Dina Sopule -Ķieģele un Sarmīte Stivriņa ir pirmsskolas izglītības metodiķes, kuru ikdiena rit tā, kā to tikai plāno ieviest valstī – kompetencēs balstītā izglītībā.
Tā ir izglītība, kurās zināšanas tiek iegūtas caur pieredzi, katram pašam darbojoties. Bērns skata, tausta un mēra, reizē apjauš ciparus, burtus, mērvienības un sakarības. Cēsu pedagoģes apguvušas Montesori pedagoģijas principus un piecus gadus strādā ar bērniem pirmsskolas vecuma grupās un sākumklasēs. Aizraujoties ar šādu – kompetencēs balstītu izglītību -, pedagoģes gatavojušas mācību materiālu klāstu, tie paredzēti, lai katra uzdevuma apgūšana notiktu it kā rotaļājoties – saskaitīt, sareizināt, atšķirt, klasificēt.
Kad mācību materiālu sakrājies pārāk daudz, lai ietilptu pirmsskolas grupu telpu plauktos, Dina Sopule – Ķieģele uzzīmējusi projektu, kāds mēbeles galdniekam jāpagatavo. Galdnieks uzdevumu veicis, un Cēsu internātpamatskolā – rehabilitācijas centrā bērniem radīta neliela, pārdomāti veidota mācību vide.
Alternatīvs pedagoģijas virziens – Montesori pedagoģija – balstās uz to, ka mācību procesā skolotājam nekas nav jādara bērna vietā. Mazais apgūst zināšanas, darot pats. “Bērns pilnīgi visas zināšanas var apgūt caur sajūtām,” uzsver metodiķe Dina Sopule – Ķieģele un nodemonstrē, kā mazuļi var apgūt matemātiku. Atverot vienu no oriģināli veidotām rotaļlietu kastēm, seko stāsts, kā rotaļu bumbiņas saliekamas, veidojot stienīšus un klucīšus, bērnam reizē mācoties matemātiku. Skaitļu valoda tiek apgūta, nevis vispirms ciparus rakstot burtnīcā, bet virpinot un kārtojot bumbiņas, patiesībā tās saskaitot, atņemot un reizinot. “Bērns rindo un loka bumbiņas desmit taisnēs, līdz veidojas bērnā izpratne, kā rodas skaitļu simti, cik desmiti simtā ietilpst,” par saviem audzēkņiem, kas veikli iemācās matemātiku, saka metodikas pārzinātāja.
Kompetencēs balstītu izglītību, ko pasaulē īsteno pēc itāļu ārstes Marijas Montesori ieviestās metodes, cēsniece raksturo ar piemēru no pieaugušu cilvēku dzīves. “Ja lasu grāmatā, ka varonis sēž zem baobaba, man to grūti izprast, jo baobabu neesmu redzējusi. Ja man saka – bērni sēdēja zem bērza, šo piemēru pilnībā saprotu, to varu vizualizēt, iztēlē pat sajust bērzu lapu smaržu. Tāpēc, ka to pazīstu. Cilvēki ko jaunu apgūst visu mūžu, to darot arī nevilšus,” skaidro Dina Sopule – Ķieģele un aicina pavērot pieaugušos ekskursijās, piemēram, apmeklējot oriģināli veidotus dārzus. “Ja kādu augu dzīvē neesam redzējuši, to tiecamies aptaustīt, pasmaržot, lai paturētu prātā.”
Tagad, kad Cēsīs pedagoģijas darbībai sakrātais metodiskais materiāls ir izvietots pa plauktiem arī bērniem piemērotā augstumā, redzams, cik daudz radīts. Piecos gados skolotājas aizraujoši strādājušas, jo kastītes pilnas ar figūriņām. Viss taustāms lasīšanas, rēķināšanas, dabaszinātņu apgūšanas procesos. Dažs no mācību materiāliem jau noder divus gadus vecam audzēknim. “Iedodu lodi, un viņš to sāk taustīt, iepazīt. Tad aicinu – atrodi telpā priekšmetus, kuri līdzinās. Bērns ierauga plūmi vai ko līdzīgu un norāda uz ģeometrisko formu telpā vai dabā. Pēc tam pasaku, ka tā ir lode, un mazais jēdzienu ir izpratis,” tā mācīšanās metodi raksturo skolotāja un dalās pieredzē par ģeometrisko figūru apgūšanas tempiem. “Pirmajā klasē, kubu paņemot rokā, bērni parasti teic, ka tas ir kvadrāts. Mūsu pirmsskolas grupu audzēkņi tā nesacīs. Viņi pazīs – tas ir kubs. Apgūstot tos rotaļājoties, kvadrātu bērni ir turējuši rokā un jau atšķir, kas ir kas.”
Montesori metodiskajam kabinetam kolēģes Dina un Sarmīte radījušas materiālo bāzi, kas nav izdarāms ne vienā, ne divos gados. Tam bijis neciešams trīs reizes ilgāks laika. Ņemta talkā izdoma, atrasti asprātīgi risinājumi mācību materiālu pagatavošanai, tā vietā, lai pirktu gatavas preces. Taču iegādāti arī gatavoti materiāli. Tie nav lēti, arī pati bāzes vietas radīšana šādai pedagoģijai nav lēta. Cēsu internātpamatskolas – rehabilitācijas centra vadība atbalstījusi procesa virzību mācību metožu modernizēšanā. Pēc Montesori metodes skolā zinības apgūst sākumklašu skolēni un pirmsskolas trīs grupu audzēkņi. Šo metodi arvien vairāk sāk ievērot un novērtēt Cēsu bērnu ģimenēs. Metodiķēm darba kļūst arvien vairāk, jo bērnu vecāku ieinteresētība pieaug.
Komentāri