Šodien stājas spēkā Ministru kabineta pieņemtie grozījumi pārkāpumu uzskaites punktu sistēmā, tagad par nepiesprādzēšanos automašīnas vadītājs saņems vienu soda punktu. Līdz šim par šo pārkāpumu autovadītāju varēja brīdināt vai uzlikt sodu – desmit latus.
Rajona ceļu policijas priekšnieks Andris Pāže pieņemtos grozījumus novērtēja pozitīvi, atzīstot, ka allaž īpašu uzmanību pievēršot tam, vai autovadītājs un pasažieri lieto drošības jostas. Viņaprāt, sods varētu būt vēl bargāks.
“Uzskatu, ka īpaša uzmanība jāpievērš trīs pārkāpumiem – braukšanai alkohola reibumā, ātruma pārsniegšanai un drošības jostu lietošanai. Pēdējā gada laikā krietni pieaudzis to autovadītāju skaits, kuri sodīti par drošības jostu nelietošanu. Protams, daudz dzirdētas oponentu runas par drošības jostām, taču mana pieredze un arī ekspertīzes pierāda pretējo. Tāpēc jāpiesprādzējas gan autovadītājam, gan arī ikvienam pasažierim, neatkarīgi, vai viņš sēž priekšā vai aizmugurē,” saka A. Pāže.
Grozījumu projekts paredzēja, ka soda punkts tiek piešķirts arī gadījumā, ja nav piesprādzējušies automašīnas pasažieri, tomēr tas netika apstiprināts. A. Pāže izteica neizpratni par šīs normas nepiemērošanu, jo autovadītājs ir atbildīgs arī par pasažieriem.
“Ja kāds neņem vērā šofera aizrādījumu par piesprādzēšanos, protokolu sastādīt un soda naudu var piemērot arī pasažierim. Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka arī pasažieriem
jāpiesprādzējas,” teica A. Pāže, norādot, ka situācija uzlabojas, braucēji un pasažieri arvien vairāk sāk lietot drošības jostas.
Autoskolas “Janauto” direktors Jānis Lācis bija noskaņots samērā skeptiski, vai soda punkta piešķiršana uzlabos situāciju: “Autoskolās māca, ka pirmais darbs pēc iekāpšanas mašīnā ir piesprādzēšanās, diemžēl, ne jau visi to dara arī pēc tiesību saņemšanas. Skolā kursantiem stāstu, ka jāpiesprādzējas visiem, neatkarīgi, vai tu esi vienkārši Jānis vai Vaira Vīķe – Freiberga. Likuma priekšā, kā zināms, visi esam vienādi. Nebija pareizi, ka noraidīja ieteikumu soda punktu piešķirt arī tad, ja nav piesprādzējušies pasažieri. Šāda dalīšana ir nevietā. Ņemot vērā, ka kustības intensitāte un ātrumi aug, tieši piesprādzēšanās var kļūt par drošības garantu gan šoferim, gan pasažieriem. Situāciju analīze liecina, ka avārijas gadījumā autovadītājs instinktīvi cenšas glābt sevi, neatkarīgi, kurš sēž viņam blakus,” stāsta J. Lācis, norādot, ka apbrīnojot to vecāku vieglprātību, kuri savus mazgadīgos bērnus sēdina priekšējā solā.
Turpmāk ar diviem soda punktiem sodīs vadītājus par personu, kas ir jaunāka par 14 gadiem, pārvadāšanu vieglā automobiļa priekšējā sēdeklī, ja automobiļa konstrukcijā nav paredzētas drošības jostas, kā arī uz motocikla sēdekļa. Pieņemtie grozījumi arī nosaka, ka divi soda punkti tiks piemēroti par to noteikumu pārkāpšanu, kas paredz lietot drošības līdzekļus bērnu pārvadāšanai. Šos grozījumus īpaši atzinīgi novērtēja A. Pāže, arī uzsvērdams vecāku neapzinīgumu: “Tas vislabāk vērojams rītos, kad vecāki bērnus ved uz skolu vai bērnudārzu. Tikai retais ir piesprādzēts. Aizbildināšanās, ka jābrauc pavisam neliels gabals, ir nevietā, jo arī dažos metros var notikt avārija. Vecākiem jāsaprot, ka viņi atbildīgi par savu bērnu drošību.”
Aptaujāto autovadītāju viedokļi ir dažādi. Lielākā daļa atbalsta bargākus sodus par nepiesprādzēšanos, taču daži pret to ir noskaņoti skeptiski, uzskatot, ka ne vienmēr sprādzēšanās izglābs avārijas gadījumā. Taču jāpiekrīt kāda teiktajam, ka likumi un noteikumi domāti, lai tos pildītu.
Vēl jaunie grozījumi paredz, ka par nepakļaušanos atkārtotai vai vairākkārtējai prasībai apturēt transportlīdzekli un bēgšanu, turpmāk tiks piemēroti astoņi soda punkti līdzšinējo sešu vietā.
Vienu soda punktu turpmāk nopelnīs vadītājs, kas izmanto transportlīdzekli, kuram nav veikta valsts tehniskā apskate. Ar vienu soda punktu turpmāk vadītājus sodīs arī par lielāka pasažieru skaita pārvadāšanu, nekā to norādījis transportlīdzekļa izgatavotājs. Noteiktas arī citas izmaiņas.
Komentāri