Piektdiena, 18. jūlijs
Vārda dienas: Aleksis, Aleksejs, Alekss

Nedēļas laikā ar vilcieniem cauri Alpiem

Gunta Rozentāle
05:30
13.06.2025
345
Alpos

Vēl mirklis. Gunta Rozentāle ar vīru Bernina Ekspress Kūrā gaida brauciena sākumu. FOTO: no albuma

Savā laikā kā ģeogrāfe esmu ceļojusi ar autobusu gan Šveicē, gan Itālijā. Jau vairākus gadus ļoti vēlējos šīs valstis apceļot ar vilcienu, tai skaitā ar slaveno Bernina Ekspress. Šogad uzdrošinājos plānot šī sapņa piepildījumu.

Vēlējos redzēt pēc iespējas vairāk un vīram parādīt Alpu valstis. Lasīju ceļojumu aprakstus, lai izvēlētos labāko. Nopirku biļetes lidojumam uz Cīrihi, atpakaļ uz Latviju lidojumam no Venēcijas. Rezervēju viesnīcas, katru dienu citā vietā. No dažādiem operatoriem, gan Vācijas, gan Šveices, gan Itālijas, nopirku dzelzceļa biļetes katrai dienai. Ik pa laikam pārbaudīju, vai vilcieni tiešām kursē, rādīja, ka nē, nācās mainīt biļetes divos maršrutos.

Cīrihe. Gar kanālu, upi un ezeru

Izkāpjot 11. maijā Cīrihes lid­ostā, apņēma patīkams siltums. Mugursomas plecos, un uz izeju no ielidošanas zonas. Tālāk pa norādēm uz dzelzceļa staciju. Uz perona nonācām septiņas minūtes pirms vilciena atiešanas uz Cī­rihes Centrālo staciju. Iekārtojā­mies vagonā. Brauciens pamatā pa pazemi, pēc desmit minūtēm bijām pilsētas centrā. Mums vajadzēja nokļūt Eiropas laukumā. Norādes izcili saprotamas.

No rīta trīs stundās ātrā solī izstaigājām skaistākās Cīrihes vietas: divus metrus zem pilsētas ielu līmeņa gar Šanzengrabenas kanālu līdz Cīrihes ezeram, lai palūkotos uz tālumā esošajām piecu kilometru augstajām Alpu virsotnēm, un gar Limmatas upi līču loču atpakaļ uz viesnīcu pēc mugursomām. Mirklis kārumu baudīšanai Starbucks kafejnīcā ar visgaršīgāko kafiju pasaulē.

Cīrihes Centrālajā stacijā pie lielā tablo gaidījām, lai pārliecinātos, ka mūsu vilciens uz Kūru ies no 11. perona. Sākumā desmit minūšu brauciens cauri pilsētai pa pazemi. Pēc tam ceļš veda gar Cīrihes ezeru, par to varējām priecāties līdz ūdenstilpes pašam dienvidu galam. Ezera otrā pusē daudz mazu pilsētu. Tālāk tuneļi, kalni un brauciens gar Vālen­ezeru, kuram otrā pusē stāvas klintis, pakājē mežs. Dzelzceļa sliedes ved augšup kalnos, upju ielejas tur arvien dziļākas. Bija nedaudz pēc pusdienlaika, vilciens samērā tukšs, sēdējām divatā pie maza galdiņa un mierīgi baudījām ainavas aiz loga.

Šiks brauciens ar Bernina Express

Sliežu ceļa remontu dēļ maijā vilciena ekspreša reiss ir reizi dienā, brauc no Kūras uz Tirano Itālijā un atpakaļ. 2002. gadā vilciens ierakstīts UNESCO pasaules kultūras mantojuma sarakstā kā visaugstāk pasaulē kursējošais vilciens. Mums ar vīru paveicās, jo pie četrvietīga galdiņa sēdējām divatā. Bija neierobežota kustību brīvība. Tas labi, jo visu gribas fotografēt, ainava četrarpus stundās mainās ik brīdi. Logi vagonam milzīgi, iesniedzas pat griestos, lai labāk redzētu kalnu virsotnes. Pagriezienos no mūsu desmitā vagona redzējām lokomotīvi. Mākoņi sēdēja kalnu galotnēs, bet lietus nebija.

Ainavu papildina Alpu gotiņas, kas ganās pie mājām. Piena devējas bija redzamas arī tālākās Alpu pļavās. Šveice nav Eiropas Savienībā, var atļauties pie katras kūts turēt milzīgu mēslu čupu, bet Itālijā tās izdalītas uz tīrumiem, nekādu Eiropas standartu kā Latvijā. Interesantas likās arī garspalvainās aitas.

Visā ceļa garumā mēs izbraucām 55 tuneļus un pārbraucām 196 tiltus, arī pazīstamo Land­waser viaduktu, kas būvēts 20.gadsimta sākumā un ar ko šveicieši lepojas. Sajūta, ka tilti grib ieskriet debesīs, ļoti augsti.
Vilciena pavadone piedāvāja nopirkt uzkodas, kafiju no ekspreša ēdienkartes. Dzērām kafiju, piekožot Šveices maizi un sieru, kas nopirkts lielveikalā iepriekšējā vakarā. Tad nāca pārsteigums, mums katram uzdāvināja mazu Bernina vilcieniņa modeli, kas pilns ar šokolādes sirsniņām, kā arī 200 gramu paciņu ar Alpu augu tēju, kurā jūtams piparmētru piesitiens.

Mēģināju skaitīt ūdenskritumus aiz loga, bet skaits sajuka. Bija vēls pavasaris, kalnos kusa sniegi. Iespējams, paveicies, ka sliežu ceļu remontē un mūs no Pontre­sinas uz Pošiavo veda ar autobusu, jo ainava aiz loga izskatījās arvien skarbāka. 2000 metru augstumā koku tikpat kā nav, mazliet zemāk lapegles kailiem stumbriem. Kalnu ezeri aizsaluši, ceļa nogāzēs divmetrīgi sniega vaļņi. Redzējām, ka pie nogāzēm virs sliedēm uzbūvēti tādi kā pamatīgi jumti. Cēlāmies arvien augstāk, tad 20 minūšu pauze, lai varētu nofotografēties pie sniega un ledus.

Tuvāk Pošiavo atkal viss tapa zaļāks, akmeņos gar ceļa malām saulītē gozējās lillā krokusiņi, bērziem parādījās zaļas lapas un beidzot ziedēja ceriņi. Radās sajūtas, ka šķērsojam Norvēģiju no ziemeļiem uz dienvidiem un izbraucam cauri ziemai, pavasarim un vasarai.

Pārsēdāmies atpakaļ vilcienā, tas izbrauca lokveida viaduktu Brusio, kur vilciena abi gali satiekas, tikai dažādos līmeņos. Pēc pusstundas bijām Tirano, 479 metrus virs jūras līmeņa mūs sagaidīja vīna dārzi, ziedošas rozes un palmas, bet mazpilsētiņā itāļu kafija un milzīgas saldējuma porcijas. Pirms katra ievērojamā objekta pasažieriem ziņoja, kas īpašs būs redzams.

Lai tikai neizskalo sliedes

Nākamajā rītā braucām ar Trenord Itālijas vilcienu divarpus stundas uz Milānu. Sajūta, ka braucam pa zaķi, lai gan par biļetēm bijām maksājuši. Uz tām rakstīts, ka nav derīgas braukšanai, bet elektronisko biļeti kompānija neatsūtīja. No rīta sešos vilciens galīgi tukšs, bet, jo tuvāk Mi­lānai, jo vairāk cilvēku. Var saprast, ka daudzi brauc uz darbu vai mācībām. Ļoti interesants bija ceļa vidējais posms, kad braucām gar Komo ezeru. Virs tā pacēlās miglas vāli, laiks nebija nekāds siltais, ūdens virsma mainījās bezgalīgās zilās nokrāsās.

Milānā līdz nākamajam vilcienam bija tikai 45 minūtes. Stā­vējām pie lielā tablo, gaidot, kad parādīsies vilciens uz Veronu, ar kuru braucām uz Desenzano del Garda. Šis pusotras stundas brauciens likās vispelēkākais – rūpniecības zonas, tīrumi, kas vēl nav sazēluši, un tad jau tuvāk Garda ezeram atkal parādījās kalni. Vilciens vietām attīsta 155 kilometrus stundā.

Pie Garda ezera atļāvāmies atpūsties pusotru dienu. Izbraucām ar kuģīti un baudījām sauli. Va­karā sākās vētra, koki locījās kā zāles stiebri. Aizmigu ar domu, lai tikai neizskalo dzelzceļa sliedes un neaptur satiksmi.

No rīta vienu pieturu braucām ar vietējo vilcienu, jo tālsatiksmes vilcieni apstājas ne katrā pieturā, bieži tie skrien cauri stacijām ar prātam neaptveramu ātrumu. Pešcera Del Garda gaidījām Italo vilcienu, kas ar ātrumu 250 kilometri stundā mūs aizvizināja uz Venēciju. Tur izkāpām pēdējā pieturā, tieši 100 soļu no kuģīšu piestātnēm. Sajūta, ka visi, ar ko kopā braucām vilcienā, tagad atradās ūdens malā. Ie­braucējiem jāsamaksā pilsētas ekoloģijas nodoklis, bet mēs to maksājām viesnīcā. Atlika nopirkt vienoto biļeti visai dienai uz kuģi un autobusu, orientēties cilvēku pūļos un kuģīšu piestātnēs un varējām braukt pa jūras plašumiem uz Svētā Marka laukumu.

Tā ceļojums ar vilcieniem bija beidzies. Priecājāmies par Venē­ciju, seno pilsētu uz ūdens. Do­doties mājup, no kanālu un salu pilsētas atvadījāmies pa lidmašīnas iluminatoru.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Mūsu pašu rokās ir savas dzīves labklājība, katra spēkos ir iespēja to mainīt

06:21
17.07.2025
13

Ir cilvēki, kas aizraujas ar ezoterisko pasauli un noslēpumiem, kas saistīti ar šo jomu. Anita Kezami pazīstama starp tiem, kam interesē rituāli, vārdojumi un ar to saistītais. Tā kā pati par šo sfēru zinu pavisam maz, uzrunāju Anitu, lai piedāvātu lasītājiem iespēju uzzināt vairāk par to, ko šīs jomas lietpratēji īsti dara. -Saprotu, ka cilvēki […]

Kļūt par savējo, par vecpiebaldzēnu

06:19
13.07.2025
30

Nikijs Kalns izvēlas dzīvot mierā – pie dabas, bez steigas -, bet izmantot visu, ko lauku dzīve piedāvā Viņš gan nenoliedz, ka vides atšķirība ir manāma – Kurzeme no Vidzemes atšķiras gan kultūrā, gan arī dabā. “Man nelikās sveša šī vide no cilvēku viedokļa, jo uzaugu līdzīgā vidē – Nīcā, Otaņķos, ar ļoti spēcīgu kultūru […]

Gaujas Nacionālais parks – atklāj to, kas tepat līdzās

16:18
12.07.2025
268

Gaujas Nacionālais parks ir vieta tepat Cēsu novadā, kur daba, kultūra un vēsture savijas vienā no bagātākajiem tūrisma galamērķiem Latvijā. Gaujas Nacionālā parka tūrisma biedrības “EnterGauja” pārstāves Kristīne Luca un Dace Melgalve sarunā “Druvai” atgādina – reizēm vietas, kuras vērts izzināt, iepazīt, ir tuvāk, nekā domājam. Tūrisma biedrībā “EnterGauja” iesaistījušās gan pašvaldības, gan Vidzemes Augstskola, […]

“Čikāgas Piecīši” atkal Cēsīs

07:13
09.07.2025
143

“Čikāgas piecīši” vecākajai paaudzei saistās ar jaunību, kad grupas dziesmas skanēja magnetofonu nelegālos ierakstos, tās dziedāja ģimeņu saietos. Un, protams, ar Atmodu, kad tik zināmie, bet reizē nepazīstamie mūziķi no Amerikas koncertēja Latvijā. Pirmais koncerts bija Cēsīs. Pēc tam viņi vairākkārt uzstājušies un vienmēr guvuši klausītāju mīlestību. Šovasar “Čikāgas piecīšu” ilg­gadējais dalībnieks, dziedātājs un komponists […]

Kad nepieciešama dakšas nomaiņa automašīnai?

14:58
08.07.2025
53

Automašīnas piekare ir viens no svarīgākajiem drošības un komforta elementiem. Starp tās sastāvdaļām īpaši svarīga ir dakša – detaļa, kas savieno riteņu mezglu ar transportlīdzekļa virsbūvi, nodrošinot riteņa pareizu kustību, amortizāciju un stabilitāti. Tā kā dakša pastāvīgi ir pakļauta lielai mehāniskai slodzei, tās nolietojums ir neizbēgams. Taču, kad ir īstais brīdis to nomainīt? Šajā rakstā […]

Ceļojums Londonā – pa ezoteriskām takām

06:32
08.07.2025
176

Ir teiciens, ka cilvēkam, kuram ir apnikusi Londona, ir pavisam apnikusi dzīve. No savas pieredzes varu teikt – tā ir absolūta patiesība. Londonā patiešām ir viss. Savulaik esmu tur dzīvojusi, un kopš tā laika šī pilsēta allaž ieņems ļoti īpašu vietu manā dvēselē (sakot “sirdī”, šķistu, ka tas ir pat pārāk mazs apzīmējums manām izjūtām). […]

Tautas balss

Ātri un teicami

16:14
13.07.2025
23
Sandra Kalniņa raksta:

“Vaives pagastā pašvaldības autoceļa Veismaņmuiža-Kalējiņi-Ziemeļi posmam veikta apauguma novākšana, seguma virskārtas atjaunošana, greiderēšana, kā arī citi uzturēšanas darbi. Par to vēlos izteikt pateicību Cēsu novada pašvaldībai, kā arī faktiskajiem darbu veicējiem (diemžēl nezinu uzņēmuma nosaukumu, darbinieku vārdus, uzvārdus) par kvalitatīvi, ātri paveikto darbu! Šis ieguldījums minētā ceļa uzturēšanā ir ārkārtīgi patīkams pārsteigums un zīme, ka […]

Neskaidrības un jautājumi

16:12
12.07.2025
34
E. raksta:

“Kā rīkoties, ja mani četri bērni manā 60.jubilejā katrs uzdāvinās 200 eiro, lai varu aizbraukt ceļojumā? Ja pieņems jauno ienākumu deklarēšanas kārtību, tad man būs jāpierāda, kur to naudu ņēmu. Pierādīt jau varu, tikai iedomājos, cik daudz būs dažādu gadījumu, kad tādas un līdzīgas summas cilvēks gribēs ieskaitīt savā bankā. Un tad katrs būs jākontrolē. […]

Kailgliemežiem patīk nepļautas vietas

21:09
09.07.2025
42
Cēsniece raksta:

“Tagad saka, ka zāli pirmo reizi var pļaut jūlija vidū vai pat vēlāk, lai izsējas savvaļas augu sēklas. Tas ir lieliski, taču ir cita nelaime. Kur zāle augsta, labvēlīga vairošanās Spānijas kailgliemežiem, īpaši jau šajā slapjajā vasarā. Tā laba doma pārvēršas par sliktu dabai un videi. Manuprāt, šovasar ar zāles pļaušanu pilsētā, piepilsētā un ciemu […]

Tūlīt pēc saullēkta pamodina zāles pļāvējs

12:13
06.07.2025
47
A. raksta:

“Nepatīkami, ja brīvdienu rītos modina zāles pļāvēja vai cita ārtelpas kopšanas tehnika. Dažviet to sāk darbināt jau no rīta septiņos un pat agrāk. Negribu mest akmeni tikai tiem, kas aprūpē pašvaldības teritorijas, arī privātmāju saim­nieki nereti sāk darbu rīta agrumā, nepadomājot, ka daudzi vēl bauda rīta miegu. Varbūt varētu izdot kādus noteikumus, no cikiem brīvdienu […]

Kravas auto atstāj dubļus

10:12
05.07.2025
26
Lasītāja raksta:

“Cēsīs notiek lieli ielu remonti un citi būvniecības un zemes darbi. Tas labi, bet lielās kravas mašīnas mēdz uz brauktuves atstāt lielus dubļus. Tad nu citi nošķiež mašīnas, bet sausā laikā ceļas lieli putekļi. Šajā jautājumā gribētu lielāku kārtību,” pauda lasītāja, kas Cēsīs dzīvo Saulrītu pusē.

Sludinājumi