Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Hilda, Teiksma

Ja vajag, jāmet ritentiņš

Sarmīte Feldmane
07:40
08.09.2024
531
Saruna Tija

Tija Jurāne. FOTO: Sarmīte Feldmane

Vāzēs smaržo 1.septembra ziedi, atgādinot, ka sācies jaunais mācību gads.  Dzērbenes vispārizglītojošās un mūzikas pamatskolas angļu valodas skolotājai Tijai Jurānei šis ir otrais gads pedagoģijā.

-Pirmā skolas diena bija sirsnīga. Bērni gan saka: “Ak, skola sākas!” Bet ir priecīgi satikties, būt skolā. Tāpat arī skolotāji.

-Kāds bija pašas ceļš, līdz atgriezāties skolā?

-Dzērbenes vidusskolā mācījos līdz 5.klasei, tad Taurenes pamatskolā, Priekuļu tehnikumā ieguvu sekretāres – lietvedes diplomu. Darba nebija, mans klupšanas akmens bija krievu valoda, lai kur Rīgā pieteicos darbā, nederēju.    Aizbraucu uz Angliju, tur nodzīvoju desmit gadus. Gribēju, lai dēls piedzīvo bērnību Latvijā. Pirms trim gadiem atgriezāmies. Gribēju studēt par sākumskolas skolotāju. Dzērbenes skolas direktors padzirdēja un uzaicināja pamēģināt mācīt angļu valodu. Vispirms vēroju, kā strādā angļu valodas skolotāja Gundega Kurp­niece. Tad viņa palīdzēja sagatavoties stundām, vērtēja, kopā analizējām. Tobrīd man vairāk bija bail nevis no tā, vai man pateiks, ka varu būt skolotāja, nekā no bērniem. Viņa akceptēja, ka ar bērniem saprotos, arī mācīt padodas.

Kolektīvā mani ļoti labi uzņēma. Nevarēju uzreiz pierast, ka mana audzinātāja Sarmīte tagad ir kolēģe. Visi kolēģi ir atbalstoši, var ikvienam jautāt padomu, ja nezinu, kā kādā situācijā rīkoties, palīdzēs, pastāstīs. Nepārtraukti krāju pieredzi. Neviena diena nav līdzīga kādai iepriekšējai. Un tas man patīk, tieši par tādu darbu domāju, lai nav jāsēž tikai pie datora vai tikai fiziski jāstrādā.

-Vai tas bija izaicinājums, zinot, kāda ir sabiedrības attieksme pret pedagogiem?

-Ilgi nedomāju, piekritu, tad sāku domāt, vai vajadzēja. Taču ne brīdi nenožēloju. Ir grūti, visu laiku pašai jāmācās, jāattīstās. Esmu mamma, skolotāja, klases audzināja, studente. Latvijas Universitātē studēju angļu valodu, būšu arī sociālo zinību un ekonomikas skolotāja. Divas dienas nedēļā esmu Rīgā. Ātri sapratu, ka skolotājs nav tikai tas, kurš nostājas klases priekšā un runā. Mēs varam būt frizieri, dakteri, dažādu amatu meistari, jo regulāri kādam būs jāpalīdz ne tikai ar padomu, arī praktiski, ja, piemēram, saplīst botas.
Sabiedrībā nav izpratnes, kāds ir šodienas pedagogu darbs. Šķiet, kā stundas beidzas, skolotājam darbadiena beigusies. Tāpat kā teātra izrādē, arī skolā redzam tikai to, kas notiek uz skatuves, un nedomājam, kādi darbi tiek veikti aizskatuvē, kas tajā laikā notiek visā teātrī. Bērni ir aktīvi, gudri, pateiks visu, ko domā. Mūsu skolā sadarbība ar vecākiem ir ļoti laba. Visi esam ieinteresēti, lai Dzērbenē būtu laba skola, visi darām kopā, visi ikdienā esam tepat kopā, esam viena kopiena.

-Par mazo skolu likteni laukos ar katru gadu neskaidrību vairāk.

-Būtu muļķīgi par to nedomāt. Ceru, ka Dzērbenē skolai vēl daudzi gadi priekšā. Nedrīkst aizmirst, ka ir bērni, kuri nespēj mācīties lielās skolās. Viņi tur lielajā troksnī pazūd, sēž stūrītī un izdara, cik spēj. Te ar katru strādājam individuāli. Ceru, ka arī politiķi to sapratīs. Protams, pretī tiek likts finansējums, bet vai tad katra bērna nākotne nav svarīga?

-Daudz dzirdēts – šodienas bērni nav tādi kā kādreiz.

-Tas ir jāsaprot un ar to jārēķinās. Viņi nesēdēs mierā, viņiem vajag kustību, aizvien ko jaunu, pārsteigumus. Skolā ir ļoti daudz pasākumu. Ja ir kāds sportisks pasākums, tad vienā komandā ir visu klašu skolēni. Devītklasnieks ir komandas kapteinis. Tas viņus saliedē. Esam tik dažādi, nav iespējams visus salikt pa kastītēm. Esmu novērojusi, ka bērniem ir bail kļūdīties. Īpaši jaunākajās klasēs. Visu grib izdarīt perfekti, pareizi.    Cenšos skaidrot, ka arī tas ir labi, ja kļūdies, jo tagad zini, kā nevajag. Ja es kļūdos, to atzīstu. Vecākajās klasēs grūtības sagādā paust savu viedokli. Var runāt par visu ko, bet, kad par konkrētu tēmu, tad mulst, ka    pateiks nepareizi. Bet domas nevar būt nepareizas. Savas domas jāmācās izteikt. Iespējams, tā    ir pandēmijas ietekme, kad    katrs sēdēja pie sava datora, kopā neko nedarīja, sadarbības nebija.

-Kāda bērniem ir attieksme pret angļu valodu?

-Pozitīva. Taču viņi uzskata, ka visu zina, jo sociālajos medijos lasīto un dzirdēto taču saprot. Bet ir arī gramatika un jāprot    izteikt savas domas. Skolēni saprot, ka valoda ir jāprot. Stundā noturēt uzmanību ir ļoti grūti. Šķiet, jaunākajās klasēs varētu priekšā nolikt kaut vai Supermenu, bet arī tad kāds pateiks: “Es jau esmu redzējis! Garlaicīgi!” Stundām jābūt aktīvām, citādi neieinteresēt.

Bērniem patīk filozofēt, viņi spēj uzdot jebkuru jautājumu. Stundā runājam par vienu, bet pēkšņi kā no zila gaisa jautājums par ko pilnīgi citu. Bērns ir kaut kur domās aizceļojis, un viņam radies jautājums.    Tas var būt par politiku, meiteņu lietām un jebko citu. Tad vai nu atbildu, vai apsolu par to parunāt vēlāk. Šis aizdomājies skolēns jādabū atpakaļ stundā. Man neviena stunda nav garlaicīga.   

-Kā sapņotājiem iemācīt gramatiku?

-Jāstrādā, jāatkārto. Tikai daudzkārt atkārtojot, sadzirdēs. Lieku rakstīt, grupās spēlējam spēles, izmantoju uz spēlēm balstīto mācību platformu “Ka­hoot!”.

-Vai var nomākt skolēnu garlaicību?

-Mācījāmies, kā ir angliski mest ritentiņu. Vārds pa vārdam, kurš māk, kurš ne. Skolotāj, jūs nemākat. Māku! Kad būs sacensības, parādīšu. Nācās parādīt ne vienai vien klasei. Ja pasaki, tad dari. Skolotāji piedalās visās skolas aktivitātēs. Ja jāskrien kross, arī skolotāji skrien.  Pērn ieguvu pirmo vietu starp skolotājiem. Bērni redz, ka arī skolotāji dara to pašu ko viņi.

-Kā pašai bija ar angļu valodu skolā?

-Padevās. No multfilmām iemācījos. Šķita, ka labi protu, līdz aizbraucu uz Angliju. Kad uzdod jautājumu un sarunā    uzreiz jāatbild, tas    nav kā skolā, kur vari pa­domāt, sagatavot atbildi mājās.

-Deivids mācās mammas audzināmajā klasē. Kā viņš iedzīvojās Dzērbenē?

-Kad dzīvojām Anglijā, dēlam mēģināju mācīt latviešu valodu, viņš neņēma pretī. Es teicu latviski, viņš iztulkoja angliski, tātad saprata. Viņam ļoti nepatika bērnudārzs, skola. Klases ļoti lielas, vairāk nekā 30 skolēnu, no bērniem centās vairīties, draugu nebija. Atbraucām te, kļuva draudzīgāks, viņam ir lielie un mazie draugi. Un te ir brīvība. Pats var iet ārā, braukt ar velosipēdu, iet spēlēt futbolu. Anglijā līdz 13 gadu vecumam bērni uz ielas vieni nedrīkst atrasties. Man nepatika    arī turienes izglītības sistēma. Skolā visatļautība, stundās troksnis, haoss. Viens no iemesliem, kāpēc Deividam nepatika skolā, bija arī tas, ka viņš jau lasīja, līdz simts rēķināja, bet skolā sāka mācīt burtus un skaitīt līdz desmit.   

Pirmajā klasē mani kolēģi saķēra galvu – klasē visi bērni runā angliski, ne latviski. Klases­biedriem bija interesanti, visi gribēja ar viņu runāties. Pamazām Deivids aizvien vairāk sāka runāt latviski. Vārdu galotnes vēl klibo. Angļu valodas stundās pie manis nācās atgādināt, ka šajā stundā drīkst runāt angliski, sākumā, kad kaut ko jautāju, atbildēja latviski.

Prieks, ka dēls te mācās un redz, ka starp skolotājiem, skolotājiem, skolēniem, dažādu klašu skolēniem savā starpā ir labas attiecības. Mazie, ja ir kāda problēma, padomu prasa arī vecāko klašu audzēkņiem.

Dēls skolā mani ne reizi nav no­saucis par mammu. Man ir grūtāk, negribu, lai kāds klasē domā, ka dēlam neaizrādu, tāpēc, šķiet, esmu pret Deividu stingrāka. Viņš nav sūdzējies, kolēģi arī ne, ka būtu kaut ko sastrādājis.

-Atceraties, kāda bija pašas klase, kad bijāt devītie?

-Mācījos Taurenes pamatskolā. Mēs bijām 20 lieli palaidņi. Bija pat tā, ka dažas nedēļas pirms eksāmeniem no mums atteicās vairākas skolotājas. Bija jāiet atvainoties. Neko tādu jau nedarījām, bet bastojām, nepildījām, ko skolotāji lika. Darījām to, ko nedrīkstēja. Mums patika neklausīt, pārkāpt noteikumus. Bijām ļoti saliedēta klase, ja ko nolēmām, darījām visi. Audzinātāja Sandra Kārkliņa salidojumā atklāja, kā negribējusi iet uz skolotāju istabu, jo katrreiz kāds teicis: “Tie tavi devītie!” Viņa mūs ļoti aizstāvēja, vienmēr ar mums runāja atklāti.    Tāds man arī ir priekšstats, kādai jābūt skolotājai, klases audzinātājai.

-Pēc desmit gadiem arī būsit skolotāja?

-Tagad domāju, ka strādāšu tepat. Ceru, ka nebūšu nogurusi, jo skolotāja darbs saglabā jaunību. Nejūtu, ka darbā nogurstu, bērni uzmundrina, pienāk un samīļo, ienāk klasē parunāties. Pie slodzes pierod. Zinu, ka varu simtprocentīgi sagatavoties stundai, un arī to, ka, ejot klasē, nezinu, kā noritēs stunda. Ieplānotais jānoliek malā, jo  klasei ir neprognozējams noskaņojums, kaut kas var notikt starpbrīdī vai vairākumam vienkārši negribas mācīties.  Tad jārīkojas intuitīvi.  Tas, kas der vienai klasei, citai nederēs, jo katra citāda, tāpat kā katrs bērns.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Izlocīt puķes

06:08
17.12.2025
77

Rīdzenē vienā no ārēji tik līdzīgajiem daudzdzīvokļu namiem sastopu bijušo bērnudārza audzinātāju Annu Kosovu. Viņa no saviem 70 gadiem vairāk nekā divus desmitus gandrīz katru brīvo mirkli veltījusi japāņu papīra locīšanas mākslai jeb origami. “Vienkārši esmu cilvēks, kurš grib visu ko pamēģināt,” iesākumu atceras kundze, atklājot, ka pēc kādā video ieraudzītā parauga ienācis prātā izlocīt […]

Pilsētvides risinājumi – dizains, kas apvieno funkcionalitāti un drošību

10:30
16.12.2025
23

Pilsētvides attīstība balstās trīs galvenajos principos – estētikā, funkcionalitātē un drošībā. Labi izstrādāta vide kalpo iedzīvotājiem, uzņēmumiem un pilsētas viesiem, radot vietu, kur cilvēki var ērti pārvietoties, strādāt, socializēties un atpūsties. Pilsētvides kvalitāti nosaka ne tikai arhitektūra, bet arī pārdomāts aprīkojums, kas nodrošina kārtību, orientēšanās ērtību un patīkamu atmosfēru. Pilsētvides aprīkojumam ir nozīmīga loma šajā […]

Bruņinieks ar zelta komandu

05:17
15.12.2025
286
1

Novembrī tradicionālajā Cēsu novada pašvaldības darbinieku apbalvošanas pasākumā tika teikts paldies par ieguldīto darbu, atbildību un sirdsdegsmi. Galveno, pirmās pakāpes apbalvojumu “Bruņinieks”, saņēma Juris Joksts, Cēsu Digitālā centra vadītājs, par izciliem sasniegumiem un ieguldījumu Cēsu novada digitālās attīstības veicināšanā. Juris uzsver, ka šādu balvu diez vai iegūtu bez savas lieliskās “zelta” komandas. “Druva” aicināja Juri […]

Cimdos māksla un atmiņu zīmes

06:31
12.12.2025
64

Pirms Ziemassvētkiem skaistu dāvanu saņems rokdarbnieces, stāstu un Latvijas kultūras un sabiedriskās dzīves pētnieki. Tā ir Elīnas Apsītes grāmata “Dzīvais cimds. Jette Užāne” par dzērbenieti Cimdu Jettiņu. Viņas simtgadei Cēsu muzejā bija veltīta audiovizuāla izstāde “Dzīvais cimds”. Tā saņēma “Latvijas Dizaina gada balvas 2025” žūrijas atzinību, tā bija nominēta “Kilograms kultūras” fināla balsojumam. Izstādes kuratore […]

"Timbro" pārceļas uz jaunām telpām un plāno jaudīgu attīstību

05:28
11.12.2025
1061
1

Ar īstu Cēsu novadā dzimuša un auguša cilvēka prieku un azartu SIA “Timbro” izpilddirektors Raimonds Cipe “Druvai” izrāda pašlaik remont­darbu noslēguma fāzē esošās uzņēmuma jaunās telpas Cēsīs, Gaujas ielā 5, kur paredzēts pārcelties pavisam drīz, līdz gada beigām. Uzņēmuma vadītājs “Dru­vai” apstiprina nesen masu medijos izskanējušo informāciju, ka Cēsu mežsaimniecības uzņēmums SIA “Timbro” mež­izstrādes tiesību […]

Kūkas, piparkūkas un rosība ģimenē

05:17
09.12.2025
140

Māja piekalnītē redzama pa gabalu, pagalmā taku izgaismo krāsainas lampiņas, sevi izrāda rūķi, dažs  arī slēpjas. Pie namdurvīm Adventes vainags.  Virtuvē smaržo piparkūkas. “Ziemassvētku noskaņa nav tikai bērnu, arī pieaugušo priekam,” saka līgatniete Irita Vempere un uzsver, ka viņai ikvieni svētki saistās ar rosību. Iritas vaļasprieks ir kūku cepšana, un, saprotams, svētkos tās gaida ne […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
13
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
32
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
45
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
45
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi