Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Alvīne

Neskaidrību vairāk nekā skaidrības

Jānis Gabrāns
23:00
29.06.2016
67
Img 8339 1

Jūnija sākumā Ministru kabineta komitejā tālākai virzībai apstiprināja grozījumus noteikumos par autovadītāju apmācību. Lai arī tie vēl nav apstiprināti Ministru kabinetā (MK), informācija izsauca plašu rezonansi. Sociālajos tīklos bija lasāmi daudzi viedokļi, galvenokārt pret jaunajām iecerēm vērsti. Ceļu satiksmes drošības departamentā (CSDD) gan skaidro, ka iecerētās pārmaiņas autovadītāju sagatavošanas jomā ir pozitīva ziņa gan autovadītājiem, gan visai sabiedrībai. Tās veiktas ar mērķi uzlabot autoskolu sniegto pakalpojumu kvalitāti, kā rezultātā labāk tiks sagatavoti jaunie autovadītāji un visi uz ceļa varēs justies drošāk. Aptaujātie Cēsu autoskolu pārstāvji gan atzīst, ka viss nav tik vienkārši.

Nedaudz par galvenajām plānotajām pārmaiņām. Viens no iecerētajiem grozījumiem nosaka jaunu tēmu ieviešanu mācību procesā (piemēram, bīstamu situāciju paredzēšana, risku novēršana u.c.) un minimālo braukšanas stundu skaita palielināšanu. Vadīšanas mācības plānots papildināt ar braukšanu slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā. Rezultātā autovadītāji tiks labāk sagatavoti patstāvīgajām gaitām ceļu satiksmē.

Jānis Lācis, autoskola “JanAuto”, norāda, ka nav īsti pamatots apgalvojums, ka plānotās izmaiņas uzlabos kopējo drošības situāciju uz ceļa. Vispirms nepieciešams sakārtot normatīvos aktus, lai ātruma pārkāpēji tiktu sodīti un negribētu pārkāpt satiksmes noteikumus: “Kāpēc Igaunijā visi cenšas ievērot ātrumu? Tāpēc, ka zina – sodi bargi un no tiem izvairīties nevarēs. Mums notiek tiesas sēdes, apstrīdot policijas uzliktos sodus, cilvēki izvairās no sodu maksāšanas. Nesodāmības sajūta mudina uz pārkāpšanu. Kad tas tiks sakārtots, uzlabosies arī drošība uz ceļiem.”

Grozījumi paredz teorētisko mācību programmās ietvertos jautājumus sadalīt mācību moduļos, un, ja personai nav bijusi iespēja apmeklēt mācības, konkrēto moduli varēs apmeklēt citā laikā.

Ieva Jansone, autoskola “Ievas skola”, pozitīvi vērtē jaunās tēmas mācību procesā: “Piekrītu, ka jāmāca autovadītājam paredzēt, prognozēt situāciju uz ceļa, ko priekšā braucošais vai pretimbraucošais varētu darīt. Viņam jāmāk attiecīgajās situācijās reaģēt, bet nav skaidrības par moduļiem. Kādi tie būs, kas tos veidos? Katra skola pati vai būs centralizēti izveidoti? Kopumā par plānotajām pārmaiņām ļoti daudz neskaidru jautājumu.”

Marika Bērziņa, autoskola “Einšteins”, norāda, ka braukšanas stundu palielināšana no vienas puses vērtējama pozitīvi, bet plānotajās izmaiņās neesot ņemtas vērā dažas nianses: “Ir situācija, kad cilvēks gājis kādā citā autoskolā, kur mācījies arī braukt, bet kāda iemesla dēļ pārtraucis un atnāk uz citu autoskolu. Jau veiktā braukšana nekur nav fiksēta. Lai viņu pielaistu pie eksāmena, nepieciešamas 20 braukšanas stundu, lai gan realitātē nevajadzētu, jo brauc labi. Pieņemsim, ka var uzrādīt, ka stundas nobrauktas, bet, ja to izdara, instruktoram par tām jānomaksā nodokļi. Šādi gadījumi būs reti, bet būs, un šie cilvēki būs zaudētāji, jo nāksies maksāt par šīm stundām. Tāpat arī tiem, kuriem braukšana padodas, kuriem tik daudz stundu nav nepieciešams, nāksies maksāt par visām. Plānojot kādas pārmaiņas, būtu jāparedz visas iespējamās situācijas.”

Autoskolu pārstāvji arī norāda, ka šobrīd nav skaidrs, kā veikt mācību braukšanu slidenos apstākļos un diennakts tumšajā laikā, ja kursants mācās vasarā, kad tumsa vien pašā nakts vidū. Cik dzirdēts, Somijā braukšana esot jākārto divas reizes – vasarā un ziemā. Iespējams, ka šis ir solis vēl uz vienām pārmaiņām.

Vislielākā neapmierinātība dzirdēta par ieceri, kas nosaka, ka autoskolām mācību procesā jāizmanto mācību laukums. CSDD noliedz izskanējušo, ka katrai autoskolai nepieciešams savs laukums, tos varēšot īrēt vai veidot vairākas skolā kopā.

Uz šo punktu un tā radītajām iespējamām problēmām norādījusi Konkurences padome, uzsverot, ka lielās skolas savus laukumus mazajiem konkurentiem varētu neizīrēt par saprātīgu cenu vai nevēlēties izīrēt vispār. Ja mazās autoskolas, nespējot izpildīt jaunās prasības, būs spiestas pārtraukt darbību, samazināsies konkurence un attiecīgi varētu sadārdzināties cenas.

Arī Cēsu autoskolu pārstāvji atzīstot, ka šobrīd nav skaidrības par šo jautājumu. M. Bērziņa norāda, ka arī laukumu prasības ir nesaprotami augstas un Vidzemē šobrīd neesot neviena tām atbilstoša laukuma.

Dzirdēta informācija, ka Igaunijā esot trīs, visām prasībām atbilstoši valsts izveidoti mācību laukumi, kuros ikviena autoskola var veikt nodarbības.

“Ja Latvijā būtu šāda sistēma, esmu ar mieru maksāt īri, lai cilvēki mācās, bet pašu spēkos nav iespējams izveidot prasībām atbilstošu mācību laukumu,” atzīst J. Lācis.

Stāstot par pārmaiņām, CSDD norāda, ka sistēma būs caurspīdīgāka un samazināsies “ēnu ekonomika”. Plānots noteikt, ka samaksa par visiem ar mācībām saistītajiem pakalpojumiem, arī mācību braukšanu, tiek maksāta autoskolai. Tas ierobežošot maksājumus, no kuriem netiek maksāti nodokļi.

M. Bērziņa norāda uz vairākām pretrunām: “Jau tagad tiek pieprasītas visas izdrukas par braukšanām, tur redzams, cik kurš instruktors strādājis, un VID var izsekot, kurš nomaksājis nodokļus, kurš ne. Manuprāt, ne jau te ir “ēnu ekonomika”. Kas notiks, ieviešot pārmaiņas? Kursants visu naudu iemaksā autoskolā, tā nomaksās nodokļus. Instruktoram, kurš ir pašnodarbinātais, kuram maksāsim, atkal nāksies maksāt nodokļus, un viena un tā pati nauda divreiz tiks aplikta ar nodokļiem. Mums skaidro, ka instruktori oficiāli jāpieņem darbā, bet ir MK noteikumi, kuros teikts, ka kursants var izvēlēties jebkuru, arī autoskolai nepiesaistītu instruktoru. Kā viņš tam samaksās, ja visai naudai jāiet caur autoskolu?”

Viņa arī norāda, ka jau pirms kāda laika, kad gribējuši šos grozījumu pieņemt, aptuveni 30 autoskolas parakstījušas protesta vēstuli, kas nosūtīta Satiksmes ministrijai, norādot, kam pilnībā nepiekrīt.

Visi autoskolu pārstāvji atzīst, ka plānotās pārmaiņas noteikti sadārdzinās mācību procesu: gan teoriju, gan braukšanu. Viņi arī norāda, ka ne jau šādās izmaiņās meklējama drošība uz ceļa. Cilvēka apziņu nevar skolā mainīt. Tas, kuram ir apziņas līmenis, sapratīs savu rīcību un izvēlēsies ceļam atbilstošu ātrumu. Tie, kuri grib skriet, arī skries, radot bīstamas situācijas, un tos, iespējams, var izmācīt tikai ar stingriem un neizbēgamiem sodiem. Nevis ar stingrākām prasībām autoskolām.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Pilsētvides risinājumi – dizains, kas apvieno funkcionalitāti un drošību

10:30
16.12.2025
16

Pilsētvides attīstība balstās trīs galvenajos principos – estētikā, funkcionalitātē un drošībā. Labi izstrādāta vide kalpo iedzīvotājiem, uzņēmumiem un pilsētas viesiem, radot vietu, kur cilvēki var ērti pārvietoties, strādāt, socializēties un atpūsties. Pilsētvides kvalitāti nosaka ne tikai arhitektūra, bet arī pārdomāts aprīkojums, kas nodrošina kārtību, orientēšanās ērtību un patīkamu atmosfēru. Pilsētvides aprīkojumam ir nozīmīga loma šajā […]

Bruņinieks ar zelta komandu

05:17
15.12.2025
271
1

Novembrī tradicionālajā Cēsu novada pašvaldības darbinieku apbalvošanas pasākumā tika teikts paldies par ieguldīto darbu, atbildību un sirdsdegsmi. Galveno, pirmās pakāpes apbalvojumu “Bruņinieks”, saņēma Juris Joksts, Cēsu Digitālā centra vadītājs, par izciliem sasniegumiem un ieguldījumu Cēsu novada digitālās attīstības veicināšanā. Juris uzsver, ka šādu balvu diez vai iegūtu bez savas lieliskās “zelta” komandas. “Druva” aicināja Juri […]

Cimdos māksla un atmiņu zīmes

06:31
12.12.2025
62

Pirms Ziemassvētkiem skaistu dāvanu saņems rokdarbnieces, stāstu un Latvijas kultūras un sabiedriskās dzīves pētnieki. Tā ir Elīnas Apsītes grāmata “Dzīvais cimds. Jette Užāne” par dzērbenieti Cimdu Jettiņu. Viņas simtgadei Cēsu muzejā bija veltīta audiovizuāla izstāde “Dzīvais cimds”. Tā saņēma “Latvijas Dizaina gada balvas 2025” žūrijas atzinību, tā bija nominēta “Kilograms kultūras” fināla balsojumam. Izstādes kuratore […]

"Timbro" pārceļas uz jaunām telpām un plāno jaudīgu attīstību

05:28
11.12.2025
1040
1

Ar īstu Cēsu novadā dzimuša un auguša cilvēka prieku un azartu SIA “Timbro” izpilddirektors Raimonds Cipe “Druvai” izrāda pašlaik remont­darbu noslēguma fāzē esošās uzņēmuma jaunās telpas Cēsīs, Gaujas ielā 5, kur paredzēts pārcelties pavisam drīz, līdz gada beigām. Uzņēmuma vadītājs “Dru­vai” apstiprina nesen masu medijos izskanējušo informāciju, ka Cēsu mežsaimniecības uzņēmums SIA “Timbro” mež­izstrādes tiesību […]

Kūkas, piparkūkas un rosība ģimenē

05:17
09.12.2025
138

Māja piekalnītē redzama pa gabalu, pagalmā taku izgaismo krāsainas lampiņas, sevi izrāda rūķi, dažs  arī slēpjas. Pie namdurvīm Adventes vainags.  Virtuvē smaržo piparkūkas. “Ziemassvētku noskaņa nav tikai bērnu, arī pieaugušo priekam,” saka līgatniete Irita Vempere un uzsver, ka viņai ikvieni svētki saistās ar rosību. Iritas vaļasprieks ir kūku cepšana, un, saprotams, svētkos tās gaida ne […]

Meksika - senu un mūsdienīgu tradīciju zeme

06:21
08.12.2025
59

Aivis Dombrovskis ir psihologs, psihoterapeits, viņa sirds pieder vienīgi Cēsīm, bet darba dzīve ir Rīgā un ārzemēs. Šoruden viņš bija Meksikā, piedalījās pasaules transpersonālās psiholoģijas un psihoterapijas konferencē “2025 XOLOTL”. Pasākuma norises laiks pielāgots meksikāņiem tik nozīmīgajām Mirušo dienas svinībām. Piepildīt sapņus – iepazīt Meksiku Kad ģeogrāfijas skolotāja Cēsu 1. vidusskolā rādīja filmu par Meksiku, […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
31
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
42
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
44
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
42
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi