Ikdienas straujais temps un laika taupīšanas sindroms veicina to, ka arvien vairāk cilvēku izvēlas iepirkties internetveikalos. Bez tam, ko tur liegties, ļoti bieži par daudz izdevīgākām cenām un ar piegādi mājās. Taču, lai arī kā nebūtu, veicot pirkumus internetā, cilvēkiem drošība ir galvenais kritērijs. Iepērkas arī ārzemju e-veikalos
Rajona iedzīvotāja Ilvija Cīrule stāsta, ka internetveikalos iepērkas jau sen. Pie tam iecienīti kļuvuši arī ārzemju veikali – www.amazon. un ebay.com.
“Liela daļa ārzemju veikalu ir labi. Ir atsevišķi, kuros pasūtu labas kvalitātes kosmētiku, citos pērku tikai grāmatas vai mūzikas diskus,” stāsta Ilvija un piebilst, ka sākumā gan bijis nedaudz bail no personas un kartes datu ievadīšanas.
“Daži e-veikali prasa ievadīt tikai kredītkartes virspuses 16 ciparus, citi – aizmugures esošos trīs. Protams, ir vēl virkne citu datu, kurus parasti liek ievadīt. Bet teikšu, kā ir, nekad apkrāpta neesmu. Arī preces vienmēr piegādātas solītajā laikā,” saka Ilvija. Ar personas datu ievadīšanu jābūt uzmanīgiem
SEB Unibankas Cēsu filiāles klientu apkalpošanas vadītāja Guna Java atzīst, ka klientiem vienmēr jābūt uzmanīgiem ar savu datu atklāšanu, un piebilst, ka galvenais – izvēlēties zināmas firmas e-veikalus, kuros iepirkties.
“Kaut vai iepriekš pieminētais amazon.com ir sen zināms interneta veikals. Arī ar lielajām aviokompānijām, kurās daudzi iegādājas biļetes, parasti problēmas nerodas. Taču, ja rodas šaubas, klients var painteresēties par e -veikala telefonu un sazināties. Tādā veidā pārliecināties, ka tāds veikals patiešām ir. Protams, kas attiecas uz ārzemju veikaliem, jābūt arī pietiekami labām valodas zināšanām, lai cilvēks pats saprastu, kādi dati jāievada un kā notiks norēķināšanās. Jāpievērš uzmanība arī tam, cik lielu naudas summu konkrētais interneta veikals pievienos par preces piegādi,” saka G.Java un uzsver, ka vienmēr ar personīgās informācijas izpaušanu jābūt uzmanīgiem un nekad nevajag atklāt savas kartes PIN kodu, paroli vai visus pases datus.
Ierasti internetveikalos prasa ievadīt kartes īpašnieka vārdu, uzvārdu, personas kodu, kartes derīguma termiņu, kartes veidu, kā arī 16 ciparus, kuri atrodas kartes virspusē, vai trīs kartes aizmugurē.
“Dažam pietiek ar priekšpuses 16 cipariem, citiem nepieciešami vēl aizmugures trīs,” stāsta klientu apkalpošanas vadītāja un atzīst, ka tomēr katra nopietna e-veikala interesēs ir uzturēt savu prestižu un labo reputāciju. Tāpēc arī viņi paši nodrošina, lai krāpšanās gadījumi nerastos un klientu dati būtu drošībā. Lati pārvēršas par dolāriem
Iepērkoties ārzemju internetveikalos, nepieciešamā valūta būs dolāri vai eiro. Bet ko darīt, ja kredītkartē ir lati?
“Ja klientam kontā ir lati, viņam par to nav jāsatraucas un pašam nekas nav jādara. Galvenais, lai ir pietiekošs vai ekvivalents naudas limits vajadzīgai valūtai, tad pirkums notiks un nauda tiks paņemta attiecīgi pēc bankas kursa,” stāsta bankas darbiniece un, runājot par drošu iepirkšanos, stāsta, ka SEB Unibanka saviem klientiem piedāvā 3D Secure augstas drošības sistēmu.
“Šī drošības sistēma tiek izmantota norēķiniem ar maksājumu karti internetā. Veicot pirkumu, tā nodrošina kartes lietotāja papildu autorizāciju, līdz maksājumu kartes datiem – vārda, uzvārda, kartes numura, derīguma termiņa un drošības koda īpašai drošībai tiek pieprasīti vēl papildu dati, kas būs zināmi tikai kartes lietotājam. SEB Unibanka klienta papildu autorizācijai ir izvēlējusies Ibankas datus – lietotāja kodu, paroli un pieejas kodu. Klientam ir jāaktivizē sava maksājumu karte Ibankā, un turpmāk, veicot pirkumus, pēc maksājumu kartes datiem tiks pieprasīti arī Ibankas dati,” skaidro G.Java.
Uz jautājumu, vai var teikt, ka iepirkties internetveikalos ir droši, G.Java saka: “Ir droši, bet vienmēr būs kāds, kurš vēlēsies krāpties. Vienmēr būs kāds, kurš nozags no somas maku ar skaidro naudu, un vienmēr būs tāds, kurš izdomās, kā no kartes citam kaut ko novilkt. Bet būtībā šādu krāpšanās gadījumu ir ļoti maz. Bet, ja nu kādam patiešām ir bailes, ka par pirkumu no viņa kartes kāds varētu novilkt lielāku naudas summu nekā nepieciešams, varam ieteikt klientam iegādāties divas norēķinkartes. Un vienu izmantot tikai pirkumiem e- veikalos, pie tam ieskaitot tik lielu naudas summu, cik pašam nepieciešams.”
Ja kaut kas tomēr gadās
Jautājot, ko tomēr darīt, ja atklājam, ka kaut kas nav kārtībā un nauda no kartes pazudusi bez pēdām, SEB Unibankas Cēsu filiāles klientu apkalpošanas vadītāja G.Java skaidro: “Klientam uzreiz būtu jānāk uz banku un jāraksta sūdzība. Iemesli var būt dažādi –klients nav veicis šāda veida pirkumus konkrētā e- veikalā, konts ir atkārtoti debetēts, pirkums ir veikts, bet par citu naudas summu. Lai arī kas būtu noticis, katrs gadījums tiek izskatīts un šādos gadījumos klientam nauda tiek atgriezta.”
SEB Unibankas pagājušā gada pētījums, lai izzinātu Latvijas iedzīvotāju domas un pieredzi par pirkumiem internetā, liecina, ka 68 % respondentu iepērkas internetā, 85 % tas šķiet ērts un izdevīgs process ar plašu preču klāstu. * Iegūtie dati liecina, ka vairāk nekā puse aptaujāto nav pārliecināti, ka veiktie maksājumi internetā ir droši. * Visplašāk interneta preču iegādi izmanto iedzīvotāji vecumā no 20 līdz 39 gadiem. Pie tam vīrieši šo iespēju izmanto aktīvāk nekā sievietes. * 69 procenti aptaujāto atzīst, ka viņi iepērkas Latvijas internetveikalos, taču ārvalstu interneta veikalu piedāvātās iespējas vairāk izmanto jaunieši vecumā līdz 19 gadiem. * 63 procenti aptaujāto uzskata, ka nākotnē cilvēki aizvien vairāk iepirksies interneta veikalos, jo tas ir ērtāk un lētāk. * Vispopulārākais apmaksas veids, iegādājoties preci interneta veikalā, joprojām ir skaidra nauda – 41 %, kam seko pārskaitījumi internetbankā – 31% un maksājumi ar karti interneta veikala lapā – 22%.
Komentāri