Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Tas nav kvadrāts – tas ir kubs

Mairita Kaņepe
11:19
26.07.2017
214
Montesori Fotomarta 1

Dina Sopule -Ķieģele un Sarmīte Stivriņa ir pirmsskolas izglītības metodiķes, kuru ikdiena rit tā, kā to tikai plāno ieviest valstī – kompetencēs balstītā izglītībā.

Tā ir izglītība, kurās zināšanas tiek iegūtas caur pieredzi, katram pašam darbojoties. Bērns skata, tausta un mēra, reizē apjauš ciparus, burtus, mērvienības un sakarības. Cēsu pedagoģes apguvušas Montesori pedagoģijas principus un piecus gadus strādā ar bērniem pirmsskolas vecuma gru­pās un sākumklasēs. Aiz­raujoties ar šādu – kompetencēs balstītu izglītību -, pedagoģes gatavojušas mācību materiālu klāstu, tie paredzēti, lai katra uzdevuma apgūšana notiktu it kā rotaļājoties – saskaitīt, sareizināt, atšķirt, klasificēt.

Kad mācību materiālu sakrājies pārāk daudz, lai ietilptu pirms­skolas grupu telpu plauktos, Dina Sopule – Ķieģele uzzīmējusi projektu, kāds mēbeles galdniekam jāpagatavo. Galdnieks uzdevumu veicis, un Cēsu internātpamatskolā – rehabilitācijas centrā bērniem radīta neliela, pārdomāti veidota mācību vide.

Alternatīvs pedagoģijas virziens – Montesori pedagoģija – balstās uz to, ka mācību procesā skolotājam nekas nav jādara bērna vietā. Mazais apgūst zināšanas, darot pats. “Bērns pilnīgi visas zināšanas var apgūt caur sajūtām,” uzsver metodiķe Dina Sopule – Ķieģele un nodemonstrē, kā mazuļi var apgūt matemātiku. Atverot vienu no oriģināli veidotām rotaļlietu kastēm, seko stāsts, kā rotaļu bumbiņas saliekamas, veidojot stienīšus un klucīšus, bērnam reizē mācoties matemātiku. Skaitļu valoda tiek apgūta, nevis vispirms ciparus rakstot burtnīcā, bet virpinot un kārtojot bumbiņas, patiesībā tās saskaitot, atņemot un reizinot. “Bērns rindo un loka bumbiņas desmit taisnēs, līdz veidojas bērnā izpratne, kā rodas skaitļu simti, cik desmiti simtā ietilpst,” par saviem audzēkņiem, kas veikli iemācās matemātiku, saka metodikas pārzinātāja.

Kompetencēs balstītu izglītību, ko pasaulē īsteno pēc itāļu ārstes Marijas Montesori ieviestās metodes, cēsniece raksturo ar piemēru no pieaugušu cilvēku dzīves. “Ja lasu grāmatā, ka varonis sēž zem baobaba, man to grūti izprast, jo baobabu neesmu redzējusi. Ja man saka – bērni sēdēja zem bērza, šo piemēru pilnībā saprotu, to varu vizualizēt, iztēlē pat sajust bērzu lapu smaržu. Tāpēc, ka to pazīstu. Cilvēki ko jaunu apgūst visu mūžu, to darot arī nevilšus,” skaidro Dina Sopule – Ķieģele un aicina pavērot pieaugušos ekskursijās, piemēram, apmeklējot oriģināli veidotus dārzus. “Ja kādu augu dzīvē neesam redzējuši, to tiecamies aptaustīt, pasmaržot, lai paturētu prātā.”

Tagad, kad Cēsīs pedagoģijas darbībai sakrātais metodiskais materiāls ir izvietots pa plauktiem arī bērniem piemērotā augstumā, redzams, cik daudz radīts. Piecos gados skolotājas aizraujoši strādājušas, jo kastītes pilnas ar figūriņām. Viss taustāms lasīšanas, rēķināšanas, dabaszinātņu apgūšanas procesos. Dažs no mācību materiāliem jau noder divus gadus vecam audzēknim. “Iedodu lodi, un viņš to sāk taustīt, iepazīt. Tad aicinu – atrodi telpā priekšmetus, kuri līdzinās. Bērns ierauga plūmi vai ko līdzīgu un norāda uz ģeometrisko formu telpā vai dabā. Pēc tam pasaku, ka tā ir lode, un mazais jēdzienu ir izpratis,” tā mācīšanās metodi raksturo skolotāja un dalās pieredzē par ģeometrisko figūru apgūšanas tempiem. “Pirmajā klasē, kubu paņemot rokā, bērni parasti teic, ka tas ir kvadrāts. Mūsu pirmsskolas grupu audzēkņi tā nesacīs. Viņi pazīs – tas ir kubs. Apgūstot tos rotaļājoties, kvadrātu bērni ir turējuši rokā un jau atšķir, kas ir kas.”

Montesori metodiskajam kabinetam kolēģes Dina un Sarmīte radījušas materiālo bāzi, kas nav izdarāms ne vienā, ne divos gados. Tam bijis neciešams trīs reizes ilgāks laika. Ņemta talkā izdoma, atrasti asprātīgi risinājumi mācību materiālu pagatavošanai, tā vietā, lai pirktu gatavas preces. Taču iegādāti arī gatavoti materiāli. Tie nav lēti, arī pati bāzes vietas radīšana šādai pedagoģijai nav lēta. Cēsu internātpamatskolas – rehabilitācijas centra vadība atbalstījusi procesa virzību mācību metožu modernizēšanā. Pēc Montesori metodes skolā zinības apgūst sākumklašu skolēni un pirmsskolas trīs grupu audzēkņi. Šo metodi arvien vairāk sāk ievērot un novērtēt Cēsu bērnu ģimenēs. Metodiķēm darba kļūst arvien vairāk, jo bērnu vecāku ieinteresētība pieaug.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Jauniešu mājas popularizēšanai rada video

05:16
11.12.2025
81

Cēsīs daudzus gadus darbojas Jauniešu māja, kur jaunajiem cilvēkiem ir iespēja kopā saturīgi pavadīt brīvo laiku, kā arī izaicināt sevi, organizējot dažādus jauniešiem interesantus pasākumus. Jauniešu mājā darbojas arī 12. klases skolniece Annija Līce. Viņa bija aizdomājusies, kāpēc šo vietu neapmeklē vairāk jauniešu, kas tam varētu būt par iemeslu. Un, tā kā viņas vien­audžiem ikdienas […]

Pirmais Vidzemes reģiona konkurss pūšaminstrumentu spēlē

05:11
10.12.2025
122

Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā (AKCMV) norisinājās pirmais Vidzemes reģiona mūzikas skolu audzēkņu konkurss pūšaminstrumentu spēlē “Wenden Wind”. Tajā piedalījās 43 dalībnieki no Vidzemes, tajā skaitā pieci no AKCMV un četri no Jaunpiebal­gas Mūzikas un mākslas skolas. Konkursa nosaukumā simboliski apvienots senais Cēsu pilsētas vārds “Wenden” un pū­šaminstrumentu starptautiskā skanējuma vārds “Wind”, akcentējot gan vietējo […]

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
50

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

05:51
02.12.2025
188

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
135

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Skolēni papildina dabas taku barības krājumus

06:03
29.10.2025
98

Cēsu 1.pamatskolas skolēni šoruden sagādā patīkamu pārsteigumu Līgatnes dabas takām. 5.-9.klašu audzēkņu komanda – Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms – rosināja skolas biedrus gādāt pārtiku taku iemītniekiem, aicinot lasīt zīles un dalīties ģimenes dārza ražā. Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms ar skolotājas Ingas Kraftes-Dambes atbalstu piedalījās skolēnu pašpārvalžu konkursā “Brīvprātīgo darbs skolas un […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
24
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
21
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
36
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
40
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
38
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi