Pirmdiena, 10. novembris
Vārda dienas: Mārtiņš, Mārcis, Markuss, Marks

Skolotājus sagatavo citādai vērtēšanai

Mairita Kaņepe
11:07
27.09.2017
30
Narvaisa 1 1

Kā likt atzīmes, ja skolotājs vērtējis ne vien atbildi, bet skolēna personisko izaugsmi zināšanu iegūšanā? “Vērtēt, lai mācītos” – šīs tēmas apspriešanai Cēsīs bija sapulcināti vairāk nekā 500 pedagogi no Latvijas skolām.

Cēsis bija izraudzītas, jo te izveidots pietiekami liels konferenču centrs. Cilvēku pulcēšanai, sadalīšanai darba grupās, paēdināšanai kalpoja trīs Raunas ielas nami – Vidzemes koncertzāle, Centrālā bibliotēka un Pieaugušo izglītības centrs.

Valsts sākusi strādāt, lai samazinātu mācību satura daudzumu, kas jāapgūst skolās. Tajā pašā laikā izglītības politika paredz, ka skolu beidzēji ar laiku būs vēl daudzpusīgāki. To iecerēts panākt, skolēniem jau no mazotnes ļaujot apzināties zināšanu lomu, iemācīt izmantot zināšanas vai apjaust, kurās dzīves jomās iegūtās zināšanas noderēs. Jaunais mācību saturs ies roku rokā ar vērtēšanas sistēmu, kas veidojas. Vecāki no vērtēšanas sapratīs, cik kompetents atbilstoši savam vecumam ir skolēns, kādas jau ir viņa prasmes izmantot apgūto.

Konference pulcēja ļoti pieredzējušus pedagogus, kuri guva apstiprinājumu, ka no standartizētu jautājumu uzdošanas eksāmenu pārbaudes darbos valsts gatava ar laiku atteikties. Veidosies eksāmeni, kas apliecinās skolēna kompetences līmeni, prasmes pielietot zināšanas.

Konferencē “Vērtēt, lai mācītos” skolotāji tikās ar izglītības politikas veidotājiem. Viņi piedāvāja, kā strādāt, lai bērnam saprotamā veidā apliecinātu, cik viņš attiecīgajā jomā jau ir zinošs un varošs. Tas var nebūt izteikts skaitļu līdz desmit skalā. Tie varēs būt jēdzieni – ieskaitīts vai neieskaitīts darbs, apgūts vajadzīgais līmenis vai zināšanas vēl jāpapildina, tas var būt atzinums, ka prasmes lietot zināšanas vēl nav pilnīgas.

Vienu no prakses nodarbībām bija aicināta vadīt Dana Narvaiša, Cēsu Jaunās pamatskolas līdzšinējā direktore, šobrīd skolas attīstības programmas vadītāja, jo skola ir pieprasīta, audzēkņu skaits palielinās. Skolu veidoja paši vecāki, D. Narvaiša no pirmajām dienām tajā bērnu mācību sasniegumus vērtējusi pēc modernākajiem principiem – tā, lai bērns vēlētos mācīties tālāk. Vērtējums parāda bērna izaugsmi, gūtos sasniegumus, ģimene seko tam līdzi un atbalsta bērnu mācībās, vecāki iegulda laiku un darbu, aktīvi sadarbojas ar skolu.

Pedagogi no foruma Cēsīs devās mājup, zinot, ka arī turpmāk būs stundas, kurās skolēniem jāapgūst likumi, formulas, svešvārdi. Taču mācību gadā vairāk iekļaujamas nodarbības, kurās zināšanas valodās un matemātikā, mājturībā un dabaszinībās, literatūrā un mūzikā izmantojamas. Tā izpaudīsies kompetencēs balstītā izglītība.

Latvijas skolotāju auditorijā bija aicināta Irmeli Halinena, Somijas Izglītības aģentūras mācību satura izstrādes vadītāja. Viņa sacīja, ka arī Somija nesen pārskatījusi mācību saturu un to samazinājusi, lai skolās atliktu vairāk laika skolēnam veidot apziņu, kā pašam iemācīties, kā to darīt ar prieku, un nostiprināt apziņu, ka mācīšanās procesu nevarēs pārtraukt visu mūžu.
“Nav saprātīgi uzskatīt – ja cilvēks zinās daudz informācijas, tas viņu automātiski padarīs inteliģentu,” mācību satura samazināšanu komentēja Somijas Izglītī­bas aģentūras vadītāja. Lai audzēkņi visā valstī iegūtu vienlīdz stabilas pamatzināšanas, Somijas skolām dotas vadlīnijas. Ar to pietiekot. “Mēs skolotājiem uzticamies,” uzsvēra somiete I. Hal­kine­na. Pedagogiem katrā skolā ļauts strādāt visai patstāvīgi, bērniem dotie mērķi ik pēc laika tiekot novērtēti ar valsts pārbaudes darbiem. Izglītības ministrija liecinot, ka skolas Somijā nodrošinot diezgan vienāda līmeņa mācību sasniegumus.

Latvijā iecerēts, ka 21. gadsimtā skolās pārmaiņu process lēnām virzīsies vēl 13 gadu garumā, vainagojoties 2030. gadā. Mācību procesi pārveidosies, un mācības varēs notikt arī brīžos, kad skolotājs klases priekšā nestāvēs. Skolēni jutīs nepieciešamību gūt zināšanas, mācīsies, arī viens otru papildinot, paši secinās, kam atlicināt vairāk laika. Pedagogu uzdevums būs skolēnu ieguvumus motivēti novērtēt.

Cēsniekiem bija dota iespēja konferencē izteikt savus vērojumus par visaptverošo reformu. Cēsu 2. pamatskolas direktora vietniece Vita Golubova par nākotnē svarīgu darba formu nosauca pedagogu sadarbību, nenodalot mācību priekšmetu grupas kā nesaistītas. “Ja sagaidām, lai skolēni prastu sadarboties zināšanu un prasmju gūšanā, tad vispirms jāsadarbojas pedagogiem,” vēlēja V.Golubova.

Cēsu novada domes Izglītības pārvaldes vadītāja Lolita Kokina uzsvēra, ka izglītības iestādēm būs jāsniedz daudz vairāk informācijas skolēnu vecākiem. Jā­skaidro, kā turpmāk vērtēs skolēnu zināšanas un darbu stundās, jāskaidro tas, ka arī paši skolēni tiks aicināti novērtēt savas zināšanas un prasmes. L. Kokina izteica kritiku Izglītības un zinātnes ministrijai par nekorektu vērtējumu Latvijas skolu darbam. Tā šovasar sabiedrību informēja, ka skolu beidzējiem pasliktinās zināšanas matemātikā. Taču sabiedrībai netika skaidrota bāze, no kādas veikti secinājumi. Nepelnīti vislielākā kritika par rezultātiem centralizētajā matemātikas eksāmenā tika profesionālās izglītības skolām, kaut tajās valsts nepiedāvā tikpat daudz matemātikas stundu kā vispārizglītojošās skolās. Izglītības nozarē strādājošie zina, ka profesionālajās skolās ir citi akcenti mācību satura veidošanā, matemātikas apguvei paredzēts krietni mazāk nodarbību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
90

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Skolēni papildina dabas taku barības krājumus

06:03
29.10.2025
59

Cēsu 1.pamatskolas skolēni šoruden sagādā patīkamu pārsteigumu Līgatnes dabas takām. 5.-9.klašu audzēkņu komanda – Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms – rosināja skolas biedrus gādāt pārtiku taku iemītniekiem, aicinot lasīt zīles un dalīties ģimenes dārza ražā. Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms ar skolotājas Ingas Kraftes-Dambes atbalstu piedalījās skolēnu pašpārvalžu konkursā “Brīvprātīgo darbs skolas un […]

Jāgatavo jaunā paaudze, lai veidotos pēctecība

06:23
15.10.2025
158

Kopš septembra Cēsu Bērnu un jauniešu centra paspārnē esošajai Jaunatnes lietu nodaļai ir jauna vadītāja- Andra Strautiņa. Viņa uz Cēsu novadu pārcēlusies no Liepājas. Iepriekš Andra strādājusi dažādās jomās, piemēram, komunikācijā un karjeras konsultēšanā. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja priecājas, ka varēs strādāt ar savu mīļāko auditoriju – jauniešiem. Viņa atzīst, ka jauniešu enerģija un dzīvesprieks […]

Jauniešu mājā Cēsīs atver durvis un aicina pievienoties

00:00
14.10.2025
127
4

“Tā ir iespēja satikt jaunus draugus, apgūt ko jaunu un piedalīties aizraujošu pasākumu radīšanā. Kopā mēs veidojam vietu, kur katrs no mums var parādīt savu spēku un idejas,” tā sociālajos tīklos publicētajā plakātā, aicinot uz Atvērto durvju dienu Cēsīs, Jauniešu mājā, 6.oktobra vakarā, rakstīja jaunieši. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja Andra Strautiņa “Druvai” paskaidro, ka šāda […]

Ekoskolas aktivitātes - iespēja paraudzīties uz mācību vidi zaļāk

06:28
07.10.2025
127

Cēsu novada mācību iestādes aktīvi darbojas ekoskolu kustībā. Piedaloties tajā, daudz ieguvumu ir arī pirmsskolām. Kā veicas šajā mācību gadā, “Druva” jautāja Jāņmuižas un Taurenes bērnudārza vadītājām. Jāņmuižas pirmsskolas izglītības iestāde jau vairākus gadus aktīvi darbojas ekoskolu programmā, un katru mācību gadu bērni kopā ar skolotājiem izzina noteiktu tēmu, kas palīdz labāk saprast dabas un […]

Skolēni vēlas kļūt par jaunajiem uzņēmējiem

00:00
29.09.2025
71
1

Vidzemes reģiona skolas vakar tikās Cēsīs, Kos­mosa izziņas centrā, lai piedalītos “Junior Achievement Latvia” rīkotajās ideju un inovāciju ģenerēšanas darbnīcās “Jauno uzņēmēju skola 2025”. Šajā semināru ciklā skolēniem un pedagogiem sniedz praktiskas zināšanas un iedvesmo uzsākt vai attīstīt savu skolēnu mācību uzņēmumu. “Jauno uzņēmēju skola 2025” ir vienas dienas darbnīca skolēniem un skolotājiem. Tajā varēja […]

Tautas balss

Soliņu trūkums kā gadu desmitu tradīcija

08:20
10.11.2025
24
Cēsniece raksta:

“Gadiem runā, ka Cēsīs ir pārāk maz soliņu, bet pašvaldība izliekas nedzirdam. Man diezgan bieži ir jāiet uz klīniku, esmu krietnos gados, bet eju kājām, jo nav pārāk tālu. Tomēr atsēsties pa laikam vajag. Ejot pa Glūdas ielu, līdz Lenču ielai nav neviena soliņa. Pie jauniešu centra autobusu pieturas ir metāla sēdekļi, bet tie tomēr […]

Kas aizstāvēs stirnu?

08:19
09.11.2025
20
Lasītāja raksta:

“Aizvien nerimst satraukums par Bauskas novadā nošautajiem suņiem. Protams, jāizpēta, vai situācija tiešām bija tāda, ka dzīvnieki jālikvidē. Tomēr jocīgi, ka neviens nerunā par saplosīto stirnu, kas bija redzama fotogrāfijās. Vai šo dzīvnieku aizsardzība nerūp nevienam?” pārdomās dalījās lasītāja.

Nav jāpārmet, bet jāpalīdz

08:16
09.11.2025
22
Iedzīvotāja raksta:

“Izlasīju “Druvā” par sirmgalvi, kura Taurenē baro ap trīsdesmit kaķu. Uzskatu, ka nedrīkst kundzei to pārmest un teikt, ka tagad viņai pašai ar visiem dzīvniekiem jātiek galā. Saprotams taču, ja pie tevis atnāk bezpalīdzīgs dzīvnieks, tu viņu pabarosi. Es arī esmu sastapusies ar līdzīgām situācijām. Ik pa laikam man pieklīdis kāds kaķis, domājams, no kaimiņu […]

Kaķis izglābj kaķi

08:18
08.11.2025
37
Seniore raksta:

“Dalīšos neparastā piedzīvojumā. Dēla ģimene dzīvo Cēsīs, daudzdzīvokļu mājā. Viņiem ir kaķene. No rīta izlaiž pastaigā, vakarā, kad nāk mājās no darba, kaķene ir klāt. Bet vienu vakaru minkas nav. Sauc, meklē, bet tā nerādās. Tāpat nākamajā dienā. Kad klāt brīvdienas, dodas kaķi apkaimē meklēt, bet sasaukt neizdodas. Mājās pie ārdurvīm pretī ņaudot nāk kaimiņa […]

Gājēju pāreja var būt bīstama

08:15
08.11.2025
44
Cēsniece G. raksta:

“Cēsīs, Valmieras ielā, gājēju pāreja netālu no “Maxima” un iepretī stadionam ir apgaismota, taču autovadītājam ļoti grūti saprast, vai aiz gaismu atstarojošiem stabiņiem uz pārejas jau stāv cilvēks, kurš tūlīt šķērsos ielu. Šajā vietā, manuprāt, vajadzēt kaut ko mainīt, pieaicināt satiksmes drošības ekspertu, lai izvērtē situāciju. Agrāk, kad vēl nebija aizliegts kreisais pagrieziens, iebraucot lielveikala […]

Sludinājumi