Svētdiena, 14. decembris
Vārda dienas: Auseklis, Gaisma

Iepazīstināt jauniešus ar fiziku

Anna Kola
10:25
12.03.2024
431
1
Marcis

Mārcis Greiselis.

“Skolā strādāju sesto gadu, pirmos četrus Rīgas Valsts 3.ģimnāzijā. Esmu arī šīs skolas absolvents,” stāstu, kā dzīves ceļš aizvedis līdz pedagoga profesijai, iesāk Mārcis Greiselis. Viņš ir 30 gadus vecs un nu jau divus gadus strādā Cēsu Valsts ģimnāzijā (CVĢ) par fizikas, astronomijas un arī inženierzinību skolotāju.

“Kad maģistra studijas tuvojās nobeigumam, aizgāju aprunāties ar savu bijušo fizikas skolotāju tieši par šo profesiju, lai gan pedagoga darbs bija arī kaut kas diametrāli pretējs iepriekš darītajam. Pārsteidzošā kārtā man viss ļoti iepatikās.” Vēl pēc kāda laika Mārcis iepazinies ar nākamo sievu, cēsnieci. “Mūsu attiecības aizveda līdz laulībām, pārcēlos uz dzīvi Cēsīs, kaut pats esmu no Bauskas. Sākumā gan gadu ikdienā braukāju no Cēsīm uz Rīgu, bet tas kļuva diezgan apgrūtinoši – pusotra stunda ceļā ar vilcienu divas reizes dienā,” turpina Mārcis. Sapratis, ka jāmeklē darbavieta tuvāk dzīvesvietai.
“Lūdzu bijušās skolas, 3.ģimnāzijas, direktoru Andri Priekuli palīdzēt uzrunāt cilvēkus, kas varētu piedāvāt darbu profesijā tuvāk Cēsīm. Viņš apzināja skolu direktorus, un pirmā, kas ļoti pozitīvi atsaucās, bija toreizējā Cēsu Valsts ģimnāzijas direktore Gunta Bērziņa. Satikāmies, izveidojās lielisks kontakts – tā arī kļuvu par daļu no ģimnāzijas pedagogu komandas!” pieredzētajā dalās jaunais pedagogs.
Mārcis māca astotās un devītās klases skolēnus. “Šīm klasēm pasniedzu visas fizikas stundas, 9.klasēm arī inženierzinātni, 12. klasei astronomiju un vienai 10.klasei arī šajā mācību gadā fiziku. Gribēju pamēģināt, kā ir strādāt ar vidusskolēniem, jo ilgu laiku to nebiju darījis.”
Sastrādāties ar skolēniem ir viegli, pats ir gados jauns un tāds arī jūtas. “Man kopš vidusskolas beigšanas pagājuši vien 11 gadi. Tas nav daudz! Un ļoti lielā mērā mans vecums ir priekšrocība. Visas lietas, ko savulaik darīju skolā, skolēni dara aizvien. Reizēm citiem kolēģiem ir lielākas problēmas saprasties ar jauniešiem. Vecākām paaudzēm daž­kārt nav viegli saprast, kāpēc skolēni kaut ko dara tieši tā. Bet es darbojos līdzīgi, tāpēc, manu­prāt, viegli rodam kopīgu valodu,” spriež Mārcis. Viņš vērtē, ka ne pārāk senās atmiņas, kā juties, kad mācījies ģimnāzijā, ļauj saprast, ka pa reizei kādā stundā negribas darboties pietiekami aktīvi, kāda cita lieta šķiet svarīgāka. “Saprotu skolēnus un mēģinu viņiem pateikt, ka es ļoti labi zinu, kā viņi jūtas un ko domā. Saku, ja reiz viņi ir atnākuši uz skolu, ir jāmēģina koncentrēties mācībām.”
Noteikti ir jāņem vērā, ka līdz ar paaudzēm mainās arī veidi, kā skolēni mācās. “Mainoties laikam, mainās pieeja dažādiem informācijas avotiem, tostarp arī paņēmieni, kā skolēni savus mācību rezultātus iegūst šodien.” Jautāts, kas šodien atšķiras no tā, kā mācījās viņš, Mārcis teic, ka tās noteikti ir tehnoloģiju iespējas. “Ir svarīgi uzsvērt, ka mācību procesā ir ļoti palielinājies tehnoloģiskais aspekts. Skolēns būtībā var pilnīgi visu vajadzīgo – un reizēm arī ne tik ļoti vajadzīgo – informāciju dabūt, izmantojot viedtālruni. Viss, kas nepieciešams dzīvē, kopumā ņemot, ir salikts vienā mazā elektroniskā kastītē. Šī mazā ierīce ir svētība un lāsts vienlaicīgi. Tā var gan dot ļoti lielu pienesumu izglītībā, gan arī attālināt no mērķa, kas izvirzīts tieši izglītībā. Piemēram, kad skolēns mēģina atrast papildu informāciju par kādu jautājumu, kas stundā nebija saprotams, telefona interneta meklētājā ātri ieraksta vajadzīgo un arī atrod, bet tajā brīdī var parādīties cita lietotne, kas novērš uzmanību no tā, kas meklēts. Tā atkal tiek pazaudēts kaut kas no mācību vielas, veidojas apburtais loks. Tāpēc tas, vai viedtālruņus vajadzētu izmantot mācību procesā vai tomēr aizliegt, ir ļoti atkarīgs no perspektīvas un konteksta, kā tos izmantot. Ar to skolotājam mūsdienās noteikti ir jārēķinās – jādomā, kā produktīvi izmantot šīs tehnoloģijas.”
Lai gan nav noslēpums, ka valstī trūkst pedagogu un sevišķi liels pieprasījums ir pēc eksakto priekšmetu jeb STEM jomas pedagogiem, Mārcis atzīst, ka jau no sešu gadu vecuma zinājis – strādās fizikas vai astronomijas jomā, bet to, ka vēlas būt skolotājs, gan sapratis krietni vēlāk. “Manu lielo interesi par fiziku radīja vectēvs. Man ļoti interesēja kosmoss. Ģimene mani ļoti atbalstīja iet šajā virzienā. Fizika arī skolā bija tuva un padevās. Gribēju vismaz bakalaura programmu pabeigt fizikā un to arī izdarīju Latvijas Universitātē. Vēlāk maģistrantūras studijas pabeidzu Zviedrijā. Tomēr pēc diviem gadiem tur sapratu, ka zinātne – tas tomēr nav man. Tas nesaistīja tik ļoti kā doma par to, ka varētu iepazīstināt ar šo zinātni citus.”
Līdztekus darbam CVĢ Mārcis vada fizikas nodarbības Rīgas Tehniskās universitātes Bērnu un jauniešu universitātē. “Cenšos dot zināšanas jaunajai paaudzei, sniegt izpratni, ka tādi priekšmeti kā fizika nav nekas traks, nekas tāds, no kā vajadzētu izvairīties vai baidīties. Reizēm valda uzskats, ka fizika un ķīmija ir tik sarežģītas, ka labāk turēties pa gabalu,” atzīst skolotājs. “Bieži vien tie iet roku rokā ar matemātiku un bioloģiju. Tikai no sīkākiem gabaliņiem veidojas tā lielā bilde, kas ļauj izprast dabu un norises tajā.”

Komentāri

  • Labs saka:

    Labs skolotājs. Strādā https://cvg.edu.lv/

  • Atbildēt

    Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

    Saistītie raksti

    Jauniešu mājas popularizēšanai rada video

    05:16
    11.12.2025
    74

    Cēsīs daudzus gadus darbojas Jauniešu māja, kur jaunajiem cilvēkiem ir iespēja kopā saturīgi pavadīt brīvo laiku, kā arī izaicināt sevi, organizējot dažādus jauniešiem interesantus pasākumus. Jauniešu mājā darbojas arī 12. klases skolniece Annija Līce. Viņa bija aizdomājusies, kāpēc šo vietu neapmeklē vairāk jauniešu, kas tam varētu būt par iemeslu. Un, tā kā viņas vien­audžiem ikdienas […]

    Pirmais Vidzemes reģiona konkurss pūšaminstrumentu spēlē

    05:11
    10.12.2025
    115

    Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā (AKCMV) norisinājās pirmais Vidzemes reģiona mūzikas skolu audzēkņu konkurss pūšaminstrumentu spēlē “Wenden Wind”. Tajā piedalījās 43 dalībnieki no Vidzemes, tajā skaitā pieci no AKCMV un četri no Jaunpiebal­gas Mūzikas un mākslas skolas. Konkursa nosaukumā simboliski apvienots senais Cēsu pilsētas vārds “Wenden” un pū­šaminstrumentu starptautiskā skanējuma vārds “Wind”, akcentējot gan vietējo […]

    Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

    05:55
    04.12.2025
    48

    Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

    "Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

    05:51
    02.12.2025
    180

    “Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

    Plāceņi un ievārījums no miziņām

    05:04
    30.10.2025
    135

    Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

    Skolēni papildina dabas taku barības krājumus

    06:03
    29.10.2025
    97

    Cēsu 1.pamatskolas skolēni šoruden sagādā patīkamu pārsteigumu Līgatnes dabas takām. 5.-9.klašu audzēkņu komanda – Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms – rosināja skolas biedrus gādāt pārtiku taku iemītniekiem, aicinot lasīt zīles un dalīties ģimenes dārza ražā. Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms ar skolotājas Ingas Kraftes-Dambes atbalstu piedalījās skolēnu pašpārvalžu konkursā “Brīvprātīgo darbs skolas un […]

    Tautas balss

    Klientus necenšas piesaistīt

    15:11
    13.12.2025
    14
    Lasītāja I. raksta:

    “Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

    Latvijas preces - dārgas

    15:11
    13.12.2025
    14
    Seniore M. raksta:

    “Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

    Ko mainīs likuma maiņa

    11:58
    07.12.2025
    34
    1
    Lasītāja A. raksta:

    “Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

    Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

    11:57
    06.12.2025
    37
    1
    Vecmāmiņa raksta:

    “Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

    Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

    09:49
    01.12.2025
    35
    G.Z. raksta:

    “Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

    Sludinājumi