Svētdiena, 21. decembris
Vārda dienas: Toms, Tomass, Saulcerīte

Devītklasniekiem eksāmens latviešu valodā – ne viegls, bet tverams

Monika Sproģe
06:56
04.06.2018
30

Spraigs darba periods sācies vispārējās izglītības iestādēs. Valsts pārbaudes darbi jeb eksāmeni ir pārbaudījumi ne tikai skolēniem, bet arī iestāžu vadītājiem.

23. maijā pirmo eksāmenu kārtoja devītklasnieki. Arī viņiem tāpat kā 12. klašu skolēniem valsts pārbaudes darbi sākās ar dzimtās latviešu valodas zināšanu apliecināšanu. Skolās šim pārbaudes darbam 9.klases audzēkņiem atvēlētas divas dienas – pirmajā viņi veic rakstu darbu, otrajā eksāmena mutvārdu daļu.

Līgatnes vidusskolas devītajā klasē eksāmenu šogad kārtoja 14 skolēni. Latviešu valodas skolotāja Baiba Aizupiete par rezultātiem izsakās apmierinoši: “Neteikšu, ka eksāmens bija viegls, tomēr bērni teica, ka nekā sarežģīta uzdevumos neesot bijis. Audzēkņi, kuri kārtoja eksāmenu, to arī nokārtoja. Rezultāti ir atbilstoši zināšanām. Ja skolēns bija mācījies, pārbaudījums grūtības nesagādāja, turpretī tam, kuram visu gadu bijis slinkums, tika zināšanām atbilstošs vērtējums. Protams, ir skumji, ja eksāmenā savā dzimtajā valodā saņem četras balles.”

Jau minējām, ka eksāmenam bija rakstiskā un mutiskā daļa. B.Aizupiete vērtē: “Ja skolēns prot izteikties un loģiski domāt, mutiskajā daļā sarežģījumu nebija. Ja runas dotības nav trenētas, vērtējumā parādās mīnusi. Savukārt, ja esi mācījies veidot domrakstus, tad viss kārtībā, ja esi palaidies slinkumā un neesi šo prasmi trenējis – domraksts sagādā problēmas. Tādu zīmīgu klupšanas akmeņu latviešu valodas eksāmenā nebija. Viss pārbaudījums lasītprasmes daļā bija saistīts ar Eduardu Veidenbaumu, kuram šogad aprit 150 gadi. Ja skolēns lasījis grāmatas, tekstā informāciju varēja uztvert viegli. Toties tie, kuri nelasa ārpus skolas, pie šī uzdevuma pavadīja vairāk laika, tekstu pārlasot vienu, otru un pat trešo reizi.”

Vaicāta par mutisko daļu un bērniem, kuri ir kautrīgāki un ne tik daiļrunīgi, skolotāja saka, ka izpausties varēja pilnīgi visi: “Bērni cits citam uzdeva jautājumus, un rezultātā “atvērās” arī klusākie. Viņi jau iepriekš zināja, ka jāparāda labākais, ko spēj, un centās. Pat pabrīnījos, cik atklāti bērni kļuva.”

Skolotāji vērtējumu nevarēja iespaidot, jo skolēnu zināšanas vērtēja komisija, kura vadījās pēc detalizēti izstrādātas vērtējumu tabulas, tāpēc cilvēciskajam faktoram eksāmenā nebija nekādas lomas.

B. Aizupiete atklāj, ka iepriekš veiktie sagatavošanas un konsultēšanas darbi nav kā melna kaķa meklēšana melnā istabā, pat nezinot eksāmena uzdevumus, sagatavoties var ļoti labi.

“Ir lietas, kuras, devīto klasi beidzot, skolēnam jāprot, to nosaka izglītības standarts. Protams, nav iespējams sagatavot skolēnu visām dzīves situācijām, taču standarts gana skaidri norāda, kas skolēnam, beidzot pamatskolu, jāzina. Patīkami izbrīnīja, ka konsultāciju laikā devītie paši nāca un teica, ka vēlas atkārtot leksikoloģiju, interpunkciju un citus valodas jautājumus. Viņi apjauta savas vājās vietas un to, kas būtu jāzina. Lai arī latviešu valoda ir dzimtā valoda, tajā ir likumi, kurus nevar iemācīties vienā vakarā pirms eksāmena. Un cik gan vari būt gandarīts, ja tik tikko esi nokārtojis eksāmenu dzimtajā valodā!”

Arī Priekuļu vidusskolā gaisā virmo eksāmenu laika satraukums. Te latviešu valodas eksāmenu kārtoja 33 devīto klašu skolēni. Direktora vietniece un reizē arī latviešu valodas skolotāja Anita Skrastiņa saka: “Mūsu skolā latviešu valodas eksāmenu nokārtoja visi bērni. Manuprāt, tā saturs bija prognozējams, uzdevumu veidi bija nojaušami. Skolēni eksāmenā saņēmuši tādu pašu vērtējumu, kāda ir gada atzīme, dažs pat par vienu balli augstāku. Devītklasniekiem šis bija pirmais eksāmens un pirmais nopietnais pārbaudījums mūžā. Protams, viņi bija uztraukušies. Bija gadījumi, kad skolēni no eksāmena zāles iznāca sakreņķējušies. Viņiem šķita, ka kaut ko nav izdarījuši pareizi, ka rezultāts nebūs apmierinošs, bet tas tālab, ka jaunieši uztraukumā nespēj sevi objektīvi novērtēt. Iespējams, arī tāda pieredze 16 gadīgam cilvēkam ir vajadzīga un dzīves rūdījumam nāk tikai par labu.”

Visgrūtāk bērniem bijis pildīt uzdevumu, kurā jāsaliek pieturzīmes, jo vērtēšanas sistēma bijusi ļoti stingra. Ja teikumā viens komats par daudz vai tā trūkst, par teikumu skolēns saņēmis 0 punktus.

Arī Priekuļu vidusskolas skolotāja teic, ka latviešu valodas pārbaudījumā izceļas bērni, kuri ārpus skolas labprāt lasa: “Bet mēs, skolotāji, ļoti jūtam angļu valodas ietekmi. Diemžēl skolā bērni nereti viens ar otru runā angliski. Arī manās literatūras stundās ir bijuši gadījumi, kad lūdzu raksturot literāro varoni, bet bērni, kas visu laiku dzīvojuši Latvijā un uzturējušies latviskā vidē, saka angļu vārdus un atzīst, ka latviski nemāk izteikties. Lielā mērā tas ir virtuālās vides ietekmes dēļ, sociālo tīklu, kuros viņi darbojas, dēļ.”

Jaunpiebalgas vidusskolā šogad eksāmenu kārtoja 27 skolēni. Latviešu valodas skolotāja Jo­lanta Glāzere ir gandarīta par audzēkņu sniegumu: “Ja kāds teiktu, ka eksāmens bija viegls, sāktu uztraukties. Šogad eksāmena uzdevumi bija tverami un izpildāmi atbilstoši tam, kam bijām gatavojušies. Varam lepoties, ka skolēnu vidū viens audzēknis ieguva novērtējumu deviņas balles, pāris audzēkņu eksāmenā saņēma astoņas balles.”

Raunas vidusskolas direktora vietniece izglītības jomā Iluta Jermacāne “Druvu” informēja, ka viņu skolā eksāmenu latviešu valodā kārtojuši 13 devītās klases skolēni un visi pārbaudījumu nokārtojuši veiksmīgi.
Savukārt Amatas pamatskolas direktors Indars Upīts ziņo, ka skolā eksāmenu kārtojuši seši no septiņiem devītās klases audzēkņiem, visi, kuri piedalījās lielajā pārbaudījumā, saņēmuši sekmīgu vērtējumu.

Vecpiebalgas vidusskolas direktore Lolita Žagare informē, ka eksāmenu kārtojuši 14 skolēni. Direktore ar rezultātiem ir apmierināta un saka, ka arī paši devītklasnieki pēc pārbaudījuma jutušies labi.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumā Cēsīs tirdziņš Ziemassvētku noskaņās

07:35
21.12.2025
14

Piedāvājot atbalstīt jaunos uzņēmējus, kā arī sarūpēt īpašas dāvanas savai ģimenei, 17. decembrī Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumā (VTDT) Cēsīs norisinājās jauno uzņēmēju, skolēnu mācību uzņēmumu un topošo pavāru rīkots Ziemassvētku tirdziņš. Uzņēmējdarbības skolotāja Liāna Ozolante “Druvai” pastāsta, ka tirdziņi tehnikumā notiek jau ceturto gadu. Pirmajā gadā gan uz Ziemassvētkiem neesot paguvuši sagatavoties un tirdziņš […]

Mācēt ieraudzīt un atbalstīt

05:30
18.12.2025
107

Mores pamatskolā viena no vērtībām ir atbildība. “Tā ietver arī atbildību pret sabiedrību, pilsoniskumu, izpratni, ka esmu atbildīgs par to, kas notiek apkārt, ne tikai, kas notiek ar mani pašu,” teic skolas direktore Tīna Blūma. Tamdēļ skola vienmēr apdomā, ko labu var izdarīt apkārtējiem un sabiedrībai kopumā. Tā pirmsskolas grupiņas audzinātājas Sanita Lemiese, Ausma Ābola, […]

Uz “Mākslas šķūni” pēc dāvanām

06:28
17.12.2025
40

Šķūnis Pētera Rozenberga Cēsu pilsētas Mākslas skolas    pagalmā nedēļas nogalē bija izgaismots, skanēja mūzika un piesaistīja ikviena garāmgājēja uzmanību. “Mums ir šķūnis, kuru var pārvērst par “Mākslas šķūni”,” saka pedagoģe, Ziemassvētku tirdziņa projekta vadītāja Ilma Strazdiņa. Te skolas audzēkņi agrāko gadu tieši tirdziņam    radītie darbi salikti kā izstādē, izgaismoti. Gleznas, zīmējumi, grafikas, keramika, […]

Jauniešu mājas popularizēšanai rada video

05:16
11.12.2025
103

Cēsīs daudzus gadus darbojas Jauniešu māja, kur jaunajiem cilvēkiem ir iespēja kopā saturīgi pavadīt brīvo laiku, kā arī izaicināt sevi, organizējot dažādus jauniešiem interesantus pasākumus. Jauniešu mājā darbojas arī 12. klases skolniece Annija Līce. Viņa bija aizdomājusies, kāpēc šo vietu neapmeklē vairāk jauniešu, kas tam varētu būt par iemeslu. Un, tā kā viņas vien­audžiem ikdienas […]

Pirmais Vidzemes reģiona konkurss pūšaminstrumentu spēlē

05:11
10.12.2025
134

Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā (AKCMV) norisinājās pirmais Vidzemes reģiona mūzikas skolu audzēkņu konkurss pūšaminstrumentu spēlē “Wenden Wind”. Tajā piedalījās 43 dalībnieki no Vidzemes, tajā skaitā pieci no AKCMV un četri no Jaunpiebal­gas Mūzikas un mākslas skolas. Konkursa nosaukumā simboliski apvienots senais Cēsu pilsētas vārds “Wenden” un pū­šaminstrumentu starptautiskā skanējuma vārds “Wind”, akcentējot gan vietējo […]

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
58

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
19
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
36
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
33
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
50
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
51
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi