
Kāpēc Valmierā – lielākajā pilsētā starp visam citām Vidzemē – nevarētu būt pats lielākais Vidzemes tirgus, ja neskaita Simjūda gadatirgu rudenī, kas ir tradicionāls? Atbilde meklējama pašā jautājumā. Vidzemē lielākais tirdzniecības centrs “Valleta” tāds ir – tirgus modernākā izpausmē.
Veidojot šādu tirdzniecības centru, uzņēmums “VRPB” vadījies no filozofijas, kas veidojusies sensenos laikos, – tirgū notiek ne tikai tirdzniecība, arī daudz kas cits – draugu satikšanās, cilvēku izklaidēšanās, piedalīšanās atrakcijās un svētku dienu atzīmēšana. Tāpat kā senos laikos uz lieliem tirgiem, tā tagad uz tirdzniecības centriem brauc apmeklētāji no malu malām.
“Apkopotā statistika liecina, ka “Valletu” apmeklē ļaudis no visas Vidzeme, sākot no Limbažiem, Valkas līdz Gulbenei. Bieži te ir cēsnieki, vien siguldieši nav kļuvuši par mūsu pastāvīgajiem klientiem, jo tiem patīk labāk braukt uz Rīgu,” stāsta tirdzniecības centra “Valleta” vadītāja Evija Švarca. “Piektdienās un sestdienās, retāk svētdienās mūsu centrā ierodas pircēji no kaimiņvalsts. Tad, kad Igaunijā jau bija eiro, bet Latvijā vēl lati, mūsu centrā darbojās valūtas maiņas punkts, un tas bija vienīgais pilsētā, kas strādāja arī svētdienās, galvenokārt Igaunijas pircēju interesēs.”
No Valmieras Valga nav nemaz tik tālu. Tāpat kā latviešiem patīk reizēm doties pēc igauņu precēm, jo citāds sortiments, tā igauņiem uz Latviju. Pie tam brauciens, visticamāk, nebūs pa tukšo, ja zem viena jumta vairākos stāvos atvērtas 70 tirdzniecības vietas rūpniecības un pārtikas precēm. “Valleta” atspoguļo teju visu, ko īsteno mūsdienu modernie tirdzniecības centri lielpilsētās. Tajā skaitā ģimenes ar bērniem šajā tirgošanās un izklaides jūklī var pazust vai uz visu dienu, jo padomāts par visām paaudzēm. Evija Švarca: “Gandrīz viss kā Rīgā, tikai “Valletas” ēka ir mazāka.” Rekonstrukcijas gaitā padomju laikā celtajam Valmieras rajona patērētāju biedrības veikala namam krietni paplašinoties, mūsdienu tirdzniecības centram Valmierā bija jāiespiežas atļautajā apjomā pilsētas centrālajā daļā. Tā, piemēram, Valmieras tirdzniecības centrā nav kino teātra, boulinga zāles, bērnu istabas ar spēlēm – izklaides, kas mēdz būt šādos mūsdienīgos centros.
Taču “Valleta” pietiekami daudz dara, lai apmeklētāji, kā varētu moderni teikt, socializētos, citiem vārdiem – satiktos, sarunātos, sacenstos, nāktu svinēt svētkus kuplākā pulkā. “Sociāli aktīvākie ir bērni,” uzsver Evija Švarca. “Kad bērniem sarīkojam kādus svētkus vai atrakcijas, tās ir ļoti pieprasītas. Pieaugušie daudz kūtrāk iesaistās šādos notikumos. Ja tie domāti tieši vīriešiem, tad iesaistīšanās ir pavisam negribīga. Sievietēm atrakcijas patīk vairāk, it sevišķi ja tās saistītas ar iepirkšanos vai piedalīšanos skaistumkopšanā.”
Tirdzniecības centra darbiniekiem ir īpašs gada kalendārs. Viņi izceļ arī tādas kalendāra dienas, kuras cilvēki diez ko arī nesvinētu. Šogad, Valentīndienai tuvojoties, apmeklētāji jutās pārsteigti, ka centrs viņiem dāvina divas biļetes uz Valmieras kinoteātri. Iepriekš gan tika pajautāts, vai tādu dāvanu gribēs saņemt. Ne katrs svētdienas vēlā vakarā atkal gribētu būt Valmierā, divatā kinoteātrī skatītos romantisku filmu. “Tagad jau domājam, kā rīkosim 8. marta svētkus. Ideja ir tāda, ka izlozes kārtībā atradīsim pircējas un tām piedāvāsim satikšanos ar stilisti Inetu Zariņu – cēsnieci, ar kuru aktīvi sadarbojamies. Viņas meistarklase šoreiz būs par to, ko sievietei noteikti turēt drēbju skapī,” pastāsta Evija Švarca. Tad dāmas retāk nonākšot pie secinājuma, ka nav, ko vilkt mugurā. Taču tas nebūt nenozīmējot, ka pircējas pēc meistarklases vairs nebūs tirdzniecības centra regulāras klientes. Kāds tad ir tirgotāju mērķis Valmierā? Tāds, lai vidzemnieki vismaz divas reizes gadā dotos uz “Valletu”. Divas reizes gadā “Valleta” izdod savu modes katalogu – cerībā, ka šis ceļvedis daudzus atvedīs uz četrus stāvus augsto celtni.
Par to, cik Valmierā ir tālredzīgi tirgotāji, liecina kāds konkurss – cīņa par ikgadējo balvu “Latvijas labākais tirgotājs”. Arī konkursa 2015. gada viena no balvām ir “Valletas” īpašumā – ceturtā pēc kārtas. Centra vadītāja piebilst, ka konkursā sevi varot pieteikt ikviens uzņēmums, neesot jāgaida, ka kāds cits to izdarīs, taču, kad un kāda komisija ieradīsies, lai vērtētu tirdzniecības uzņēmuma ikdienu, gan neesot iepriekš zināms. “Latvijas Tirgotāju asociācijas izveidotā žūrija pirmām kārtām vērtē pašu objektu – tā infrastruktūru, drošību, sakārtotību (tajā skaitā tualešu tīrību), pieejamību visām iedzīvotāju grupām, vērtē kopējās sajūtas, kas raisās, pastaigājoties pa lielo veikalu,” skaidro vadītāja. “Žūrija izvērtē darbiniekus, cik viņi ir kompetenti, laipni un atsaucīgi, kā arī kopējo pakalpojumu klāstu – tā daudzveidību un kvalitāti. Saņemtā konkursa balva mums pašiem dod apliecinājumu, ka darbojamies īstajā virzienā. Turklāt tā ir papildu motivācija radīt arvien jaunus mērķus, pacelt kvalitātes latiņu, meklēt radošus pie-dāvājumus, kas būtu interesanti klientiem ne tikai Valmierā, arī tuvākā un tālākā apkārtnē.”
2015. gada konkursā par labākā tirdzinieka nosaukumu piedalījās 198 uzņēmumi. Pēc vērtēšanas 66 uzņēmumi atbilda konkursa kritērijiem, jo saņēma vismaz 92 punktus no 100. “Tā kā esam tirdzniecības centrs, tad mums nepieciešams mērķtiecīgi strādāt, domājot ne tikai par klientiem, arī par tirgotājiem, kas piedāvā savu pakalpojumu “Valleta” telpās,” uzsver centra vadītāja Evija Švarca, piebilstot, ka viņas tiešā pakļautībā ir tikai četri darbinieki, bet uz darbu “Valletā” dodas ap 350 cilvēku. Nebūt ne visi ir valmierieši. Pati centra vadītāja uz darbu Valmierā brauc no Mārupes. Lielāko daļu darbinieku darbā pieņēmuši uzņēmumi, kuri īrē tirdzniecības vietas. Uzņēmuma “VRPB” radītā centra tirdzniecības telpās ilglaicīgo telpu nomnieku vidū nav daudz tādu, kas pārdod vietējo preci, bet tie ir – “Dzintars”, “Straupes piensaimnieks”, “Vēlme”. Vairāk starp tiem ir īstermiņa nomnieku, piemēram, vietējie siera, gaļas vai zemeņu audzētāji, kuri atbrauc un, piemēram, pie tirdzniecības centra izliek preci, lai to ieraudzītu un nopirktu arī garāmgājēji, bet pašā centrā ik darbdienu iegriežas ap septiņiem tūkstošiem, bet brīvdienās ap deviņiem tūkstošiem pircēju.
Pagātne ir iestrādāta uzņēmuma nosaukumā SIA “VRPB”. Kādreiz Latvijā tik pazīstamo rajona patērētāju biedrības statusu valmierieši mainīja, mainot savu biznesa koncepciju – no pārtikas vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības uzņēmuma kļūstot par nekustamo īpašumu apsaimniekotāju. Tā īstenojās ideja par mūsdienīga tirdzniecības centra izveidi Valmierā vietā, kurā kopš 1964. gada atradās ēdnīca un restorāns, vēlāk universālveikals “Valmiera”. Tā SIA “VRPB” pieņēma lēmumu rekonstruēt universālveikalu un tā vietā izveidot Eiropas līmeņa tirdzniecības centru. Būvniecības darbi sākās 2007.gada janvārī. Kad nams bija gatavs, sabiedrībai tika darīts zināms arī tā jaunais nosaukums “Valleta”, apvienojot divu vārdu saīsinājumus: “val” no vārda Valmiera un “leta” no latīņu izcelsmes vārda Letonia – Latvija. Tā paša gada 22. novembrī tika atklāts tirdzniecības centrs – pilsētas galerija “Valleta”.
Valmieras pilsētas pašvaldība nāca klajā ar ziņu, ka 2015. gadā pilsētā savu dzīvesvietu deklarējuši 25 tūkstoši cilvēku. “Valleta” strādā un rēķina, ka viņu centra durvis gada laikā ver divi miljoni apmeklētāju.
Komentāri