Pirmdiena, 6. maijs
Vārda dienas: Gaidis, Didzis

Devītklasniekiem eksāmens latviešu valodā – ne viegls, bet tverams

Monika Sproģe
06:56
04.06.2018
8

Spraigs darba periods sācies vispārējās izglītības iestādēs. Valsts pārbaudes darbi jeb eksāmeni ir pārbaudījumi ne tikai skolēniem, bet arī iestāžu vadītājiem.

23. maijā pirmo eksāmenu kārtoja devītklasnieki. Arī viņiem tāpat kā 12. klašu skolēniem valsts pārbaudes darbi sākās ar dzimtās latviešu valodas zināšanu apliecināšanu. Skolās šim pārbaudes darbam 9.klases audzēkņiem atvēlētas divas dienas – pirmajā viņi veic rakstu darbu, otrajā eksāmena mutvārdu daļu.

Līgatnes vidusskolas devītajā klasē eksāmenu šogad kārtoja 14 skolēni. Latviešu valodas skolotāja Baiba Aizupiete par rezultātiem izsakās apmierinoši: “Neteikšu, ka eksāmens bija viegls, tomēr bērni teica, ka nekā sarežģīta uzdevumos neesot bijis. Audzēkņi, kuri kārtoja eksāmenu, to arī nokārtoja. Rezultāti ir atbilstoši zināšanām. Ja skolēns bija mācījies, pārbaudījums grūtības nesagādāja, turpretī tam, kuram visu gadu bijis slinkums, tika zināšanām atbilstošs vērtējums. Protams, ir skumji, ja eksāmenā savā dzimtajā valodā saņem četras balles.”

Jau minējām, ka eksāmenam bija rakstiskā un mutiskā daļa. B.Aizupiete vērtē: “Ja skolēns prot izteikties un loģiski domāt, mutiskajā daļā sarežģījumu nebija. Ja runas dotības nav trenētas, vērtējumā parādās mīnusi. Savukārt, ja esi mācījies veidot domrakstus, tad viss kārtībā, ja esi palaidies slinkumā un neesi šo prasmi trenējis – domraksts sagādā problēmas. Tādu zīmīgu klupšanas akmeņu latviešu valodas eksāmenā nebija. Viss pārbaudījums lasītprasmes daļā bija saistīts ar Eduardu Veidenbaumu, kuram šogad aprit 150 gadi. Ja skolēns lasījis grāmatas, tekstā informāciju varēja uztvert viegli. Toties tie, kuri nelasa ārpus skolas, pie šī uzdevuma pavadīja vairāk laika, tekstu pārlasot vienu, otru un pat trešo reizi.”

Vaicāta par mutisko daļu un bērniem, kuri ir kautrīgāki un ne tik daiļrunīgi, skolotāja saka, ka izpausties varēja pilnīgi visi: “Bērni cits citam uzdeva jautājumus, un rezultātā “atvērās” arī klusākie. Viņi jau iepriekš zināja, ka jāparāda labākais, ko spēj, un centās. Pat pabrīnījos, cik atklāti bērni kļuva.”

Skolotāji vērtējumu nevarēja iespaidot, jo skolēnu zināšanas vērtēja komisija, kura vadījās pēc detalizēti izstrādātas vērtējumu tabulas, tāpēc cilvēciskajam faktoram eksāmenā nebija nekādas lomas.

B. Aizupiete atklāj, ka iepriekš veiktie sagatavošanas un konsultēšanas darbi nav kā melna kaķa meklēšana melnā istabā, pat nezinot eksāmena uzdevumus, sagatavoties var ļoti labi.

“Ir lietas, kuras, devīto klasi beidzot, skolēnam jāprot, to nosaka izglītības standarts. Protams, nav iespējams sagatavot skolēnu visām dzīves situācijām, taču standarts gana skaidri norāda, kas skolēnam, beidzot pamatskolu, jāzina. Patīkami izbrīnīja, ka konsultāciju laikā devītie paši nāca un teica, ka vēlas atkārtot leksikoloģiju, interpunkciju un citus valodas jautājumus. Viņi apjauta savas vājās vietas un to, kas būtu jāzina. Lai arī latviešu valoda ir dzimtā valoda, tajā ir likumi, kurus nevar iemācīties vienā vakarā pirms eksāmena. Un cik gan vari būt gandarīts, ja tik tikko esi nokārtojis eksāmenu dzimtajā valodā!”

Arī Priekuļu vidusskolā gaisā virmo eksāmenu laika satraukums. Te latviešu valodas eksāmenu kārtoja 33 devīto klašu skolēni. Direktora vietniece un reizē arī latviešu valodas skolotāja Anita Skrastiņa saka: “Mūsu skolā latviešu valodas eksāmenu nokārtoja visi bērni. Manuprāt, tā saturs bija prognozējams, uzdevumu veidi bija nojaušami. Skolēni eksāmenā saņēmuši tādu pašu vērtējumu, kāda ir gada atzīme, dažs pat par vienu balli augstāku. Devītklasniekiem šis bija pirmais eksāmens un pirmais nopietnais pārbaudījums mūžā. Protams, viņi bija uztraukušies. Bija gadījumi, kad skolēni no eksāmena zāles iznāca sakreņķējušies. Viņiem šķita, ka kaut ko nav izdarījuši pareizi, ka rezultāts nebūs apmierinošs, bet tas tālab, ka jaunieši uztraukumā nespēj sevi objektīvi novērtēt. Iespējams, arī tāda pieredze 16 gadīgam cilvēkam ir vajadzīga un dzīves rūdījumam nāk tikai par labu.”

Visgrūtāk bērniem bijis pildīt uzdevumu, kurā jāsaliek pieturzīmes, jo vērtēšanas sistēma bijusi ļoti stingra. Ja teikumā viens komats par daudz vai tā trūkst, par teikumu skolēns saņēmis 0 punktus.

Arī Priekuļu vidusskolas skolotāja teic, ka latviešu valodas pārbaudījumā izceļas bērni, kuri ārpus skolas labprāt lasa: “Bet mēs, skolotāji, ļoti jūtam angļu valodas ietekmi. Diemžēl skolā bērni nereti viens ar otru runā angliski. Arī manās literatūras stundās ir bijuši gadījumi, kad lūdzu raksturot literāro varoni, bet bērni, kas visu laiku dzīvojuši Latvijā un uzturējušies latviskā vidē, saka angļu vārdus un atzīst, ka latviski nemāk izteikties. Lielā mērā tas ir virtuālās vides ietekmes dēļ, sociālo tīklu, kuros viņi darbojas, dēļ.”

Jaunpiebalgas vidusskolā šogad eksāmenu kārtoja 27 skolēni. Latviešu valodas skolotāja Jo­lanta Glāzere ir gandarīta par audzēkņu sniegumu: “Ja kāds teiktu, ka eksāmens bija viegls, sāktu uztraukties. Šogad eksāmena uzdevumi bija tverami un izpildāmi atbilstoši tam, kam bijām gatavojušies. Varam lepoties, ka skolēnu vidū viens audzēknis ieguva novērtējumu deviņas balles, pāris audzēkņu eksāmenā saņēma astoņas balles.”

Raunas vidusskolas direktora vietniece izglītības jomā Iluta Jermacāne “Druvu” informēja, ka viņu skolā eksāmenu latviešu valodā kārtojuši 13 devītās klases skolēni un visi pārbaudījumu nokārtojuši veiksmīgi.
Savukārt Amatas pamatskolas direktors Indars Upīts ziņo, ka skolā eksāmenu kārtojuši seši no septiņiem devītās klases audzēkņiem, visi, kuri piedalījās lielajā pārbaudījumā, saņēmuši sekmīgu vērtējumu.

Vecpiebalgas vidusskolas direktore Lolita Žagare informē, ka eksāmenu kārtojuši 14 skolēni. Direktore ar rezultātiem ir apmierināta un saka, ka arī paši devītklasnieki pēc pārbaudījuma jutušies labi.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Diena skolā ar vecvecākiem

05:05
03.05.2024
61

Priekuļu vidusskolas sākumskolas audzēkņiem bija iespēja aizvadīt skaistu aprīļa nogales dienu kopā ar saviem vecvecākiem. 19.aprīlī pirmajā stundā skolēni bija uzaicinājuši vecmāmiņas un vectētiņus uz klases stundu, mazbērni kopā ar viņiem gatavoja krūzītes paliktnīšus, kas būs mīļa piemiņa no dienas pasākuma, parādīja savu klasi, sarunājās. “Visi bērni no rīta bija saposušies, priecīgi un satraukti, sagaidot […]

Rūpēs par vidi – stādīt kokus

05:11
01.05.2024
52

“Ir idejas, kas briest gadiem, bet zvaigznes “nesastājas” tā, lai tās realizētos. Un tad vienā jaukā dienā viss notiek, jo kāds tomēr tās zvaigznes sabīda, kā vajag,” tā par aizvadīto koku stādīšanas akciju Cēsu Jaunās skolas 4. un 5.klašu skolēniem un viņu vecākiem teic klašu audzinātāja Jolanta Briša. Viņa kopā ar kolēģi, dabas zinību skolotāju […]

Dejotāji atver Laimas dārzu

05:11
01.05.2024
184

Priecīgi un reizē satraukti Cēsu novada dejotāji no pirmās līdz 12. klasei Priekuļos, Vecpiebalgā un Jaunpiebalgā tautas deju kolektīvu koprepertuāra pārbaudē – skatē rādīja, kas apgūts, gatavojoties XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem un lielkoncertam “Es atvēru Laimas dārzu”. Cēsu novadā kolektīvus vērtēja Dagmāra Bārbale – horeogrāfe, XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un […]

Topošajiem mūziķiem iespēja apgūt jaunas un papildināt esošās prasmes

05:12
25.04.2024
53

“Šīs meistarklases ir daļa no pasākumu sērijas, ko veicam kā metodiskais centrs. Šajā reizē tā bija jauno dziedātāju vokālās un skatuves prasmju attīstīšana un koncertmeistaru profesionālā pilnveide,” tā par 15.aprīlī aizvadīto notikumu Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā pastāsta iestādes metodiķe Ija Groza. “Šajā reizē mēģinājām jaunu formātu – vienā telpā, vienā vietā norisinājās gan vokālo […]

Kultūras apmaiņa un ielu māksla. Jaunieši mācās sadarbību un toleranci

10:26
23.04.2024
87

12 jaunieši no Nīderlandes un tikpat Cēsu novada pārstāvju pagājušajā nedēļā darbojās Cēsīs. Viņi tikās projektā “Ielu mākslas spēks 2.0”, kura mērķis ir veicināt izpratni par līdzdalību, sadarbību, toleranci. Kopējā darbā tapa arī kas jauns – ar ielu mākslai raksturīgajiem paņēmieniem apgleznota telpa Jauniešu mājā. “Sākotnējais plāns projektā bija piešķirt jaunas krāsas Jauniešu mājas iekšpagalmam, […]

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
99

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

Tautas balss

Krūmi aizsedz krustojumus

12:21
05.05.2024
16
Druva raksta:

“Viss sazaļojis, saplaukuši arī krūmi. Tāpēc gribētos lūgt dažos Cēsu ielu krustojumos tos pavērtēt, vai nevajag apcirpt, lai netraucē autovadītājiem pārskatīt ceļu. Nezinu, kuram dienestam vajadzētu apsekot pilsētu, bet gan jau tāds ir. Īpaši jau bažas par to, ka no krustojuma pa ietvi var izbraukt velosipēdists vai skrejriteņa vadītājs. Tie pārvietojas ātrāk nekā gājēji, un […]

Lielisks pakalpojums

12:20
05.05.2024
9
Druva raksta:

“Izlasīju avīzē par Cēsu Veselības istabu. Arī es gribu teikt paldies, ka ir vieta , kur var uzzināt to, ko par savu veselību nesaproti, jo nereti ģimenes ārstam tādas it kā vienkāršas lietas neērti prasīt. Māsiņa pastāsta, izskaidro, pasaka, kad tiešām jāmeklē dakteris, kad pietiek ar to, ko pats ikdienā vari uzlabot,” sacīja seniore.

Rezultātu gaidām pārāk ātri

12:20
05.05.2024
14
Druva raksta:

“Daži Saeimas deputāti rosina pārskatīt administratīvi teritoriālo reformu, jo neesot gaidīto ieguvumu. Ļoti dīvains arguments. Ko gan nepilnos trīs gados var tādu paveikt, lai jau būtu redzams būtisks rezultāts? Saprotams, ka pirmajos divos gados apvienotie novadi cits citu tikai iepazina, tapa un dažās vietās vēl top jaunā pārvaldības struktūra, veidojas padziļināta izpratne par kopējo attīstību. […]

Daudznozīmīgās zīmes

12:11
05.05.2024
14
Druva raksta:

“Otrdienas “Druvā” redzamā zīme “70”, kuras stabiņš ir gandrīz horizontāls pret zemi un rāda uz lauka, ne ceļa pusi, varētu būt norāde, ka tur uz tīruma vai tuvīnā mežā strādā 70 cilvēki,” atsaucoties uz aicinājumu vērtēt, ko izsaka neparasti novietotā norāde, versiju pauda lasītājs A.

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
28
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Sludinājumi