Sestdiena, 23. novembris
Vārda dienas: Aldis, Alfons, Aldris

Neskaidrību vairāk nekā skaidrības

Jānis Gabrāns
23:00
29.06.2016
52
Img 8339 1

Jūnija sākumā Ministru kabineta komitejā tālākai virzībai apstiprināja grozījumus noteikumos par autovadītāju apmācību. Lai arī tie vēl nav apstiprināti Ministru kabinetā (MK), informācija izsauca plašu rezonansi. Sociālajos tīklos bija lasāmi daudzi viedokļi, galvenokārt pret jaunajām iecerēm vērsti. Ceļu satiksmes drošības departamentā (CSDD) gan skaidro, ka iecerētās pārmaiņas autovadītāju sagatavošanas jomā ir pozitīva ziņa gan autovadītājiem, gan visai sabiedrībai. Tās veiktas ar mērķi uzlabot autoskolu sniegto pakalpojumu kvalitāti, kā rezultātā labāk tiks sagatavoti jaunie autovadītāji un visi uz ceļa varēs justies drošāk. Aptaujātie Cēsu autoskolu pārstāvji gan atzīst, ka viss nav tik vienkārši.

Nedaudz par galvenajām plānotajām pārmaiņām. Viens no iecerētajiem grozījumiem nosaka jaunu tēmu ieviešanu mācību procesā (piemēram, bīstamu situāciju paredzēšana, risku novēršana u.c.) un minimālo braukšanas stundu skaita palielināšanu. Vadīšanas mācības plānots papildināt ar braukšanu slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā. Rezultātā autovadītāji tiks labāk sagatavoti patstāvīgajām gaitām ceļu satiksmē.

Jānis Lācis, autoskola “JanAuto”, norāda, ka nav īsti pamatots apgalvojums, ka plānotās izmaiņas uzlabos kopējo drošības situāciju uz ceļa. Vispirms nepieciešams sakārtot normatīvos aktus, lai ātruma pārkāpēji tiktu sodīti un negribētu pārkāpt satiksmes noteikumus: “Kāpēc Igaunijā visi cenšas ievērot ātrumu? Tāpēc, ka zina – sodi bargi un no tiem izvairīties nevarēs. Mums notiek tiesas sēdes, apstrīdot policijas uzliktos sodus, cilvēki izvairās no sodu maksāšanas. Nesodāmības sajūta mudina uz pārkāpšanu. Kad tas tiks sakārtots, uzlabosies arī drošība uz ceļiem.”

Grozījumi paredz teorētisko mācību programmās ietvertos jautājumus sadalīt mācību moduļos, un, ja personai nav bijusi iespēja apmeklēt mācības, konkrēto moduli varēs apmeklēt citā laikā.

Ieva Jansone, autoskola “Ievas skola”, pozitīvi vērtē jaunās tēmas mācību procesā: “Piekrītu, ka jāmāca autovadītājam paredzēt, prognozēt situāciju uz ceļa, ko priekšā braucošais vai pretimbraucošais varētu darīt. Viņam jāmāk attiecīgajās situācijās reaģēt, bet nav skaidrības par moduļiem. Kādi tie būs, kas tos veidos? Katra skola pati vai būs centralizēti izveidoti? Kopumā par plānotajām pārmaiņām ļoti daudz neskaidru jautājumu.”

Marika Bērziņa, autoskola “Einšteins”, norāda, ka braukšanas stundu palielināšana no vienas puses vērtējama pozitīvi, bet plānotajās izmaiņās neesot ņemtas vērā dažas nianses: “Ir situācija, kad cilvēks gājis kādā citā autoskolā, kur mācījies arī braukt, bet kāda iemesla dēļ pārtraucis un atnāk uz citu autoskolu. Jau veiktā braukšana nekur nav fiksēta. Lai viņu pielaistu pie eksāmena, nepieciešamas 20 braukšanas stundu, lai gan realitātē nevajadzētu, jo brauc labi. Pieņemsim, ka var uzrādīt, ka stundas nobrauktas, bet, ja to izdara, instruktoram par tām jānomaksā nodokļi. Šādi gadījumi būs reti, bet būs, un šie cilvēki būs zaudētāji, jo nāksies maksāt par šīm stundām. Tāpat arī tiem, kuriem braukšana padodas, kuriem tik daudz stundu nav nepieciešams, nāksies maksāt par visām. Plānojot kādas pārmaiņas, būtu jāparedz visas iespējamās situācijas.”

Autoskolu pārstāvji arī norāda, ka šobrīd nav skaidrs, kā veikt mācību braukšanu slidenos apstākļos un diennakts tumšajā laikā, ja kursants mācās vasarā, kad tumsa vien pašā nakts vidū. Cik dzirdēts, Somijā braukšana esot jākārto divas reizes – vasarā un ziemā. Iespējams, ka šis ir solis vēl uz vienām pārmaiņām.

Vislielākā neapmierinātība dzirdēta par ieceri, kas nosaka, ka autoskolām mācību procesā jāizmanto mācību laukums. CSDD noliedz izskanējušo, ka katrai autoskolai nepieciešams savs laukums, tos varēšot īrēt vai veidot vairākas skolā kopā.

Uz šo punktu un tā radītajām iespējamām problēmām norādījusi Konkurences padome, uzsverot, ka lielās skolas savus laukumus mazajiem konkurentiem varētu neizīrēt par saprātīgu cenu vai nevēlēties izīrēt vispār. Ja mazās autoskolas, nespējot izpildīt jaunās prasības, būs spiestas pārtraukt darbību, samazināsies konkurence un attiecīgi varētu sadārdzināties cenas.

Arī Cēsu autoskolu pārstāvji atzīstot, ka šobrīd nav skaidrības par šo jautājumu. M. Bērziņa norāda, ka arī laukumu prasības ir nesaprotami augstas un Vidzemē šobrīd neesot neviena tām atbilstoša laukuma.

Dzirdēta informācija, ka Igaunijā esot trīs, visām prasībām atbilstoši valsts izveidoti mācību laukumi, kuros ikviena autoskola var veikt nodarbības.

“Ja Latvijā būtu šāda sistēma, esmu ar mieru maksāt īri, lai cilvēki mācās, bet pašu spēkos nav iespējams izveidot prasībām atbilstošu mācību laukumu,” atzīst J. Lācis.

Stāstot par pārmaiņām, CSDD norāda, ka sistēma būs caurspīdīgāka un samazināsies “ēnu ekonomika”. Plānots noteikt, ka samaksa par visiem ar mācībām saistītajiem pakalpojumiem, arī mācību braukšanu, tiek maksāta autoskolai. Tas ierobežošot maksājumus, no kuriem netiek maksāti nodokļi.

M. Bērziņa norāda uz vairākām pretrunām: “Jau tagad tiek pieprasītas visas izdrukas par braukšanām, tur redzams, cik kurš instruktors strādājis, un VID var izsekot, kurš nomaksājis nodokļus, kurš ne. Manuprāt, ne jau te ir “ēnu ekonomika”. Kas notiks, ieviešot pārmaiņas? Kursants visu naudu iemaksā autoskolā, tā nomaksās nodokļus. Instruktoram, kurš ir pašnodarbinātais, kuram maksāsim, atkal nāksies maksāt nodokļus, un viena un tā pati nauda divreiz tiks aplikta ar nodokļiem. Mums skaidro, ka instruktori oficiāli jāpieņem darbā, bet ir MK noteikumi, kuros teikts, ka kursants var izvēlēties jebkuru, arī autoskolai nepiesaistītu instruktoru. Kā viņš tam samaksās, ja visai naudai jāiet caur autoskolu?”

Viņa arī norāda, ka jau pirms kāda laika, kad gribējuši šos grozījumu pieņemt, aptuveni 30 autoskolas parakstījušas protesta vēstuli, kas nosūtīta Satiksmes ministrijai, norādot, kam pilnībā nepiekrīt.

Visi autoskolu pārstāvji atzīst, ka plānotās pārmaiņas noteikti sadārdzinās mācību procesu: gan teoriju, gan braukšanu. Viņi arī norāda, ka ne jau šādās izmaiņās meklējama drošība uz ceļa. Cilvēka apziņu nevar skolā mainīt. Tas, kuram ir apziņas līmenis, sapratīs savu rīcību un izvēlēsies ceļam atbilstošu ātrumu. Tie, kuri grib skriet, arī skries, radot bīstamas situācijas, un tos, iespējams, var izmācīt tikai ar stingriem un neizbēgamiem sodiem. Nevis ar stingrākām prasībām autoskolām.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Cienīt laika nospiedumus

06:44
22.11.2024
19

Atjaunotais Uzvaras piemineklis Cēsu centrā    ir līdz šim arhitekta Imanta Timermaņa vērienīgākais darbs. Par Atmodas gadu notikumiem un šodienu saruna ar SIA “Arhitekta Imanta Timermaņa birojs” vadītāju. -Par pieminekļiem runā, diskutē, ceļ un nojauc arī šodien. -Šķiet, virziens aizgājis ne īstajās dimensijās. Andreja Upīša    pieminekļa zāģēšana ir muļķība. Ja ir kādi izteikti ideoloģiski […]

Viens bez otra nevaram nekādi

10:41
21.11.2024
314

Straupes pagasta bioloģisko zemnieku saimniecību “Eicēni” divi skoloti dārznieki Elita un Jānis Reinhardi nodibināja pagājušā gadsimta deviņdesmitajos, drīz pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas. Sāka tā romantiski – ar mazu siltumnīcu pie Elitas dzimtas mājām, kurā koši izauga izjukušās kopsaimniecības pamesti rožu stādi. Veidojot saimniecību, piedzīvota gan ziedēšana, gan ērkšķu dūrieni, un nu jau abi dārznieki ar […]

Katrā augā ir kas vērtīgs. Jāprot to izmantot

11:32
20.11.2024
34

Pastāv uzskats, ka kaut kur tālās zemēs ir tie vērtīgie augi, kas veselību var ļoti pozitīvi ietekmēt. Patiesībā viss, kas ir vajadzīgs mums, aug tepat tuvumā, atzīst dabas velšu vācēja, aktīva ārstniecības augu pētniece un augu valsts izzinātāja ELITA MELNE. “Savs jaukums ir būt dabā arī šajā nosacīti drūmajā laikā, tas ļauj izjust zināmu pirmatnību. […]

Militārā tehnika – stāsts par Latvijas vēsturi

11:04
18.11.2024
21

Cēsniekam Lūkasam Matutim bija pieci gadi, kad televīzijā redzēja, kā brauc tanki. “Tas šķita kas tik liels un interesants,” ar smaidu atceras Lūkass. Jau padsmitnieka gados viņš sāka izgatavot dažādas tehnikas modeļus. Un, protams, arī tanku. Līdztekus arī izzināja Latvijas militārās tehnikas vēsturi. Cēsu muzejā šomēnes apskatāma viņa veidoto modeļu    izstāde “Latvijas militārās tehnikas […]

Kā ikdienas paradumi var uzlabot zobu veselību

19:03
16.11.2024
30

Ikdienas paradumi spēlē būtisku lomu zobu veselības uzturēšanā un var novērst daudzas mutes dobuma problēmas. Regulāra un pareiza zobu kopšana palīdz ne vien uzturēt skaistu smaidu, bet arī izvairīties no biežām zobārsta vizītēm saistībā ar infekcijām, kariesu un smaganu iekaisumu. Aplūkosim trīs vienkāršus ieradumus, kas var ievērojami uzlabot zobu veselību. Regulāra un pareiza zobu tīrīšana […]

Vai plastiskā ķirurģija patiesi ir ceļš uz pārliecinošāku ārieni?

19:00
16.11.2024
26

Šis jautājums, kas sākotnēji var šķist vienkāršs, patiesībā slēpj sevī vairākus aspektus, kas saistīti gan ar fiziskajām, gan psiholoģiskajām izmaiņām. Plastiskā ķirurģija ne vienmēr nozīmē tikai ārējas pārmaiņas – tā bieži ietekmē arī cilvēka pašpārliecību un kopējo dzīves kvalitāti. Daudziem pacientiem šīs izmaiņas ir ceļš uz harmoniskāku dzīvi, kurā viņi izjūt gan iekšēju, gan ārēju […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
45
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
14
13
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
31
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
65
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi