Sestdiena, 23. novembris
Vārda dienas: Zigrīda, Zigfrīda, Zigrīds

Tiesības ir, pašam tās jāizmanto

Sarmīte Feldmane
00:01
15.03.2024
54
Led

Kur likt? Pircēji domā arī par vidi. Nav noteikts, ka izlietotās LED spuldzes utilizācijai jāpieņem tirgotājam. To dara tikai retais. Foto: publicitātes

15.marts  – Starptautiskā patērētāju tiesību diena. Par savām patērētāja tiesībām iedomājamies, kad gadās kāda ķibele, un, kā atzīst Cēsu Patērētāju interešu aizstāvības biedrības “Aizstāvis” vadītāja Olita Ansone, tad, satraukumā meklējot problēmas risinājumu, tiek pieļautas kļūdas.

Patērētāju aizstāvība ne vienmēr ātra

“Nekad nav par lieku par to runāt, jo ikdiena kļūst aizvien sarežģītāka. Vairs ne tikai veikalā nopērkam vajadzīgo, paņemam čeku, saglabājam, un, ja kas neapmierina, zināms, ka jāvēršas pie tirgotāja. Ir dažādi tirdzniecības un preces saņemšanas veidi,” stāsta O.Ansone un atgādina, ka Cēsīs gan neklātienē un vienreiz nedēļā klātienē ikviens var saņemt konsultāciju par patērētāju tiesībām. Un ne tikai tad, kad kaut kas nepatīkams noticis, arī tad, ja cilvēks ir kaut ko nodomājis, saņēmis kādu piedāvājumu. Var arī vienkārši painteresēties, kā rīkoties, vai likums    konkrētajā situ­ācijā ir pircēja vai pakalpojuma saņēmēja pusē. Saprotams, arī tirgotāji zina savas tiesības un viņiem ir zinoši juristi. O.Ansone uzsver, ka arī patērētāju tiesību aizstāvjiem tādi ir, jo “Aizstāvis” ir Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas dalībnieks.
       Sūdzības izskata sadarbībā ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru. Tā ir valsts pārvaldes iestāde Ekonomikas ministrijas pārraudzībā.  “Tie, kam bijušas problēmas, nav apmierināti, ka viss notiek lēni, bet ir jāsavāc dokumentu pakete, centrā tos izskata pat četrus mēnešus. Ja virza uz strīdus komisiju, ja tur vēl vajag papildu dokumentus, tas atkal ir laiks. Komisijā ir eksperti gan no komersantu, gan patērētāju puses,” skaidro “Aizstāvja” vadītāja un piebilst, ka, protams, ikviens var meklēt taisnību tiesā, bet arī tur viss nenotiek ātri.
      O.Ansone atklāj, ka biedrībā pēc padoma patērētāji vērsušies, lai atgūtu dažādas summas, arī daudzus simtus eiro. Viena lieta patlaban ir izskatīšanā strīdus komisijā, problēmu sāka risināt pērn pirms Jāņiem.
    “Aizstāvim” pērn visbiežāk iedzīvotāji sūdzējušies par preču un pakalpojumu neatbilstību. Nopērk preci, sāk lietot, atklājas problēmas. “Patērētāju tiesību likums nosaka, ka vispirms tirgotājs var piedāvāt preces remontu vai apmaiņu. Parasti piedāvā remontu. Ja līdz šim tirgotājs izvēlējās, kas to darīs, tagad likums paredz, ka to var darīt arī patērētājs. Apmainīt var, ja pārdošanā ir tieši tā pati prece, nevis cita. Pret citu preci nevar arī tad, ja pircējs gatavs piemaksāt. Tad var prasīt atpakaļ naudu,” skaidro O.Ansone un uzsver, ka nav vērts samierināties, nodomājot, ka neies jau desmit vai 20 eiro dēļ cīnīties, zaudētāji var būt arī nākamie pircēji.

Dāvanas tāpat vien nedod

      Gana populāra ir sliekšņa un distances tirdzniecība. Sliekšņa tirdzniecība ir tad, ja pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ierodas pie patērētāja viņa atrašanās vietā.    O.Ansone pastāsta, kā gadījies kādai cienījamu gadu kundzei.    Pie dzīvokļa durvīm piezvanīja simpātisks kungs, esot reklāmas kampaņa un bez maksas piedāvājot vitamīnus. Iedeva divus iepakojumus un lūdza parakstīties, ka saņēmusi. Protams, kundze bija priecīga par tādu dāvanu. Pēc kāda laika viņa saņēma vēstuli ar nākamo piedāvājumu un solīdu rēķinu. Nelikās ne zinis, jo viņa taču saņēma dāvanu un pirkt neko negrasās. Tad pienāca nākamais piedāvājums un jau brīdinājums par neatmaksātu rēķinu un parādu piedziņu. “Sazinājās ar kompāniju, bija gara skaidrošanās, ka ar veciem cilvēkiem tā izrīkoties nedrīkst. Kundze vienu vitamīnu iepakojumu bija uzdāvinājusi draudzenei, to atdot vairs nevarēja. To­mēr    ētiskie principi guva virsroku, tika nokārtots, ka par vit­amīniem nav jāmaksā,” ar gandarījumu pastāsta “Aizstāvja” vadītāja.
    Dažkārt preču izplatītāji rīko reklāmas pasākumus un piedāvā iegādāties kādu preci. “Kaut līgums parakstīts, 14 dienu laikā var atteikties no preces. Nevis piezvanīt un to pateikt, bet jāuzraksta iesniegums. Iemesls nav jāpaskaidro, precei nav jābūt ar defektu,” skaidro O.Ansone un atgādina, ka tas neattiecas uz veikalā pirkto preci.

Klikšķis, un pirkums veikts

         Var gandrīz vai teikt, ka retais nav iepircies internetā. Kā kuram gadījies, par to stāstu ir daudz.  O.Ansone min piemēru, ka pēc padoma atnākusi sieviete, kura internetā nopirkusi kleitu. Norā­dījusi izmēru, krāsu, bet saņēmusi divreiz lielāku apģērbu. Gribējusi sūtīt atpakaļ, bet mājaslapā adreses nav.
    “Iepērkoties internetā, vispirms jāizpēta mājaslapa, vai tajā minētas arī pircēja tiesības. Tās parasti ir kaut kur lapas lejasdaļā, tur jābūt arī atteikuma veidlapai. Ja nav, tas vien jau ir aizdomīgi. Pircējam ir 14 dienas, lai no preces atteiktos un to nosūtītu atpakaļ. Apģērbu, protams, drīkst uzlaikot, bet ne valkāt. Feisbukā ir daudz piedāvājumu, ja to izmantotājam rodas problēmas, bieži vien nav, kur tās skaidrot,” stāsta “Aizstāvja” vadītāja.
    Īsziņas, telefona zvani, e-pasti ar piedāvājumiem, arī brīdinājumi nu jau kļuvuši ierasti. Par tiem runā policija, bankas, patērētāju tiesību aizstāvji, bet aizvien krāpnieki iemanās gūt labumu.
“Tehnoloģijas attīstās, pat grūti izsekot, bet krāpnieki izpaužas aizvien radošāk,” atgādina O.An­sone. Arī pati e-pastā saņēmusi paziņojumu:“Jūsu paka ir nonākusi mūsu noliktavā un nevar tikt nosūtīta nepareizas adreses    informācijas dēļ. Lūdzu, aizpildiet vēlreiz precīzu adreses informāciju, un mēs to nosūtīsim 24 stundu laikā. Noklikšķiniet uz saites.” Tā kā nekādu paciņu negaidīju, bija skaidrs, ka tas ir krāpnieks. Ja uzklikšķinātu uz saites, gan jau vēl tiktu prasīta informācija, ieskaitot bankas datus,” stāsta O.Ansone un piebilst: “Ja kāds gaida sūtījumu un saņem šādu e-pastu vai īsziņu, nav grūti apmulst.”       
    Nesen uz konsultāciju pie O.Ansones bija atnākusi satraukta sieviete, lai pārliecinātos, vai saņemtā īsziņa ir no krāpnieka. Tā pienāca vakarā, tajā norādīts, ka nākamajā dienā konkrētā laikā jāierodas par liecinieci Zemgales tiesā. Lai uzzinātu sīkāk, jāiet uz tādu un tādu saiti. “Sazvanīja Zemgales tiesu. Tur pat nebrīnījās, jo    krāpnieki izmanto ne tikai šīs tiesas nosaukumu. Saiti, protams, neatvērām,” stāsta O.Anso­ne un uzsver, ka saites nevajag atvērt arī ziņkāres pēc, jo mūsdienu tehnoloģijas ļauj iekļūt citās vied­ierīcēs, datoros, nolasīt interesējošo informāciju.
Viņa arī pastāsta, ja zvana krāpnieks, viņš parasti runā ātri, prasa ātras atbildes. “Nekur nav jāsteidzas, katra atbilde ir jāapdomā. Drīz vien krāpnieks kļūst nervozs un jūt, ka mērķi nesasniegs, un sarunu beidz,” pamāca “Aizstāvja” vadītāja.   
    Lai arī ātrie kredīti, vismaz nosaukuma pēc, gājuši mazumā, naudas aizdevēji piedāvā kredītlīnijas ar 48,52 procentu likmēm. “Protams, tiek noslēgts līgums. Tas ir jāizlasa, ja kaut kas nav skaidrs, var vērsties “Aizstāvī”, sazināsimies ar juristu, noskaidrosim,” saka O.Ansone.

Akcijas prece, ne akcijas cena

    Lai kā mainās  ikdiena, aizvien visvairāk iepērkamies veikalos. O.Ansone uzsver, ka pēdējos gados  pircēji reti sūdzoties par nekvalitatīvām precēm.  Tirgotājs atbild par preci, ko tirgo, un pakalpojumu, ko sniedz. Taču “Aiz­stāvja” vadītāja vērš uzmanību, ka arī Cēsīs, pērkot veikalos akcijas preces, jābūt redzīgiem. Ne reizi vien pircēji sūdzējušies, ka plauktā precei  norādīta akcijas cena,  pircējs to izvēlas, samaksā, čekā nepaskatās, mājās secina, ka samaksājis pilno, ne akcijas cenu. “Tirgotāji taisnojas, ka nav pagūts ievadīt datus sistēmā. Tā nedrīkst būt. Daudzi iepērkas, domājot, ka pērk lētāk,” uzsver O.Ansone.     
    Ik pa laikam “Aizstāvī” padomu lūdz, ja nav skaidrs, kā rīkojas namu apsaimniekotājs. Vairāki dzīvokļu īpašnieki nav apmierināti, ka nav informēti par mājas siltināšanā ieguldīto – kredītu, valsts atbalstu.   

Arī par vidi jādomā

         “Katram, kurš kaut ko pērk vai saņem kādu pakalpojumu, ir patērētāja tiesības,” uzsver O.Ansone un piebilst, ka gan Latvijā, gan Eiropas Savienības līmenī aizvien lielāka uzmanība tiek pievērsta patērētāju tiesībām. No šī gada spēkā ir grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un Civilprocesa likumā, ar kuriem Latvijā tiek ieviests vēl viens patērētāju tiesību aizsardzības mehānisms – patērētāju kolektīvā prasība. Ja preces pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ar savu rīcību ir pārkāpis patērētāju tiesības un radījis kaitējumu vairākiem patērētājiem, patērētāji var apvienot savus spēkus un kopīgi vērsties tiesā ar prasību par radītā kaitējuma atlīdzību.
             “Arī pircēji domā par vidi. Skaidrs, ka veikalā var nopirkt baterijas, turpat jābūt iespējai tās nodot. Kāda cēsniece interesējās, kur var nodot LED spuldzes. Tās Latvijā pieņem retais tirgotājs. Sazinājos ar valsts vides institūcijām, skaidroja, ka tās neesot tik bīstamas kā baterijas, bet tirgotājiem būtu jāpieņem. Būtu, bet  normatīvajos aktos tas  nav noteikts.    Kur likt izdegušās spuldzes? Iemest sadzīves atkritumu konteineros taču nav videi draudzīgi,” problēmu, kas saistīta gan ar vidi, gan patērētāja tiesībām, ieskicē O.Ansone, uzsverot, ka darāmā ir daudz.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Sava laika personība. Arturs Dronis

00:00
23.11.2024
29

Vairākas paaudzes atceras Arturu Droni – cēsnieku, mākslinieku, skolotāju. Šis ir viņa 120.jubilejas gads. “Viņš bija gleznotāju gleznotājs, skolotāju skolotājs, iedvesmoja skolēnus, sabiedrību gan ar savām gleznām, gan personību. Skatot šodien viņa darbus, varam sajust mākslinieka vienkāršību, inteliģenci. A.Dronis teica, ka katru dienu jāuzglezno kāds portrets, ja nav modeļa, gleznoja pats sevi. Tāpēc starp viņa […]

Jaunieši pagatavo svētku maltīti senioriem

00:00
22.11.2024
39
1

124 seniori Cēsu novadā Lāčplēša dienā saņēma siltu svētku maltīti. Pusdienas Smiltenes tehnikuma jaunieši un “Latvijas Samariešu apvienības” aprūpētāji piegādāja visiem senioriem, kuri novadā saņem pakalpojumu “Aprūpe mājās”. “Senioru emocijas, prieku, laimi, sajūsmu un pateicību nav iespējams aprakstīt,” “Dru­vai” teic Dana Laicāne, vecākā aprūpētāja Cēsu un Valmieras novadā. “Lai gan bijām pieteikuši, ka viņi saņems […]

Automašīnu iegādē cilvēki kļūst arvien racionālāki

10:27
21.11.2024
44

Iegādājoties automašīnu, cilvēki kļūst arvien racionālāki, intervijā aģentūrai LETA norādīja lietoto auto tirgotāja “Longo Group” valdes priekšsēdētājs Edgars Cērps. Pieprasījums pēc vieglajām automašīnām cenu kategorijā zem 10 tūkstošiem eiro palielinājies, bet spēkratiem, kas dārgāki par 20 tūkstošiem eiro, sarucis. Ar Edgaru Cērpu sarunājas LETA žurnāliste Justīne Bere­zovska. “Druvas” lasītājiem piedāvājam saīsinātu interviju.  -Kā pašlaik varētu […]

Zaubē aptieka pārcēlusies uz gaišām un plašām telpām

00:00
21.11.2024
137
1

Zaubē ilgi gaidīts brīdis –vietējā aptieka iekārtojusies ērtākās un gaišākās telpās. Pagājušajā nedēļā uz jauno telpu atklāšanu pulcējās pagasta iedzīvotāji un cilvēki, kas gādāja, lai aptieka būtu mūsdienīga. Zaubes aptieka ir “Lat­vijas aptieka” filiāle, uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Alvis Ērglis telpu atklāšanā sacīja: “Šodien vairākkārtīgi izskanēja vārdi – tik saviļņojoši. Un patiesi ir prieks, ka laikā, […]

Sagatavo auto Ukrainai

00:00
20.11.2024
61

Patriotiskās noskaņās Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi fondam “Uzņēmēji mieram” nodeva salaboto automašīnu, kas tiks nogādāta Ukrainā. Tehnikums saņēma arī nākamo mašīnu, kuru saremontēs, lai sūtītu ukraiņiem uz fronti. VTDT ir pirmais tehnikums, kurš iesaistījies Ukrainai ziedoto automašīnu tehniskā sagatavošanā, tagad jau to dara septiņas mācību iestādes. “Valsts policijas ziedotais spēkrats, kuru mēs […]

Ukraiņu ģimeņu bērniem latviešu valodu palīdz apgūt nometnē

00:00
19.11.2024
41
1

Projekta “Atbalsts Ukrainas un Latvijas bērnu un jauniešu nometnēm” ietvaros nupat aizvadīta jau piektā nometne “Cīrulīši”. Mērķis ir saliedēt vietējos skolēnus un bērnus no Ukrainas, vienlaikus dodot viņiem iespēju apgūt latviešu valodu. “Puse dalībnieku ir latviešu bērni, puse – ukraiņu. Projekts paredz, ka nometnē ukraiņu nedrīkst būt skaitliski mazāk. Nometnē primārais ir latviešu valodas apguve, […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
49
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
16
14
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
32
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
65
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi