līderiem un sabiedrībai kopumā.”
Komentāri