Ceturtdiena, 26. decembris
Vārda dienas: Dainuvīte, Gija, Megija

Mazo izgudrotāju priekam

Druva
12:00
27.01.2015
17

Kā bērnam veicināt radošo domāšanu, audzināt bērnu par izgudrotāju? Lieli vīri un gudras sievas nereti atzīst, ka jau bērnībā veikuši dažādus eksperimentus, sapņojuši par kaut ko nebijušu un, izrādās, vēlāk to arī īstenojuši visā nopietnībā.

Cēsu skolotājas Daiga Jirgensone, Ingūna Briede un Sarmīte Radziņa audzēkņiem ikdienā vada radošos pulciņus. Viņas ir vienisprātis – jāļauj bērniem izmēģināt un arī kļūdīties. Par eksperimentiem, kas ļauj darboties pilnā sparā, neapslāpē bērnu iztēli un iedvesmu, skolotājas domā ne tikai pedagoga darbībā, bet arī ģimenē.

Laiks jau eksperimentēt

Daiga: – Sākumā, kad auga pirmais bērns, man bija tāda filozofija, ka pati ar putekļsūcēju tīrīju paklāju, mazgāju traukus, jo man tas izdevās tīrāk un ātrāk. Jaunākajam bērnam mājās ļauju darīt visu, jo zinu – kamēr mazs, par visu interese liela, ļauj tikai darboties, bērns visu iemācīsies.

Sarmīte: – Labi, ka tā, jo mūsdienu bērniem visdabiskāk izdodas eksperimentēt tālruņos. Tajā rit bērna dzīve, tiklīdz viņš pabeidzis skolotāja izdomāto radošo darbiņu.

Ingūna: – Daži bērni vēl neprot lasīt, viņiem ir tikai trīs gadi, bet datorā jau prot atrast vajadzīgo. Ja tikai ļautu, tad viss radošums tiešām aizietu datorā. Tas arī tāpēc, ka dators pasaka priekšā katru nākamo soli un bērnos strauji samazina vēlmi eksperimentēt. Kad uzdodu veikt radošu darbiņu, bērni baidās kļūdīties. Zīmēšanas pulciņa bērni visu laiku nāk un pārjautā: ”Vai šitā būs labi?”

Reizēm bērnus vajag atstāt vienus. Ja tuvumā nav pieaugušo un datora, bērni izdomā, ar ko nodarboties, sāk eksperimentēt. Mēs, zīmēšanas un citu pulciņu skolotājas, gan gaidām, lai bērni eksperimentētu ar mākslas elementiem, bet dažkārt pietiek skolotājam kādu brīdi nebūt klāt, kad redzams, ka bērni labprātāk eksperimentē ar sporta elementiem – krāsu izgāšanu, svaidīšanos ar krāsām.

Sarmīte: – Pulciņa bērniem reizēm saku: ”Tagad piecas minūtes pašu radošai izdomai”. Kad ienāku atpakaļ klasē, ko es redzu? Tālrunis priekšā, tajā uzgriezta visskaļākā mūzika un notiek lūkošanās ekrānā.

Neaizrauties ar rotaļlietu iegādi

Sarmīte: – Jo bērnam sapērk vairāk mantu, jo īsāku brīdi tās vajadzīgas. Nākošo mantu gaida, bet, saņemot to, izpēta, noskaidro, kā tā darbojas, un interese zūd.

Ingūna: – Miljons sapirktu mantu vietā bērnus var rosināt eksperimentēt ar formām un dažādiem materiāliem. Reizēm pasaku priekšā kādu jaunu gleznošanas tehniku, taču, kas no tā visa bērnam sanāks, nevaru pateikt. Ir bijis visādi.

Sarmīte: – Sākot auduma apdruku, talkā ņemam dabas materiālus – ābolus, bumbierus, kartupeļus, sīpolus, arī smilgas. Bērnus pat ļoti izbrīna, ka pārgrieztas ābola pusītes var iemērkt krāsā un radīt nospiedumus uz auduma.

Ingūna: – Bērnudārzā māksla vēl ir neiepazīta lieta, bet skolēni, iepazinuši mākslas pamatus, jau var eksperimentēt. Arī nerātņiem tas patīk – zīmēt, veidot krāsas, koncentrēties radošai izpausmei.

Daiga: – Lai

radītu vietu lielākai iztēlei, reizēm bērniem papīru priekšā nelieku, bet, piemēram, kartonu. Reiz kartonā sadūru caurumus. Pa vidu bērns uzzīmēja kaut ko līdzīgu pūķim, bet apkārt caurumiņiem salika dakšiņas.

Ingūna: Bērniem ļoti patīk spēlēties ar ikdienas priekšmetiem, piemēram, no virtuves, un visu ko iztēloties. Reiz ar dēlu pagalmā atrodam kādu dabas materiālu. Puikam uzreiz rodas doma, kā to varētu pielietot, kaut ko iztaisīt. Cenšos saprast viņa domu, lai drusciņ piepalīdzētu. Galvenais, darīt to neuzkrītoši, lai bērnam rodas iespaids, ka viņš pats šo variantu ieraudzījis – visu izdomājis, izdarījis. Tad arī nāk prieks un gandarījums.

Bērns – neatrauts no dzīves

Daiga: -Mākslinieciskais process var būt arī tikpat kā neatrauts no dzīves. Jā, bērns spēlējas ar kastroli un kausiņu, bet spēlēšanās laikā viņš iemācās, ko ar to saimniecībā dara. Ja bērnam neatļauj nākt virtuvē, varbūt vēlāk ēst taisīt nemaz negribēs.

Sarmīte: -Piecgadīgais mazdēls virtuvē jau palīdz gatavot visu ko – griež produktus rasolam, bet no trīs gadu vecuma prot salikt burkās gurķus un papildināt ar lapām.

Ingūna: – Maziem bērniem ļoti patīk visu tīrīt, kārtot un nolikt. Skolas vecumā vislielākais ”prieks” ir nenolikt lietas vietā, nosmērēt rokas.

Daiga: – Labi, ja dzīvoklī ir dabīgie materiāli. Tos var ļaut bērnam izmantot un būt droši. Aplietu mantu pēc tam var nomazgāt. Īsts koks pie sienas

– var iesist naglu un to arī izraut. Der neizmest korķīšus, tie piemēroti, lai spēlētos.

Ingūna: – Kad puika vēl bija mazs, viņam ļoti patika rotaļāties ar kastaņiem un akmeņiem. Nez kāpēc ne ar vienu mantu nespēlējās.

”Skolotāj, es nevaru atrast, ko darīt” – pulciņa dalībnieki puiši dažkārt kļūst ņerkstoši. Nez kāpēc, bet puišu un meiteņu paradumu robežas izplūst. Zēni, sanākuši pulciņā, grib tikai sēdēt un vaidēt, bet meitenes nereti ir pilnīgi pretējas – pulciņā drošas, varošas, ģērbtas biksēs, botās. Diezgan traki to vērot!

Rādi slavenus darbus!

Ingūna: – Ir vērts bērnam rādīt profesionālo mākslu, lai neiedomājas, ka viņa veikums ir pats labākais. Dodamies uz Cēsu izstādēm, bērni saņem uzdevumu, kas jāvēro, jāielāgo, ko paši gribētu izmantot savos darbos – kādas krāsas, rakstus, formas. Ja bērnam nedod uzdevumu, mazais var nepakavēties un izskriet cauri. Reizēm bērniem zīmēšanu sarīkojam turpat izstādē. Kur vēl labāk!

Daiga: – Aizgājām Cēsīs uz juvelierizstrādājumu izstādi. Saliktie gredzeni no metāla bērniem nepatika, bet mums bija līdzi

plastilīns. Bērni no tā sāka veidot gredzenus un citas lietas. Tad gan visiem patika! Bērni atklāja, ka var likt kārtu kārtas, aizdomājās, kam mākslas darbu dāvinās. Daži domāja, ka sievai.

Ingūna: – Ir tāda grāmatiņa, kas stāsta, kā mazais staigā pa izstādēm. Tajā aprakstītas emocijas, analizēts, kādi materiāli izmantoti, kas zīmēts – portrets, jūra vai klusā daba. Kopā ar bērnu izstādēs svarīgākais nav mākslas saprašanas pareizums, bet saruna ar mazo. Mairita Kaņepe

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Kaķīša dzirnaviņu vēsts arvien bērnu sirdīs

06:43
19.12.2024
48
1

Sākumskolas klašu sadarbības grupas pedagogi Amatas pamatskolā allaž pratuši ieinteresēt un aizraut skolēnus, lai mācītos. Šoreiz skolas starppriekšmetu mācīšanās notika, izvēloties dzejnieka un prozaiķa Kārļa Skalbes literāro pasaku “Kaķīša dzirnavas”, tā arī pieminot klasiķa 145.jubileju un realizējot izglītības iestādes gada uzdevumus – tekstpratību un sadarbību. Sā­kumskolas klasēs lasīšanas starpbrīži ir neatņemama brīvā laika pavadīšanas tradīcija: […]

Pagatavot gardu un veselīgu maltīti no vietējām izejvielām

06:32
14.12.2024
97
1

“Ko celsim galdā skolas pusdienās?” Ar tādu jautājumu pie Cēsu novada vispārizglītojošo skolu audzēkņiem vērsās Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību. Konkursā skolēnus aicināja iesūtīt receptes ēdieniem, kādus vēlētos ēst skolā pusdienās un kuru gatavošanai izmanto Vidzemē audzētus un ražotus produktus. “Mērķis bija veicināt veselīgas ēšanas paradumus skolās un tajā līdzdarboties arī pašiem […]

Skolēni mācās organizēt un uzstāties

06:30
13.12.2024
42

Lai mudinātu skolēnus atvērties, prast plānot un organizēt notikumus, trenēt uzstāšanās prasmes un attīstīt esošos un vienlaikus arī atklāt jaunus talantus, Drabešu Jaunajā pamatskolā aizsākta jauna tradīcija – rīkot skolas talantu šovu “Mans talants”. “Ideja par tādu notikumu skolā radās skolēnu pašpārvaldei. Jaunieši, 5., 6., 7.klašu skolēni, sa­ņēma uzdevumu organizēt kādu pasākumu. Viņi apdomājās un […]

Konkursā slīpē mēbeļu galdnieka prasmes

06:39
04.12.2024
73
1

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumā (VTDT) otro gadu aizvadīts starptautisks profesionālās meistarības konkurss “Mēbeļu galdnieks 2024”. Tajā piedalījās desmit topošie meistari no dažādām Latvijas profesionālās izglītības skolām un arī Lietuvas. No katras izglītības iestādes konkursā varēja piedalīties viens audzēknis. Konkursantiem sešu stundu laikā atbilstoši rasējumiem bija jāizgatavo pārtikas produktu griežamais dēlītis. Vērtējot rezultātu, tika ņemta […]

Sarunāties par skolēniem svarīgām tēmām piemērotā vidē

06:00
29.11.2024
70

Cēsu Bērzaines pamatskolā izveidots jauns atbalsta kabinets – sarunu telpa. Krāšņa vieta, kuras vienu sienu rotā jauniešus tik ļoti uzrunājošais grafiti stilā veidotais zīmējums. Tas atspoguļo sabiedrības vērtības ar iedvesmojošiem vārdiem latviešu un angļu valodā. Uzgleznotie vārdi ikvienam atgādina, ka esi labs – lielisks, tā palīdzot risināt jēgpilnas sarunas ar skolēniem. Motivējošā siena iedrošina un […]

Mācību tirdziņā – tikai pašradītas preces

07:06
22.11.2024
142
1

Tirdziņi mācību iestādēs tradicionāli saistās ar Miķeļdienas atzīmēšanu, bet šogad tirgošanās ar pašu veikumiem nereti notika, atzīmējot Mārtiņdienu. Arī Skujenes pamatskolā skolēniem bija iespēja parādīt citiem savas ģimenes sagatavoto. “Esam neliela lauku skoliņa, visi audzēkņi bija aicināti piedalīties Mārtiņdienas gadatirgū, bet skolas “Junior Achievement” pulciņa dalībniekiem bija jāprezentē savi uzņēmumi,” par aizvadīto tirgošanos pastāsta uzņēmējdarbības […]

Tautas balss

Balvas kā no pārpilnības raga

18:43
17.12.2024
27
Seniore T. raksta:

“Saprotams, ka katra nozare, ministrija, organizācija grib savu jomu celt saulītē. Tiek rīkoti dažnedažādi konkursi, vērtēšanas. Un nu gada balvas birst kā no pārpilnības raga, nav nedēļas, kad negodina vismaz trīs četru sfēru sasniegumus. Vai tas nav mazliet par traku, un vai tā nedevalvējas pagodinājumu vērtība? Beigās jau sajūk, kas ko kam pasniedzis, kas ko […]

Iela grimst tumsā

18:42
17.12.2024
26
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Viestura ielas posmā, kas ved gar dzīvnieku patversmi, labu gabalu ir pilnīga tumsa. Nedeg pat tās pāris laternas, kas tur atrodas. Māju šai apkārtnē maz, taču cilvēki dodas pastaigās, un tagad, decembra pusē, tumšs jau ap pulksten četriem pēcpusdienā,” sacīja apkaimes iedzīvotāja.

Neizdarība kavē palīdzību

18:42
17.12.2024
22
12
Lasītāja V. raksta:

“Diezgan traki dzirdēt, ka cilvēkiem ar invaliditāti tehnisko palīglīdzekļu trūkst tādēļ, ka iestādes, kas par to rūpējas, neprot organizēt darbu. Mēs pārmetam valdībai, ka tā nedod pietiekami daudz līdzekļu, bet, izrādās, nauda iedota, vajadzīgais sagādāts, tikai lietas nenokļūst pie tiem, kam tās nepieciešamas. Iestāde, kas sadala tehniskos palīglīdzekļus, nemaz nezina, kas ir noliktavā, nesteidzas ar […]

Rada gaismas svētkus

18:41
17.12.2024
20
Silvija raksta:

“Ziemassvētku noskaņu, protams, katrs rada pats. Taču nevaram neietekmēties, redzot skaisto – tad sirds gavilē un acīs ir prieks. Nedēļas nogalē iznāca pabūt Taurenē un Dzērbenē pie radiem. Sasmēlos gaismu. Cik skaists Nēķena muižas parks, Dzērbenes muiža un izrotātās eglītes! Arī iedzīvotāji izgaismojuši pagalmus, balkonus, mājas. Var doties nesteidzīgā braucienā, ja negribas iet kājām. Un […]

Kā tālāk dzīvosim

22:00
16.12.2024
28
1
Lasītāja M. raksta:

“Bail klausīties, ka ASV stāsies laukā no NATO! Kas tad būs mūsu, Baltijas valstu, aizstāvis no agresīvajiem lielajiem kaimiņiem? Tad mūs var glābt tikai, ja Eiropas Savie­nība izveidojas par konfederāciju. Ja visa Eiropa būs kā viens, tad tai būs lielāks spēks. Un Krievijai jau vajag Fran­ciju, Itāliju, Vāciju, ja būsim cieši kopā, mazākas bažas, ka […]

Sludinājumi