Knapsieriņš, Zaļais siers ar sierāboliņu, siers ar garšaugiem, ar baravikām un siers “Ķiplociņš”, vēl arī dažādi makaroni – tas viss tiek ražots SIA “Siera ražotne” Raunā.
Sieri gardēžiem
“Knapsieriņi Jāņiem piederas, tas ir Jāņu produkts,” stāsta uzņēmuma īpašnieks un siera meistars Ilmārs Ceriņš, piebilstot, ka pēdējā laikā tas tiek ražots vairāk nekā ikdienā, jo pieprasījums ir liels. “Knapsieriņu nevar ātri saražot. Tas ir arī jāizkaltē. Strādājam ar pilnu jaudu, bet diemžēl nevarēsim apmierināt pieprasījumu,” atklāj I.Ceriņš. Šovasar to pasūtījuši uzņēmumi, iestādes, lai darbiniekiem, sadarbības partneriem dāvinātu Jāņos.
Knapsieriņš ražotnes produktu klāstā ir ilgus gadus, tāpat kā Zaļais siers. Beramajiem sieriem pievienojies vēl viens – siers ar baravikām. Uzņēmējs atgādina, ka latviešiem taču garšo baravikas un arī siers. Mēnesī Raunā saražo 300 kilogramus dažādu veidu sierus.
Makaronus ēd aizvien vairāk
“Siera ražotnē” ik dienu top ap 60 kilogramiem makaronu. Piedāvājumā 17 dažādas krāsas, kas atšķiras arī ar garšu, to rada pievienotās garšsaknes, garšvielas un dārzeņi. Lai cik tas pārdroši neskanētu, “Siera ražotne” ir viena no lielākajām makaronu ražotājām Latvijā. Tā Latvijas pārtikas ražotāju vidū nav nepamanāma.
“Mājražotāji makaronus un tādus sierus nepiedāvā, jo jāiegulda pārāk daudz darba. To ražošana ir piņķerīgs roku darbs. Esam komanda, kurā katrs zina, kas un kā jādara. Uzticēšanās un saprašanās ir ļoti svarīga. Visiem tas, ko darām, dod prieku, un kvalitatīvs produkts pircēju atradīs. Ražojot jāzina, jāsajūt, kas interesē, patīk, garšo dažādām paaudzēm,” saka I.Ceriņš.
Pandēmijas ierobežojumu laikā pieprasījums pēc makaroniem krietni palielinājies. Tos iepērk veikali. “Paši ar tirdzniecību nenodarbojamies. Lai to dara tie, kas māk labāk. Man jādomā, kā vairāk saražot. Gadu gaitā gan pircēju, gan mūsu ražojumu tirgotāju loks ir izveidojies gana plašs. Bet man patīk aizbraukt uz kādu tirdziņu, parunāties ar pircējiem,” pastāsta I.Ceriņš.
Viņš atzīst, ka kovida laiks arī sakārtojis tirgu. Tajā bija daudz līdzīgas, bet dažādas kvalitātes produkcijas. Palikuši tie, kuri strādā ilgtermiņam. I.Ceriņš rāda jaunākos makaronus – “Saulaino izlasi”. “Tā kā ģimenei ļoti patīk ceļot, bet to nevarēja, kavējoties atmiņās, tapa platie makaroni. Ar baziliku, lai atgādina par Spāniju, ar mocarellu un tomātiem – Itāliju, bet ar tzatziki mērces garšaugiem ir sveiciens no Grieķijas,” atklāj uzņēmējs un piebilst – makaronu cienītāji jaunumus novērtējuši atzinīgi.
Vienmēr atrast izeju
I.Ceriņš uzsver, ka 15 ražotnes darbības gados piedzīvotas dažādas krīzes. “Kad kaut kas apstājas, kas cits rodas vietā. Pagājušogad tūrisms apstājās, kas arī ražotnei bija kļuvis par ienesīgu biznesu. Kad viss ir labi, nav laika domāt par ko jaunu. Kad kaut kas izsit no rutīnas, jādomā,” vērtē I.Ceriņš un pastāsta: “Arvien biežāk, kad paši nebijām uz vietas, saņēmām zvanus no cilvēkiem, kuri pamanījuši norādi uz ražotni, iebraukuši un vēlas nopirkt mūsu sieru un makaronus. Pieprasījums ir, bija būtiski piedāvāt iespēju nopirkt makaronus ražotnē.”
Telpa, kurā tika uzņemti tūristi, stāstīts par makaronu un siera ražošanu, stāvēja tukša, tagad tur ir pašapkalpošanās veikaliņš. “Citās valstīs šāda pašapkalpošanās ir daudzviet, arī mēs varam tā darīt – laist cilvēkus veikalā, lai paši iepērkas. Brauc garām, iegriežas un nopērk, ko vēlas,” stāsta Ilmārs. Veikaliņš darbojas trešo nedēļu, un saimnieks ir apmierināts.
I.Ceriņš atklāj, ka bija plāns šogad paplašināt ražotni, lai varētu ražot vairāk makaronu. Taču projektēšana tik ātri nenotiek. Viņš vērtē – ja gada laikā tiks līdz celtniecībai, būs labi. “Bieži vien kaut ko īstenot traucē noteikumi un likumi, daudz kas notiek lēnāk, nekā varētu izdarīt. Tas arī noteikti daudzus nobremzē, gribas taču ātrāk sākt,” teic uzņēmējs.
I.Ceriņš vairākkārt saka – ja ir ideja, tā jāīsteno, jāpamēģina. “Labāk zaudēt pamēģinot, nekā nepamēģināt,” uzsver Ilmārs. Pirms dažiem gadiem viņam bija iecere cept polārmaizi, bija iegādājies arī speciālo krāsni, bet drīz saprata, ka tas nav tas, ko gribētu darīt.
“Neesam bijuši čīkstētāji, ja kas neveicas, meklējam risinājumu vai ko jaunu. Katra problēma vai nu nogremdē, vai dod iespēju,” uzsver uzņēmējs.
SIA “Siera ražotne” ir ģimenes uzņēmums. Ilmārs pats gatavo sieru, rada jaunas makaronu un sieru receptes. Dzīvesbiedres pārziņā ir sociālo tīklu uzturēšana, dokumentu kārtošana un ražoto produktu iepakojums, kas top kopā ar dizaineriem. Knapsieriņu iepakojums izstādē “Riga Food” ieguva 3.vietu. “Pircēji vēlas ko jaunu, skaistu, ērtu. Ir jāseko līdzi jaunākajām tendencēm,” uzsver Ilmārs. Palīgi vecākiem ir Dārta un Renārs.
Pārmaiņas jāpieņem
Pamazām vien Latvijā atsākas tūrisma sezona. Vairāku tūrisma operatoru maršrutos ir Rauna un siera ražotne. “Gan jau būs labi. Raunā katrs uzņēmējs ir ieinteresēts, lai arī citiem klājas labi, jo tad arī viņš būs ieguvējs,” teic I.Ceriņš, piebilstot: “Arī jaunajā Smiltenes novadā būs labi. Raunas novadā arī viss ir kārtībā, neesmu tas, kurš teiks – vai, vai, kā dzīvosim turpmāk. Neesmu pret pārmaiņām.”
Komentāri