Pirmdiena, 30. decembris
Vārda dienas: Dāvids, Dāvis, Dāniels, Daniela, Daniels

Ja vajag, jāmet ritentiņš

Sarmīte Feldmane
07:40
08.09.2024
331
Saruna Tija

Tija Jurāne. FOTO: Sarmīte Feldmane

Vāzēs smaržo 1.septembra ziedi, atgādinot, ka sācies jaunais mācību gads.  Dzērbenes vispārizglītojošās un mūzikas pamatskolas angļu valodas skolotājai Tijai Jurānei šis ir otrais gads pedagoģijā.

-Pirmā skolas diena bija sirsnīga. Bērni gan saka: “Ak, skola sākas!” Bet ir priecīgi satikties, būt skolā. Tāpat arī skolotāji.

-Kāds bija pašas ceļš, līdz atgriezāties skolā?

-Dzērbenes vidusskolā mācījos līdz 5.klasei, tad Taurenes pamatskolā, Priekuļu tehnikumā ieguvu sekretāres – lietvedes diplomu. Darba nebija, mans klupšanas akmens bija krievu valoda, lai kur Rīgā pieteicos darbā, nederēju.    Aizbraucu uz Angliju, tur nodzīvoju desmit gadus. Gribēju, lai dēls piedzīvo bērnību Latvijā. Pirms trim gadiem atgriezāmies. Gribēju studēt par sākumskolas skolotāju. Dzērbenes skolas direktors padzirdēja un uzaicināja pamēģināt mācīt angļu valodu. Vispirms vēroju, kā strādā angļu valodas skolotāja Gundega Kurp­niece. Tad viņa palīdzēja sagatavoties stundām, vērtēja, kopā analizējām. Tobrīd man vairāk bija bail nevis no tā, vai man pateiks, ka varu būt skolotāja, nekā no bērniem. Viņa akceptēja, ka ar bērniem saprotos, arī mācīt padodas.

Kolektīvā mani ļoti labi uzņēma. Nevarēju uzreiz pierast, ka mana audzinātāja Sarmīte tagad ir kolēģe. Visi kolēģi ir atbalstoši, var ikvienam jautāt padomu, ja nezinu, kā kādā situācijā rīkoties, palīdzēs, pastāstīs. Nepārtraukti krāju pieredzi. Neviena diena nav līdzīga kādai iepriekšējai. Un tas man patīk, tieši par tādu darbu domāju, lai nav jāsēž tikai pie datora vai tikai fiziski jāstrādā.

-Vai tas bija izaicinājums, zinot, kāda ir sabiedrības attieksme pret pedagogiem?

-Ilgi nedomāju, piekritu, tad sāku domāt, vai vajadzēja. Taču ne brīdi nenožēloju. Ir grūti, visu laiku pašai jāmācās, jāattīstās. Esmu mamma, skolotāja, klases audzināja, studente. Latvijas Universitātē studēju angļu valodu, būšu arī sociālo zinību un ekonomikas skolotāja. Divas dienas nedēļā esmu Rīgā. Ātri sapratu, ka skolotājs nav tikai tas, kurš nostājas klases priekšā un runā. Mēs varam būt frizieri, dakteri, dažādu amatu meistari, jo regulāri kādam būs jāpalīdz ne tikai ar padomu, arī praktiski, ja, piemēram, saplīst botas.
Sabiedrībā nav izpratnes, kāds ir šodienas pedagogu darbs. Šķiet, kā stundas beidzas, skolotājam darbadiena beigusies. Tāpat kā teātra izrādē, arī skolā redzam tikai to, kas notiek uz skatuves, un nedomājam, kādi darbi tiek veikti aizskatuvē, kas tajā laikā notiek visā teātrī. Bērni ir aktīvi, gudri, pateiks visu, ko domā. Mūsu skolā sadarbība ar vecākiem ir ļoti laba. Visi esam ieinteresēti, lai Dzērbenē būtu laba skola, visi darām kopā, visi ikdienā esam tepat kopā, esam viena kopiena.

-Par mazo skolu likteni laukos ar katru gadu neskaidrību vairāk.

-Būtu muļķīgi par to nedomāt. Ceru, ka Dzērbenē skolai vēl daudzi gadi priekšā. Nedrīkst aizmirst, ka ir bērni, kuri nespēj mācīties lielās skolās. Viņi tur lielajā troksnī pazūd, sēž stūrītī un izdara, cik spēj. Te ar katru strādājam individuāli. Ceru, ka arī politiķi to sapratīs. Protams, pretī tiek likts finansējums, bet vai tad katra bērna nākotne nav svarīga?

-Daudz dzirdēts – šodienas bērni nav tādi kā kādreiz.

-Tas ir jāsaprot un ar to jārēķinās. Viņi nesēdēs mierā, viņiem vajag kustību, aizvien ko jaunu, pārsteigumus. Skolā ir ļoti daudz pasākumu. Ja ir kāds sportisks pasākums, tad vienā komandā ir visu klašu skolēni. Devītklasnieks ir komandas kapteinis. Tas viņus saliedē. Esam tik dažādi, nav iespējams visus salikt pa kastītēm. Esmu novērojusi, ka bērniem ir bail kļūdīties. Īpaši jaunākajās klasēs. Visu grib izdarīt perfekti, pareizi.    Cenšos skaidrot, ka arī tas ir labi, ja kļūdies, jo tagad zini, kā nevajag. Ja es kļūdos, to atzīstu. Vecākajās klasēs grūtības sagādā paust savu viedokli. Var runāt par visu ko, bet, kad par konkrētu tēmu, tad mulst, ka    pateiks nepareizi. Bet domas nevar būt nepareizas. Savas domas jāmācās izteikt. Iespējams, tā    ir pandēmijas ietekme, kad    katrs sēdēja pie sava datora, kopā neko nedarīja, sadarbības nebija.

-Kāda bērniem ir attieksme pret angļu valodu?

-Pozitīva. Taču viņi uzskata, ka visu zina, jo sociālajos medijos lasīto un dzirdēto taču saprot. Bet ir arī gramatika un jāprot    izteikt savas domas. Skolēni saprot, ka valoda ir jāprot. Stundā noturēt uzmanību ir ļoti grūti. Šķiet, jaunākajās klasēs varētu priekšā nolikt kaut vai Supermenu, bet arī tad kāds pateiks: “Es jau esmu redzējis! Garlaicīgi!” Stundām jābūt aktīvām, citādi neieinteresēt.

Bērniem patīk filozofēt, viņi spēj uzdot jebkuru jautājumu. Stundā runājam par vienu, bet pēkšņi kā no zila gaisa jautājums par ko pilnīgi citu. Bērns ir kaut kur domās aizceļojis, un viņam radies jautājums.    Tas var būt par politiku, meiteņu lietām un jebko citu. Tad vai nu atbildu, vai apsolu par to parunāt vēlāk. Šis aizdomājies skolēns jādabū atpakaļ stundā. Man neviena stunda nav garlaicīga.   

-Kā sapņotājiem iemācīt gramatiku?

-Jāstrādā, jāatkārto. Tikai daudzkārt atkārtojot, sadzirdēs. Lieku rakstīt, grupās spēlējam spēles, izmantoju uz spēlēm balstīto mācību platformu “Ka­hoot!”.

-Vai var nomākt skolēnu garlaicību?

-Mācījāmies, kā ir angliski mest ritentiņu. Vārds pa vārdam, kurš māk, kurš ne. Skolotāj, jūs nemākat. Māku! Kad būs sacensības, parādīšu. Nācās parādīt ne vienai vien klasei. Ja pasaki, tad dari. Skolotāji piedalās visās skolas aktivitātēs. Ja jāskrien kross, arī skolotāji skrien.  Pērn ieguvu pirmo vietu starp skolotājiem. Bērni redz, ka arī skolotāji dara to pašu ko viņi.

-Kā pašai bija ar angļu valodu skolā?

-Padevās. No multfilmām iemācījos. Šķita, ka labi protu, līdz aizbraucu uz Angliju. Kad uzdod jautājumu un sarunā    uzreiz jāatbild, tas    nav kā skolā, kur vari pa­domāt, sagatavot atbildi mājās.

-Deivids mācās mammas audzināmajā klasē. Kā viņš iedzīvojās Dzērbenē?

-Kad dzīvojām Anglijā, dēlam mēģināju mācīt latviešu valodu, viņš neņēma pretī. Es teicu latviski, viņš iztulkoja angliski, tātad saprata. Viņam ļoti nepatika bērnudārzs, skola. Klases ļoti lielas, vairāk nekā 30 skolēnu, no bērniem centās vairīties, draugu nebija. Atbraucām te, kļuva draudzīgāks, viņam ir lielie un mazie draugi. Un te ir brīvība. Pats var iet ārā, braukt ar velosipēdu, iet spēlēt futbolu. Anglijā līdz 13 gadu vecumam bērni uz ielas vieni nedrīkst atrasties. Man nepatika    arī turienes izglītības sistēma. Skolā visatļautība, stundās troksnis, haoss. Viens no iemesliem, kāpēc Deividam nepatika skolā, bija arī tas, ka viņš jau lasīja, līdz simts rēķināja, bet skolā sāka mācīt burtus un skaitīt līdz desmit.   

Pirmajā klasē mani kolēģi saķēra galvu – klasē visi bērni runā angliski, ne latviski. Klases­biedriem bija interesanti, visi gribēja ar viņu runāties. Pamazām Deivids aizvien vairāk sāka runāt latviski. Vārdu galotnes vēl klibo. Angļu valodas stundās pie manis nācās atgādināt, ka šajā stundā drīkst runāt angliski, sākumā, kad kaut ko jautāju, atbildēja latviski.

Prieks, ka dēls te mācās un redz, ka starp skolotājiem, skolotājiem, skolēniem, dažādu klašu skolēniem savā starpā ir labas attiecības. Mazie, ja ir kāda problēma, padomu prasa arī vecāko klašu audzēkņiem.

Dēls skolā mani ne reizi nav no­saucis par mammu. Man ir grūtāk, negribu, lai kāds klasē domā, ka dēlam neaizrādu, tāpēc, šķiet, esmu pret Deividu stingrāka. Viņš nav sūdzējies, kolēģi arī ne, ka būtu kaut ko sastrādājis.

-Atceraties, kāda bija pašas klase, kad bijāt devītie?

-Mācījos Taurenes pamatskolā. Mēs bijām 20 lieli palaidņi. Bija pat tā, ka dažas nedēļas pirms eksāmeniem no mums atteicās vairākas skolotājas. Bija jāiet atvainoties. Neko tādu jau nedarījām, bet bastojām, nepildījām, ko skolotāji lika. Darījām to, ko nedrīkstēja. Mums patika neklausīt, pārkāpt noteikumus. Bijām ļoti saliedēta klase, ja ko nolēmām, darījām visi. Audzinātāja Sandra Kārkliņa salidojumā atklāja, kā negribējusi iet uz skolotāju istabu, jo katrreiz kāds teicis: “Tie tavi devītie!” Viņa mūs ļoti aizstāvēja, vienmēr ar mums runāja atklāti.    Tāds man arī ir priekšstats, kādai jābūt skolotājai, klases audzinātājai.

-Pēc desmit gadiem arī būsit skolotāja?

-Tagad domāju, ka strādāšu tepat. Ceru, ka nebūšu nogurusi, jo skolotāja darbs saglabā jaunību. Nejūtu, ka darbā nogurstu, bērni uzmundrina, pienāk un samīļo, ienāk klasē parunāties. Pie slodzes pierod. Zinu, ka varu simtprocentīgi sagatavoties stundai, un arī to, ka, ejot klasē, nezinu, kā noritēs stunda. Ieplānotais jānoliek malā, jo  klasei ir neprognozējams noskaņojums, kaut kas var notikt starpbrīdī vai vairākumam vienkārši negribas mācīties.  Tad jārīkojas intuitīvi.  Tas, kas der vienai klasei, citai nederēs, jo katra citāda, tāpat kā katrs bērns.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Mīti, kas turpina apvīt cigaretes

18:09
27.12.2024
18

Neviens vairs nav jāpārliecina par to, ka cigaretes nogalina. To apstiprina arī dažādi informatīvi attēli un paziņojumi uz cigarešu paciņām. Tomēr pats nelāgais ieradums nemaz neplāno iet mazumā, un laika gaitā ap to ir izveidojušies arī dažādi mīti, pret kuriem regulāri jācīnās zinātniekiem un mediķiem. Mīts: cigaretes varot palīdzēt tikt galā ar stresu Joprojām visai […]

Bērna piedzimšana ir lielākais brīnums

06:27
22.12.2024
1067

Ziemassvētku laiks ir stāsts par brīnumu – bērniņa piedzimšanu. Vecmātes šo brīnumu piedzīvo visa gada garumā. Sarunā ar Cēsu klīnikas vecmāti Ivetu Reķi viņa uzsver, ka bērniņa dzimšana patiesi ir brīnums. Ivetai Reķei Cēsu klīnika ir pirmā un vienīgā darbavieta, kurā pavadīti 45 gadi, no tiem 35 gadus palīdzēts mazuļiem ienākt šajā pasaulē, desmit gadi, […]

Māksla ir process, kurā gūt sev kaut ko nozīmīgu un nepieciešamu

06:55
20.12.2024
80

Viņa nupat par skulptūru “Trejdeviņu koks” ieguvusi Cēsu novada mākslas gada “Balvas 2024” augstāko apbalvojumu “Zelta balva”. Ar mākslinieci ANNU EGLI sarunājāmies par emocijām, kas papildina šādu atzinību, par radošo procesu un tuvojošos gadu miju. Lai arī viņa pašlaik dzīvo Rīgā, ar Cēsīm mākslinieci saista īpašas atmiņas, kad bērnībā daudz laika pavadīts dzimtas lauku mājās […]

Adīšana piedzīvo renesansi

06:53
19.12.2024
66

Adīšana piedzīvo renesansi – tā saka jaunā adīšanas entuziaste Baiba Dambe. Šomēnes viņa Cēsu kinozālē organizēja “Adīšanas kino seansu”. Pieredze līdzīgu notikumu rīkošanā viņai jau bija. Cēsīs sarunu festivālā “Lampa” sadarbībā ar Ģimenes telti Baiba organizēja “Mammu adīšanas pikniku”. Lielākoties tur bija mammas, kam pavisam mazi bērni, sievietes varēja kopā paadīt, parunāties, arī iemācīties uzadīt […]

Daiļrecepšu grāmata ar humora devu

06:22
18.12.2024
112

Vircoti lasāmgabali miesai un dvēselei jeb humoristiski pastāstiņi ar atbilstošām receptēm savīti Lienes Margevičas un Natas Brambergas sarakstītajā un “Zvaigzne ABC” izdotajā grāmatā “Vienaldzīgo nav!”. Tā stāsts “Pusdienas slimnīcā” papildināts ar recepti – makaronu zupa ar piena plēvi, stāstam “Vīramāte ir klāt!” pievienots ēdiens – bujabēze ar fenheli, bet “Heavy Metal” – biezeņzupa ar selerijām. […]

Mežā savējais

07:07
15.12.2024
45

Dabā miers, tā atpūšas. Cilvēks vēro, gūst sevī saskaņu ar mežu, ezeru, upi, ainavu. Par būšanu dabā, saprašanos ar meža dzīvniekiem un zivju viltību izzināšanu, par dabas mainību gadalaikos un pēdējās desmitgadēs saruna ar Kasparu Dukaļski, mednieku kluba “Drusti” biedru, makšķernieku. -Bērnībā ar vectēvu un tēvu braucām medībās un makšķerēt. Vēlēšanās būt dabā, svaigā gaisā ir […]

Tautas balss

Gribētu vairāk krāšņuma

09:45
30.12.2024
12
Cēsniece raksta:

“Gribējās jau gan pilsētu svētkos spožāku. Vai nevarēja, piemēram, Pils parkā izveidot kādas gaismas takas, kur pastaigāties, papriecāties un gūt svētku noskaņu. Ne jau katram sev mājās iespējams sagādāt krāšņumu, dažs dzīvo ļoti pieticīgi. Bet Ziemassvētkos gribas kādas īpašas sajūtas. Televīzijā rāda koši izrotātas pilsētas, gribētos, lai kas līdzīgs būtu arī Cēsīs,” atzina cēsniece, kam […]

Balvas kā no pārpilnības raga

18:43
17.12.2024
30
Seniore T. raksta:

“Saprotams, ka katra nozare, ministrija, organizācija grib savu jomu celt saulītē. Tiek rīkoti dažnedažādi konkursi, vērtēšanas. Un nu gada balvas birst kā no pārpilnības raga, nav nedēļas, kad negodina vismaz trīs četru sfēru sasniegumus. Vai tas nav mazliet par traku, un vai tā nedevalvējas pagodinājumu vērtība? Beigās jau sajūk, kas ko kam pasniedzis, kas ko […]

Iela grimst tumsā

18:42
17.12.2024
28
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Viestura ielas posmā, kas ved gar dzīvnieku patversmi, labu gabalu ir pilnīga tumsa. Nedeg pat tās pāris laternas, kas tur atrodas. Māju šai apkārtnē maz, taču cilvēki dodas pastaigās, un tagad, decembra pusē, tumšs jau ap pulksten četriem pēcpusdienā,” sacīja apkaimes iedzīvotāja.

Neizdarība kavē palīdzību

18:42
17.12.2024
25
30
Lasītāja V. raksta:

“Diezgan traki dzirdēt, ka cilvēkiem ar invaliditāti tehnisko palīglīdzekļu trūkst tādēļ, ka iestādes, kas par to rūpējas, neprot organizēt darbu. Mēs pārmetam valdībai, ka tā nedod pietiekami daudz līdzekļu, bet, izrādās, nauda iedota, vajadzīgais sagādāts, tikai lietas nenokļūst pie tiem, kam tās nepieciešamas. Iestāde, kas sadala tehniskos palīglīdzekļus, nemaz nezina, kas ir noliktavā, nesteidzas ar […]

Rada gaismas svētkus

18:41
17.12.2024
21
Silvija raksta:

“Ziemassvētku noskaņu, protams, katrs rada pats. Taču nevaram neietekmēties, redzot skaisto – tad sirds gavilē un acīs ir prieks. Nedēļas nogalē iznāca pabūt Taurenē un Dzērbenē pie radiem. Sasmēlos gaismu. Cik skaists Nēķena muižas parks, Dzērbenes muiža un izrotātās eglītes! Arī iedzīvotāji izgaismojuši pagalmus, balkonus, mājas. Var doties nesteidzīgā braucienā, ja negribas iet kājām. Un […]

Sludinājumi