Pirmais biodīzeļdegvielas ražotājs Naukšēnu rūpnīcas SIA “Delta Rīga” vadītājs Jānis Dombrovskis atklāj, ka biodīzeļdegvielas ražotājiem šobrīd klājas grūti, neskatoties uz to, ka biodīzelis savu vietu ir atradis arī Latvijas tirgū.
“Biodīzeļdegvielu sākām ražot 2001. gadā. Sākumā bija ļoti grūti.
Degvielai nebija noieta, ražojām ar pārtraukumiem. Latvijā neviens īsti negribēja biodīzeļdegvielu pirkt,” stāsta J. Dombrovskis un atzīst, ka šobrīd situācija ir mainījusies.
“Pašlaik biodīzeli ražojam daudz un intensīvi, bet lielākoties to eksportējam ārpus Latvijas,” atklāj J. Dombrovskis un piebilst, ka nākas saskarties ar citu aktuālu problēmu. Kā atzīst rūpnīcas vadītājs, 60 procentus Latvijā izaudzētā rapša eksportē uz ārzemēm.
“Cilvēki ir sapratuši, ka ar rapša audzēšanu var nopelnīt vairāk, nekā audzējot graudus. Taču lielākā daļa rapša tiek eksportēta, un mums trūkst rapša sēklu. Paši rapsi pērkam par Eiropas cenu. Tas ir kaut kāds apburtais loks – vispirms rapsis tiek izvests ārpus Latvijas un tad to paši iepērkam,” skaidro J. Dombrovskis.
SIA Ramockas dzirnavas Ieriķu benzīntanka izpilddirektore Jūlija Teļesņikova stāsta, ka biodīzeli sākuši tirgot pagājušajā gadā. Sākumā gan cilvēki uz piedāvāto Bio DD skatījušies skeptiski.
“Tie, kuri ir pamēģinājuši, jūtas apmierināti. Protams, ir dažas lietas, kas būtu jāievēro, uzsākot lietot biodīzeļdegvielu. Jāatceras, ka nav ieteicams lietot degvielu, ja sen nav mainīts degvielas filtrs, jo biodīzeļdegvielai ir degvielas sistēmas mazgājoša īpašība un gadījumā, ja filtrs ir netīrs, no tā var izmazgāties kāds netīruma gabaliņš un iekļūt smidzinātājā. Savukārt, ja pirms Bio DD lietošanas nomainīs degvielas filtru, pēc tam to varēs mainīt trīs reizes retāk nekā parasti,” stāsta J. Teļesņikova un piebilst, ka, pateicoties degvielas mazgāšanas īpašībai, perfektā tīrībā tiek uzturēti vārsti, virzuļi un sadegšanas kamera. Bez tam Bio DD desmit reizes labāk eļļo, kas nodrošina ilgāku motora mūžu.
“Bio DD var jaukt jebkādās proporcijās ar parasto DD un tās patēriņš ir analogs ar parasto DD. Cilvēki droši vien ir ievērojuši, ka Bio DD maksā lētāk, jo tā netiek aplikta ar akcīzes nodokli. Vienubrīd atšķirība ar parasto DD bija 12 santīmi litrā,” skaidro benzīntanka izpildirektore un piebilst, ka ar biodīzeli tīrā veidā var braukt līdz mīnuss15 grādiem.
“Ar Bio DD braucu jau gadu. Citādāk ir noteikti – mašīnai motors iet klusāk, gaiss tīrāks. Iedarbinot mašīnu, jūtama pankūku smarža. Katrā gadījumā tā ir veselīgāka mašīnai,” saka cēsnieks Toms Grizāns un piebilst, ka ir apmierināts ar piedāvāto Bio DD.
Komentāri