Trešdiena, 26. marts
Vārda dienas: Eiženija, Ženija

Vai Rāmuļu pamatskolu likvidēs

Andra Gaņģe
15:28
16.01.2024
220
Vaive 2

Rāmuļu pamatskolu plānots slēgt, to, tiekoties ar Vaives iedzīvotājiem, ceturt­dien, 11.janvārī, teica Cēsu novada domes priekšsēdētāja vietnieks Atis Egliņš-Eglītis. Juridisks lēmums gan vēl nav pieņemts, Rāmuļu skolas darbības izbeigšana paredzēta konceptuālajā ziņojumā par 14 novada skolām, kurās iecerētas pārmaiņas. Ziņojumu tās pašas dienas rītā bija atbalstījusi deputātu Izglītības un sociālo lietu komiteja, tādam risinājumam piekritusi arī novada skolu direktoru padome.

Piepildīto Vaives tautas nama zāli pāršalca emocijas. Uz tikšanos ar vietvaras vadību bija ieradušies Rāmuļu skolas pedagogi un audzēkņu vecāki, viņus atbalstīja citi vaivēnieši. Viedoklis bija nepārprotams – skolai jāpaliek. Rāmuļu pamatskolas direktora pienākumu izpildītāja Inga Andersone pauda mācību iestādes prioritāti – palīdzēt bērniem, kuri kādu psihoemocionālu iemeslu, veselības dēļ nevar iekļauties un nespēj sekot mācībām lielu skolu daudzskaitlīgās klasēs. Rāmuļu nelielajās klasēs skolotājas var ļoti individuāli darboties ar katru bērnu, ņemt vērā viņa īpatnības, ir cieša sadarbība arī ar skolēnu vecākiem. I.Andersone ar pārliecību balsī sacīja: “Rāmuļu skolu nedrīkst likvidēt!”

Skolēnu mammas pie paš­valdības pārstāvjiem vērsās gan ar pārmetumiem, gan lūgumiem saglabāt mācību iestādi. Pēc ģimeņu stāstītā Rāmuļu skola daudziem nākusi kā glābiņš. Vai­rākas mātes dalījās ar ļoti personīgiem stāstiem par saviem bērniem, kuri nav varējuši iekļauties lielās skolās, lielās klasēs, nav spējuši sekot līdzi mācībām. Vita Dūra-Klieče, kas pati ir Rāmuļu skolas pedagoģe, pastāstīja, ka viņas bērnam ir mediķu atzīts uzmanības deficīts. Lielās skolās trūkst personāla kapacitātes, lai strādātu ar tādiem audzēkņiem, tāpēc, meklējot risinājumu, nācies vairākkārt mainīt mācību iestādi. Tikai nonākot Rāmuļos, bērns iekļāvies gan mācību procesā, gan kolektīvā. Un piebilda: “Arī es nespēju strādāt lielā skolā. Ja Rāmuļu skolu slēgs, izglītības sistēma būs zaudējusi vienu pedagogu.” Savukārt Zvannieku mājas pārstāve Sandra Dzenīte-Cālīte pastāstīja par audžubērniem, kuru dzīve iepriekš bijusi piepildīta ar tādiem sarežģījumiem, ka, arī nonākot ģimeniskā vidē, viņi nav varējuši iekļauties nevienas skolas ikdienā, tikai Rāmuļos izveidotā vide spējusi šiem bērniem palīdzēt iegūt pamata izglītību.

Skolas pedagogi un skolēnu vecāki uzsvēra arī Rāmuļu skolas atrašanās vietas priekšrocības. Plašā apkārtne, pļavu un mežu tuvums ļauj skolēniem starpbrīžos, brīvajā laikā izkustēties, aktīvi darboties, kas mēdz būt īpaši svarīgi dažādu psihoemocionālo traucējumu gadījumos. Skolēni ir ciešā saskarsmē ar dabu, turklāt rāmulieši jau gadiem piedalās ekoskolu programmā, kas pilnveido gan izpratni par vidi un dabu, gan rada iespēju bērniem praktiski darboties.

Skaidrojot, kāpēc plānots Rāmuļu pamatskolu slēgt, A.Egliņš-Eglītis vaivēniešus iepazīstināja ar kritērijiem, pēc kuriem vērtēta mācību iestādes nākotne. Viens no tiem –audzēkņu skaits nevienā klašu grupā nesa­sniedz Izglītības un zinātnes ministrijas zemākos pieļaujamos rādītājus, lai pilnībā saņemtu valsts finansējumu programmu īstenošanai. Ņemts arī vērā, ka no 65 Rāmuļu skolas audzēkņiem 28 dzīvesvieta ir Cēsis, bet Vaives pagastā dzīvo tikai 34. Savukārt 125 Vaives pagastā deklarētie bērni mācās Cēsu skolās. Kā arguments bija arī 9.klašu centralizēto valsts eksāmenu rezultāti. Pārbaudes darbā matemātikā Rāmuļu skolā vidējais sniegums ir 20,5%, bet novadā vidējais 42,29; latviešu valodā rāmuliešiem vidēji 47,28, novadā vidēji 59,4; angļu valodas valsts pārbaudījumā attiecīgi 53,3 un 66,7%. A.Egliņš-Eglītis gan uzsvēra, ka centralizēto eksāmenu rezultāti nav raksturojošākais kritērijs, tomēr, piemēram, Cēsu Bērzaines pamatskolā, kas pagājušajā mācību gadā vēl bija speciālā mācību iestāde, 9.klašu beidzēju vidējais sniegums matemātikas eksāmenā bija tūlīt pēc ģimnāziju devītklasnieku rādītājiem.

Inga Andersone atgādināja, ka jāsaprot, Rāmuļu skola pārbaudījumos nekad nesasniegs tādus vidējos rezultātus kā kopumā pilsētas skolas. (No zāles gan skanēja atgādinājums, ka Rāmuļos mācās arī bērni, kuriem ir augstas sekmes un kuri piedalās arī mācību olimpiādēs.) Rāmuļos svarīgs ir kas cits, proti, dot iespēju tiem, kas izkrīt no lielajām skolām. “Mums 8.klasē ir seši skolēni, kas atnāca nesekmīgi, tagad visi ir sekmīgi,” piemēru minēja direktora pienākumu izpildītāja. “Atnāk bērns, kura vērtējums iepriekšējā skolā ir nesekmīgs, bet pēc gada tas jau ir četri. Kurai skolai vēl ir tāda pievienotā vērtība?”

Gan I.Andersonei, gan skolas pedagogiem, gan bērnu ģimenēm bija viens jautājums – kas notiks ar Rāmuļu skolēniem, ja mācību iestāde beigs darbu. Tas vairāk bija retorisks, satraukuma un pat sašutuma pilns, bet atbilde bija racionāla. “Kopā ar novada Izglītības pārvaldi, Rāmuļu skolas vadītāju jau pērn vienojāmies, ka jautājums, kur tālāk bērnam mācīties, ar katru ģimeni jārisina individuāli. Varam piedāvāt divas iespējas. Viena ir Drabešu Jaunā pamatskola, kur ievieš arī alternatīvo pedagoģiju. Šī mācību iestāde ir samērā tuvu Cēsīm, kur dzīvo diezgan daudzi Rāmuļu skolas audzēkņi. Otra – Cēsu Bērzaines pamatskola, kas kopš šī mācību gada vairs nav speciālā izglītības iestāde. Tur ir uzkrāta nopietna pieredze iekļaujošajā izglītībā, ir atbildoši speciālisti. Un abās šajās skolās ir mazskaitlīgas klases, kur skolotāji var labi veikt individuālu darbu ar katru skolēnu,” teica A.Egliņš-Eglītis.

Tomēr gandrīz divas stundas ilgusī saruna par Rāmuļu skolas pastāvēšanu beidzās nepārprotami – skolēnu vecāki, pedagogi un, izskatījās, visi vaivēnieši, kas piedalījās sapulcē, ir pārliecināti, ka mācību iestāde Rāmuļos jāsaglabā.

Domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs sarunas beigās sacīja: “Zinām un saprotam, ka mazā skolā lielākoties katram bērnam ir savs individuāls, unikāls stāsts. Kā jau teica Atis Egliņš-Eglītis, pašvaldībai nav viegli apsvērt kādas mācību iestādes slēgšanu. Bet te arī jāpaskaidro, ka Izglītības un zinātnes ministrija nespiež mūs kaut ko likvidēt. Ministrija dod rāmi, kritērijus, pasakot, ka atbilstoši tiem saņemam finansējumu. Ja skolu tīklā kaut kas tam neatbilst, tas paliek pašvaldības ziņā. Runājot par Rāmuļu pamatskolu, apsvērumos par tās darba pārtraukšanu nav kāds viens vai divi kritēriji. Ir mazliet no kvantitatīviem rādītājiem, pēc kuriem saņemams valsts finansējums, mazliet no kvalitatīviem, mazliet no nepieciešamajām investīcijām skolas infrastruktūras attīstībā. Un vēl arī citi, piemēram, demogrāfijas rādītāji. Zināms, ka pagājušajā gadā Latvijā bija absolūti zemākā dzimstība. Tas viss veido kopējo situāciju.”

Sarunas par Rāmuļu pamatskolas pastāvēšanu turpināsies. To uzsvēra arī pašvaldības vadītājs, solot vietvaras pārstāvjiem atkal tikties ar skolas kolektīvu, individuāli runāt ar skolēnu vecākiem.
Vaives pagasta iedzīvotāji asi ar pašvaldību runāja arī par citām problēmām: par ceļu uzturēšanu ziemā, par nepietiekamu iedzīvotāju interešu aizstāvību saules paneļu parka ierīkošanas vietu izvēlē. Vaivēnieši arī vēlējās izprast Kosmosa izziņas centra pienesumu novadam un tieši viņu pagastam, izmaksas šīs iestādes uzturēšanai.

 

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Cēsu skolas aicinātas pieteikties izdevniecības "Skolas Vārds" organizētajā Vēstnešu akadēmijā

13:14
22.03.2025
29

Tā kā daudzām izglītības iestādēm ir ierobežots budžets mācību līdzekļu iegādei, izdevniecība „Skolas Vārds” īsteno projektu „Vēstnešu akadēmija”, kas sniedz iespēju iepazīt mācību līdzekļu saturu un saņemt citu skolotāju atsauksmes, lai pirms mācību līdzekļu iegādes pieņemtu izsvērtu lēmumu. Projektā skolas no Cēsu pilsētas un novada aicinātas pieteikties vēstnešu vizītei, kuras laikā iespējams iepazīt reālu pieredzi […]

Iedvesmoties attīstīt savus talantus

07:10
19.03.2025
71

Bērniem un jauniešiem ar īpašām vajadzībām ir tiesības uz aktīvu dzīvi, attīstību, izglītību, piedalīšanos sabiedriskajā dzīvē atbilstoši savām fiziskajām un garīgajām spējām un vēlmēm. Lai palīdzētu bērniem un jauniešiem pazīt situācijas, kas ierobežo īstenot viņu tiesības, kā arī iedvesmotu attīstīt savus talantus, biedrība “Brīnummāja” rīkoja radošu semināru par bērnu un jauniešu vienlīdzīgām tiesībām, pieredzes apmaiņas […]

Jaunieši pin tīklus Ukrainas frontei

07:04
11.03.2025
48

Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas sabiedrības un valodas desmitās klases skolēni kopā ar klases audzinātāju Eviju Kosīti februāri – Mīlestības mēnesi -veltīja labdarībai. Viens no kopīgajiem darbiem bija aizsargtīkla pīšana Ukrainas karavīriem, trijās stundās iesākot pīt sešus reiz desmit metrus plato aizsargtīklu “Daumants”, kā arī turpinot ziemas laikam paredzētā tīkla pīšanu. Lai gan jaunieši šo […]

Godina Ukrainas tautas varonību

07:14
06.03.2025
33

Vecpiebalgas vidusskolā 24.februāra rītā ikdienas ritms uz mirkli apklusa. Skolēni un skolotāji šajā dienā, kad apritēja trīs gadi kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā, pulcējās pie Gaismas sienas, godinot Ukrainas tautas varonību un ar klusuma brīdī pieminot upurus, kas krituši, aizstāvot valsts neatkarību.Gaismas sienu pie Drau­dzes skolas ēkas, kas atrodas blakus vidusskolai, atklāja 2022. gada […]

“SkillsLatvia” konkursanti Cēsīs gatavo atvilktni

16:12
05.03.2025
61

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumā Cēsīs aizvadīts nacionālā jauno profesionāļu meistarības konkursa “SkillsLatvia 2025” pēdējais pusfināls – “Mēbeļu izgatavošana”. Konkursā savas prasmes parādīja 11 audzēkņi no Latvijas 10 profesionālajām izglītības iestādēm. Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumu (VTDT) pārstāvēja 2. kursa audzēknis Jānis Pomaskovs, kurš jau divreiz uzvarējis citā – starptautiskā profesionālās meistarības “Mēbeļu galdnieks” – […]

Rāmuļu pamatskola uzņem skolēnus 1. - 9. klasei 2025./2026. mācību gadam

16:40
26.02.2025
45

Rāmuļu pamatskola aicina topošos un esošos skolēnus, kuriem nepieciešama individuāla pieeja un kuriem svarīgs dabas tuvums un ilgtspējīgas vērtības, pievienoties skolas skolēnu saimei 2025./2026. mācību gadā. Skolā tiek realizētas trīs izglītības programmas – pamatizglītības programma (kods 21011111), pamatizglītības 2. posma (7. – 9. klase) programma (23011113) un speciālās pamatizglītības programmu izglītotajiem ar garīgās attīstības traucējumiem […]

Tautas balss

Karogi aizēno laukumu

13:44
23.03.2025
17
Lasītāja V. raksta:

“Nesaprotu, kāpēc tiem, kas atbild par Cēsu noformējumu, tik ļoti patīk karogi. Pil­sētas centrs mazliet atgādina skatus no vēsturiskām filmām, kur rāda pagājušā gadsimta 30.gadu Vāciju un Padomju Savienību. Turklāt, domāju, karogi ap Vienības laukumu aizēno pieminekli, skatu uz apkārtējām ēkām. Tās it kā pazūd,” pārdomās dalījās lasītāja V.

Varētu labot, bet vieglāk izmest

13:43
22.03.2025
32
33
Cēsniece raksta:

“Videi draudzīgai ikdienai nemaz ne tik sen visos medijos runāja, ka būs atbalsts amatniekiem, kas labo dažādas sadzīves lietas, arī apavus un tamlīdzīgi. Cēsīs gan nejūtam, ka būtu tāds atbalsts un šādi pakalpojumi ir kļuvuši pieejamāki. Ja šuvējas, kas uzņemas apģērbu arī labot, var atrast, apavu meistars jāmeklē ar uguni. Salabot fēnu, mikseri vai kādi […]

Tautiskās dejas rada pavasarīgu noskaņu

11:42
20.03.2025
14
Skatītāja raksta:

“Priecājos par tradicionālo koncertu “Uzziedi dejā!”, kas notika Priekuļos. Redzēt vienuviet tik daudz labu deju kolektīvu, gan pašus priekuliešus, gan citus, ir skaisti. Guvu tik jaukus iespaidus un pavasarīgu noskaņu,” pau­da skatītāja.

Grausti pavasara saulītē

11:42
20.03.2025
28
Lasītāja Z. raksta:

“Privātīpašums ir neaizskarams, bet vai tomēr neesam to padarījuši par pārlieku neaizskaramu? Tā liek domāt grausti, kas redzami Cēsīs. Starp Vaļņu un Rīgas ielu ir īpašums, kur slienas drupas, nu gluži kā vēstures pieminekļi. Bet vieta vismaz sakārtota. Daudz bēdīgāk izskatās vecā pienotavas ēka, īpaši tas redzams tagad, kad spoži spīd sau­le, bet koki un […]

Smiltis jāslauka ar slotu, ne jāpūš ar gaisu

11:41
19.03.2025
25
Seniore raksta:

“Man ļoti nepatīk, ka pilsētas ielās smiltis tīra ar gaisa pūtējiem. Kāda no tā jēga! Smiltis tikai uzpūš gaisā, pēc tam tās nosēžas visā tuvākajā apkārtnē. Var jau būt, ka kāda ielas mala kļūst tīrāka, bet kopumā vide gan ne. Pareizāk noteitki ir ziemā sakrājušās smiltis no asfalta tīrīt ar parasto paņēmienu – slotām un […]

Sludinājumi