Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Marija, Marika, Marina

Skolotājus sagatavo citādai vērtēšanai

Mairita Kaņepe
11:07
27.09.2017
15
Narvaisa 1 1

Kā likt atzīmes, ja skolotājs vērtējis ne vien atbildi, bet skolēna personisko izaugsmi zināšanu iegūšanā? “Vērtēt, lai mācītos” – šīs tēmas apspriešanai Cēsīs bija sapulcināti vairāk nekā 500 pedagogi no Latvijas skolām.

Cēsis bija izraudzītas, jo te izveidots pietiekami liels konferenču centrs. Cilvēku pulcēšanai, sadalīšanai darba grupās, paēdināšanai kalpoja trīs Raunas ielas nami – Vidzemes koncertzāle, Centrālā bibliotēka un Pieaugušo izglītības centrs.

Valsts sākusi strādāt, lai samazinātu mācību satura daudzumu, kas jāapgūst skolās. Tajā pašā laikā izglītības politika paredz, ka skolu beidzēji ar laiku būs vēl daudzpusīgāki. To iecerēts panākt, skolēniem jau no mazotnes ļaujot apzināties zināšanu lomu, iemācīt izmantot zināšanas vai apjaust, kurās dzīves jomās iegūtās zināšanas noderēs. Jaunais mācību saturs ies roku rokā ar vērtēšanas sistēmu, kas veidojas. Vecāki no vērtēšanas sapratīs, cik kompetents atbilstoši savam vecumam ir skolēns, kādas jau ir viņa prasmes izmantot apgūto.

Konference pulcēja ļoti pieredzējušus pedagogus, kuri guva apstiprinājumu, ka no standartizētu jautājumu uzdošanas eksāmenu pārbaudes darbos valsts gatava ar laiku atteikties. Veidosies eksāmeni, kas apliecinās skolēna kompetences līmeni, prasmes pielietot zināšanas.

Konferencē “Vērtēt, lai mācītos” skolotāji tikās ar izglītības politikas veidotājiem. Viņi piedāvāja, kā strādāt, lai bērnam saprotamā veidā apliecinātu, cik viņš attiecīgajā jomā jau ir zinošs un varošs. Tas var nebūt izteikts skaitļu līdz desmit skalā. Tie varēs būt jēdzieni – ieskaitīts vai neieskaitīts darbs, apgūts vajadzīgais līmenis vai zināšanas vēl jāpapildina, tas var būt atzinums, ka prasmes lietot zināšanas vēl nav pilnīgas.

Vienu no prakses nodarbībām bija aicināta vadīt Dana Narvaiša, Cēsu Jaunās pamatskolas līdzšinējā direktore, šobrīd skolas attīstības programmas vadītāja, jo skola ir pieprasīta, audzēkņu skaits palielinās. Skolu veidoja paši vecāki, D. Narvaiša no pirmajām dienām tajā bērnu mācību sasniegumus vērtējusi pēc modernākajiem principiem – tā, lai bērns vēlētos mācīties tālāk. Vērtējums parāda bērna izaugsmi, gūtos sasniegumus, ģimene seko tam līdzi un atbalsta bērnu mācībās, vecāki iegulda laiku un darbu, aktīvi sadarbojas ar skolu.

Pedagogi no foruma Cēsīs devās mājup, zinot, ka arī turpmāk būs stundas, kurās skolēniem jāapgūst likumi, formulas, svešvārdi. Taču mācību gadā vairāk iekļaujamas nodarbības, kurās zināšanas valodās un matemātikā, mājturībā un dabaszinībās, literatūrā un mūzikā izmantojamas. Tā izpaudīsies kompetencēs balstītā izglītība.

Latvijas skolotāju auditorijā bija aicināta Irmeli Halinena, Somijas Izglītības aģentūras mācību satura izstrādes vadītāja. Viņa sacīja, ka arī Somija nesen pārskatījusi mācību saturu un to samazinājusi, lai skolās atliktu vairāk laika skolēnam veidot apziņu, kā pašam iemācīties, kā to darīt ar prieku, un nostiprināt apziņu, ka mācīšanās procesu nevarēs pārtraukt visu mūžu.
“Nav saprātīgi uzskatīt – ja cilvēks zinās daudz informācijas, tas viņu automātiski padarīs inteliģentu,” mācību satura samazināšanu komentēja Somijas Izglītī­bas aģentūras vadītāja. Lai audzēkņi visā valstī iegūtu vienlīdz stabilas pamatzināšanas, Somijas skolām dotas vadlīnijas. Ar to pietiekot. “Mēs skolotājiem uzticamies,” uzsvēra somiete I. Hal­kine­na. Pedagogiem katrā skolā ļauts strādāt visai patstāvīgi, bērniem dotie mērķi ik pēc laika tiekot novērtēti ar valsts pārbaudes darbiem. Izglītības ministrija liecinot, ka skolas Somijā nodrošinot diezgan vienāda līmeņa mācību sasniegumus.

Latvijā iecerēts, ka 21. gadsimtā skolās pārmaiņu process lēnām virzīsies vēl 13 gadu garumā, vainagojoties 2030. gadā. Mācību procesi pārveidosies, un mācības varēs notikt arī brīžos, kad skolotājs klases priekšā nestāvēs. Skolēni jutīs nepieciešamību gūt zināšanas, mācīsies, arī viens otru papildinot, paši secinās, kam atlicināt vairāk laika. Pedagogu uzdevums būs skolēnu ieguvumus motivēti novērtēt.

Cēsniekiem bija dota iespēja konferencē izteikt savus vērojumus par visaptverošo reformu. Cēsu 2. pamatskolas direktora vietniece Vita Golubova par nākotnē svarīgu darba formu nosauca pedagogu sadarbību, nenodalot mācību priekšmetu grupas kā nesaistītas. “Ja sagaidām, lai skolēni prastu sadarboties zināšanu un prasmju gūšanā, tad vispirms jāsadarbojas pedagogiem,” vēlēja V.Golubova.

Cēsu novada domes Izglītības pārvaldes vadītāja Lolita Kokina uzsvēra, ka izglītības iestādēm būs jāsniedz daudz vairāk informācijas skolēnu vecākiem. Jā­skaidro, kā turpmāk vērtēs skolēnu zināšanas un darbu stundās, jāskaidro tas, ka arī paši skolēni tiks aicināti novērtēt savas zināšanas un prasmes. L. Kokina izteica kritiku Izglītības un zinātnes ministrijai par nekorektu vērtējumu Latvijas skolu darbam. Tā šovasar sabiedrību informēja, ka skolu beidzējiem pasliktinās zināšanas matemātikā. Taču sabiedrībai netika skaidrota bāze, no kādas veikti secinājumi. Nepelnīti vislielākā kritika par rezultātiem centralizētajā matemātikas eksāmenā tika profesionālās izglītības skolām, kaut tajās valsts nepiedāvā tikpat daudz matemātikas stundu kā vispārizglītojošās skolās. Izglītības nozarē strādājošie zina, ka profesionālajās skolās ir citi akcenti mācību satura veidošanā, matemātikas apguvei paredzēts krietni mazāk nodarbību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Runā par līdzdalību un saliedējas

07:05
16.07.2024
31

Cēsu novada jauniešu saliedēšanās pasākums “Lauzt Robežas” nemainīgi jau trešo gadu divu dienu garumā aicināja visa novada jauniešus. Pirms septiņiem gadiem to aizsāka toreizējā Pārgaujas novada jaunieši, arī šoreiz, jau septīto reizi, pasākums notika Straupes pagasta atpūtas bāzē “Mārkulīči”, šogad īpaši pievēršot uzmanību tēmai – līdzdalība. Projekta koordinatore Iluta Balode teic, ka pasākums “Mārkulīčos” ir  […]

…no Amatas uz Tūju un tālāk – prom vasarā!

05:17
03.07.2024
47

Skanīgs, sportisks un zaļš šogad izvērtās mācību gada noslēgums Amatas pamatskolā. “Baudījām programmas “Latvijas skolas soma” kultūr­izglītojošās pr­og­ram­mas “Leģendas mūzikā” un “Instrumentu karnevāls”. Skolas direktoram Valdim Nītiņam izdevās ambiciozais, skolēnus tik ļoti intriģējošais divu dienu Vidzemes jūrmalas piedzīvojums: pārgājiens ar nakšņošanu teltīs, pašu gatavotām vakariņām un brokastīm,” tā par atraktīvo skolas mācību gada noslēgumu pastāsta […]

Sapnis par savu mini zoo

10:10
25.06.2024
310
1

Sandijs Polis teic – nav labākas, skaistākas un mierpilnākas vietas uz pasaules par Ieriķiem. Jaunietis ir īsts ieriķietis, te arī šogad absolvē Amatas pamatskolu. “Visa mana dzīve ritējusi pa un ap Ieriķiem. Te noteikti ir vieta, kur rast īstu mieru un ļaut vaļu emocijām. Ieriķos var iziet ārā kopā ar draugiem, bieži apmeklējam sporta laukumu […]

Jauniešiem svarīga iekļaujoša sabiedrība

06:16
19.06.2024
84

Kā jauniešus ar ierobežotām iespējām iekļaut jaunatnes darbā un sabiedrībā kopumā un kādas metodes, strādājot ar šo iedzīvotāju grupu, būtu labākās, tāda bija galvenā tēma Vidzemes nevalstisko organizāciju forumā. Pasākums Liepas jauniešu centrā “Apelsīns” pulcēja 40 pārstāvjus no Cēsu, Valmieras, Lim­bažu, Smiltenes novada un Rīgas organizācijām. Tēma ir plaša, jaunieši ar ierobežotām iespējām nav tikai […]

Švīkas sirds rotaļpagalmā

00:00
18.06.2024
55

Bērni apgūst dažādas vizuālās mākslas tehnikas, bet galvenais ir katra īpašās izpausmes Ar izstādes “Švīkas sirds rotaļpagalmā” atklāšanu CATA kultūras namā vēl vienu māksliniecisko gadu noslēdz Daigas Jirgensones vadītā mākslas darb­nīca “9 kaķi”. Izstādes atklāšana ir kā svētki pēc padarītā darba, kur bērniem ir iespēja pabūt ar saviem vecākiem un vecvecākiem, kā arī gandarījums redzēt […]

Novada skolēni sadejo Cēsīs. Lietus svētkiem netraucē

14:34
05.06.2024
127

Ap tūkstotim mazu un lielu dejotāju no visa plašā novada 1. jūnijā Cēsu Pils parka estrādē izdejoja Cēsu novada Skolu jaunatnes deju svētkus “Viņi to pa īstam prot”. Svētki notika pēc astoņu gadu pārtraukuma, pulcējot dalībniekus no pašvaldības iestāžu kolektīviem – skolām, kultūras namiem un centriem – Cēsīm, Priekuļiem, Liepas, Straupes, Zaubes, Nī­taures, Drabešiem, Jaunpiebalgas […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
26
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
18
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
24
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
31
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi