Piektdiena, 3. maijs
Vārda dienas: Zigmunds, Sigmunds, Zigismunds

Tas nav kvadrāts – tas ir kubs

Mairita Kaņepe
11:19
26.07.2017
37
Montesori Fotomarta 1

Dina Sopule -Ķieģele un Sarmīte Stivriņa ir pirmsskolas izglītības metodiķes, kuru ikdiena rit tā, kā to tikai plāno ieviest valstī – kompetencēs balstītā izglītībā.

Tā ir izglītība, kurās zināšanas tiek iegūtas caur pieredzi, katram pašam darbojoties. Bērns skata, tausta un mēra, reizē apjauš ciparus, burtus, mērvienības un sakarības. Cēsu pedagoģes apguvušas Montesori pedagoģijas principus un piecus gadus strādā ar bērniem pirmsskolas vecuma gru­pās un sākumklasēs. Aiz­raujoties ar šādu – kompetencēs balstītu izglītību -, pedagoģes gatavojušas mācību materiālu klāstu, tie paredzēti, lai katra uzdevuma apgūšana notiktu it kā rotaļājoties – saskaitīt, sareizināt, atšķirt, klasificēt.

Kad mācību materiālu sakrājies pārāk daudz, lai ietilptu pirms­skolas grupu telpu plauktos, Dina Sopule – Ķieģele uzzīmējusi projektu, kāds mēbeles galdniekam jāpagatavo. Galdnieks uzdevumu veicis, un Cēsu internātpamatskolā – rehabilitācijas centrā bērniem radīta neliela, pārdomāti veidota mācību vide.

Alternatīvs pedagoģijas virziens – Montesori pedagoģija – balstās uz to, ka mācību procesā skolotājam nekas nav jādara bērna vietā. Mazais apgūst zināšanas, darot pats. “Bērns pilnīgi visas zināšanas var apgūt caur sajūtām,” uzsver metodiķe Dina Sopule – Ķieģele un nodemonstrē, kā mazuļi var apgūt matemātiku. Atverot vienu no oriģināli veidotām rotaļlietu kastēm, seko stāsts, kā rotaļu bumbiņas saliekamas, veidojot stienīšus un klucīšus, bērnam reizē mācoties matemātiku. Skaitļu valoda tiek apgūta, nevis vispirms ciparus rakstot burtnīcā, bet virpinot un kārtojot bumbiņas, patiesībā tās saskaitot, atņemot un reizinot. “Bērns rindo un loka bumbiņas desmit taisnēs, līdz veidojas bērnā izpratne, kā rodas skaitļu simti, cik desmiti simtā ietilpst,” par saviem audzēkņiem, kas veikli iemācās matemātiku, saka metodikas pārzinātāja.

Kompetencēs balstītu izglītību, ko pasaulē īsteno pēc itāļu ārstes Marijas Montesori ieviestās metodes, cēsniece raksturo ar piemēru no pieaugušu cilvēku dzīves. “Ja lasu grāmatā, ka varonis sēž zem baobaba, man to grūti izprast, jo baobabu neesmu redzējusi. Ja man saka – bērni sēdēja zem bērza, šo piemēru pilnībā saprotu, to varu vizualizēt, iztēlē pat sajust bērzu lapu smaržu. Tāpēc, ka to pazīstu. Cilvēki ko jaunu apgūst visu mūžu, to darot arī nevilšus,” skaidro Dina Sopule – Ķieģele un aicina pavērot pieaugušos ekskursijās, piemēram, apmeklējot oriģināli veidotus dārzus. “Ja kādu augu dzīvē neesam redzējuši, to tiecamies aptaustīt, pasmaržot, lai paturētu prātā.”

Tagad, kad Cēsīs pedagoģijas darbībai sakrātais metodiskais materiāls ir izvietots pa plauktiem arī bērniem piemērotā augstumā, redzams, cik daudz radīts. Piecos gados skolotājas aizraujoši strādājušas, jo kastītes pilnas ar figūriņām. Viss taustāms lasīšanas, rēķināšanas, dabaszinātņu apgūšanas procesos. Dažs no mācību materiāliem jau noder divus gadus vecam audzēknim. “Iedodu lodi, un viņš to sāk taustīt, iepazīt. Tad aicinu – atrodi telpā priekšmetus, kuri līdzinās. Bērns ierauga plūmi vai ko līdzīgu un norāda uz ģeometrisko formu telpā vai dabā. Pēc tam pasaku, ka tā ir lode, un mazais jēdzienu ir izpratis,” tā mācīšanās metodi raksturo skolotāja un dalās pieredzē par ģeometrisko figūru apgūšanas tempiem. “Pirmajā klasē, kubu paņemot rokā, bērni parasti teic, ka tas ir kvadrāts. Mūsu pirmsskolas grupu audzēkņi tā nesacīs. Viņi pazīs – tas ir kubs. Apgūstot tos rotaļājoties, kvadrātu bērni ir turējuši rokā un jau atšķir, kas ir kas.”

Montesori metodiskajam kabinetam kolēģes Dina un Sarmīte radījušas materiālo bāzi, kas nav izdarāms ne vienā, ne divos gados. Tam bijis neciešams trīs reizes ilgāks laika. Ņemta talkā izdoma, atrasti asprātīgi risinājumi mācību materiālu pagatavošanai, tā vietā, lai pirktu gatavas preces. Taču iegādāti arī gatavoti materiāli. Tie nav lēti, arī pati bāzes vietas radīšana šādai pedagoģijai nav lēta. Cēsu internātpamatskolas – rehabilitācijas centra vadība atbalstījusi procesa virzību mācību metožu modernizēšanā. Pēc Montesori metodes skolā zinības apgūst sākumklašu skolēni un pirmsskolas trīs grupu audzēkņi. Šo metodi arvien vairāk sāk ievērot un novērtēt Cēsu bērnu ģimenēs. Metodiķēm darba kļūst arvien vairāk, jo bērnu vecāku ieinteresētība pieaug.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Rūpēs par vidi – stādīt kokus

05:11
01.05.2024
45

“Ir idejas, kas briest gadiem, bet zvaigznes “nesastājas” tā, lai tās realizētos. Un tad vienā jaukā dienā viss notiek, jo kāds tomēr tās zvaigznes sabīda, kā vajag,” tā par aizvadīto koku stādīšanas akciju Cēsu Jaunās skolas 4. un 5.klašu skolēniem un viņu vecākiem teic klašu audzinātāja Jolanta Briša. Viņa kopā ar kolēģi, dabas zinību skolotāju […]

Dejotāji atver Laimas dārzu

05:11
01.05.2024
177

Priecīgi un reizē satraukti Cēsu novada dejotāji no pirmās līdz 12. klasei Priekuļos, Vecpiebalgā un Jaunpiebalgā tautas deju kolektīvu koprepertuāra pārbaudē – skatē rādīja, kas apgūts, gatavojoties XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem un lielkoncertam “Es atvēru Laimas dārzu”. Cēsu novadā kolektīvus vērtēja Dagmāra Bārbale – horeogrāfe, XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un […]

Topošajiem mūziķiem iespēja apgūt jaunas un papildināt esošās prasmes

05:12
25.04.2024
51

“Šīs meistarklases ir daļa no pasākumu sērijas, ko veicam kā metodiskais centrs. Šajā reizē tā bija jauno dziedātāju vokālās un skatuves prasmju attīstīšana un koncertmeistaru profesionālā pilnveide,” tā par 15.aprīlī aizvadīto notikumu Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā pastāsta iestādes metodiķe Ija Groza. “Šajā reizē mēģinājām jaunu formātu – vienā telpā, vienā vietā norisinājās gan vokālo […]

Kultūras apmaiņa un ielu māksla. Jaunieši mācās sadarbību un toleranci

10:26
23.04.2024
86

12 jaunieši no Nīderlandes un tikpat Cēsu novada pārstāvju pagājušajā nedēļā darbojās Cēsīs. Viņi tikās projektā “Ielu mākslas spēks 2.0”, kura mērķis ir veicināt izpratni par līdzdalību, sadarbību, toleranci. Kopējā darbā tapa arī kas jauns – ar ielu mākslai raksturīgajiem paņēmieniem apgleznota telpa Jauniešu mājā. “Sākotnējais plāns projektā bija piešķirt jaunas krāsas Jauniešu mājas iekšpagalmam, […]

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
93

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

"Tuk, tuk, taisīsim strazdulēniem būri!”

05:18
18.04.2024
67

Straupes pamatskolas pirmsskolas trīsgadnieku grupiņas “Taurenīši” bērni mēneša tēmas ietvaros rosīgi darbojās – kopā ar mazā Vestarda tēti gatavoja putnu būrīšus lidojošajiem draugiem dārzos. Bērni ne vien vēroja, kā dēlīšu sagataves pārtop par putnu būrīti, bet drosmīgākie arī iemēģināja roku mājiņas gatavošanā. “Ar šiem bērniņiem strādāju, kad viņi tikko atnāca uz bērnudārzu. Esmu studente, un […]

Tautas balss

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
25
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Uzšļāc ūdeni un dubļus

16:57
26.04.2024
36
Druva raksta:

“Regulāri nākas iet Cēsīs zem dzelzceļa tilta. Kad līst lietus, dubļains, gan to nevienam neiesaku. Uz galvas pilēs ūdens un mašīnas nošķiedīs. Ietve tur tik šaura, grūti izmainīties ar pretimnācēju, kur nu vēl pamukt kaut kur, kad brauc mašīna. Vai kāds saskaitījis, cik cilvēku kājām ik dienu iziet pa šo vietu? Žēl ģimnāzistu, kuri dosies […]

Operatīvi, atsaucīgi un laipni

16:56
26.04.2024
24
Druva raksta:

“Sirsnīgs paldies ārstes Sprindules prakses medicīnas māsai Irīnai, viņa bija ļoti atsaucīga un ātri nokārtoja, lai tieku pie vajadzīgajiem medikamentiem, kad man pasliktinājās pašsajūta. Un milzīgs paldies arī māsiņai Lindai, kas nāca pie manis mājās, vēnā ievadīja zāles, katru reizi mērīja asinsspiedienu, vienmēr izjautāja, kā jūtos, bija ļoti laipna, atsaucīga. Domāju, tā darbu vajadzētu darīt […]

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
61
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
52
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Sludinājumi