Piektdiena, 3. maijs
Vārda dienas: Gints, Uvis

Skolotājus sagatavo citādai vērtēšanai

Mairita Kaņepe
11:07
27.09.2017
12
Narvaisa 1 1

Kā likt atzīmes, ja skolotājs vērtējis ne vien atbildi, bet skolēna personisko izaugsmi zināšanu iegūšanā? “Vērtēt, lai mācītos” – šīs tēmas apspriešanai Cēsīs bija sapulcināti vairāk nekā 500 pedagogi no Latvijas skolām.

Cēsis bija izraudzītas, jo te izveidots pietiekami liels konferenču centrs. Cilvēku pulcēšanai, sadalīšanai darba grupās, paēdināšanai kalpoja trīs Raunas ielas nami – Vidzemes koncertzāle, Centrālā bibliotēka un Pieaugušo izglītības centrs.

Valsts sākusi strādāt, lai samazinātu mācību satura daudzumu, kas jāapgūst skolās. Tajā pašā laikā izglītības politika paredz, ka skolu beidzēji ar laiku būs vēl daudzpusīgāki. To iecerēts panākt, skolēniem jau no mazotnes ļaujot apzināties zināšanu lomu, iemācīt izmantot zināšanas vai apjaust, kurās dzīves jomās iegūtās zināšanas noderēs. Jaunais mācību saturs ies roku rokā ar vērtēšanas sistēmu, kas veidojas. Vecāki no vērtēšanas sapratīs, cik kompetents atbilstoši savam vecumam ir skolēns, kādas jau ir viņa prasmes izmantot apgūto.

Konference pulcēja ļoti pieredzējušus pedagogus, kuri guva apstiprinājumu, ka no standartizētu jautājumu uzdošanas eksāmenu pārbaudes darbos valsts gatava ar laiku atteikties. Veidosies eksāmeni, kas apliecinās skolēna kompetences līmeni, prasmes pielietot zināšanas.

Konferencē “Vērtēt, lai mācītos” skolotāji tikās ar izglītības politikas veidotājiem. Viņi piedāvāja, kā strādāt, lai bērnam saprotamā veidā apliecinātu, cik viņš attiecīgajā jomā jau ir zinošs un varošs. Tas var nebūt izteikts skaitļu līdz desmit skalā. Tie varēs būt jēdzieni – ieskaitīts vai neieskaitīts darbs, apgūts vajadzīgais līmenis vai zināšanas vēl jāpapildina, tas var būt atzinums, ka prasmes lietot zināšanas vēl nav pilnīgas.

Vienu no prakses nodarbībām bija aicināta vadīt Dana Narvaiša, Cēsu Jaunās pamatskolas līdzšinējā direktore, šobrīd skolas attīstības programmas vadītāja, jo skola ir pieprasīta, audzēkņu skaits palielinās. Skolu veidoja paši vecāki, D. Narvaiša no pirmajām dienām tajā bērnu mācību sasniegumus vērtējusi pēc modernākajiem principiem – tā, lai bērns vēlētos mācīties tālāk. Vērtējums parāda bērna izaugsmi, gūtos sasniegumus, ģimene seko tam līdzi un atbalsta bērnu mācībās, vecāki iegulda laiku un darbu, aktīvi sadarbojas ar skolu.

Pedagogi no foruma Cēsīs devās mājup, zinot, ka arī turpmāk būs stundas, kurās skolēniem jāapgūst likumi, formulas, svešvārdi. Taču mācību gadā vairāk iekļaujamas nodarbības, kurās zināšanas valodās un matemātikā, mājturībā un dabaszinībās, literatūrā un mūzikā izmantojamas. Tā izpaudīsies kompetencēs balstītā izglītība.

Latvijas skolotāju auditorijā bija aicināta Irmeli Halinena, Somijas Izglītības aģentūras mācību satura izstrādes vadītāja. Viņa sacīja, ka arī Somija nesen pārskatījusi mācību saturu un to samazinājusi, lai skolās atliktu vairāk laika skolēnam veidot apziņu, kā pašam iemācīties, kā to darīt ar prieku, un nostiprināt apziņu, ka mācīšanās procesu nevarēs pārtraukt visu mūžu.
“Nav saprātīgi uzskatīt – ja cilvēks zinās daudz informācijas, tas viņu automātiski padarīs inteliģentu,” mācību satura samazināšanu komentēja Somijas Izglītī­bas aģentūras vadītāja. Lai audzēkņi visā valstī iegūtu vienlīdz stabilas pamatzināšanas, Somijas skolām dotas vadlīnijas. Ar to pietiekot. “Mēs skolotājiem uzticamies,” uzsvēra somiete I. Hal­kine­na. Pedagogiem katrā skolā ļauts strādāt visai patstāvīgi, bērniem dotie mērķi ik pēc laika tiekot novērtēti ar valsts pārbaudes darbiem. Izglītības ministrija liecinot, ka skolas Somijā nodrošinot diezgan vienāda līmeņa mācību sasniegumus.

Latvijā iecerēts, ka 21. gadsimtā skolās pārmaiņu process lēnām virzīsies vēl 13 gadu garumā, vainagojoties 2030. gadā. Mācību procesi pārveidosies, un mācības varēs notikt arī brīžos, kad skolotājs klases priekšā nestāvēs. Skolēni jutīs nepieciešamību gūt zināšanas, mācīsies, arī viens otru papildinot, paši secinās, kam atlicināt vairāk laika. Pedagogu uzdevums būs skolēnu ieguvumus motivēti novērtēt.

Cēsniekiem bija dota iespēja konferencē izteikt savus vērojumus par visaptverošo reformu. Cēsu 2. pamatskolas direktora vietniece Vita Golubova par nākotnē svarīgu darba formu nosauca pedagogu sadarbību, nenodalot mācību priekšmetu grupas kā nesaistītas. “Ja sagaidām, lai skolēni prastu sadarboties zināšanu un prasmju gūšanā, tad vispirms jāsadarbojas pedagogiem,” vēlēja V.Golubova.

Cēsu novada domes Izglītības pārvaldes vadītāja Lolita Kokina uzsvēra, ka izglītības iestādēm būs jāsniedz daudz vairāk informācijas skolēnu vecākiem. Jā­skaidro, kā turpmāk vērtēs skolēnu zināšanas un darbu stundās, jāskaidro tas, ka arī paši skolēni tiks aicināti novērtēt savas zināšanas un prasmes. L. Kokina izteica kritiku Izglītības un zinātnes ministrijai par nekorektu vērtējumu Latvijas skolu darbam. Tā šovasar sabiedrību informēja, ka skolu beidzējiem pasliktinās zināšanas matemātikā. Taču sabiedrībai netika skaidrota bāze, no kādas veikti secinājumi. Nepelnīti vislielākā kritika par rezultātiem centralizētajā matemātikas eksāmenā tika profesionālās izglītības skolām, kaut tajās valsts nepiedāvā tikpat daudz matemātikas stundu kā vispārizglītojošās skolās. Izglītības nozarē strādājošie zina, ka profesionālajās skolās ir citi akcenti mācību satura veidošanā, matemātikas apguvei paredzēts krietni mazāk nodarbību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Diena skolā ar vecvecākiem

05:05
03.05.2024
28

Priekuļu vidusskolas sākumskolas audzēkņiem bija iespēja aizvadīt skaistu aprīļa nogales dienu kopā ar saviem vecvecākiem. 19.aprīlī pirmajā stundā skolēni bija uzaicinājuši vecmāmiņas un vectētiņus uz klases stundu, mazbērni kopā ar viņiem gatavoja krūzītes paliktnīšus, kas būs mīļa piemiņa no dienas pasākuma, parādīja savu klasi, sarunājās. “Visi bērni no rīta bija saposušies, priecīgi un satraukti, sagaidot […]

Rūpēs par vidi – stādīt kokus

05:11
01.05.2024
48

“Ir idejas, kas briest gadiem, bet zvaigznes “nesastājas” tā, lai tās realizētos. Un tad vienā jaukā dienā viss notiek, jo kāds tomēr tās zvaigznes sabīda, kā vajag,” tā par aizvadīto koku stādīšanas akciju Cēsu Jaunās skolas 4. un 5.klašu skolēniem un viņu vecākiem teic klašu audzinātāja Jolanta Briša. Viņa kopā ar kolēģi, dabas zinību skolotāju […]

Dejotāji atver Laimas dārzu

05:11
01.05.2024
181

Priecīgi un reizē satraukti Cēsu novada dejotāji no pirmās līdz 12. klasei Priekuļos, Vecpiebalgā un Jaunpiebalgā tautas deju kolektīvu koprepertuāra pārbaudē – skatē rādīja, kas apgūts, gatavojoties XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem un lielkoncertam “Es atvēru Laimas dārzu”. Cēsu novadā kolektīvus vērtēja Dagmāra Bārbale – horeogrāfe, XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un […]

Topošajiem mūziķiem iespēja apgūt jaunas un papildināt esošās prasmes

05:12
25.04.2024
51

“Šīs meistarklases ir daļa no pasākumu sērijas, ko veicam kā metodiskais centrs. Šajā reizē tā bija jauno dziedātāju vokālās un skatuves prasmju attīstīšana un koncertmeistaru profesionālā pilnveide,” tā par 15.aprīlī aizvadīto notikumu Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā pastāsta iestādes metodiķe Ija Groza. “Šajā reizē mēģinājām jaunu formātu – vienā telpā, vienā vietā norisinājās gan vokālo […]

Kultūras apmaiņa un ielu māksla. Jaunieši mācās sadarbību un toleranci

10:26
23.04.2024
87

12 jaunieši no Nīderlandes un tikpat Cēsu novada pārstāvju pagājušajā nedēļā darbojās Cēsīs. Viņi tikās projektā “Ielu mākslas spēks 2.0”, kura mērķis ir veicināt izpratni par līdzdalību, sadarbību, toleranci. Kopējā darbā tapa arī kas jauns – ar ielu mākslai raksturīgajiem paņēmieniem apgleznota telpa Jauniešu mājā. “Sākotnējais plāns projektā bija piešķirt jaunas krāsas Jauniešu mājas iekšpagalmam, […]

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
94

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

Tautas balss

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
27
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Uzšļāc ūdeni un dubļus

16:57
26.04.2024
38
Druva raksta:

“Regulāri nākas iet Cēsīs zem dzelzceļa tilta. Kad līst lietus, dubļains, gan to nevienam neiesaku. Uz galvas pilēs ūdens un mašīnas nošķiedīs. Ietve tur tik šaura, grūti izmainīties ar pretimnācēju, kur nu vēl pamukt kaut kur, kad brauc mašīna. Vai kāds saskaitījis, cik cilvēku kājām ik dienu iziet pa šo vietu? Žēl ģimnāzistu, kuri dosies […]

Operatīvi, atsaucīgi un laipni

16:56
26.04.2024
26
Druva raksta:

“Sirsnīgs paldies ārstes Sprindules prakses medicīnas māsai Irīnai, viņa bija ļoti atsaucīga un ātri nokārtoja, lai tieku pie vajadzīgajiem medikamentiem, kad man pasliktinājās pašsajūta. Un milzīgs paldies arī māsiņai Lindai, kas nāca pie manis mājās, vēnā ievadīja zāles, katru reizi mērīja asinsspiedienu, vienmēr izjautāja, kā jūtos, bija ļoti laipna, atsaucīga. Domāju, tā darbu vajadzētu darīt […]

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
63
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
53
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Sludinājumi