
Laikā, kad nepārtraukti dzirdam par uzņēmēju bankrotu, patīkami saņemt ziņas, ka ir cilvēki, kuri uzsāk savu biznesu.
Lai arī Latvijas ekonomikas glābšana ir ražotāju rokās, arī jaunu veikalu atklāšana šobrīd ir notikums. Jo tā tomēr ir uzdrīkstēšanās. Pirmais veikals, kas šajā gadā sāka darbu Cēsīs, verot durvis jau 2.janvārī Vaļņu ielas galā, bija automašīnu rezerves daļu tirgotava. Veikalu atvēra tikko dibināta SIA „Jako Auto”. Īpašnieks cēsnieks Jānis Jansons stāsta, ka doma par savu biznesu bijusi jau tā dēvētajos treknajos gados, bet galīgais lēmums pieņemts vien pērnā gada otrajā pusē. J. Jansons ieguvis labu darba skolu Rīgā, autoservisā, tā-pēc arī bizness virzīts šajā jomā. Jaunais uzņēmējs norāda, ka autoveikali jau Cēsīs un tuvākā apkārtnē esot, bet specializēts, kurā tirgo rezerves daļas Japānā un Korejā ražotajām automašīnām, neesot nekur Vidzemē: “Nolēmu, ka vērts pamēģināt, jo automašīnu tirgū Japānas un Korejas mašīnas ir apmēram trešdaļa. Un braucamie agri vai vēlu ir jāremontē.
Svarīgs faktors biznesa uzsākšanai bija labs piegādātājs, ar kuru var norēķināties pēc preču pārdošanas. Ja to iegādei būtu jāņem kredīts, varbūt neko neuzsāktu, jo šobrīd nevarētu atļauties aizņēmumus par augstām kredītlikmēm.”
Var teikt, šis ir ģimenes uzņēmums. J. Jansons saka, ka vienam tikt galā būtu grūti. Sieva Agnese mācīju- sies grāmatvedības kursos, bet Jāņa tēvs apgūst pārdevēja iemaņas.
„Ar savējiem šajā brīdī vieglāk, vienmēr varam savilkt jostas, ja vajag. Skaidrs, ka tūlīt nepelnīsim, nepieciešams laiks, bet neesmu nācis ar domu tūlīt pelnīt lielu naudu. Iesim kopā uz mērķi lēnītēm,” saka jaunais uzņēmējs.
Šis ir Jāņa pirmais uzņēmums, un tas, ka kāds šajā laikā sāk biznesu, ir labs apliecinājums, ka vēl nav zudusi ticība valsts attīstībai. Tiesa, uzņēmuma dibināšana bijis pārbaudījums iesācējam, nācies rakties caur pamatīgiem papīru kalniem, apgūt vēl nezināmo. Daudzkārt braukts uz VID, vienmēr vēl kādu dokumentu
vajadzējis. Bet dienas un nedēļas skrējušas.
„Darot visu saviem spēkiem, droši vien kādu pusgadu staigātu no iestādes uz iestādi. Sapratu, ka nepieciešams kāds noslēpumu zinātājs, jo labāk samaksāt par pakalpojumu, ne mēģināt tikt galā pašam. Tas bija kā pamatīgs slogs no kakla. Tomēr pagāja aptuveni divi mēneši, līdz viss bija kārtībā,” atklāj uzņēmējs.
Kā zināms, tirdzniecībā svarīga ir veikala atrašanās vieta. Iepazītas daudzas iespējamās jaunā veikala telpas pilsētā, taču, kā atzīst J. Jansons, cena nereti ir neadekvāta: „Tagad braucu un skatos, ka tās telpas joprojām stāv tukšas.”
Par veikalā piedāvāto rezerves daļu galveno trumpi uzņēmējs uzskata to, ka tās tiek ražotas Japānā. Detaļas no Japānas tiek atvestas uz noliktavu Eiropā, no tās bez starpniekiem gādātas uz veikaliņu Cēsīs.
Pirmajās darbības nedēļās gan nevarot lepoties ar lielu pircēju pieplūdumu, bet visam vajadzīgs laiks, pārliecināts jaunais uzņēmējs. Mazpilsētās vislabākā ir mutiskā reklāma, bet nepieciešams laiks, līdz tā sāk pa īstam darboties. Bet, protams, ietekme ir arī ekonomiskajai situācijai valstī.
„Tagad pircēji neiepērkas pirmajā veikalā, bet apbraukā vairākus, lai iepazītu piedāvājumu, salīdzinātu cenas. Strādājot autoservisā Rīgā, varēju sekot, kā mainās situācija. Ja pirms gada, diviem autovadītāji atdzina mašīnu, lai saremontē, neinteresējoties, cik tas maksās, tagad tā vairs nenotiek, cenšas atrast ko lētāku, paši meklē rezerves daļas.
Rūpīgi pētām pieprasījumu, lai varētu labāk prognozēt pasūtījumu. Izvēloties pasūtāmās detaļas, skatāmies, vai tās der tikai kādam konkrētam un samērā retam modelim, vai vairākām mašīnu markām un modeļiem. Jo pieprasītāka detaļa, jo lielāka iespēja, ka tā būs veikalā. Tā ir visos autoveikalos. Neviens jau necenšas plauktos turēt preci, kurus pērk reizi divos gados. Esam gatavi palīdzēt ikvienam,
kaut vai ar informāciju, kur konkrēto detaļu var dabūt. Noslēgti arī līgumi ar piegādātājiem Rīgā, un reti nopērkamās rezerves daļas varam pasūtīt. Tā teikt, viss klientu ērtībām,” saka J. Jansons, piebilstot, ka kaut ko noderīgu te atradīs arī Eiropas un Amerikas automašīnu īpašnieki.
Piedāvājums jau šobrīd ir plašs – filtri, piekares detaļas, motora daļas, viss nepieciešamais, bet telpas atļauj sortimentu vēl papildināt.
Uzņēmējs atzīst, ka izraudzītais bizness palīdz labāk iepazīt Japānas un Korejas autotirgu. Veidojas savi priekšstati, izpratne par šajās valstīs ražoto automašīnu markām: „Ja gribēšu kādreiz iegādāties Japānas vai Korejas automašīnu, ņemšu vērā, cik maksā detaļas un cik bieži tās lūst. Jau tagad zinu, ka dažus modeļus nekad nepirkšu.”
Komentāri